Sökmotorkonsult.se

Vad kan man göra för att ytterligare förbättra sitt resultat?

Genom er SEO-analys verktyg här på sidan så får jag 82/100p på ordet ”Webbdesign” på adressen till ett INLÄGG inom Webbdesign-kategorin, enligt verktyget är det egentligen bara antalet sidor som är för litet (vilket växer med tiden). Jag undrar om det finns något annat än att förbättra KODEN som gör min sida bättre för google?

Hur mycket gör länkningar till ens sida från andra sidor? Jag har försökt registrera den i länkkataloger och andra sidor för att de ska länka till den i hopp om att detta gör den mer ”värdefull” för google. Hur mycket hjälper detta?

/Marcus

Det finns nästan alltid saker man kan förbättra på sin sajt, frågan är när man når den punkt att det blir mer lönsamt att arbeta med något annat som t ex länkar som du nämner. Saker som man kan se över som verktyget inte tittar på är t ex hur du länkar internt till dina olika sidor, vilka länktexter du har på de interna länkarna osv.

När det gäller länkar så kan man se det som att all den on page man gör oftast bara är något som man måste göra, det är länkarna som gör att man tar positioner och får trafik. Länkarna är den enskilt viktigaste faktorn i all sökmotoroptimering och vanligtvis det som tar allra längst tid. Länkkataloger har tyvärr tappat rejält i värde i Googles ögon, om du kan få tag på relevanta inlänkar från siter med bra content så är det värt väldigt mycket mer.

/Magnus

7 kommentarer

  1. Hej,

    Vad tycker ni är en ”okej” siffra att få i er SEO-analys?

    Kommentar av Jonas

  2. Det riktiga svaret är mer är alltid bättre. Det jag helst skulle titta på är de saker som ger mycket poäng, title är till exempel mycket viktiga än meta-keywords (som inte gör någon skillnad i Google men i några andra sökmotorer och därför får finnas kvar i testet). Om du har 75 poäng är det bra men om avdraget är 15 poäng för att du inte har sökordet i titeln är det ändå inte bra.

    Hoppas det är till nytta, jag vet att det är ett lite luddigt svar men fokusera på dom stora grejerna först.

    Kommentar av Magnus

  3. Tackar och bockar, när jag väl blir googleindexerad kommer jag ha över 80 poäng, mycket tack vare era tips här!

    Kommentar av Jonas

  4. Om det är siten du upgett här så räcker det med att skriva en kommentar till så försvinner nofollowtaggen och då borde du ganska snabbt bli indexerad :)

    Kommentar av Magnus

  5. Haha då gör jag det då, tack för tipset och juicen =)

    Kommentar av Jonas

  6. Hej…som sagt..vad ska jag göra för att komma med i googles sökfunktion? Är ju inte så haj på det här med datorer. Tips är tacksamt mottaget!

    Kommentar av Lovisa

  7. Om det finns andra siter som länkar till dig så kommer Google automatiskt hitta dig, mer än så behöver inte göras.

    Kommentar av Magnus

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

statistik

Er webbplats i realtid

Få era medarbetare att inspireras av hur mycket trafik er webbplats driver i realtid. Vi har tagit fram en realtidsdashboard för Google Analytics som gör detta möjligt.  I Google analytics finns det idag möjligheten att skapa översikter (dashboards) som vi tidigare […]

Bra undersökningar ger länkar

Bra undersökningar ger länkar

Länkar är kritiskt för att synas högt upp på Google. Det är dock lättare sagt än gjort att få andra sajter att länka till din sajt. En metod som kan ge länkar är bra och intressanta undersökningar. Länkar är för […]

Not Provided Adwords

Not Provided även för Adwords i Analytics?

Not Provided är vad som visas i Analytics istället för de sökord eller söktermer som en användare sökt på. De senaste dagarna har det pratats i PPC-världen om att Not Provided även kommer nå Google Analytics för köpt sök och […]

Michael Wahlgren och Chase Gioberti

Teknisk tillgänglighet och sökmotoroptimering

Oavsett teknisk utrustning eller eventuella funktionshinder ska besökare på en webbsajt kunna ta till sig sajtens innehåll. Detta är tekniskt tillgänglighet. Sökmotoroptimering handlar om att göra sajter tillgängliga för Google och andra sökmotorer. På många sätt går teknisk tillgänglighet och […]

statistik och grafer

Anpassade rapporter i Google Analytics

Genom att skapa anpassade rapporter i Google Analytics kan du enkelt följa utvecklingen för din webbsida. Här kan du som e-handlare ladda ner och implementera en anpassad rapport för att se hur dina landningssidor konverterar organisk trafik. Tidigare i år […]