Gör som 12 899 andra, få SEO-tips varje månad
×
Sökmotorkonsult.se

Förändringar i Google Analytics

Google gör just nu en hel del förändringar, och det är inte bara deras sökfunktion som genomgår ändringar. Nyligen lades några nya funktioner till i Analytics, som dels ska göra användandet av tjänsten snabbare, och dels gör det lättare att jämföra olika data.

De förstnämnda förändringarna, som annonserades på Analytics-bloggen i måndags innebär följande förändringar:

  • Laddningstiden för rapporter kommer att visas med en status bar, som visar hur lång tid som återstår.
  • Rapporterna som skapas lagras i datorns cache. Längst ned på sidan går det nu att se när rapporten skapades, och det går även att uppdatera rapporten.
  • Stora rapporter, baserade på mer än 250 000 besök, kommer att baseras på ett slumpmässigt urval av 250 000 besök. Den rapport som presenteras kommer att vara en statistisk uppskattning.
  • Det går dock att ändra hur många besök rapporten ska baseras på, genom att välja avancerade segment, fylla i ett eller flera, och sedan klicka på rutmönstret upp i högra hörnet. Där går det att välja hur stor andel av data som ska användas. Man kan dock inte välja en absolut datamängd, utan bara dra reglaget fram och tillbaka längs en ograderad linje.

En förändring i Google Analytics

John Doherty har hittat ytterligare förändringar i Analytics. De mest användbara är troligen de följande:

  • Det går att jämföra två olika värden över tid, exempelvis antal besökare och måluppfyllelse.
  • Olika värden kan jämföras i ett diagram. Olika trafikkällor kan jämföras snabbt och enkelt för att se vilken källa som ger mest trafik och flest sidvisningar.
  • Slutligen är det nu enkelt att dela med sig av inställningarna för en dashboard, utan att datan följer med.

 

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

adwords mobile app

Optimera Adwords i mobilen

Nu kan du optimera ditt Adwords-konto på promenaden, på bussen eller på tåget! Den officiella Google Adwords-appen lanserade för Android tidigare under månaden och en iPhone-version är på väg. Funktionaliteten är något begränsad men man kan justera budget och bud samt få en snabb överblick av resultaten.

650609-closeup-of-internet-url-address

SEO-tillägg till Google Chrome

Som sökmotorkonsult granskar man många sajter dagligen, och ofta olika delar på sajten ur ett SEO-perspektiv. För att underlätta detta arbete kan det vara skönt att ha lite hjälpmedel i form av bra tillägg till sin webbläsare. Eftersom jag tillsammans med […]

Sökpodden avsnitt 1

Sökpodden är här!

Det är med stor glädje som vi idag lanserar Sökpodden. I detta premiäravsnitt kan du lyssna på mig, Viktor Calmhede och Michael Berman prata om Googles kommande mobiluppdatering, om Apple kan utmana Google och till slut även lite om den kraftiga nedgången för linjär-tv.

call only campaigns

Nyhet: Call-only campaigns i Adwords

Med Call-only campaigns fokuserar du din annonsering på besökare i mobila enheter. Ser du samtal som en värdefull omvandling för verksamheten? Då rekommenderar vi dig att testa denna nya form av annonsering.

attributionsmodeller

Attributionsmodeller

Med Attributionsmodeller i Google Analytics får du en djupare förståelse för hur dina trafikkällor samspelar för att nå dina mål. Lär dig om modellerna här!