Sökmotorkonsult.se

Kan Google spåra mig?

ÖvervakningskameraEfter att Dagens nyheters och Expressens journalister upptäckt att det finns något som heter Google Analytics så har säkert en och annan blivit orolig. Men vad innebär det egentligen att en sajt använder detta verktyg?

Dagens nyheter ”avslöjade” igår det faktum att ett stort antal svenska sajter använder Google Analytics. Däribland Dn själva. Även Expressen skrev om detta. Texten i DN hade kunnat bli en intressant artikel, som upplyste människor som inte kan något om ämnet (jag själv för två år sedan, till exempel). Men det blev det inte. Bland annat skriver man:

I ett unikt experiment har DN låtit tio utvalda personer surfa som vanligt under en veckas tid. Vi har sedan byggt ett datorprogram som analyserar loggfiler och svarar på frågan: Vad vet Google efter en veckas surfande?

Exakt hur programmet fungerar får läsarna inte veta. Inte heller verkar journalisten har fått se hur Dn:s webbredaktion använder de data som de samlar in. Det hade nog varit intressantare, ur ett läsarperspektiv.

Enligt en uppföljningsartikel i DN idag öppnar Datainspektionen ” för en framtida granskning av Google och sajterna som lämnar ut uppgifter till företaget.” DI använder dock själva Analytics på sin sajt, och skriver också, på avdelningen Frågor och svar, att Google Analytics, enligt myndighetens bedömning, samlar in personuppgifter, men att det sker på ett sätt som är tillåtet. Vidare skriver man:

Datainspektionen har minskat möjligheten att knyta uppgifterna till enskilda personer genom att ställa in [Google Analytics] så att det trunkerar (tar bort) de sista siffrorna i besökarnas IP-adress innan uppgiften lagras hos Google Inc.
[…]
I de allmänna villkoren för Google Analytics har Google åtagit sig att inte koppla samman den insamlade informationen med annan information. Google Inc har också anslutit sig till Safe Harbor som är en samling frivilliga regler om personlig integritet och dataskydd som har tagits fram och beslutats av USA:s handelsdepartement. Organisationer i USA kan anmäla till departementet att de ansluter sig till dessa regler. EU-kommissionen har bedömt att reglerna utgör en adekvat nivå för skyddet av personuppgifter.

Dessa uppgifter finns även på Analytics’ supportsida, där man kan läsa följande information om inställningen för att dela data ”Anonymously with Google and others”:

This option enables access to anonymous benchmarking reports. Google removes any information that might identify the source websites, combines the data with hundreds of other anonymous sites that use Google Analytics in comparable industries, and reports aggregate trends. Shared data is completely anonymous, and can’t be tied back to individual accounts.

Inga uppgifter som gör det möjligt att spåra enskilda IP-nummer ska alltså skickas vidare till Google. Men det kan finnas anledning att vara vaksam ändå. Ett annat liknande verktyg, Clicky, ska om jag förstått saken rätt spara besökarnas IP-nummer. Och för den som vill se hur besökarna använder sajten, men inte vill skicka data vidare till en tredje part, finns det gratis verktyg, som Piwik och Open Web Analytics, som låter sajtägaren lagra alla loggfiler på sitt eget serverutrymme istället.

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

stetoskop på tangentborg

Två nyheter i Google webmaster tools

Under sommaren lanserad Google två nya funktioner i webmaster tools. I denna post kan du läsa mer om hur du kan använda dem. Testverktyg för robots.txt ”To crawl, or not to crawl, that is the robots.txt question.” Testverktyget för robots.txt […]

Uppgradera

Uppgraderade adresstillägg i Adwords med Google My Business

Google har uppdaterat adresstillägg (Location Extensions) i Adwords för att underlätta att hantera din företagsinformation och uppdateringen kommer att ske från och med nu i september. Med Google My Business kan du göra din företagsinformation synlig på Google Sök, Maps och Google+ för att kunderna ska […]

Unique selling point

Callout extensions lyfter ditt budskap i Adwords

Nyligen meddelade Google att de i veckan kommer att släppa callout extensions (beskrivningstillägg på svenska) för annonsörer över hela världen, något som kan ge dig möjligheten att sticka ut mer i sökresultaten. Dessa tillägg ger dig som annonsör möjligheten att inkludera […]

wooden-numbers-one-two-three

Hitta din mest lönsamma Adwords-position

Behöver du verkligen förstaplatsen för att tjäna mer pengar? Det är lätt att stirra sig blind och endast ha position nr 1 som målsättning vid Adwords-annonsering. Men ha i åtanke att högre positioner ofta är lika med dyrare positioner och […]

https och SEO

Byt inte till HTTPS av SEO-skäl

Tidigare i månaden publicerade Google en nyhet om att de kommer börja använda HTTPS (krypterade webbsidor) som en ny rankingsignal. Det har allt sedan dess diskuterats friskt i SEO-världen om det är värt att byta till HTTPS. Så länge ditt […]