Internetmarknadsföring

Internetmarknadsforing

Internetmarknadsföring är ett brett ämne, det inkluderar alla delar från sökmotoroptimering och affiliatemarknadsföring till att bygga varumärke med en blogg och att använda Twitter till att få kunder. För att göra det någorlunda rimligt har vi delat upp så att den här kategorin innehåller sånt som är förknippat med mer traditionell marknadsföring på Internet och flyttat ut sökmotoroptimering och sponsrade länkar till egna kategorier.

Mät dina telefonsamtal

Mät dina telefonsamtal

En av de största fördelarna med sökmotormarknadsföring är att det är mätbart. Och det går att mäta nästan allt. Detta gäller även dina telefonsamtal.  När du jobbar med sökmotormarknadsföring är det viktigt att sätta upp tydliga mål så du kan […]

Sociala Medier

Innehållsfattigt men med en bra rubrik

Alla företag ska finnas i sociala medier idag, alla vill öka sina investeringar, alla kommer tjäna massor. Jag köper det inte! Båda jag personligen och vi som i Pineberry har arbetat hårt med sociala medier, vi har profilerat oss, visat […]

Twitter SEO

Ta ställning med ett knapptryck – 10 smarta tweets

Egentligen vill vi tipsa om en riktigt smart tjänst men tänkte att vi skulle göra det genom att visa hur den fungerar. Därför har vi ordnat 10 snabba tweets som du själv kan tweeta med ett knapptryck. Tjänsten vi pratar […]

Usch vad dålig webbyrå

8 tydliga tecken på att din SEO är en fuskbyggare

Att bygga ett nytt hus till sin familj är inga lätta saker, hur vet man egentligen att byggentreprenören gör ett bra jobb? I den branschen finns ju Martin Timell som kan knacka på dörren om byggarna struntat i isoleringen eller […]

blommor

Vad Interflora förstått som svenska bloggare missat

I förrgår uppmärksammade Martin Macdonald världen om att Google petat ner Interflora från alla sökresultat i Storbritannien. Det ser ut som att det är frågan om Manual Action (Macdonald själv kallar det Penalty men det är ett ord åtminstone Google vill […]

Grunderna i Quality Score och Ad Rank

Med den här posten tänkte jag inleda en serie som kommer att fördjupa sig i ekonomin kring Quality Score (kvalitetsresultat). Quality score är ett komplext värde Google använder sig av och dessutom ett som påverkar både dina kampanjers ekonomi och […]

Surfande Apa

Money Talks – så även inom SEO

Det är lätt att tänka sig en sökmotorkonsult som en enstöring i en källare med trollkarlshatt och pizzafläckar över en t-shirt som säger ”Julen är ett kommersiellt jippo.” Visst har det många gånger börjat där men har man några år […]

Snabba pengar på nätet

Tjäna pengar på nätet – en varning

Det går att tjäna pengar på nätet, det vet vi nog alla som jobbar online. Vi har sett hur raketer som Google skjutit i höjden och gjort grundarna så rika att de måste köpa hus med större garderober för att […]

Real Estate - Grekland

Att bygga värde i SEO

Att SEO ger ett långsiktigt värde till den som gör det åt sig själv eller köper in tjänsten borde inte råda någon tvekan om. Även de billigaste tjänsterna kommer ge avkastning under en lång tid. En intressantare fråga, tycker jag, […]

misslyckande

Skomakarens barn ska ha torrt på fötterna

Jag är den typen av människa som aldrig skulle köpa en Volvo av en säljare som kör Nissan. Om säljaren inte tror på produkten, varför i hela världen skulle jag göra det? Om restaurangägaren aldrig äter den egna maten, då […]

Lappar på anslagstavla

Pinterest del två – att driva och analysera trafik

På marknadsavdelningar runt om i världen läggs pannor i djupa veck just nu. Pinterest har på kort tid blivit ett medium som alla vill använda för att driva trafik, men frågan är hur man ska göra för att utnyttja dess […]

80-tals Pinterest

Allt du skulle vilja veta om Pinterest, men varit för skraj att fråga om

Vid sidan av giganter som Facebook och Twitter har Pinterest seglat upp som en av förra årets mest populära tjänster inom sociala medier, trots att sajten än så länge är invite only. Inte minst har flera stora amerikanska kedjor, som […]

Få ordentlig koll med Multi Channel Funnels

Google lanserade för inte så länge sen in funktion i Google Analytics som kallas Multi Channel Funnel. Det löser ett problem som många brottats med och det är vilken källa man ska tillskriva en konvertering (eller något annat för den […]

Google+

Två veckor med Google+

Vad finns det för chanser att Google+ tar över efter Facebook? Hur kommer Google+ påverka sökresultaten? Vad är det som skulle innebära att Google+ blir ledande på den ”sociala marknaden”? Efter två veckors intensivt användande av Googles senaste tillskott gör vi en ordentlig utvärdering av tjänsten.

Twittrare, delta!

Vi på Pineberry (som står bakom sökmotorkonsult.se) har precis påbörjat en undersökning om Twitter och vill väldigt gärna ha dig med. Till att börja med har vi satt ihop en enkät med frågor om din upplevelse av Twitter och nästa […]

Leads

Bättre och billigare leads med SEO

Oavsett om du jobbar med B2B eller B2C så är kostnaden och kvaliteten på dina leads avgörande för hur framgångsrik du är. Visst måste du vara bra på att få till avslut men det blir ju så mycket lättare med […]

Pengar

Tjäna pengar – snabbguide

En av de allra vanligaste frågorna vi får är hur man kommer igång och tjänar pengar online. Många drömmer om att ha en site som tickar in pengar medan man tar igen sig i solen. Sanningen är att det ofta […]

Sociala Medier

Sociala Medier som motor i din SEO

När man pratar om Sociala Medier idag handlar det nästan alltid om att man ska använda sig av dem i sin marknadsföring eller för att behålla kontakten med sina kunder. Jag skulle vilja lyfta en annan egenskap hos sociala medier […]

79 RT och 92 Shares – Cloud Flood.

Jag har gjort en liten utvärdering av verktyget Cloud Flood och jag är övertygad om att det är information som du kommer ha nytta av. Funktionen på Cloud Flood är mycket enkel, du kan avkräva dina besökare en Tweet eller […]

Rykteshantering

Rykteshantering har blivit en växande del av sökmotoroptimering eftersom allt fler förstår att det innebär ett problem med negativa resultat förknippat med ens varumärke och namn. Att hugga åt sig en andel av sökningarna som görs på varumärken kallas internationellt […]

123