8 tydliga tecken på att din SEO är en fuskbyggare

Att bygga ett nytt hus till sin familj är inga lätta saker, hur vet man egentligen att byggentreprenören gör ett bra jobb? I den branschen finns ju Martin Timell som kan knacka på dörren om byggarna struntat i isoleringen eller låtet det rinna i vatten i källaren men hur vet du om din SEO är en fuskbyggare?

Vi har satt ihop en lista med 8 signaler som tydligt indikerar att din konsult är en fuskbyggare, naturligtvis är inte en enskild signal anledning att gå till rätten (oftast) utan se dem som en indikator. Om du märker att din konsult lever upp till någon av följande så är det åtminstone dags att höja på ögonbrynen.

1. Deras egen sajt håller inga positioner

Sökmotoroptimering är en av de allra bästa kanalerna för marknadsföring idag. En byrå som säger sig kunna leverera sökmotoroptimering utan att göra det åt sig själva borde väcka frågetecken. De måste kanske inte hålla förstaplats, det kan bara vara en överst men topp 20 på viktiga sökord borde väl vara rimligt? Det finns inte tusentals SEO-byråer i Sverige och är din byrå inte bland de bästa så kan du räkna med att de är bland de sämsta. Var också vaksam för vissa byråer hittar på egna termer i princip helt utan sökvolym för att kunna säga: Kolla här vi ligger etta på BraNätMarknadsföring Online. De ord som betyder något i branschen (och som har sökvolym) är Sökmotoroptimering och SEO.

2. De har ingen strategi för länkar

Man kan ha olika syn på hur länkar ska byggas, det är ständigt ett ämne för debatt i branschen, men byggas det ska de. Länkar är en så stor del av Googles algoritm att en konsult som saknar strategi eller har en väldigt luddig, i stil med att de ska göra bra innehåll och då kommer det hända som av en slump, de är förmodligen fuskbyggare. En SEO-konsult utan länkstrategi är en snickare utan hammare, en bagare utan mjöl och en astronaut utan raket.

3. Twitter, Facebook och Google +

Om din konsult börjar hävda att du ska lägga mycket tid på någon av de olika sociala nätverken för att ta positioner så kommer du stå där med ett läckande tak och mögel i badrummet. Det är helt enkelt ett sätt att sälja på dig fler tjänster (som är svåra att mäta).

4. De är specialister på lite allt möjligt

Är din SEO-specialist också specialist på Sociala Medier och Konvertering och Copy och Bannerannonsering? Då har du hittat det som är motsatsen till en specialist, du har hittat en generalist. Sökmotoroptimering är ett komplext område när man börjar jobba på lite högre nivå. Personligen spenderar jag huvudparten av dygnet att fundera på, lära mig mer och testa olika modeller och metoder för sökmotoroptimering, det är inget man gör på en dag i veckan. Jag har specialiserat mig på Sökmotoroptimering och jag har jobbat som just Specialist. Om jag skulle försöka bemästra två eller fler av ämnena ovan skulle jag inte vara lika bra på sökmotoroptimering. Du förtjänar en specialist.

5. De föreslår sökord du absolut inte har nytta av

En mycket vanlig metod för fuskbyggare är att försöka locka sina kunder till att göra SEO för irrelevanta ord. Ofta då för att det går att hitta sökord med stor volym och låg konkurrens, riktigt olönsamma sökord alltså. Om du har ett låneinstitut eller en bank till exempel och konsulten föreslår sökord som Fredagsmys eller Bandymålvakt, då är det ett bra tillfälle att höja på ögonbrynet. Du kommer inte tjäna något alls på de sökorden, det som är intressant för dig är att synas på Lån eller Fonder.

6. De arbetar brett och därför ska du inte mäta positioner

Det här är ett så vanligt fusk att det är ett under att folk fortfarande går på det. Konsulten menar att istället för att ta position på ett bra sökord ska ni jobba med någon sorts allmän synlighet. Konsulten menar att du ska välja mellan dessa båda. Det här är nästan alltid ett försök att dölja oförmågan att ta positioner för den breda synligheten är något som kommer på köpet. En väl sökmotoroptimerad sajt och ett bra länkbygge kommer att automatiskt ge trafik i den långa svansen samtidigt som du tar positioner på lönsamma sökord. Ta Pineberry.com som exempel, den toppar på de största sökorden i branschen och just därför (tillsammans med en att det är en välbyggd sajt) gör den det på huvudparten av de andra orden med. Det är inte trots, det är tack vare.

7. Konsulten vill hellre sälja på dig kurser

Vem som helst med lite smort munläder kan hålla hundratals workshops, föreläsningar och skapa tonvis med excelark och power points. Se upp för det här. Om din försvarsadvokat eller redovisningsbyrå skulle säga till dig att de i första hand jobbar med workshops och föreläsningar så kan du räkna med att du sitter i finkan snabbare innan du hinner säga Fuskbygge.

 8. De föreslår att du ska indexera dina sökresultat-sidor

Det här är ett riktigt fult knep. Automatiskt innehåll, särskilt sådant som skapas av din sajts interna sökmotor, är något som Google verkligen inte vill visa upp i sina sökresultat. Anledningen är enkel, de vill inte att man från deras sökresultat ska komma till ännu ett sökresultat, det var ett vanligt problem i tidigare sökmotorer för det går att i en handvändning ordna landningssidor för i princip varenda sökord som finns. Du kan läsa mer om det här. Det fula med det här är att det kan ge en tillfällig boost, helt plötsligt syns din inredningssajt på varenda möbelrelaterat sökord. Oftast håller positionerna bara i sig tillräckligt länge för att konsulten ska hinna fakturera om du har lite tur i 6 månader till. Du har köpt ett luftslott.

Välj med omsorg

Det jag vill säga med den här posten är att du ska välja leverantör med omsorg, sökmotoroptimering är en ung bransch och på grund av att köparna ännu inte är särskilt vana köpare så går det att sälja nästan allt möjligt. Du måste lära dig köpa SEO på ett bra sätt annars är risken stor att den enda leverans du får är en workshop, några power points och en ”allmän synlighet”. Det är fortfarande lätt att dra på sig en kavaj, anställa lite färskingar och dänga väska tills du har en byrå som verkar väldigt seriös.

 

35 kommentarer på "8 tydliga tecken på att din SEO är en fuskbyggare"

  1. Haha, ja, som tur är har jag kursiverat så det borde vara tydligt 😉


  2. Jag tycker nog att om man kan visa upp kundcase som rankar bra och brett även om man har en egen företagssida som inte rankar så bra, så funkar det som referens för mig. Givet att det är tydligt att man kan visa att det är ens egna handlingar som fått sidan att ranka.


  3. Jag upplever att det är väldigt svårt att gå på case på ett vettigt sätt. Vet till exempel att det hänt att andra konsulter redan efter en månad stoltserat med förstaplatser jag tagit redan då de också börjat jobba med kunden.


  4. Man skall såklart vara kritisk till information man får av marknadsförare 😉


  5. Sökoptimering har inte gett mig något alls under de perioder jag synts där faktiskt, sökmotoroptimering och SEO ger något helt annat. Dessutom så kan Tibbling gott få hålla den platsen, den har han förtjänat 🙂


  6. Jag delar till viss del dina uppfattningar, och den punkt där vi inte är överens är vi båda partiska i – dvs. punkt 1. BBO rankar uruselt, och det är helt enligt strategi. När jag startade bolaget 2009 gjorde jag bedömningen att det skulle krävas för stor arbetsinsats/kostnad i relation till potentiell effekt att satsa på SEO för egen del – i relation till alternativa kanaler. Inte så märkligt, sett till att i princip samtliga konkurrenter hade satsat på motsatta strategin. Detta val har vi fortsatt hållt fast vid – och vi har faktiskt inte haft tid att omvärdera det, då vi haft fullt upp på SEO-leveranssidan sedan dag 1. Vi presterar för våra kunder, något åtminstone jag tycker är oändligt mycket viktigare än att putsa på sina egna skor. Vi tar dock ett bredare grepp än bara SEO, vilket innebär att vi även för kunder där ovanstående scenario uppstår kan berätta att det skulle vara mer kostnadseffektivt och mindre volatilt att driva leads genom t ex AdWords-annonsering. Vilket leder oss in på punkt 4, jag har mycket svårt att se det som en motsättning att i samma internetmarknadsföringsbyrå ha personal som specialiserat sig på AdWords och affiliatemarknadsföring som på SEO. Inser dock att det här egentligen inte är en debatt riktad till branschen – så jag kokar inte direkt över av ilska, utan ett säljbrev ifrån er 😉


  7. Carl-Gustav. När du säger:

    ”När jag startade bolaget 2009 gjorde jag bedömningen att det skulle krävas för stor arbetsinsats/kostnad i relation till potentiell effekt att satsa på SEO”

    Jag har ju gjort den här resan, tagit positionerna, jag kan berätta att det lönar sig.

    Min följdfråga är alltså, varför gör du bedömningen att det inte lönar sig för er?


  8. Vi har tagit olika vägar, som fungerat mycket väl för bägge. Er nisch var tydlig när jag körde igång, och hade vi satsat på att vinna SEO-striden hade vi troligen behövt lägga minst lika mycket tid som ni gjort på denna sajt. Vår AdWords-budget kostar oss (min bedömning) mindre än att ge oss in i en strid där vi ligger långt efter, och ger oss ett mycket bra inflöde av leads.

    För övrigt, gänget som rankar topp 10 – det är inte de som tar de spännande kundprojekten, och ett flertal av dem tappar ofta missnöjda kunder till bland annat oss. Knappast en kvalitetsindikator på något sätt, eller?


  9. Men du svarade inte på frågan, varför var inte er SEO lönsam för er själva?


  10. 1. Jag skulle kunna betala Bråth AB för sökmotoroptimering, men inte någon av de som rankar topp20.

    2. Håller med.

    3. Men en film på YouTube kan göra mirakel för din CTR, så att konsulten har koll på hur man använder sociala medier, rich snippets och OG-meta kan inte vara en dålig sak.

    4. En SEO-konsult som inte är bra på konvertering är ingen bra SEO-konsult enligt mig. Det finns inget egenvärde i att få trafik som inte konverterar. Inom varje segment finns det super-segment. Kan du konvertering kommer du också förstå vilka ord du ska fokusera på i innehållet liksom i variationerna på ankartext i länkarna tillbaka till den egna sajten.

    5. Håller med.

    6. Här håller jag helt och hållet med dig. Det fanns en tid när long tail var en bra utgångspunkt. Men sedan Panda har det varit kontraproduktivt att sprida ut din sajt för brett. Lite motsägelsefullt har Google med Panda skapat förutsättning för extrema nischsajter igen. Det är avgörande att kunna konkurrera på huvudorden. Om man inte ser sig klara av det som företag, av någon anledning, så gör man bättre i att förhandla fram sweet affiliate-avtal. Men det finns en hårfin gräns här. Det handlar exempelvis om sökningar som kräver någon lokal anknytning. Typ. ordet ”hotell” är skit i jämförelse med ”hotell + ort”… men men.. preaching to the chorus…

    7. Ja. Bara kurser är inte bra, men att inkludera företaget i SEO-arbetet är bra för företaget. Lära dem enklare saker så att de inte sabbar allt genom att börja skriva kattbajsposter till sin pizza-sida.

    8. 🙂

    Där är mina 5-cent i frågan. Tycker dessutom att du bör titta på hur länge de har jobbat, om de är ärliga med vad de misslyckats med i samma utsträckning som vad de lyckats med. En annan indikator är om de besitter alldeles för hög social kompetens… Minst EN plump kommentar under mötet behövs, annars ska du dra öronen åt dig.


  11. Angående konvertering. Ja, det är helt klart så att arbeta med rätt sökord är en del av SEO-leverantörens jobb. Att ansvara för att folk faktiskt konverterar är i mina ögon inte det.

    Det finns specialister på konvertering som gör det jobbet mycket bättre. Att ha rätt utformning på topplistan eller färg på köpknappen är inte sökmotorkonsultens kärnkompetens, visst finns det de som kan båda men bara för den sakens skull är det inte en del av sökmotoroptimering. Det finns folk som kan hantera PPC också men man är inte en specialist då.


  12. Då missförstod jag frågan. 🙂 Det är fullt troligt att det hade varit lönsamt, men bedömningen var att det inte hade varit lika lönsamt som att lägga samma tid på att leverera till de kunder vi fick in väldigt snabbt vid uppstarten. Med begränsade personalresurser måste man prioritera hårt, och det ledde till ovan nämnt val.

    Det krävs omfattande och kvalitativ länkkraft och ett riktigt bra content för att långsiktigt toppa dessa sökningar, åtminstone i en perfekt värld – en hel del exempel kan nog lyftas fram på aktörer som tagit genvägar och lyckats kortsiktigt och i en del fall hängt kvar någorlunda även långsiktigt. Att utgå ifrån läget där man inte ännu har en sajt lanserad innebär att man ligger långt efter i både tid och pengar – och om man inte gör allt by the book (vilket kan locka, för att snabbare nå resultat) kan det bli plågsamt volatilt/riskabelt. Vi valde då att köpa in trafik och få börja jobba med spännande kunder direkt istället! 🙂 Rätt eller fel? Det har fungerat mycket väl, och det gör oss inte sämre på SEO än de som rankar topp 20 (min bedömning).


  13. Det är lite det här som är min poäng, omfattande och kvalitativ länkkraft tillsammans med riktigt bra content är väl kärnkompetens hos en bra SEO-byrå? Det är väl just det man har i överflöd om man gör ett bra jobb?

    Tycker definitivt inte att det finns en motsättning som gör att man måste välja PPC eller SEO i sin marknadsföring, det rimliga är nästan alltid att göra båda.


  14. Jag hoppas nu att alla tar till sig detta och googlar sökfrasen: sökmotoroptimering och seo 🙂


  15. All länkkraft kostar något, allt content kostar något – hur bra SEO-byrån än är så är det inget man badar i, framför allt kostar det mycket tid för kvalificerad personal.

    Nej, man måste inte välja något av alternativen – men i företagande måste man prioritera tid, och vi hade behövt prioritera ned kundleverans för att fokusera på vår egen SEO. Vi hade förstås kunnat lägga litet tid på det, men jag är av uppfattningen att skall man göra något skall man göra det bäst – så den tronen lämnade vi åt er 😉


  16. Jag tar det som att du tycker vi är bäst på SEO, tack för det 😉


  17. Ni är absolut bäst på er egen SEO, vi har valt att lägga fokuset på kunderna! 😉


  18. Men om vi ska återgå till ämnet, det är inte ens särskilt svårt att ta en topp 20-placering. Jag vet ju att du reagerat tidigare när jag skrivit om skomakarens barn, varför inte bara lägga den tiden på att lösa det och slippa försvara er hela tiden då?


  19. Om det ändå var så tråkigt att debattera detta så kanske det hade blivit så! 😉 Vi behöver inte försvara oss hela tiden, det har hänt en gång tidigare med samma avsändare – inte precis något viktigt att lösa.. 🙂


  20. ha, ha … kan nog hålla med om det mesta, men kanske inte att ”de måste” ranka top 20, men i så fall bör de kunna visa upp resultat från kunduppdrag.

    Sedan skulle jag nog själv, om jag sysslade med SEO-konsulting, se till att toppa även sökordet: ”sökoptimering” 😉


  21. För övrigt skulle ju inte en 16:e plats ha någon impact alls på oss, så en halvmesyr lockar inte.


  22. Det skulle ju ha impacten att du slapp lägga tiden på att gå på defensiven här om inte annat.


  23. Äsch, då börjar du väl rekommendera kunder att bara anlita de som ligger topp 3 😉


  24. Pingback: #fuskbyggarna i SEO-branschen | DoubleSearch AB
  25. Bra lista! Skulle nog vilja säga att om någon ringer runt för att ragga kunder är det heller inget bra tecken. Är det för billigt för att vara sant dessutom är det nog också just så.

    Billiga så kallade SEO-konsulter som inte går att återfinna på topp 30 verkar tycka att länkar inte är något nödvändigt och det kan nog delvis förklara deras egna positioner…


  26. Jag håller inte alls med om att företagets egen hemsida i sökresultatet speglar hur duktiga de är på just SEO.

    Du kan själv ställa dig frågan varför denna webbplats rankar så pass bra som den gör. Är det för att Magnus & Co är duktiga på att bygga länkar eller är det för att webbplatsen är en stor, bra och omfattande webbplats i ämnet? Det hade varit väldigt överflödigt med tjugo kopior på detta koncept.

    I övrigt bra punkter men håller inte alls med om att företagets hemsida är en måttstock på kompetens. Det ska tas med en stor nypa salt.


  27. Nej, Jag menar att denna webbplats badar i bra innehåll/länkbete i ämnet och resultatet syns tydligt. Det är orimligt att en webbyrå eller SEO-konsult som endast vill framhäva vilka tjänster de kan tillhandhålla ska lyckas med det samma.


  28. 1. Bra punkter men jag tror att om man bortser från G+ och det faktum att authorship sannolikt kommer bli en rankingfaktor inom relativt nära framtid så gör man sig själv en otjänst.

    2. Jag håller heller inte med om logiken att en SEO-firmas egna sajt måste ranka bra på vissa sökord. Kan du hitta kunder på annat sätt, samt har bra referenskunder, så finns det inget som säger att man måste lägga resurser på att optimera sin egen sajt. Det säger helt enkelt inget om kompetensen hos företaget. Har du räknat på vad det kostar er att ligga på topp på era sökord vs. vad det skulle kosta att ta in kunder på alternativa sätt?


  29. En motfråga Jesper, om det inte lönar sig för dig att optimera, varför skulle det löna sig för din kund?


  30. Hej Magnus 🙂

    Kanske därför att jag hittar mina kunder på ett mer kostnadseffektivt sätt, jämfört med SEO?
    Säg att en topp 3 skulle kosta mig 150kkr per år för något/några sökord, och detta ger mig 20 nya kunder. Om jag för samma pengar kan skaffa 30 nya kunder via andra kanaler, vilket är då att föredra?

    Sedan kan kan iofs argumentera att så länge man har en vettig affärsmodell så bör nyttan av SEO överstiga kostnaderna, annars har man antingen för låga marginaler eller en för dyr SEO-konsult, så det du säger är antagligen sant i de flesta fall.

    Det är dock inte otänkbart att SEO kan vara lönsamt för en aktör, medan det inte är det för en annan, det beror väl på affärsmodell och segment.


  31. Pingback: Fuskbyggarna i SEO-branschen - DoubleSearch AB

Kommentarsfältet är stängt.