Sökmotorkonsult.se

Grunderna i Quality Score och Ad Rank

Med den här posten tänkte jag inleda en serie som kommer att fördjupa sig i ekonomin kring Quality Score (kvalitetsresultat). Quality score är ett komplext värde Google använder sig av och dessutom ett som påverkar både dina kampanjers ekonomi och hur dina annonser exponeras.

När man arbetar med AdWords så är Quality Score och Ad Rank några fundamentala saker man bör känna till. Ad rank använder sig Google av för att fastställa vilken position din annons förtjänar i förhållande till konkurrenterna. Quality score använder Google för att bedöma kvalitén på dina sökord där 1 är lägsta resultatet och 10 högsta. Kvalitetsresultat finns för att belöna annonsörer som har hög relevans på sina sökord och annonser genom att ge billigare pris per klick (CPC) och i motsatta fall, ett dyrare pris. Vid för lågt kvalitetsresultat slutar även annonserna att visas. På så sätt kan Google garantera att den annonsör som exempelvis säljer strumpor inte kan synas på sökordet ”hundmat” – den skulle få så låga kvalitetsresultat att annonserna inte längre skulle visas. Quality Score styrs av en rad olika faktorer men några grundläggande är[1]:

  • Sökordets tidigare klickfrekvens (CTR):
  • Historisk CTR i ditt konto
  • Visningsadressens tidigare CTR
  • Landningssidans kvalitet
  • Sökordets och annonsens relevans till varandra
  • Sökordets relevans till sökfrågan/sökning
  • Tidigare resultat i samma geografiska regioner
  • Tidigare resultat på olika typer av enheter, t.ex. mobiler och datorer

Quality Scores påverkan på Ad Rank är Googles sätt att premiera en annons som är ”relevant” för det kunden söker efter. Den här automatiska premieringen och bestraffningen sker genom att ditt Quality Score tillsammans med ditt bud (Max CPC) räknas ihop för att ge dig din annonsranking, Ad rank. Det här räknas ut i realtid för varje gång någon gör en sökning på ditt sökord. Det innebär att din Ad Rank och CPC på samma sökord kommer variera från gång till gång beroende på konkurrens, region och hur sökordet matchar sökfrågan för att nämna några. Förenklat kan man räkna ut Ad Rank genom att multiplicera sitt bud med sitt kvalitetsresultat.

Ad Rank = (Max CPC) x (Quality Score)

I exemplet nedan kan vi se hur olika Quality Score och högsta CPC bud samverkar för att ge oss vår position i förhållande till våra konkurrenter. hur Quality scores inverkan på Ad rank

Som ni ser så är det inte självklart att den annonsör som bjuder mest pengar för sina klick är den som får högst position. Det är mycket viktigt att känna till om man siktar på AdWords toppositioner i sökresultatet. Quality Score och Ad rank styr även i vilken utsträckning dina annonstillägg syns när du väl norpat förstapositionerna. De flesta håller nog även med om att de hellre lägger sin Adwords-budget på fler klick än för att kompensera för dåliga kvalitetsresultat.


[1] Google, Adwords Hjälp, Kvalitetsresultat, senast uppdaterad 2012-10-16, http://support.google.com/adwords/bin/answer.py?hl=sv&answer=2454010

5 kommentarer

  1. Är QS verkligen så trubbigt, eller visar Google bara upp heltal medan det i bakgrunden kan vara 9.1 och 9.9?

  2. Det stämmer Christoffer, Google går inte ut officiellt exakt med hur de räknar quality score (det kan vara både 8973767 eller 0,008236836) eller på vilka exakta parametrar, men vi vet att det vi ser i våra kontot är ett genomsnitt. QS på samma sökord kan t.ex. skilja sig mellan geografiska områden och mellan enheter. Segmenterar man sina kampanjer på t.ex mobil och desktop kan man se skillnaden och även optimera dessa separat, medan man i en gemensam kampanj tidigare bara såg ett genomsnitt. Så ju bättre man blir på att veta vad som ingår i genomsnittet desto bättre kommer man också kunna bryta ut svaga resultat och åtgärda dem.

    Kommentar av

    Emma Karlsson

  3. […] Quality Score (QS) är Googles sätt att bedöma kvalitet på relevansen mellan sökord, annons och landningssida per sökord. Höga Quality Scores premieras med högre positioner i sökresultaten till en lägre kostnad och att ha höga QS är en viktig beståndsdel i ett framgångsrikt Adwords-konto. Att ha sökord med låga QS aktiva kan alltså stå dig dyrt som annonsör då samma position skulle kosta dig mycket mindre i snitt per klick om du hade högre Quality Scores på sökorden. […]

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

https och SEO

Byt inte till HTTPS av SEO-skäl

Tidigare i månaden publicerade Google en nyhet om att de kommer börja använda HTTPS (krypterade webbsidor) som en ny rankingsignal. Det har allt sedan dess diskuterats friskt i SEO-världen om det är värt att byta till HTTPS. Så länge ditt […]

Google Authorship försvinner

Google tar bort Authorship

Idag meddelade Google att de tar bort Authorship. Dels från sökresultatet och dels att de slutar samla in informationen överhuvudtaget. I juni 2011 introducerade Google Authorship som ett sätt att visa vem som skrivet en artikel. Genom att uppmana sajtägare att implementera […]

Adwords Exakt Matchtyp

Exakt match på väg att försvinna i Adwords

Google publicerade en bloggpost i mitten på augusti som förklarade att det från och med september inte går att använda sig av ”riktig” exakt matchtyp i Google Adwords. Det här innebär att det blir av större vikt att utesluta trafik med […]

Guldläge på nätet - ranking

Vägen till toppen krävde det otänkbara

Ibland krävs det att du gör något som normalt är otänkbart för att nå toppen. I detta inlägg berättar jag vad som krävdes för att få vår sajt Guldlägepånätet.se att ranka etta på sitt viktigaste sökord. När Magnus Bråth och […]

1297187-drawing-a-diagram

Länka flera Adwords-konton i Analytics samtidigt

För att kunna maximera försäljningen och avkastningen av dina sponsrade länkar är det av stor vikt att länka ditt Adwords-konto till Analytics. Om du arbetar med flera Adwords-konton finns möjligheten att länka flera av dessa vid samma tillfälle.  Många Analytics-användare […]