Mät dina telefonsamtal

En av de största fördelarna med sökmotormarknadsföring är att det är mätbart. Och det går att mäta nästan allt. Detta gäller även dina telefonsamtal. 

När du jobbar med sökmotormarknadsföring är det viktigt att sätta upp tydliga mål så du kan utvärdera och säkerställa att din investering är lönsam. Är du en e-handlare så är det ofta enkelt att mäta hur många köp som görs som en följd av din sökmotormarknadsföring.

För andra företag är målet att besökaren ska fylla i ett kontaktformulär, anmäla sig till ett nyhetsbrev och inte sällan kontakta företaget via telefon. För oss på Pineberry är det senare vårt främsta mål. Vi vill helst av allt att potentiella kunder ringer oss. Och då gäller det såklart att även försöka mäta telefonsamtalen.

Hur mäter jag mina telefonsamtal?

Vi använder sedan ett knappt halvår en tjänst från Freespee för att mäta våra telefonsamtal (på engelska kallas detta ofta för Call tracking). De har en väldig massa telefonnummer och genom att installera ett liten kodsnutt runt ditt telefonnummer på sajten så genererar de ett nytt telefonnummer för varje besökare på sajten (testa och gå in på Pineberry.com så ser du).

Samtidigt så sparar tjänsten ned var besökaren kom ifrån och om hen sedan ringer på det tillfälliga numret så kopplas samtalet ihop med besökarens ursprung. När någon ringer på något av de tillfälliga telefonnumren så skickas samtalet till vårt riktiga nummer utan att besökaren märket något. Det går att mäta telefonsamtalen ner på sökordsnivå, det vill säga att vi kan se vad de som ringer har sökt efter på Google.

Är det konstigt med tillfälliga nummer?

gammal grön telefonJo, visst är det lite konstigt att ha telefonnummer som ändrar sig hela tiden. Telefonnumren som visas fungerar någon dag efter de visats, men om någon skriver ned det på en lapp och ringer en månad senare kommer personen sannolikt inte fram. Vår bedömning är att det är väldigt få som gör så och att värdet för oss av att kunna mäta samtalen överstiger det negativa med att hela tiden visa olika telefonnummer.

Vad kostar det?

Freespees affärsmodell bygger på hur många minuter som deras tillfälliga telefonnummer används. En lite konstig modell tycker jag då det blir lite väl kostsamt för företag med många och långa samtal. De flesta företag behöver dock inte så många minuter och då blir priset därefter.

Från 19 Euro per månad kan du använda Freespees tjänst. Om du tycker det blir för dyrt är ett alternativ att använda tjänsten någon månad för att skapa dig en uppfattning av var dina samtal kommer ifrån och att sedan avsluta tjänsten.

69 % av våra samtal kommer från Google

Nu när vi kört tjänsten ett tag kan vi konstatera att en väldigt stor del av våra telefonsamtal kommer från besökare som googlat, närmare bestämt 69 % av de som besöker sajten. Dessa fördelar sig på 46 % från Adwords och 23 % från organisk söktrafik. Jag trodde att många av våra samtal kom från Google men en så hög siffra som 69 % hade jag inte förväntat mig.

Vad ska jag med statistiken till?

Det finns ingen poäng med att bara samla statistik på hög. Men när du vet var de som ringer till dig kommit ifrån kan du mer exakt utvärdera din investering i sökmotormarknadsföring. När en potentiell kund ringer till oss på Pineberry så läggs företaget in i vårt interna system och vi anger var kunden kommit från.

På så sätt kan vi sedan utvärdera hur många kunder vi fått via telefon och då vi numera vet var de som ringer kommer ifrån kan vi betydligt bättre säkerställa att vår sökmotormarknadsföring är lönsam.