Pinterest del två – att driva och analysera trafik

Lappar på anslagstavlaPå marknadsavdelningar runt om i världen läggs pannor i djupa veck just nu. Pinterest har på kort tid blivit ett medium som alla vill använda för att driva trafik, men frågan är hur man ska göra för att utnyttja dess potential.

Peugeot har gjort ett kreativt försök, där de utlyser en tävling på Pinterest. Det handlar om att pussla ihop kompletta bilder av deras bilar i ett album, och det kan säkert ge en hel del uppmärksamhet och trafik. Det förutsätter dock att tävlingen inte är alltför svår att delta i, och kanske har man från Peugeots sida gjort det lite väl komplicerat.

Vare sig just Peugeots tävling blir en succé eller inte så kan man konstatera att det finns ett otroligt intresse för tjänsten. I början av mars lanserades Pinerly, som är en kontrollpanel för Pinterest, och igår var intresset så stort att sidan kraschade. Mer information om Pinerly finns på Bloggflocken.

Pinterest post-dofollow

Men hur vet man om man verkligen tjänar någonting på sitt företags Pineterest-konto? Eftersom Cold Brew Labs nu har plockat bort dofollow-funktionen så är tjänsten inte lika intressant ur ett SEO-perspektiv. Den kan ju dock fortfarande ge trafik, och för att se om den gör det får man använda sig av Google Analytics.

Jim Gianoglio skriver på Mashable om hur man kan se om Pinterest ger några värdefulla referrals. Det finns tre sätt att se detta.

  1. Under Referrals letar man upp Pinterest, och sedan kan man skapa ett avancerat segment för enbart Pinterest-trafik. Har man mål uppsatta kan man mäta Pinterests grad av måluppfyllelse jämfört med andra sidor. Detta är framför allt intressant för den som driver en webbshop. Lönar det sig att vara aktiv på Pinterest?
  2. En skräddarsydd rapport (custom report) som visar exempelvis vilka specifika pins (alltså enskilda poster) som driver trafik till sajten, i kombination med andra saker som du kan vilja veta. Rapporterna kan sedan exporteras till Dashboards.
  3. MCF – Multi-Channel Funnels – är många Analytics-användares favoritfunktion. Syftet med att använda denna funktion är att se om Pinterest bidrar till en transaktion, alltså om det får besökare att återvända till sajten. Genom att välja Pinterest som sekundär dimension i MCF får du se dels hur ofta Pinterest har assisterat till en konvertering (en jämförelse med ishockey är inte helt irrelevant), och hur ofta det har lett direkt till en konvertering. Pinterest är kanske en viktig resurs, även om det inte driver besökarna hela vägen i mål med en gång.

2 kommentarer på "Pinterest del två – att driva och analysera trafik"

  1. Pingback: Vecka 12 – Tårtfri! - PRODUKTION203
  2. Pinterest är ett bra sätt att driva trafik till en webbplats. Integrationen i Google Analytics ska göra pinterest ännu bättre. Google Analytics är redan ett användbart verktyg, men kombinera med Pinterest det borde vara mer än fantastiskt.


Kommentarsfältet är stängt.