Sökmotormarknadsföring

Sökmotormarknadsföring kan vara hur lätt som helst om man väljer den vägen, det kan också vara näst intill hur komplicerat som helst. Till att börja med kan man dela upp sökmotormarknadsföring i två delar, sökmotoroptimering och sökordsannonsering.  

Sökmotoroptimering är när man arbetar med de organiska (riktiga) sökresultaten och sökordsannonsering är när man jobbar med de köpta resultaten. Vanligtvis kan man skilja det på att de organiska ligger till vänster och de köpta till höger (kan faktiskt variera lite, ibland i Google så finns köpta länkar ovanför de organiska).

Den här bloggen handlar ju oftast om sökmotoroptimering så jag tänkte att vi kunde ta en närmare titt på adwords (Googles sponsrade länkar, annonserna man kan köpa av Google alltså). Adwords finns både för sökmotorn och på Googles partners sidor, vi ska idag fokusera på de sponsrade länkar som finns i sökmotorn för den andra delen är inte riktigt sökmotormarknadsföring.

Om man bygger sin satsning på sponsrade länkar på rätt sätt kan det bli väldigt lönsamt men det finns några faktorer man måste tänka på. Det allra första jag tänker nämna är att man måste hålla koll på sin ROI och sin Konverteringsgrad. Det andra är kvaliteten på landningssidan generellt (på ungefär samma sätt som när man gör en sökmotoroptimering) och det tredje kvalitet på annonsen.

Jag ska inte gå in särskilt mycket på hur man väljer sökord annat än att säga att ju relevantare de är till landningssidan desto bättre. Man kan ju förstås göra tvärt om och göra landningssidor som är relevanta till sökordet. vi ska istället titta på kvalitet på annons och landningsida till att börja med. Det är nämligen så här, ju relevantare dessa är desto billigare blir det för dig att annonsera. Du får dessutom bättre resultat i mer klick och bättre konverteringsgrad. Se till att sidan som besökaren landar på är den sida där de kan göra ett köp, se till att den passar perfekt med sökordet, om du annonserar på Fårskinn så ska man kunna köpa Fårskinn direkt på sidan man landar på, man ska inte behöva klicka sig vidare. Detta ska också återspeglas i rubriker och i texten på sidan.

Vi måste som sagt också hålla koll på konverteringsgraden och Return Of Investment, du måste veta hur mycket pengar varje besök är värt för att du ska kunna veta vad du kan betala. Om du i snitt tjänar 2 kr per besökare är 2 kr per klick det mesta du kan betala. Läs igenom guiden Beräkna lönsamhet på Internetmarknadsföring.

Nästa del är att testa. Du måste spendera en del extra pengar i början för att hitta alla de där sökorden som genererar bäst pengar. Det allra enklaste sättet är att helt enkelt ta alla sökord du kan tänka dig och köra på dem i 2 veckor. Först efter det kan du börja sortera och välja eftersom du då faktiskt har riktig statistik. Det samma gäller med annonser, se till att köra in en massa varianter på annonserna så att du får ut data på vilka som går bäst och är billigast. Om du har svårt att komma på bra annonstexter kan ett sätt vara att ta en titt på konkurrenterna.

Jag hittade dessutom en väldigt bra video som förklarar Quality Score, titta på den:

2 kommentarer på "Sökmotormarknadsföring"

  1. Förstår att en del tar betalt för detta – måste man vara expert?


  2. Det beror helt på vilken nivå du behöver arbeta på. Många gånger kan det vara smart att ta in en konsult för att hjälpa till med landningssidor och val av sökord, ofta blir det faktiskt klart billigare i längden.

    Själva grundidén med sponsrade länkar är ju annars att vem som helst ska kunna göra det så om du är intresserad är mitt förslag att börja testa, det är inte jättekomplicerat.


Kommentarsfältet är stängt.