Sökmotorkonsult.se

Sök är fortfarande en raket

Gran och Snö

Det går dåligt för traditionell reklam just nu, de brukar vara en bra konjunkturindikator. När företag i landet mår dåligt sparar de på marknadsbudgeten för där är lättare att spara än att t ex stänga ner aluminiumsmältverket. Sökmarknadsföring däremot, det är ett helt annat djur. 

Mediebarometern slår fast att medieinvesteringarna rasar, 13% ner jämfört med samma månad förra året. Sökmarknadsföring gör det inte däremot, här kan vi se en ökning på 21% jämfört med förra året. Vad är det som skiljer sök från den andra marknadsföringen? Det finns ett antal stora skillnader.

Sökmotorer som försäljningskanal

I mångt och mycket ser jag sökmotoroptimering och sökmarknadsföring som försäljning snarare än marknadsföring. Man ligger mycket längre ner i konverteringstratten än vid den mesta andra marknadsföringen, den som söker efter ”Matkasse” är mycket närmare ett köp än den som öppnat morgontidningen för att få läsa dagens Assar. Att stoppa marknadsföringsbudgeten när det går knackigt är inte så ovanligt men vem tusan säger upp sin försäljning?

En prisfråga?

En annan intressant detalj med sökmotoroptimering och i något mindre grad PPC (Pay Per Click, Adwords främst när vi pratar sök) är att det är billigt. En TV-kampanj kostar pengar och du måste dessutom nå en viss kritisk massa innan du ser effekter. Att klick i Adwords kan kosta ner till ett skinande blankt och nytt mynt och om du väl fått fart på din SEO kan det nästan konvergera mot gratis. Att då flytta sin TV- eller Printbudget till sök när det är tuffare tider är inte alls orimligt.

Branschen växer med raketfart

SEM (Search Engine Marketing) är en bransch som växer med raketfart och vi är inte nära en stabil marknad än. SEO- och SEM-företagen behöver knappast konkurrera om marknadsandelar eftersom det fortfarande finns stora hål att fylla, både när det gäller kunder och när det gäller utrymme.

3 kommentarer

  1. Håller helt med i din analys. Jag tror att så länge det fortfarande finns företag i Sverige som inte riktigt lärt sig vad Internet kan ge dem så kommer trenden hålla i sig. För jag tror att det är först när konjukturen vänder och företag ser över sin marknadsföring som många för första gången hittar Internet. En del ser fördelarna direkt och andra kan behöva några lågkonjukturer på sig och lära från andra.

    Samtidigt har SEO-branschen ett annat problem. I radio, TV och tidningar så sätter man upp annonser ”Vill du synas här?” och kan skapa medvetenhet om att man kan synas där. På nätet är det inte lika enkelt för SEO:are att lägga ut sina annonser där kunderna läser och få dem medvetna. Det tror jag gör att spridningen och mognaden tar lite längre tid än om mediet varit lika styrt som TV och radio.

    Det är ruksigt kul att jobba i en bransch med sådan stor potential. Även om man önskar att det hela växte lite fortare ibland ^^

    Kommentar av

    Jimmy Wirsborg

  2. Jag har tänkt en del på det problemet med men inte i det här perspektivet. Precis som du säger är det inte lätt att skapa en efterfrågan med SEO och då förstås inte heller för SEO.

  3. […] Sökmotorkonsults inlägg om hur investeringarna i sökmarknadsföring ökar, medan mycket annat […]

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

adwords 2014

SEM-året 2014

Det har nu blivit dags att summera vad som hänt under SEM-året 2014 på Sökmotorkonsult.se. Vi har tidigare under veckan skrivit om SEO-året 2014 och i det här inlägget tar vi upp våra mest lästa inlägg samt tittar på årets största händelser […]

SEO 2014

SEO-året 2014

Året närmar sig sitt slut och det dyker upp topplistor och krönikor som sammanfattar 2014 överallt. Vi på Pineberry tänkte inte vara sämre utan kommer i detta inlägg att sammanfatta 2014 på Sökmotorkonsult.se och våra personliga favoriter inom SEO under […]

2251648-question-under-loupe

Annonsera på sitt varumärke – ja eller nej?

Det råder delade meningar kring huruvida du bör annonsera på ditt eget varumärke eller inte. I denna post tänkte jag börja med det vanligaste argumentet om varför det kan kännas onödigt och svara på det med några motiveringar kring den […]

3209919-world-map-shape-made-with-social-media-icons

7 saker marknadschefen bör känna till om sökmarknadsföring

För att du som marknadschef ska kunna skapa långsiktig tillväxt, försäljning och en konkurrenskraftig marknadsstrategi, bör du känna till de punkter som vi kommer att beröra i det här inlägget. Rollen som marknadschef utgörs vanligen av ett övergripande ansvar för […]

Brand-adwords

Vad gäller vid annonsering på varumärkesskyddat innehåll på Google?

Med Google Adwords kan du som annonsör på ett effektivt sätt rikta din reklam mot intressanta kundsegment. Men hur fungerar det om du vill synas på ett varumärkesskyddat ord? Det är i dagsläget tillåtet att annonsera på konkurrerande varumärken eller […]