2854441-youtube-in-colorful-toy-letters-on-wood-background

Kostnadseffektiv annonsering med Youtube

För er som nyligen lanserat en ny produkt och vill nå ut till potentiella kunder snabbt med en reklamfilm, eller för er som generellt bara vill förstärka ert varumärke rekommenderar vi Youtube som en riktad och kostnadseffektiv annonseringskanal.  Med Adwords för […]

Health status

6 saker du ska kontrollera varje vecka

Att ha kontrollen över hur Google ser på din webbplats är en av nycklarna för att lyckas med din sökmotoroptimering. I detta inlägg tar jag upp sex saker som du bör kontrollera i Google webmaster tools minst en gång i […]

YouTube Remarketing

Annonsera med YouTube Remarketing

Med remarketinglistor i YouTube kan du som annonsör på YouTube nå ut till den målgruppen som nyligen besökt din sajt, YouTube-kanal eller tittat på eller delat dina befintliga YouTube-klipp. Med remarketinglistorna visar du således dina annonser till kvalificerade och redan […]

1166966-mailbox

Marknadsför er med Gmail Sponsored Promotions

För alla som använder Gmail kan ni sedan en tid tillbaka bli exponerade för mail-annonser som hamnar under Kampanj-fliken, alternativt till höger eller längst ner i din mailkorg. Gmail Sponsored Promotions är inte något helt nytt men funnits i beta-version […]

varning

One page-webbplatser ur ett SEO-perspektiv

Många företag väljer idag att bygga webbplatser som består av endast en sida, så kallade one page-webbplatser. Det är problematiskt att arbeta med dessa ur ett SEO-perspektiv. Jag skulle vilja komma med en uppmaning till alla aktörer som bygger webbplatser att […]

Emeet 2014

Annonserar du på Google Shopping?

Igår hölls det sjätte Emeet-eventet i ordningen och för tredje året i rad gästade vi på Pineberry Emeet som partner. Vi startade dagen med att berätta om lönsamma möjligheter för e-handlare och under vår session ställde vi en fråga kring […]

Call Metrics Adwords

Call Metrics ger detaljerad samtalsstatistik

Call Metrics är nu tillgänglig i beta version i Sverige, vilket kan innebära att det snart blir tillgängligt för alla Adwords-annonsörer. Med Call Metrics får annonsören dynamiska telefonnummer från Google som sedan vidarekopplas till kundens eget nummer och gör det […]

snäll pingvin

En ny Pingvin

Efter över ett års väntan så kördes pingvinen till slut. Vi har dock inte sett mycket rörelse i det svenska sökresultatet såhär långt. Under helgen så har det spekulerats mycket i olika forum om att Google kört pingvinfiltret. Spekulationerna blev […]

Google Adwords inför ny policy

Google Adwords skärper sina regler för byråer

Google kommer i november skärpa sina regler för byråer som erbjuder hjälp med Adwords. Detta tycker vi på Pineberry är väldigt bra.  Att annonsera på Google Adwords är för många annonsörer väldigt lönsamt. Samtidigt är Adwords relativt komplext och många annonsörer […]

checklista

Checklista när du går över till responsiv design

Trafiken från mobila enheter fortsätter att öka. Idag är det många som går över till responsiv design från att ha tidigare haft en separat mobilsida. I denna post går jag igenom vad du behöver göra för att det ska bli […]

Mobiltrafik 2014

Mobiltrafiken är nu uppe i 36 %

Vår årliga undersökning av mobiltrafiken visar att trafiken från mobila enheter fortsätter att växa i snabb takt. Trafiken från mobiler och surfplattor står nu för 36 % av den totala trafiken.  Precis som de senaste åren har vi på Pineberry […]

adwords youtube

Gratis klick på YouTube med Google Adwords

YouTube är numera den näst största kommersiella TV-kanalen i Sverige vilket gör att många företag börjar lägga en större del av sin marknadsföringsbudget där. En bonus är att varje klick på din videoannons till din sajt är gratis eftersom du betalar […]

google-logo-on-enter-key-concepts-of-popular-search-engine

Två nyheter i sökresultatet med syfte att behålla besökaren

Google fyller konstant på med nya tillägg i sökresultatet, och vi har kommit en lång väg från ett ”klassiskt” sökresultat med endast en länk och lite tillhörande text på väldigt kort tid. Det jag kommer ta upp idag handlar dels […]

förbättrad-ehandel

Förbättrad e-handel (enhanced ecommerce) i Google analytics

Google analytics har tagit ett steg till i utvecklingen av sin e-handelsspårning och tagit fram förbättrad e-handel (enhanced ecommerce). Denna utveckling gör det möjligt att få bättre insikter i kundernas köpprocess och produkternas konverteringsgrad i olika steg. Google arbetar ständigt […]

Tomma Skyltar

Gratis klick med dynamiska webbplatslänkar

För annonsörer som inte utnyttjat möjligheten att använda sig av webbplatslänkar (sitelinks) i sina annonser lanserade Google i somras ett annonstillägg som skapar webbplatslänkar automatiskt åt dem. Dynamiska webbplatslänkar har släppts över hela världen och är alltså även tillgängligt i Sverige. Den 24:e juli […]

stetoskop på tangentborg

Två nyheter i Google webmaster tools

Under sommaren lanserad Google två nya funktioner i webmaster tools. I denna post kan du läsa mer om hur du kan använda dem. Testverktyg för robots.txt ”To crawl, or not to crawl, that is the robots.txt question.” Testverktyget för robots.txt […]

Uppgradera

Uppgraderade adresstillägg i Adwords med Google My Business

Google har uppdaterat adresstillägg (Location Extensions) i Adwords för att underlätta att hantera din företagsinformation och uppdateringen kommer att ske från och med nu i september. Med Google My Business kan du göra din företagsinformation synlig på Google Sök, Maps och Google+ för att kunderna ska […]

Unique selling point

Callout extensions lyfter ditt budskap i Adwords

Nyligen meddelade Google att de i veckan kommer att släppa callout extensions (beskrivningstillägg på svenska) för annonsörer över hela världen, något som kan ge dig möjligheten att sticka ut mer i sökresultaten. Dessa tillägg ger dig som annonsör möjligheten att inkludera […]

wooden-numbers-one-two-three

Hitta din mest lönsamma Adwords-position

Behöver du verkligen förstaplatsen för att tjäna mer pengar? Det är lätt att stirra sig blind och endast ha position nr 1 som målsättning vid Adwords-annonsering. Men ha i åtanke att högre positioner ofta är lika med dyrare positioner och […]

https och SEO

Byt inte till HTTPS av SEO-skäl

Tidigare i månaden publicerade Google en nyhet om att de kommer börja använda HTTPS (krypterade webbsidor) som en ny rankingsignal. Det har allt sedan dess diskuterats friskt i SEO-världen om det är värt att byta till HTTPS. Så länge ditt […]

12345102030»