Förbättrade kampanjer Adwords

Förbättrade kampanjer i Adwords – har du uppgraderat?

Om du arbetar med sökordsannonsering på något sätt har det troligen inte undgått dig att det sker stora förändringar under huven i Google Adwords. I februari presenterade Google Enhanced Campaigns (förbättrade kampanjer) och det anses vara en av de större […]

Framåt eller bakåt?

Om du inte går framåt går du bakåt

Sökmotoroptimering är en tävlingsgren – du är i direkt konkurrens med andra som slåss om precis samma kunder. Det betyder att du kan aldrig luta dig tillbaka. Min första chef Bosse på Husums Konditori lärde mig massor om bakning men […]

Isberg släpper från land

Något händer – just nu

Vi och många andra har under de senaste dagarna sett mycket stora svängningar i sökresultaten. Inte bara i Sverige utan globalt. Något nytt håller på att rullas ut eller testas och det är stort, riktigt stort. De senaste dagarna har […]

Solur

Sökmotoroptimering tar ett halvår

Det finns några enstaka tillfällen då sökmotoroptimering kan gå riktigt fort, du rättar till ett större fel på sajten till exempel. Med tiden har de flesta webbyråer blivit mycket bättre däremot och det produceras inte längre lika många sajter med […]

SEO-Snack

Klart att 2-åringen ska ha en egen sajt

Sommaren är här och fler och fler tänker på slöa dagar i hängmattan (inte för att jag vet någon som faktiskt äger en hängmatta), grillning, segling, camping och att bara njuta av en kall dryck när solen gassar! Några av […]

Hård miljö

Sökmotoroptimering allt mer komplext – konsulterna vinnare

Med jämna mellanrum dyker den upp på något forum eller i någon blogg, den där posten om att SEO är död. Det är någon som blivit utkastad ur Googles index och/eller vill satsa på en karriär inom sociala medier som […]

The missing link

Färre länkar i Webmaster Tools

Har det försvunnit en hel massa länkar för dig i Webmaster Tools? Du är inte ensam, det är ett utbrett ”problem” och många undrar vad som är fel. Vi och en många andra som arbetar med sökmotoroptimering har fått frågan […]

Vilket är Sveriges svåraste sökord

Vilket är Sveriges svåraste sökord?

Svårighetsgraden att synas högt i Googles sökresultat skiljer sig mycket mellan olika sökord. Några kräver väldigt liten ansträngning medan andra kan jämföras med att bestiga Mount Everest. Det finns ett antal riktiga svåra sökord att synas högt på i sökresultatet. […]

Marketing

Inbound Marketing – Vad är det?

Allt fler i SEO-branschen pratar om Inbound marketing. Man vill hellre kalla sig inbound marketer än sökmotorkonsult eller något annat SEO-relaterat. Huvudanledningen är att det är svårt för företagare att sälja in SEO i styrelserummen i USA. En av de […]

100

De tappade mest i Penguin 2.0

Du har förstås inte missat att Google rullade ut Penguin 2.0 i förra veckan, nu har vi data över vilka som drabbats hårdast. Här är de 100 domäner som tappat mest i Googles senaste uppdatering. Vi har plockat ut de […]

soptunnor

Penguin 2.0

Google rullade den 22:a maj ut den utlovade Penguin 2.0. Det är sällan Google är så här transparenta med vad de gör vilket gör att det ser mer ut som PR än som en stor förändring i filtret. Google varnade […]

Adwords delad budget

Delad budget i Adwords är dubbel glädje

En delad budget gör inget för att öka relevansen men det är en funktion som kan öka lönsamheten genom att fördela budgeten där det finns trafik och lönsamhet att hämta. Ett vanligt scenario när man arbetar med sökordsannonsering är att […]

SEO-snack på Sue Ellen

Nästa SEO-snack med en kall i solen

Sommaren har kommit med stormsteg och en kall i solen lockar en aning mer än att sitta sena kvällar på kontoret. Torsdag den 30 maj får vi ett gyllene tillfälle att förena nytta med nöje på Sue Ellens uteservering då […]

pengar

Pris för sökmotoroptimering

All marknadsföring kostar och så också med sökmotoroptimering. Priserna kan minst sagt variera kraftigt i branschen däremot och det kopplingen att man får vad man betalar för är inte alltid något som kan utlovas. Ofta är faktiskt sökmotoroptimering till ett […]

sökmotorkonsulter

Vilket verktyg vill du ha?

  Det finns flera bra SEO-verktyg som gör livet enklare för oss som jobbar med sökmotoroptimering. På Pineberry har vi byggt 3 olika verktyg som tillsammans använts mer än 300 000 gånger. Vilket tycker du ska bli vårt nästa verktyg? […]

Sociala Medier

Innehållsfattigt men med en bra rubrik

Alla företag ska finnas i sociala medier idag, alla vill öka sina investeringar, alla kommer tjäna massor. Jag köper det inte! Båda jag personligen och vi som i Pineberry har arbetat hårt med sociala medier, vi har profilerat oss, visat […]

Ja det är en söt hund men den kommer nog inte hjälpa dig ranka

När Google inför Sociala Signaler

De allra flesta i branschen är eniga om att sociala signaler (likes, retweets och liknande) förr eller senare kommer bli en viktig del av Googles algoritm. Många väntar spänt på när det händer för de är redan stora i sociala […]

En ultimat katalog?

Artikelkataloger åter populärt

En metod att arbeta med inlänkar som var väldigt populär förr var att publicera i så kallade artikelkataloger. På senare tid har metoden fått en revival men anledningarna kanske är lite annorlunda. Det är svårt att bygga länkar, särskilt om […]

Pingvin

Nästa stora pingvin

Det pratas om nästa stora uppdatering ganska frekvent, en del har sagt att den redan är här och Matt Cutts på Google har lovat att den blir stor. Vad kan vi vänta oss? Nästa generations pingvin-uppdatering ska alltså skaka om […]

Twitter SEO

Ta ställning med ett knapptryck – 10 smarta tweets

Egentligen vill vi tipsa om en riktigt smart tjänst men tänkte att vi skulle göra det genom att visa hur den fungerar. Därför har vi ordnat 10 snabba tweets som du själv kan tweeta med ett knapptryck. Tjänsten vi pratar […]

«678910203040»