Matt Cutts 301 redirect

Matt Cutts kristallklar om +1

Det är inte ofta man får kristallklara svar ur Googles Head of Webspam, Matt Cutts, men när det gäller +1 som faktor i sökmotoroptimering har han nu uttalat sig, kristallklart. För 17 timmar sedan skrev Matt Cutts en kommentar på […]

Dear Google, wouldn't it be easier if you just told us what links to not nofollow?

Om du litar på Googles riktlinjer

Jag kommer från Örnsköldsvik, när du vet det så vet du att jag måste förhålla mig till hockey, vare sig jag vill eller inte. Hockey, precis som alla andra lagsporter har ett fast set med regler. Dessa förändras ibland, tänk […]

tryckpress

PR blev just farligt

Google har vid flera tillfällen uttryckt en motvilja mot pressreleaser. Låter det konstigt att sökjätten skulle ha aversioner mot en bransch de egentligen inte har något att göra med? Det finns anledningar faktiskt. ZDnet går så långt som att säga […]

Trasig TV

Broken Link Building – vad är det?

En av de allra populäraste metoderna för länkbygge internationellt är något som kallas Broken Link Building. Jag har ännu inte hört något namn för det på svenska så kom gärna med förslag. Det är i alla fall dags att vi […]

Fyrtorn

Webmaster Guidelines – när Google gett upp

Har du funderat över vilka riktlinjer som till sist hamnar i Googles Webmaster Guidelines? Jag har funderat väldigt mycket över det här för det är långt ifrån allt som hamnar där, det mesta sköter Google som bekant helst automatiskt, det […]

Gammal telefon

Sökmedia, strunta i det.

Har du stött på någon som pratar om sökmedia? Det är nog med ganska hög sannolikhet någon som slagit dig en signal för att berätta om förträffligheten med just deras sökmedia? Om det var i år så ringde de nog […]

utomhusdusch

Jag kan läsa

En webbyrå ska idag kunna leverera en sajt som lever upp till minimikraven för en sökmotor. Sajten ska kunna bli indexerad ordentligt, den ska ha möjligheter att sätta titlar och rubriker på ett vettigt sätt. Den ska ha stöd för […]

reklam

Är det inte dags för en reklambyrå?

Idag finns ingen svensk reklambyrå som gjort en ordentlig satsning på sökmotoroptimering. Det finns några som gjort halvhjärtade försök med att anställa någon stackars junior för att kunna hävda att man levererar SEO men mer än så har inte hänt. […]

Förbättrade kampanjer Adwords

Förbättrade kampanjer i Adwords – har du uppgraderat?

Om du arbetar med sökordsannonsering på något sätt har det troligen inte undgått dig att det sker stora förändringar under huven i Google Adwords. I februari presenterade Google Enhanced Campaigns (förbättrade kampanjer) och det anses vara en av de större […]

Framåt eller bakåt?

Om du inte går framåt går du bakåt

Sökmotoroptimering är en tävlingsgren – du är i direkt konkurrens med andra som slåss om precis samma kunder. Det betyder att du kan aldrig luta dig tillbaka. Min första chef Bosse på Husums Konditori lärde mig massor om bakning men […]

Isberg släpper från land

Något händer – just nu

Vi och många andra har under de senaste dagarna sett mycket stora svängningar i sökresultaten. Inte bara i Sverige utan globalt. Något nytt håller på att rullas ut eller testas och det är stort, riktigt stort. De senaste dagarna har […]

Solur

Sökmotoroptimering tar ett halvår

Det finns några enstaka tillfällen då sökmotoroptimering kan gå riktigt fort, du rättar till ett större fel på sajten till exempel. Med tiden har de flesta webbyråer blivit mycket bättre däremot och det produceras inte längre lika många sajter med […]

SEO-Snack

Klart att 2-åringen ska ha en egen sajt

Sommaren är här och fler och fler tänker på slöa dagar i hängmattan (inte för att jag vet någon som faktiskt äger en hängmatta), grillning, segling, camping och att bara njuta av en kall dryck när solen gassar! Några av […]

Hård miljö

Sökmotoroptimering allt mer komplext – konsulterna vinnare

Med jämna mellanrum dyker den upp på något forum eller i någon blogg, den där posten om att SEO är död. Det är någon som blivit utkastad ur Googles index och/eller vill satsa på en karriär inom sociala medier som […]

The missing link

Färre länkar i Webmaster Tools

Har det försvunnit en hel massa länkar för dig i Webmaster Tools? Du är inte ensam, det är ett utbrett ”problem” och många undrar vad som är fel. Vi och en många andra som arbetar med sökmotoroptimering har fått frågan […]

Vilket är Sveriges svåraste sökord

Vilket är Sveriges svåraste sökord?

Svårighetsgraden att synas högt i Googles sökresultat skiljer sig mycket mellan olika sökord. Några kräver väldigt liten ansträngning medan andra kan jämföras med att bestiga Mount Everest. Det finns ett antal riktiga svåra sökord att synas högt på i sökresultatet. […]

Marketing

Inbound Marketing – Vad är det?

Allt fler i SEO-branschen pratar om Inbound marketing. Man vill hellre kalla sig inbound marketer än sökmotorkonsult eller något annat SEO-relaterat. Huvudanledningen är att det är svårt för företagare att sälja in SEO i styrelserummen i USA. En av de […]

100

De tappade mest i Penguin 2.0

Du har förstås inte missat att Google rullade ut Penguin 2.0 i förra veckan, nu har vi data över vilka som drabbats hårdast. Här är de 100 domäner som tappat mest i Googles senaste uppdatering. Vi har plockat ut de […]

soptunnor

Penguin 2.0

Google rullade den 22:a maj ut den utlovade Penguin 2.0. Det är sällan Google är så här transparenta med vad de gör vilket gör att det ser mer ut som PR än som en stor förändring i filtret. Google varnade […]

Adwords delad budget

Delad budget i Adwords är dubbel glädje

En delad budget gör inget för att öka relevansen men det är en funktion som kan öka lönsamheten genom att fördela budgeten där det finns trafik och lönsamhet att hämta. Ett vanligt scenario när man arbetar med sökordsannonsering är att […]

«678910203040»