404 varning

Vad ska jag göra med 404 sidor?

Du kommer i största sannlikhet stöta på URLer som genererar svarskoden 404 om du ändra saker på din webbplats, tar bort produkter eller innehåll. Vissa stöter på det mer än andra. E-handlare är kanske de som stöter på detta oftare om systemet […]

Brandjacking - Give me all your visitors!

Etik och SEO

Det finns ett företag som gjort sig kända för att liera sig med kinesiska staten för att censurera internet åt alla i Kina, som åkt runt i bil och samlat upp data om till exempel alla svenskar i form av […]

Not provided

I en värld med 100 % not provided

I veckan började det ryktas om att Google är på väg att helt och hållet gå över till säkra sökningar via SSL. Blir detta fallet kommer all organisk söktrafik komma in som not provided i Google Analytics. Det kommer då […]

Willem Dafoe

Därför tänker jag på Paul Smecker

Så fort Google gör en förändring tänds alla lamporna i de amerikanska forumen. Alla bidrar med information om vad som hänt eller håller på att hända och allt som kommer fram första dygnet är pinsamt fel. Situationen är crowd sourcing […]

Insekt

Faran med att bara kunna on page-optimering

Google blir allt bättre på att förstå innehåll, de knep man var tvungen att ta till med syntaxen förr för att förklara för Google vad en sida handlade om blir allt mindre viktigt. Om du baserar din sökmotoroptimering på sådant […]

nyckel

Använd Google Analytics Spårning av E-handel

En av de allra vassaste funktionerna i Google Analytics är Spårning av E-handel. Trots det ramlar jag fortfarande över webbshoppar som inte implementerat spårningen, gör det! Spårning av E-handel är ett av de mest kraftfulla verktygen du kan ha i […]

Person som utför negativ SEO

Negativ SEO – tekniker för att skada din sajt

Negativ SEO är ett begrepp som det har pratats mycket om sedan den första Pingvinen. I grunden handlar det om att någon utifrån, genom olika tekniker, försöker försämra din webbsidas placeringar i sökresultatet. I det här inlägget kommer jag att […]

Amex Double Serving Adwords

Bryter American Express mot Adwords policy?

Double Serving, eller dubbelvisning som det kallas på svenska, innebär att samma annonsör med olika Adwords-konton visar flera annonser på samma gång vid en sökfråga på Google. Det här är ett problem eftersom en annonsör då kan ta upp flera […]

sommar i p1 2013

Sommarpratarna som ökade mest på Google

Intresset för 2013 års sommar i P1 var som alltid stort. Årets upplaga av programmet var en blandning av gripande historier och fascinerande framgångssagor. Vi har tagit fram en topplista över de 20 sommarpratare som fick störst genomslag på Google. […]

Sökmotorkonsultens verktygslåda

Sökmotorkonsultens fem favoritverktyg

Precis som med allt annat man tar sig för – träning, musicerande eller finsnickeri – är sökmotoroptimering trevligare att syssla med om man har bra redskap att arbeta med. Mina personliga favoriter är SeoQuake, Screaming Frog, Ahrefs, 301redirect och Rubus. […]

En annan miljö

Släpp alla förutfattade meningar

En stor del av SEO-arbetet är att göra kvalificerade gissningar. Den springande punkten här är kvalificerade och du ska inte sluta vid gissningen utan testa och utvärdera efter. Det jag upplever som mest hämmande för färska sökmotoroptimerare är smuts i […]

Regler för kommentarer

Förtydligande av regler för kommentarer

Vi vill förtydliga vilka regler vi har för kommentarer på våra blogginlägg. Specifikt vilka länkar vi accepterar. Vi är väldigt glada och tacksamma över att så många väljer att kommentera på våra blogginlägg. Som ett tack belönas du som kommenterar […]

manuella åtgärder gwt

Manuella åtgärder i Google Webmaster Tools (GWT)

Google har den senaste tiden lagt tid på att uppdatera Google Webmaster Tools (GWT) där de tillhandahåller verktyg för att underlätta arbetet för webmasters. En teori är att Google försöker undvika negativa publicitet som uppkommit i och med manuella åtgärder […]

Utökade Sitelinks Adwords

Uppgraderade Sitelinks i Adwords

Att använda Sitelinks (även kallat Webbplatslänkar) i sina Adwordskampanjer för att leda besökaren till relevanta delar av sajten har många fördelar. Sitelinks kan även användas till att kommunicera relevanta budskap om exempelvis erbjudanden och höja CTR/klickfrekvens genom att ta upp […]

Man på bro

SEO kostar för lite

Den svenska SEO-branschen går för högtryck just nu, affärerna går bra för i princip alla. Det enda som kan ställa till problem för SEO-bolagen är att priserna är alldeles för låga. Låter det konstigt?  Det hela är en fråga om […]

Matt Cutts 301 redirect

Matt Cutts kristallklar om +1

Det är inte ofta man får kristallklara svar ur Googles Head of Webspam, Matt Cutts, men när det gäller +1 som faktor i sökmotoroptimering har han nu uttalat sig, kristallklart. För 17 timmar sedan skrev Matt Cutts en kommentar på […]

Dear Google, wouldn't it be easier if you just told us what links to not nofollow?

Om du litar på Googles riktlinjer

Jag kommer från Örnsköldsvik, när du vet det så vet du att jag måste förhålla mig till hockey, vare sig jag vill eller inte. Hockey, precis som alla andra lagsporter har ett fast set med regler. Dessa förändras ibland, tänk […]

tryckpress

PR blev just farligt

Google har vid flera tillfällen uttryckt en motvilja mot pressreleaser. Låter det konstigt att sökjätten skulle ha aversioner mot en bransch de egentligen inte har något att göra med? Det finns anledningar faktiskt. ZDnet går så långt som att säga […]

Trasig TV

Broken Link Building – vad är det?

En av de allra populäraste metoderna för länkbygge internationellt är något som kallas Broken Link Building. Jag har ännu inte hört något namn för det på svenska så kom gärna med förslag. Det är i alla fall dags att vi […]

Fyrtorn

Webmaster Guidelines – när Google gett upp

Har du funderat över vilka riktlinjer som till sist hamnar i Googles Webmaster Guidelines? Jag har funderat väldigt mycket över det här för det är långt ifrån allt som hamnar där, det mesta sköter Google som bekant helst automatiskt, det […]

«678910203040»