Fredrik Kyhlstedt

Fredrik Kyhlstedt jobbade som Sökmotorkonsult på Pineberry. Han är utbildad inom onlinemarknadsföring och jobbar lika gärna med SEM som SEO. Fredrik har alltid haft en förkärlek till internet och brinner extra mycket för analys och strategi. Sökmotormarknadsföring är inte allt här i livet. Fredrik spelar även reggaemusik i bandet Musikkollektivet. Fredriks favoritsökord är: "bergvärme eskilstuna"

Missvisande data i Google Shopping

Av Fredrik Kyhlstedt

Google registrerar en annonsvisning för Google Shopping, trots att den inte exponerats för användaren. Detta kan leda till missvisande data. Läs mer här!

11 december 2017

Kommentarer (0) Google Ads - sponsrade länkar

Exakt match i AdWords – inte längre så exakt

Av Fredrik Kyhlstedt

Google fortsätter att försöka förstå sig på intentionen bakom en sökning, och koppla ihop det med en sökfråga. I och med det så blir exakt match bara bredare. Läs mer om det här!

25 april 2017

Kommentarer (5) Google Ads - sponsrade länkar

Tips för mer korrekt data i Sökordsplaneraren

Av Fredrik Kyhlstedt

Efter den tragiska nyheten om stora förändringar i Sökordsplaneraren tänkte jag som utlovat följa upp det inlägget med lite tips på hur ni kan komma runt problematiken. Inget kommer som tidigare nämnts kunna ersätta möjligheterna med den tidigare Sökordsplaneraren, men med vissa alternativa metoder går det att komma ganska nära. Sökordsplaneraren i Adwords har på senare tid dessvärre […]

17 november 2016

Kommentarer (3) Google Ads - sponsrade länkar

Sökordsplaneraren förändras – mer otydlig sökordsdata

Av Fredrik Kyhlstedt

Sökordsplaneraren i Adwords som länge varit till stor hjälp när du vill granska sökvolym för ett specifikt ord har nyligen genomgått en mängd förändringar. Förutom att du som ”lågspenderare” i Adwords numera får begränsad tillgång till sökvolym har de dessutom börjat visa samlad sökvolym för liknande termer, samt ibland väljer att ändra böjningen på det sökord […]

24 oktober 2016

Kommentarer (6) Google Ads - sponsrade länkar

Öka försäljningen med Dynamisk Remarketing

Av Fredrik Kyhlstedt

Dynamisk Remarketing via Adwords är ett väldigt effektivt sätt att visa upp relevanta annonser för tidigare besökare på din sajt. Skillnaden mellan Dynamisk och vanlig Remarketing är att den utgår från vilka produktsidor en användare besökt och visar sedan upp annonser i Display-nätverket som innehåller just de produkter eller snarlika inom samma kategori. För dig […]

29 augusti 2016

Kommentarer (2) Google Ads - sponsrade länkar

Den mobila rankingsignalen blir starkare

Av Fredrik Kyhlstedt

Google fortsätter att premiera mobilanpassade sidor för sökningar i mobilen, vilket blir ännu tydligare när de nu rullar ut en uppdatering på förra årets stora nyhet ”Mobilegeddon”. I början av maj kommer uppdateringen där denna rankingsignal ska ge ännu större effekt på mobilvänliga sidor. En av de större förändringarna Google gjorde i sin algoritm förra […]

23 mars 2016

Kommentarer (0) SEO

Tips – Hur du felsöker vid organiskt tapp

Av Fredrik Kyhlstedt

Stabila positioner under en lång period kan göra en bekväm och trygg, men man går aldrig riktigt säker i SEO-världen. Helt plötsligt kan blixten slå ner från en klar himmel och träffa just dig – vad gör du då? Börjar felsöka! När en specifik målsida tappar i ranking vet du kanske inte var problemet ligger. […]

22 februari 2016

Kommentarer (2) SEO

Maximera dina annonser med Structured Snippets

Av Fredrik Kyhlstedt

Google har kommit med ytterligare ett annonstillägg som gör det möjligt för er som annonsörer att ta upp mer annonsutrymme, men främst ger en större chans att få klicket. Läs mer om hur Structured Snippets (eller på svenska; Tillägg med webbplatsinformation) kan hjälpa er annonsering!

28 september 2015

Kommentarer (0) Google Ads - sponsrade länkar

SEO-tillägg till Google Chrome

Av Fredrik Kyhlstedt

Som sökmotorkonsult granskar man många sajter dagligen, och ofta olika delar på sajten ur ett SEO-perspektiv. För att underlätta detta arbete kan det vara skönt att ha lite hjälpmedel i form av bra tillägg till sin webbläsare. Eftersom jag tillsammans med många andra använder Google Chrome tänkte jag därför lista ett par tillägg som jag rekommenderar […]

24 mars 2015

Kommentarer (4) SEO

Få koll på konkurrenterna med Auktionsinformation

Av Fredrik Kyhlstedt

Som Adwords-annonsör händer det säkert att du ibland Googlar på dina egna sökord för att se vilka typer av konkurrenter som dyker upp. Men det finns ett mycket enklare och tydligare sätt att ta reda på denna information. Auction Insights eller Auktionsinformation som det heter på svenska hjälper dig att se vilka konkurrenter som syns […]

9 februari 2015

Kommentarer (1) Google Ads - sponsrade länkar