SEO

SEO står för Search Engine Optimization och översätts oftast till sökmotoroptimering. Termen SEO används flitigt i branschen däremot. Pineberry, som driver Sökmotorkonsult.se, är idag ett av branschens främsta företag inom SEO och kan leverera SEO av mycket hög kvalitet inom de mest konkurrensutsatta branscher.

Att öka sin sökmotortrafik med 500% är inget ovanligt om man genomför en bra SEO och det är en helt mätbar marknadsföringskanal som fungerar utmärkt för nästan alla branscher och nischer. Om du vill ha hjälp med din SEO, tveka inte att kontakta oss på Pineberry.

Röd stuga

Bra innehåll lockar inte alltid till sig länkar

Ingen produkt marknadsför sig själv. Ingen webbsajt rankar bra utan länkar. Trots det får sajtägare allt som oftast rådet att inte arbeta med länkar utan istället fokusera på innehållet på sajten, för bra innehåll kommer locka till sig länkar ”automagiskt”. […]

statistik

Er webbplats i realtid

Få era medarbetare att inspireras av hur mycket trafik er webbplats driver i realtid. Vi har tagit fram en realtidsdashboard för Google Analytics som gör detta möjligt.  I Google analytics finns det idag möjligheten att skapa översikter (dashboards) som vi tidigare […]

Bra undersökningar ger länkar

Bra undersökningar ger länkar

Länkar är kritiskt för att synas högt upp på Google. Det är dock lättare sagt än gjort att få andra sajter att länka till din sajt. En metod som kan ge länkar är bra och intressanta undersökningar. Länkar är för […]

Michael Wahlgren och Chase Gioberti

Teknisk tillgänglighet och sökmotoroptimering

Oavsett teknisk utrustning eller eventuella funktionshinder ska besökare på en webbsajt kunna ta till sig sajtens innehåll. Detta är tekniskt tillgänglighet. Sökmotoroptimering handlar om att göra sajter tillgängliga för Google och andra sökmotorer. På många sätt går teknisk tillgänglighet och […]

statistik och grafer

Anpassade rapporter i Google Analytics

Genom att skapa anpassade rapporter i Google Analytics kan du enkelt följa utvecklingen för din webbsida. Här kan du som e-handlare ladda ner och implementera en anpassad rapport för att se hur dina landningssidor konverterar organisk trafik. Tidigare i år […]

Michael Wahlgren Google Glass

Först i världen med att optimera för Google Glass

Vi är enormt glada och stolta över att idag meddela att svenska Pineberry kommer vara först i världen att optimera för Google Glass. På en presskonferens senare i veckan i Mountain View, Kalifornien kommer denna nyhet presenteras. Men alla våra trogna […]

Ny design på Google

Dags att se över dina titlar

Google testar kontinuerligt ny design på sökresultat. För några veckor sedan kom en ny design som verkar vara här för att stanna – i alla fall ett tag. En viktig förändring med just denna nya design är att titeln får […]

Årstider

Lansera aldrig ny sajt strax innan högsäsong

Väder och säsong har en stor betydelse för detaljhandeln, både on- och offline. Är det soligt och varmt ökar försäljningen av läsk, grillartiklar och studsmattor. Är det däremot kallare och mörkare är vi mer benägna att köpa ljus, klockor och […]

1656724-seo-with-lens

Sök inkognito och få rätt resultat

Google arbetar idag för att göra varje sökresultat allt mer personligt. Fler och fler är inloggade med ett googlekonto (t.ex. gmail eller youtube) och det här möjliggör för Google att visa dig ett personligt resultat baserat på denna information. Det […]

företagsblogg

3 vanliga seo-misstag hos en företagsblogg

Att ha en företagsblogg har många fördelar om det görs på rätt sätt. Genom att skapa bra innehåll kan du på samma gång marknadsföra företaget och få länkar för det. Men du kan även ställa till det för dig och […]

1848549-polar-bear

När utrotar Google affiliates?

Vi har under den senaste veckan väckt en diskussion om hur stor affiliates är idag och hur framtiden ser ut. Vi tycket därför att det skulle vara intressant att se när/om ni tror att affiliates dör ut. Google vill generellt inte visa affiliate-sajter […]

En glad pingvin

Tävling: När körs nästa Google Pingvin?

Eftersom pingvinfiltret brukar röra om i sökresultaten så är det spännande att spekulera i när det kommer hända och vilka som kommer att fastna. Vi tycker därför att det kunde vara kul att ha en tävling om när nästa Pingvin […]

affiliaten lever

Affiliaten lever 2014

Många gånger har affiliaten utropats död men ändå består 30% av de svåraste sökresultaten i Sverige av affiliates. Det har möjligen blivit tuffare att vara affiliate och det krävs kanske en högre kvalité men affiliaten lever. Jag vet inte hur […]

europe-map

Geografi påverkar ditt sökresultat

Din geografiska plats påverkar det sökresultatet som visas för dig. Sökresultatet du ser kan exempelvis påverkas av vilken IP-adress du sitter på, vilken ort som är inställd i Google och din GPS-position (för mobila enheter). En vanlig fråga jag får från […]

seo dashboard

SEO Dashboard i Google analytics

Genom att skapa översikter i Google analytics kan du enkelt följa utvecklingen för din webbsida. Här kan du som e-handlare ladda ner och implementera en översikt för att följa den organiska trafiken men den kan även anpassas till andra typer […]

Adwords språk

Optimera språk i Adwords och öka intäkten med 10 %

Ett vanligt nybörjarmisstag i Adwords som kan göra att en annonsör går miste om stora intäkter är att inte optimera språkinställningarna i Adwords. Med rätt inställningar har du möjligheten att öka dina intäkter från Adwords med ca 10 % Det […]

Tusenlappar

Storbankerna missar miljardbelopp

En ny undersökning visar att de svenska storbankernas dåliga synlighet på Google kostar deras aktieägare mer än 2 miljarder kronor per år. Tillsammans med förlaget för vår nyutkomna bok Guldläge på nätet har vi gjort en undersökning över hur mycket de […]

mäta resultat i Analytics

Så utvärderar jag mitt SEO-arbete med Google Analytics

I arbetet med sökmotoroptimering är det viktigt att mäta resultat utöver var sajten placeras i sökresultatet. Det är även viktigt att utvärdera om de sökord jag arbetar med är lönsamma, om det finns andra ord som kan vara mer lönsamma […]

sökordsdata i google webmaster tools

Sökordsdata i Google webmaster tools

Google har lagt till sökordsdata i Google webmaster tools. Hur exakt datan är vet vi inte men det hjälper till i problematiken med not provided. Använd den för att identifiera enkla förändringar som leder till bättre konvertering och ranking i […]

Guldläge på nätet

Nu är det Guldläge på nätet

Du har väl inte missat att det är Guldläge på nätet? SEO-boken som jag har skrivit ihop med Magnus Bråth finns nu att köpa i bokhandeln.  Äntligen är den här! SEO-boken Guldläge på nätet går nu att köpa där böcker säljs. […]

123451020»