Sökmotorkonsult.se

30 000 har använt vårt SEO-verktyg

30 000 som använt vårt SEO-verktyg

Det är med stor glädje att jag precis noterade att vi kommit upp i fantastiska 30 000 analyser som gjorts via vårt SEO-verktyg (ligger högst upp till höger på sajten om någon missat det).

När vi lanserade verktyget i februari i år (2009) så hade vi ganska höga förhoppningar på det, men jag måste medge att det mottagits mycket bättre än förväntat. Och framförallt används det flitigt varje dag vilket är väldigt kul att följa.

Nu är det inte 30 000 unika personer som använt verktyget då många använder det flera gångar. Vi har faktiskt fått mejl från webbyråer som undrar om det finns några begränsningar i hur mycket man får använda verktyget.  Självklart finns det inga sådana begränsningar.

En ganska vanlig och kul syn i hur verktyget används är att de som använder verktyget direkt åtgärdar de SEO-brister som påpekas i analysen. Ofta ser man en sida testats 3 gånger under en timme och att poängen går från t ex 45 till 85 av 100.

Sedan en kort tid tillbaka är det möjligt för alla att följa hur många analyser som görs samt vad snittpoängen är (syns högst upp till höger på varje sida – statstiken uppdateras en gång per timme). Just nu ligger snittpoängen på 64 av 100.

Till slut vill jag rikta ett stort tack till Olof Larsson (Systemutvecklare på Pineberry) som byggde verktyget och gav värdefull feedback på Magnus och mina specifikationer.

5 kommentarer

  1. Det är jättekul att så många använder verktyget. Något som vi kan hoppas på är att när 60 000 analyser gjorts så har snittbetyget stigit, vilket skulle kunna tyda på att folk som läser denna och andra sidor om sökmotoroptimering faktiskt lär sig och blir bättre.

  2. Ja det skulle kunna vara rejält intressant att göra någon form av mätning på snittförbättrning.

    Kommentar av Magnus

  3. Det skulle i dagsläget vara fullt möjligt att generera fina grafer, tex över snittbetyget per mån, vecka eller dag. På så vis skulle man få en överblick på utvecklingen för snittbetyget/antalet analyser mm.

  4. Jag har testat verktyget ett antal gånger och gillar det starkt.

    Kommentar av crille vuorenmaa

  5. Grattis!
    Det är ett riktigt smidigt verktyg som ni ska ha en stor eloge för.

    Kommentar av Mats

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Röd stuga

Bra innehåll lockar inte alltid till sig länkar

Ingen produkt marknadsför sig själv. Ingen webbsajt rankar bra utan länkar. Trots det får sajtägare allt som oftast rådet att inte arbeta med länkar utan istället fokusera på innehållet på sajten, för bra innehåll kommer locka till sig länkar ”automagiskt”. […]

statistik

Er webbplats i realtid

Få era medarbetare att inspireras av hur mycket trafik er webbplats driver i realtid. Vi har tagit fram en realtidsdashboard för Google Analytics som gör detta möjligt.  I Google analytics finns det idag möjligheten att skapa översikter (dashboards) som vi tidigare […]

Bra undersökningar ger länkar

Bra undersökningar ger länkar

Länkar är kritiskt för att synas högt upp på Google. Det är dock lättare sagt än gjort att få andra sajter att länka till din sajt. En metod som kan ge länkar är bra och intressanta undersökningar. Länkar är för […]

Not Provided Adwords

Not Provided även för Adwords i Analytics?

Not Provided är vad som visas i Analytics istället för de sökord eller söktermer som en användare sökt på. De senaste dagarna har det pratats i PPC-världen om att Not Provided även kommer nå Google Analytics för köpt sök och […]

Michael Wahlgren och Chase Gioberti

Teknisk tillgänglighet och sökmotoroptimering

Oavsett teknisk utrustning eller eventuella funktionshinder ska besökare på en webbsajt kunna ta till sig sajtens innehåll. Detta är tekniskt tillgänglighet. Sökmotoroptimering handlar om att göra sajter tillgängliga för Google och andra sökmotorer. På många sätt går teknisk tillgänglighet och […]