Sökmotorkonsult.se

30 000 har använt vårt SEO-verktyg

30 000 som använt vårt SEO-verktyg

Det är med stor glädje att jag precis noterade att vi kommit upp i fantastiska 30 000 analyser som gjorts via vårt SEO-verktyg (ligger högst upp till höger på sajten om någon missat det).

När vi lanserade verktyget i februari i år (2009) så hade vi ganska höga förhoppningar på det, men jag måste medge att det mottagits mycket bättre än förväntat. Och framförallt används det flitigt varje dag vilket är väldigt kul att följa.

Nu är det inte 30 000 unika personer som använt verktyget då många använder det flera gångar. Vi har faktiskt fått mejl från webbyråer som undrar om det finns några begränsningar i hur mycket man får använda verktyget.  Självklart finns det inga sådana begränsningar.

En ganska vanlig och kul syn i hur verktyget används är att de som använder verktyget direkt åtgärdar de SEO-brister som påpekas i analysen. Ofta ser man en sida testats 3 gånger under en timme och att poängen går från t ex 45 till 85 av 100.

Sedan en kort tid tillbaka är det möjligt för alla att följa hur många analyser som görs samt vad snittpoängen är (syns högst upp till höger på varje sida – statstiken uppdateras en gång per timme). Just nu ligger snittpoängen på 64 av 100.

Till slut vill jag rikta ett stort tack till Olof Larsson (Systemutvecklare på Pineberry) som byggde verktyget och gav värdefull feedback på Magnus och mina specifikationer.

5 kommentarer

  1. Det är jättekul att så många använder verktyget. Något som vi kan hoppas på är att när 60 000 analyser gjorts så har snittbetyget stigit, vilket skulle kunna tyda på att folk som läser denna och andra sidor om sökmotoroptimering faktiskt lär sig och blir bättre.

  2. Ja det skulle kunna vara rejält intressant att göra någon form av mätning på snittförbättrning.

    Kommentar av Magnus

  3. Det skulle i dagsläget vara fullt möjligt att generera fina grafer, tex över snittbetyget per mån, vecka eller dag. På så vis skulle man få en överblick på utvecklingen för snittbetyget/antalet analyser mm.

  4. Jag har testat verktyget ett antal gånger och gillar det starkt.

    Kommentar av

    crille vuorenmaa

  5. Grattis!
    Det är ett riktigt smidigt verktyg som ni ska ha en stor eloge för.

    Kommentar av Mats

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

adwords 2014

SEM-året 2014

Det har nu blivit dags att summera vad som hänt under SEM-året 2014 på Sökmotorkonsult.se. Vi har tidigare under veckan skrivit om SEO-året 2014 och i det här inlägget tar vi upp våra mest lästa inlägg samt tittar på årets största händelser […]

SEO 2014

SEO-året 2014

Året närmar sig sitt slut och det dyker upp topplistor och krönikor som sammanfattar 2014 överallt. Vi på Pineberry tänkte inte vara sämre utan kommer i detta inlägg att sammanfatta 2014 på Sökmotorkonsult.se och våra personliga favoriter inom SEO under […]

2251648-question-under-loupe

Annonsera på sitt varumärke – ja eller nej?

Det råder delade meningar kring huruvida du bör annonsera på ditt eget varumärke eller inte. I denna post tänkte jag börja med det vanligaste argumentet om varför det kan kännas onödigt och svara på det med några motiveringar kring den […]

3209919-world-map-shape-made-with-social-media-icons

7 saker marknadschefen bör känna till om sökmarknadsföring

För att du som marknadschef ska kunna skapa långsiktig tillväxt, försäljning och en konkurrenskraftig marknadsstrategi, bör du känna till de punkter som vi kommer att beröra i det här inlägget. Rollen som marknadschef utgörs vanligen av ett övergripande ansvar för […]

Brand-adwords

Vad gäller vid annonsering på varumärkesskyddat innehåll på Google?

Med Google Adwords kan du som annonsör på ett effektivt sätt rikta din reklam mot intressanta kundsegment. Men hur fungerar det om du vill synas på ett varumärkesskyddat ord? Det är i dagsläget tillåtet att annonsera på konkurrerande varumärken eller […]