Sökmotorkonsult.se

Akta dig för allt för tuff SEO

När man håller på och får ordning på sin site, fixar internlänkarnas ankartexter, skriver titlar och rubriker eller sätter alt-taggar på bilder så är det lätt hänt att det går till överdrift. Idag skulle jag vilja höja ett varningens finger, gå inte för långt i din on site-optimering.

Det är inte ovanligt att vilja få allt perfekt. Alla interna länkar som pekar till sidan har exakt rätt ankartext, alla externa länkar med för den delen. Rubrikerna och titeln är perfekta, texten precis rätt. Förr fungerade det bra, nu är Google känsligare för överoptimering. Panda-uppdateringarna är en orsak, för att komma till rätta med stora content farms med en eller flera sidor som perfekt matchar long tail sökningar. Förr fanns det anledning att göra en sida för ”Bäst sökmotoroptimering online” och en annan för ”Bäst svensk sökmotoroptimering online ” – nu är det kontraproduktivt.

Om du varit väldigt noga när du byggt din site kan det vara läge att se över. Om du t ex har långa ankartexter i din navigering som får med hela sökfrasen så kan det helt klart vara att gå till överdrift och du riskerar filter. Om alla titlar perfekt matchar sökfraser så är det dags att ändra. Om du byggt precis så som man ska bygga – då är du i farozonen. Det måste vara lite funky.

Om jag skulle ge ett råd just nu så är det att satsa på rikt innehåll, fyll på med filmer och bilder och var inte så noga när du sätter titlar och alt-taggar. Få med sökord men inte alltid exakt, ha inte en lång sökfras som URL utan satsa på kort, koncist och beskrivande. Bygg lite snyggt så klarar du dig.

 

 

8 kommentarer

  1. Har sett exempel där folk som precis har satt igång med SEO, har valt att plocka bort en URL med flera år på nacken, just för att den inte innehåll det exakta sökordet..

    Generellt så handlar det ju verkligen om en balansgång att inte underskatta, eller överskatta, Google.

  2. Stämmer säkert som du skriver, själv försökte jag seo’a fram en sida för dryga året sedan, då som betydligt mer nybörjare på området, gjorde nog ”misstaget” då att köra en och samma ankartext nästan uteslutande, såväl internt som externt, grejen var att det funkade rätt bra. Klev upp på pallen inom bara några veckor. Vet inte om det var tur att jag inte fastnade i ngt filter om överdriven seo hos googe. När jag nu försöker få fram en sida kör man betydligt mer på varierade ankartexter osv och kan känna att resultatet går betydligt segare nu…

    Kommentar av

    Johannes

  3. Att ha långa ankartexter,nej! Men en kort beskrivande titel tagg när man håller musen över är att föredra. Användaren ska kunna se i mer detalj vad sidan innehåller innan han klickar på den. Men överdriv inte med att ha samma tag som titeln eller H1 på sidan.

    Kommentar av

    Webbdo

  4. Jag vet inte om mitt förra inlägg kom med så jag skriver igen!
    vad menar ni med länkbygge? Är det att man byter länkar med andra? Likaså interna länkar med ankartext? Jag har försökt att få fram vad det är men blir inte klok på det?

    Kommentar av

    sandra salomonsson

  5. Tackar igen för läsningen! Jag håller med dig Magnus, man ska inte gå in på overkill när det gäller on-page. Dock ska man definitivt lägga tiden och vikten på vissa aspekter specifikt på on-page (titel, headers osv)… annars går det nog inte så bra. Mvh

    Kommentar av

    Hanna

  6. Tack för bra info. Tror jag vart för tuff med samma ankartext på en ny sida. Den låg på sida 1 under två veckors tid tills i förrförra veckan när den hoppade till sida 6. Problemet jag har är att när jag väl byggt sidan med innehåll vill sätta igång med en gång och då blir det ibland jag lägger 50 länkar jag vet jag kan få inom ett par dagar. Helt klart ett misstag jag inte vill göra igen. Men man lär sig!

    Kommentar av John

  7. Skaffade för ca 5-6 månader sen länkar från länkkataloger där tillbakalänk krävdes. Då var jag ganska kass på SEO och tog alla länkar jag kunde få. Sidan i sig ligger på en stadig placering men borde jag ändå ta bort såna länkar från min sida som länkar till länkkatalogerna?

    Tack

    Kommentar av

    John

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

stetoskop på tangentborg

Två nyheter i Google webmaster tools

Under sommaren lanserad Google två nya funktioner i webmaster tools. I denna post kan du läsa mer om hur du kan använda dem. Testverktyg för robots.txt ”To crawl, or not to crawl, that is the robots.txt question.” Testverktyget för robots.txt […]

Uppgradera

Uppgraderade adresstillägg i Adwords med Google My Business

Google har uppdaterat adresstillägg (Location Extensions) i Adwords för att underlätta att hantera din företagsinformation och uppdateringen kommer att ske från och med nu i september. Med Google My Business kan du göra din företagsinformation synlig på Google Sök, Maps och Google+ för att kunderna ska […]

Unique selling point

Callout extensions lyfter ditt budskap i Adwords

Nyligen meddelade Google att de i veckan kommer att släppa callout extensions (beskrivningstillägg på svenska) för annonsörer över hela världen, något som kan ge dig möjligheten att sticka ut mer i sökresultaten. Dessa tillägg ger dig som annonsör möjligheten att inkludera […]

wooden-numbers-one-two-three

Hitta din mest lönsamma Adwords-position

Behöver du verkligen förstaplatsen för att tjäna mer pengar? Det är lätt att stirra sig blind och endast ha position nr 1 som målsättning vid Adwords-annonsering. Men ha i åtanke att högre positioner ofta är lika med dyrare positioner och […]

https och SEO

Byt inte till HTTPS av SEO-skäl

Tidigare i månaden publicerade Google en nyhet om att de kommer börja använda HTTPS (krypterade webbsidor) som en ny rankingsignal. Det har allt sedan dess diskuterats friskt i SEO-världen om det är värt att byta till HTTPS. Så länge ditt […]