Gör som 12 899 andra, få SEO-tips varje månad
×
Sökmotorkonsult.se

Analytics AFK

shopping_online410

Google gjorde för en tid sedan tre reklamfilmer för Analytics, som med mycket brittisk humor (har Ricky Gervais och Stephen Merchant skrivit manus?) visar hur det skulle vara att köpa oliver, lättmjölk och bröd i en affär som fungerade som en mindre kundvänlig webbshop.

Så här ser filmerna ut:


Som den som ser filmerna snabbt inser handlar de inte om hur Analytics fungerar, snarare om hur dåligt många webbshoppar fungerar idag. Budskapet är att man med hjälp av Analytics kan upptäcka vad som inte fungerar bra i webbshoppen, och komma till rätta med detta.

Men faktum är att det finns fysiska butiker som implementerar lösningar som liknar Google Analytics. Företaget Euclid, baserat i Palo Alto, har tagit fram en lösning som man döpt till Euclid Zero. Zero använder en butiks trådlösa nätverk för att samla in och sammanställa data över exempelvis hur ofta folk besöker en affär, och hur många som bara gör korta besök utan att köpa något, alltså en sorts bounce rate. Den data som samlas in ska sedan kunna användas till förbättringar i den fysiska miljön för att öka intäkterna.

Detta möjliggörs genom att nätverket håller koll på de kunder som har en telefon eller surfplatta som kan ansluta till det trådlösa nätverket. Eller snarare tvärt om, nätverket håller koll på apparaten. Kunden behöver nämligen inte ansluta sig till butikens nätverk för att registreras av programmet.

Det här kan innebära ett ganska stort intrång i den personliga integriteten, och Euclid säger sig åtminstone vara medvetna om detta. VD:n, Will Smith (nej, inte den Will Smith) säger i en intervju att alla som vill använda Euclid Zero förbinder sig att sätta upp tydliga anslag om detta vid ingången till butiken, och att det på dessa anslag ska finnas länkar och QR-koder för den som vill slippa att bli registrerad. Dessutom ska programvaran, precis som Google Analytics, inte kunna presentera data om individuella besökare, utan endast aggregerade siffror.

Det låter ju som att Euclid har tänkt på integritetsaspekten, men det finns några luckor. Vad kommer att gälla i gallerior, kommer det att räcka med anslag vid ingångarna, eller måste varje butik ha egna anslag? Och vilket språk ska anslaget vara på? Vissa städer besöks av en stor andel turister, som har smartphones men som inte talar ett ord av det lokala språket, eller kanske inte ens kan läsa de lokala bokstäverna. Den som är mån om sin personliga integritet blir nog inte lugnad av Smiths ord.

Om många butiker börjar använda Euclid Zero kan det därför faktiskt leda till att webbhandeln ökar ännu mer. Att blockera trackers på nätet är inte särskilt svårt, så för den som vill vara på den säkra sidan är valet lätt.

3 kommentarer

  1. Klockrena reklamfilmer :)

  2. Undrar om filmerna togs fram i samband med att Google Website Optimizer blev content experiments i GA?

  3. De här filmerna är helt underbara. Hade bara sett den sista innan. Vem känner inte igen sig!?

    Kommentar av Robin

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

scrapat innehåll

Länkar från scrapat innehåll

Google har under en längre period nedvärderat webbplatser som ”scrapar” (samlar ner) innehåll och återpublicerar det på sin egen webbplats. Då jag den senaste tiden sett allt fler exempel på webbplatser med ”scrapat” innehåll som länkar till webbplatser i Sverige […]

adwords konkurrenter

Budstrategin för att toppa konkurrenterna

Konkurrensen ökar varje dag i sökresultaten för många Google Adwords-annonsörer. Ju fler annonsörer som krigar om en förstaposition desto svårare kan det bli att hamna över konkurrenterna. Google har därför lanserat en budstrategi där du kan välja ut specifika konkurrenter som du vill synas över.

SEO-snack

SEO-SNACK 26 februari 2015

2015 års första SEO-snack hålls den 26 februari och som vanligt ses vi på Sue Ellen. Alla som har ett intresse för marknadsföring online är välkomna, nybörjare som erfarna proffs, SEO eller SEM spelar ingen roll. Vi ses!

Alla hjärtans dag

Slarva inte bort potentiell länkkraft

Genom att ta bort dina kampanjsidor missar du potentiell länkkraft. Vi menar istället att du bör ta vara på dem på ett bra sätt. Här kan du läsa mer om vad du bör göra med dina alla hjärtans dag-kampanjer på din webbplats!

200824-finger-print-iris-scan

Få koll på konkurrenterna med Auktionsinformation

Som Adwords-annonsör händer det säkert att du ibland Googlar på dina egna sökord för att se vilka typer av konkurrenter som dyker upp. Men det finns ett mycket enklare och tydligare sätt att ta reda på denna information. Auction Insights […]