Gör som 12 899 andra, få SEO-tips varje månad
×
Sökmotorkonsult.se

Analytics AFK

shopping_online410

Google gjorde för en tid sedan tre reklamfilmer för Analytics, som med mycket brittisk humor (har Ricky Gervais och Stephen Merchant skrivit manus?) visar hur det skulle vara att köpa oliver, lättmjölk och bröd i en affär som fungerade som en mindre kundvänlig webbshop.

Så här ser filmerna ut:


Som den som ser filmerna snabbt inser handlar de inte om hur Analytics fungerar, snarare om hur dåligt många webbshoppar fungerar idag. Budskapet är att man med hjälp av Analytics kan upptäcka vad som inte fungerar bra i webbshoppen, och komma till rätta med detta.

Men faktum är att det finns fysiska butiker som implementerar lösningar som liknar Google Analytics. Företaget Euclid, baserat i Palo Alto, har tagit fram en lösning som man döpt till Euclid Zero. Zero använder en butiks trådlösa nätverk för att samla in och sammanställa data över exempelvis hur ofta folk besöker en affär, och hur många som bara gör korta besök utan att köpa något, alltså en sorts bounce rate. Den data som samlas in ska sedan kunna användas till förbättringar i den fysiska miljön för att öka intäkterna.

Detta möjliggörs genom att nätverket håller koll på de kunder som har en telefon eller surfplatta som kan ansluta till det trådlösa nätverket. Eller snarare tvärt om, nätverket håller koll på apparaten. Kunden behöver nämligen inte ansluta sig till butikens nätverk för att registreras av programmet.

Det här kan innebära ett ganska stort intrång i den personliga integriteten, och Euclid säger sig åtminstone vara medvetna om detta. VD:n, Will Smith (nej, inte den Will Smith) säger i en intervju att alla som vill använda Euclid Zero förbinder sig att sätta upp tydliga anslag om detta vid ingången till butiken, och att det på dessa anslag ska finnas länkar och QR-koder för den som vill slippa att bli registrerad. Dessutom ska programvaran, precis som Google Analytics, inte kunna presentera data om individuella besökare, utan endast aggregerade siffror.

Det låter ju som att Euclid har tänkt på integritetsaspekten, men det finns några luckor. Vad kommer att gälla i gallerior, kommer det att räcka med anslag vid ingångarna, eller måste varje butik ha egna anslag? Och vilket språk ska anslaget vara på? Vissa städer besöks av en stor andel turister, som har smartphones men som inte talar ett ord av det lokala språket, eller kanske inte ens kan läsa de lokala bokstäverna. Den som är mån om sin personliga integritet blir nog inte lugnad av Smiths ord.

Om många butiker börjar använda Euclid Zero kan det därför faktiskt leda till att webbhandeln ökar ännu mer. Att blockera trackers på nätet är inte särskilt svårt, så för den som vill vara på den säkra sidan är valet lätt.

3 kommentarer

  1. Klockrena reklamfilmer :)

  2. Undrar om filmerna togs fram i samband med att Google Website Optimizer blev content experiments i GA?

  3. De här filmerna är helt underbara. Hade bara sett den sista innan. Vem känner inte igen sig!?

    Kommentar av

    Robin

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

saknar h1a

39% av e-handlarna saknar h1a

39% av e-handlarna saknar h1a på sin startsida. Är du en av dessa e-handlare? Läs mer om varför du bör ta tillvara på startsidan bättre.

Google Analytics Statistik

98% av Sveriges e-handlare använder Google Analytics

Allt fler kommer till insikt med hur viktigt det är att spåra sina besökare. Därför har vi undersökt hur många Svenska E-handlare som spårar sina besökare och resultatet..

Negativa sökord AdWords

Negativa sökord i AdWords ökar din lönsamhet

Att skaffa en genomarbetad negativ sökordsstrategi är nödvändigt om man vill åstadkomma en lönsam AdWords-annonsering. I inlägget kan du läsa om hur och varför du bör lägga till de viktiga negativa sökorden för att driva mer relevant trafik.

Felspårning

Vanliga spårningsproblem i Analytics och hur du löser dem

Analytics är ett kraftfullt verktyg men som ibland kan vara missvisande om den data som samlas in är inkorrekt. Vi listar vanliga spårningsfel och hur du löser dem som effektivast.

adwords etiketter labels

Använd etiketter i Adwords och förbättra din optimering

Etiketter är ett snabbt och effektivt sätt för dig att organisera ditt Adwords-konto, göra snabbare analyser av resultat och följa utvecklingen över tid. Läs mer om hur du implementerar och utvärderar med hjälp av etiketter!