Sökmotorkonsult.se

Använda Linkdomain i Yahoo!

Använda Yahoo för att kontrollera ingående länkar till din site. Du kanske har märkt att Google’s Link: inte fungerar särskilt väl. Det visar bara ett litet urval av ingående länkar och det verkar inte som om de ens sorterar vilka som visas särskilt väl. Många använder Google’s webmaster tools men inte ens det är särskilt tillförlitligt och det funkar dessutom bara på siter som du kontrollerar, du måste verifiera att du är ägaren till siten innan du får ut någon information. Yahoo’s Linkdomain: är det verktyg som fungerar allra bäst idag. Tyvärr har även det en del brister förmodligen mest beroende på Yahoo’s sämre och långsammare indexering.

När jag använder siteexplorer, som Yahoo’s verktyg för sådana här funktioner, brukar jag helt enkelt öppna yahoo.com och skriva:

Linkdomain:www.sajten.com -domain:sajten.com

Med den här funktionen får du fram samtliga länkar som pekar till www.sajten.com eller någon av dess undersidor. Du slipper i och med -domain alla länkar som kommer från den egna sajten. Notera tricket med www som bara används i den första. Det här är under förutsättning att du valt att rikta länkarna till sajten med www. Yahoo hanterar www som en egen subdomän, det betyder att eventuella länkar till andra subdomäner på domänen inte kommer med. Dessutom väljer jag att i -domain använda domänen utan www vilket ger att länkar från subdomäner inte heller visas.

2 kommentarer

  1. Mycket bra och välskriven info här! Försöker anpassa min blogg för google och bygga upp ett länknätverk från grunden. Jag får dessvärre inte detta verktyg att fungera.. Får inte upp några resultat..

    Kommentar av Petter

  2. Nej den här artikeln har några år på nacken och tyvärr har Yahoo hunnit ta bort funktionen. Kan tipsa om SEOlytics istället eller MajesticSEO (som är en av datakällorna i SEOlytics).

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

snäll pingvin

En ny Pingvin

Efter över ett års väntan så kördes pingvinen till slut. Vi har dock inte sett mycket rörelse i det svenska sökresultatet såhär långt. Under helgen så har det spekulerats mycket i olika forum om att Google kört pingvinfiltret. Spekulationerna blev […]

Google Adwords inför ny policy

Google Adwords skärper sina regler för byråer

Google kommer i november skärpa sina regler för byråer som erbjuder hjälp med Adwords. Detta tycker vi på Pineberry är väldigt bra.  Att annonsera på Google Adwords är för många annonsörer väldigt lönsamt. Samtidigt är Adwords relativt komplext och många annonsörer […]

checklista

Checklista när du går över till responsiv design

Trafiken från mobila enheter fortsätter att öka. Idag är det många som går över till responsiv design från att ha tidigare haft en separat mobilsida. I denna post går jag igenom vad du behöver göra för att det ska bli […]

Mobiltrafik 2014

Mobiltrafiken är nu uppe i 36 %

Vår årliga undersökning av mobiltrafiken visar att trafiken från mobila enheter fortsätter att växa i snabb takt. Trafiken från mobiler och surfplattor står nu för 36 % av den totala trafiken.  Precis som de senaste åren har vi på Pineberry […]

adwords youtube

Gratis klick på YouTube med Google Adwords

YouTube är numera den näst största kommersiella TV-kanalen i Sverige vilket gör att många företag börjar lägga en större del av sin marknadsföringsbudget där. En bonus är att varje klick på din videoannons till din sajt är gratis eftersom du betalar […]