Sökmotorkonsult.se

Använda Linkdomain i Yahoo!

Använda Yahoo för att kontrollera ingående länkar till din site. Du kanske har märkt att Google’s Link: inte fungerar särskilt väl. Det visar bara ett litet urval av ingående länkar och det verkar inte som om de ens sorterar vilka som visas särskilt väl. Många använder Google’s webmaster tools men inte ens det är särskilt tillförlitligt och det funkar dessutom bara på siter som du kontrollerar, du måste verifiera att du är ägaren till siten innan du får ut någon information. Yahoo’s Linkdomain: är det verktyg som fungerar allra bäst idag. Tyvärr har även det en del brister förmodligen mest beroende på Yahoo’s sämre och långsammare indexering.

När jag använder siteexplorer, som Yahoo’s verktyg för sådana här funktioner, brukar jag helt enkelt öppna yahoo.com och skriva:

Linkdomain:www.sajten.com -domain:sajten.com

Med den här funktionen får du fram samtliga länkar som pekar till www.sajten.com eller någon av dess undersidor. Du slipper i och med -domain alla länkar som kommer från den egna sajten. Notera tricket med www som bara används i den första. Det här är under förutsättning att du valt att rikta länkarna till sajten med www. Yahoo hanterar www som en egen subdomän, det betyder att eventuella länkar till andra subdomäner på domänen inte kommer med. Dessutom väljer jag att i -domain använda domänen utan www vilket ger att länkar från subdomäner inte heller visas.

2 kommentarer

  1. Mycket bra och välskriven info här! Försöker anpassa min blogg för google och bygga upp ett länknätverk från grunden. Jag får dessvärre inte detta verktyg att fungera.. Får inte upp några resultat..

    Kommentar av Petter

  2. Nej den här artikeln har några år på nacken och tyvärr har Yahoo hunnit ta bort funktionen. Kan tipsa om SEOlytics istället eller MajesticSEO (som är en av datakällorna i SEOlytics).

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

stetoskop på tangentborg

Två nyheter i Google webmaster tools

Under sommaren lanserad Google två nya funktioner i webmaster tools. I denna post kan du läsa mer om hur du kan använda dem. Testverktyg för robots.txt ”To crawl, or not to crawl, that is the robots.txt question.” Testverktyget för robots.txt […]

Uppgradera

Uppgraderade adresstillägg i Adwords med Google My Business

Google har uppdaterat adresstillägg (Location Extensions) i Adwords för att underlätta att hantera din företagsinformation och uppdateringen kommer att ske från och med nu i september. Med Google My Business kan du göra din företagsinformation synlig på Google Sök, Maps och Google+ för att kunderna ska […]

Unique selling point

Callout extensions lyfter ditt budskap i Adwords

Nyligen meddelade Google att de i veckan kommer att släppa callout extensions (länktexttillägg på svenska) för annonsörer över hela världen, något som kan ge dig möjligheten att sticka ut mer i sökresultaten. Dessa tillägg ger dig som annonsör möjligheten att inkludera […]

wooden-numbers-one-two-three

Hitta din mest lönsamma Adwords-position

Behöver du verkligen förstaplatsen för att tjäna mer pengar? Det är lätt att stirra sig blind och endast ha position nr 1 som målsättning vid Adwords-annonsering. Men ha i åtanke att högre positioner ofta är lika med dyrare positioner och […]

https och SEO

Byt inte till HTTPS av SEO-skäl

Tidigare i månaden publicerade Google en nyhet om att de kommer börja använda HTTPS (krypterade webbsidor) som en ny rankingsignal. Det har allt sedan dess diskuterats friskt i SEO-världen om det är värt att byta till HTTPS. Så länge ditt […]