Sökmotorkonsult.se

Använda Linkdomain i Yahoo!

Använda Yahoo för att kontrollera ingående länkar till din site. Du kanske har märkt att Google’s Link: inte fungerar särskilt väl. Det visar bara ett litet urval av ingående länkar och det verkar inte som om de ens sorterar vilka som visas särskilt väl. Många använder Google’s webmaster tools men inte ens det är särskilt tillförlitligt och det funkar dessutom bara på siter som du kontrollerar, du måste verifiera att du är ägaren till siten innan du får ut någon information. Yahoo’s Linkdomain: är det verktyg som fungerar allra bäst idag. Tyvärr har även det en del brister förmodligen mest beroende på Yahoo’s sämre och långsammare indexering.

När jag använder siteexplorer, som Yahoo’s verktyg för sådana här funktioner, brukar jag helt enkelt öppna yahoo.com och skriva:

Linkdomain:www.sajten.com -domain:sajten.com

Med den här funktionen får du fram samtliga länkar som pekar till www.sajten.com eller någon av dess undersidor. Du slipper i och med -domain alla länkar som kommer från den egna sajten. Notera tricket med www som bara används i den första. Det här är under förutsättning att du valt att rikta länkarna till sajten med www. Yahoo hanterar www som en egen subdomän, det betyder att eventuella länkar till andra subdomäner på domänen inte kommer med. Dessutom väljer jag att i -domain använda domänen utan www vilket ger att länkar från subdomäner inte heller visas.

2 kommentarer

  1. Mycket bra och välskriven info här! Försöker anpassa min blogg för google och bygga upp ett länknätverk från grunden. Jag får dessvärre inte detta verktyg att fungera.. Får inte upp några resultat..

    Kommentar av Petter

  2. Nej den här artikeln har några år på nacken och tyvärr har Yahoo hunnit ta bort funktionen. Kan tipsa om SEOlytics istället eller MajesticSEO (som är en av datakällorna i SEOlytics).

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Adwords Exakt Matchtyp

Exakt match på väg att försvinna i Adwords

Google publicerade en bloggpost i mitten på augusti som förklarade att det från och med september inte går att använda sig av ”riktig” exakt matchtyp i Google Adwords. Det här innebär att det blir av större vikt att utesluta trafik med […]

Guldläge på nätet - ranking

Vägen till toppen krävde det otänkbara

Ibland krävs det att du gör något som normalt är otänkbart för att nå toppen. I detta inlägg berättar jag vad som krävdes för att få vår sajt Guldlägepånätet.se att ranka etta på sitt viktigaste sökord. När Magnus Bråth och […]

1297187-drawing-a-diagram

Länka flera Adwords-konton i Analytics samtidigt

För att kunna maximera försäljningen och avkastningen av dina sponsrade länkar är det av stor vikt att länka ditt Adwords-konto till Analytics. Om du arbetar med flera Adwords-konton finns möjligheten att länka flera av dessa vid samma tillfälle.  Många Analytics-användare […]

Skolan nylanserad

Nylansering av vår populära skola

Vår populära SEO-skola är nylanserad. Skolan tar upp de mest grundläggande sakerna inom sökmotoroptimering och riktar sig till dig som vill börja lära dig SEO. SEO-skolan var en av de första sakerna vi började med när vi startade med Sökmotorkonsult.se […]

Bröd som symbliserar brödtext

Sökord i brödtext, bra eller dåligt?

En av de vanligaste frågorna jag får är hur du ska skriva så att sökmotorer gillar din text och nästan alltid rör frågan om sökordet ska vara med i brödtexten och i så fall hur många gånger. Att skriva för […]