Är det inte dags att växa upp nu?

Om du beskådat SEO-branschen från utsidan så har du säkert sett en väldigt gruffig bransch med en hel del pajkastning, en massa anklagelser och upprörda bloggare titt som tätt. Du har nog sett ganska rätt när du sett det och det är dags för branschen som börjar närma sig tonåring att växa upp. 

Jag blir personligen oerhört trött av den desinformation som sprids och har verkligen slitit med att försöka ge en tydligare bild. Visst har jag inte alltid rätt men jag har åtminstone alltid försökt närma mig det som är riktigt inom SEO. Det är inte en självklar utgångspunkt för många som skriver om sökmotoroptimering utan istället står den egna agendan över allt annat. Jag skulle vilja att vi enas om att sluta upp med sådant, att vi låter SEO-branschen  växa upp.

Det jag i första hand talar om är det lite maffialiknande säljargumentat ”Visst skulle det väl vara riktigt tråkigt om något hände med din lilla butik?” Genom att springa runt och slå larm om att konkurrenter är ”oetiska” eller dåliga på allehanda sätt lyckas man skrämma kunder till den egna ringhörnan. Det finns massor av exempel på det här men jag vill verkligen inte peka ut någon utan istället mana till bättring, det är inte dags att leta syndabockar, det är dags att ta sig i kragen.

Vad vill vi ha?

Du som jobbar i SEO-branschen, håller du inte med mig? Kan det inte vara dags att vi slutar krumbukta oss som mellanstadiebarn och växer upp? Om du vill berätta varför din produkt är bra så gör det, stå inte där och varna för konkurrenterna för det är både ganska dålig affärsetik och jag lovar dig att det är sämre för affärerna.

Några exempel på vad som behövs.

Till att börja med är det dags att vi slutar arbeta för en än mer polariserad bransch, sluta prata om Black eller White till exempel. Vi som jobbar i branschen vet ju alla att det är nonsens-beteckningar, det finns inga Black Hats i Sverige idag (åtminstone inte som jag känner till).

Det andra som måste till är att vi alla måste sluta varna för konkurrenterna, det är bara tramsigt. Visst finns det risker med SEO (läs: All SEO och Ingen SEO innebär risk) och ingen kan garantera frihet från varken filter eller manual actions, inte du och inte din konkurrent. Risk/Reward-bedömningen måste göras av sökmotorkonsulten tillsammans med kunden, att någon bloggare sitter och gör det åt dem duger inte.

Och till sist, börja idag. När du känner att du vill lyfta pajkastararmen så strunta i det.

Och ha en God Jul

Det här var mitt försök att skapa lite julstämning i SEO-branschen, vi på Pineberry vill förstås som alltid önska en riktigt God Jul.

41 kommentarer på "Är det inte dags att växa upp nu?"

  1. Som vanligt när man önskar saker av tomten, är det troligt att det ej händer 😉

    Jag tror det kommer mer gruff för att

    1. ”gruff” är fantastisk marknadsföring. Inte mot alla men gör du det rätt funkar det för din målgrupp
    2. Det börjar bli pengar i branschen och många vill vara med vid köttgrytorna. Du skall se, nästa år kommer reklambyråer, webkonsulter och andra typer av kommunikationsbolag börja prata väldigt mkt SEO/PPP för att försöka få en del av köttgrytan. Då kommer mer gruff när alla skall positionera sig publikt.
    3. Vi tror vi är så speciella, det är vi inte, Läs kommenterarna på dagensmedia så ser du att hela kommunikationsbranscen ”gruffar”
    4. Google fortsätter med desinformation. Det i sig skapar ett märkligt klimat debattmässigt.

    Jag vill också avsluta med min version av sanningen. Det är såklart en sanning alla tror på, inte bara jag men tro och göra är olika saker. Citat är inte mitt!

    ”The ”good guys” in the SEO business aren’t the people who parrot Google’s lies to a wider audience; the ”good guys” in the SEO business are the guys who make their clients money.”


  2. En klart intressant ingång Christian, särskilt punkt 2 tror jag är värt att ta fasta på.


  3. Pingback: Julfrukost på Searchminds i Kalmar | Daniel Johannisson
  4. Mognar gör du när du börjar få saker du ser tillbaka på som du önskar att du kunde ändra på sen så är det så klart inget på jorden som kan hjälpa mannen med fel mental attityd.


  5. Skulle vilja säga att det är något helt annat att mogna som bransch, det är ju inte människors åsikter som behöver förändras det är företags agerande.


  6. Det jag försöker säga är att allting mognar med tiden, tonåren är inte rätt tid, det är då det blir kaos. Sen när SEO blir vuxen kommer nytillskott vara tvungna att agera moget annars har dem ingen chans då branschen kommer vara så pass etablerad.

    I think were in for more chaos!


  7. Man är ganska antifragile mot pajkastare och gruff. Istället kanske vi skall känna kärlek och tacksamhet mot kritiker för deras betydande bidrag i att direkt främja en. Hade det inte varit för deras avundsjuka, eller ja deras uthållighet och besatthet av att försöka skada en kanske man aldrig hade blivit upptäckt.

    ”Those from whom we have benefited the most arent those who have tried to help us but rather those who have actively tried – but eventually failed – to harm us.”


  8. Bra inlägg Magnus och det har jag väntat på, och tyvärr är stora delar av branschen uppbyggd på att snacka illa om konkurrenter och arbetssätt, något som jag har tröttnat på Totalt. Skrev ett inlägg om detta förra året, om att jag tog av mig hatten, om jag har haft någon. Black eller white hat,sjukt
    tröttsamt att diskutera. Vi var väl också eniga om att vi skulle sluta prata om ”maffia” oavsett vart den kommer ifrån.

    ”Jag skulle vilja att vi enas om att sluta upp med sådant, att vi låter SEO-branschen växa upp”.


  9. God jul tillbaka!

    Att genom sin egen marknadsföring ta upp konkurrenters arbetssätt, ja till och med nämna dem med namn, är åtminstone för mig knepigt sätt att jobba. Det strider mot mycket inom marknadsföringens grunder och då det dessutom sker av en grupp som ser sig själva i någon slags framkant blir det ännu knepigare. Det har ju varit lite turbulent ganska nyligen angående ganska vilseledanda påståenden där andras mindre bra sätt att jobba var i fokus istället för det egna företagets fördelar. Sådant kommer alltid reta gallfeber på oliktänkande och det är minst sagt knepigt att det inte kunde förutses. Hur ska man då kunna förutse händelser vad gäller sök som är en desto mer komplex frågeställning.

    Underbart citat i Christians kommentar. Allt annat än kundernas nytta i fokus är fel. Google är ju ingen kund som någon ’seoarbetande’ ska känna behov av att tillgodose, ännu värre på bekostnad av kundens möjligheter.

    Ha nu en underbar julehelg önskar en Håkan som ska tillbringa eftermiddagen och kvällen med julbord, juleöl och julesnaps(ar)!


  10. Din förhoppning stämmer jag in med Magnus, fast jag tror snarare Christan tippar rätt på hur framtiden kommer att bli.

    Vi har inte bara att det börjar bli mer pengar i branschen vi har också en ekonomisk svacka på väg. Vilket kommer att sätta krav på att kunna leverera konkreta resultat till kunder.
    De som har svårt med det lär snarare bli mer aggressiva mot dem som kan leverera som ett led att försöka motivera sin egen existens.


  11. ”Vi var väl också eniga om att vi skulle sluta prata om ”maffia” oavsett vart den kommer ifrån.”

    Finns ju folk som använder koncept som ”likplundring” också, skall vi även sluta använda det?


  12. Att baktala varandra i en bransch kan också få effekten att kunder som inte är insatta känner sig obekväma med att handla upp en tjänst och hellre avstår än investerar fel. Sedan kan jag tycka att de som arbetar med seriösa SEO-tjänster sannolikt skulle öka sin trovärdighet genom att ställa upp enkla riktlinjer för vad man som kund köper och inte köper. Ett slags branschpolicydokument som fler sluter upp bakom. Om man köper en badrumsrenovering kontrollerar man ju gärna om hantverkaren är våtrumsbehörig, men SEO-konsulten, där är det svårare att få ett grepp. Om ni lyckas enas om detta, ja då är ni en ovanligt resonlig och mogen tonåring.


  13. Bra inlägg Magnus, som vanligt. Jag tror precis som er andra att det blir mer och mer pengar i branschen. Vilket kommer leda till att det ställs tuffare krav på prestation.

    Pajkastningen som skett under senare tid tycker jag förvisso kan vara lite underhållande, men knappas något som gagnar branschen. Jag som är hyfsat insatt kan ju läsa mellan raderna och sålla bort struntpratet, men jag räknar inte med att potentiella kunder kan det.

    Förhoppningsvis spottar pajkastarna snus i motvind. Alla är vi väl bekanta med ”skvallerbytta, bing bong” från skoltiden, eller är det en östgötsk ramsa möjligtvis. Min poäng är att det inte ses som positivt att vara tjallare och skitsnackare. Kanske gynnar det i slutändan de pajkastade mer än de som kastar pajen.

    Oavsett vem som gynnas eller missgynnas blir det ganska barnslig nivå på diskussionerna. Jag är övertygad om att många av era kunder vill inte göra affärer med småbarn.


  14. Som vanligt vettigt inlägg från dig! Jag sållar mig till de som finner alla slags ”bråk” på twitter oerhört underhållande och tror också att anledningen är samma, det handlar om en marknad där vi befinner oss någonstans mellan 8-11 års ålder i utveckling. Marknaden och oss själva har då en bit kvar att gå, man skall hitta sin personlighet och egna stil för att tillslut hitta en plats i gänget. Men, som Wedholm säger så gagnar det knappast någon av oss som jobbar med det. Det luktar mer och mer bilhandlare och hästhandlare om oss (jag har jobbat med en av delarna) och synen som var på bilhandlare under 80- och 90-talet är nog motsvarande den syn som marknaden har på oss idag.

    Samtidigt är det svårt (omöjligt?) för en marknad på den nivån att nå högre, om marknader föddes utvecklade och färdiga så hade det inte blivit särskilt mycket (r)evolution på någon marknad och rätt mycket hade stått stilla. Det är som med allt att tester och olika slags genomförande blir drivande för att komma framåt i utvecklingen, och diskussioner tar oss framåt, inte pajkastning, förtal, och skyltar som säger ”Jag har rätt, alla andra har fel”.

    Så: Bra diskussioner på en vuxen nivå gynnar mig tror jag, pajkastning och hittepåsaker om andra företag kommer sänka mig, precis som i alla branscher. Jag måste sälja mig själv på mina egna fördelar, inte på andras påstådda nackdelar.

    Mvh. Visdomsord.


  15. Vad är det du gör här Magnus? Har du testat att läsa ditt inlägg utifrån ett kundperspektiv en gång?

    Jag är rätt säker på att även en och annan kund till Pineberry läser den här bloggen. Vad är det för bild du ger dem? Kan det rentav vara så att det börjar väckas frågor hos kunderna som aldrig hade väckts förut? Vem tror du att de ställer dessa frågor till? Det finns någonting outtalat i såväl den här som i några liknande bloggposter som du har skrivit, och det finns det även i kommentarerna. Jag önskar att ni kunde tala ur skägget. Vad är det ni menar?

    Vi har inte en polariserad bransch, men vi har väldigt olika leveranser mellan olika företag. Det märker jag varje gång jag tar över en kund som tidigare har anlitat något annat SEO-bolag, eller som anlitar ett annat bolag till någon av sina andra sajter (en högst reell situation).

    Jag tror att vi går mot ett lysande år för branschen totalt sett. Vårt kundinflöde har aldrig sett bättre ut och jag är väldigt nöjd med vår leverans.

    Christian Rudolf påminner om att jag har pratat om likplundring. För den nyfikne som inte orkar googla: http://nikkelin.se/2012/11/06/likplundring/

    Är det den typen av inlägg du vill slippa? Isåfall lär du knappast få se någon förändring. Den typen av inlägg har jag som privatperson skrivit sedan 2004, och jag lär inte sluta uttrycka min åsikt om de som utnyttjar webben istället för att vara en fungerande del av den framöver heller.

    Jag önskar även dig en god jul. Och alla er andra också och hoppas att julfriden håller i sig långt in på det nya året.


  16. Tillslut blir det gammal skåpmat. Jag tröttnade som ett exempel på ändlösa granskningar och har under det senaste året ägnat mig åt andra saker än att blogga. Å andra sidan har Christian rätt. Att kasta paj på rätt sätt kan ge marknadsföring som ger positiv avkastning. Däremot finns det spännande ämnen som man skulle kunna diskutera i branschen vilket hör att den tar ett kliv bort från tonåren.


  17. Men Nikke, du kunde inte ens låta bli, på just den här posten att börja kasta paj igen?


  18. God Jul på dig Magnus, och er andra!

    Efter att själv ha upptäckt att vi smutskastats av ett av branschens topp3-bolag (omsättningsmässigt) har jag tyvärr ganska låga förhoppningar.

    Vi sitter i Dalarna vilket också ger ett lite annat perspektiv än de Sthlmsbaserade firmorna: här är såväl acceptans som kunskap kring SEO extremt låg generellt. Vi försöker knappt sälja SEO i Dalarna – det är svårt nog att sälja in webb öht.

    Min poäng med det är att vi sett till hela Sverige fortfarande befinner oss ganska långt till vänster i acceptanscykeln. Storstadsregionerna är fulla av early adopters och majority, medan man lite längre ut är extremt sena ute. Med kanske 3 år kvar innan majoriteten av bolag i våra trakter har koll på digital marknadsföring och förstår nyttan, tror jag tyvärr att det kommer finnas rum för de som skor sig på kundernas okunskap och rädsla.

    I slutänden är det en kunskapsdiskrepans som gör pajkastningen möjligt: en transparent bransch med en medveten kundsida blir självsållande på ett helt annat sätt än vad vi har och ser idag.

    Med det sagt har det sällan kommit något dåligt av att man är snäll, speciellt såhär i juletider. Hoppas vi kan komma dit som bransch förr än senare.


  19. Hej!

    Jag tror inte att detta är just specifikt för SEO-branschen. I min värld är det ett stort No-No att smutskasta och baktala konkurrenter.

    Man säljer på att man själv är duktig. Man säljer inte på att någon annan är dålig.

    Med vänlig hälsning
    Per


  20. Jag tror inte att man i längden tjänar på att smutskasta konkurrenter. När jag själv blir uppringd av SEO-bolag som omgående börjar ösa skit på sina konkurrenter avslutar jag samtalet rätt fort. Ett dåligt/farligt SEO-bolag bör istället filtreras bort via det ”allmänna ryktet” som kommer på köpet när man gör dålig busniess för sina kunder. När konkurrenter försöker hjälpa till på traven framstår de själva som oseriösa. Åtminstone i väldigt många fall.


  21. Det lät gruffigare än vad jag trodde den svenska seo marknaden var.

    Håller med Per. Ett stort no-no att att smutskasta konkurrenter. Man kan tala om vad sin produkt har och andra liknande produkter inte har.Det tycker jag är helt ok. Men att ”döma ut” andra och nämna namnen på konkurrenterna är inte trevligt mot konkurrenten och dessutom tror jag inte man tjänar på det själv precis som det sägs i artikeln.

    God Jul till alla.


  22. Jag tror vi måste se ”gruffet” ur två vinklar för att förstå det

    1. Vi lever i kapitalistisk marknadsekonomi. Sett från ett
     filosofiskt perspektiv betyder det att vi kommit överens att visserligen slåss med varandra om resurserna men inte använda våld och följa lagen (inom rimliga gränser, vissa kapitalister försöker utmana lagen, som Stenbeck)
    Det är kamp om pengarna och att skrika på varandra är en helt legitim strategi.

    2. På internet är marknader diskussioner och samtal och det är klart att ibland är röstlägena höga. Det är fullt normalt. Ni som tycker det är jobbigt, ja, ni har fötterna i den svenska bondetraditionen att man skall alltid komma överens. Svenskar älskar konsensus, eller rättare sagt känslan av konsenus.
    För er som ännu inte lärt er att marknader är konversationer på internet rekommenderar jag denna läsning http://www.cluetrain.com/book/markets.html

    Sett från ett marknadsföringsperspektivet är det dock inte bra att ha en konsensusåsikt. Speciellt inte om ens erbjudande skiljer sig väsentligt från marknaden i övrigt. Att ta ställning och slåss för sina åsikter eller uppfattningar i en värld där alla andra håller med varandra. Ger sjukt bra effekter, speciellt
    när det kombineras med ”Marknader är diskussioner”

    Så kan man också välja att se Nikkes ordval inom ”likplundring” eller ”maffia” från dessa ”vinklar”. Nikke får gärna säga att han bara uttrycker sina åsikter få det verka som det är enbart en demokratisk fråga, i själva verket, en smart marknadsföringsåtgärd på en marknad där han är avvikande. Heder till honom för att väljer att göra något smart, fler borde ta lärdom av Nikke i denna frågan. Han vill ha mat på bordet som alla andra.

    Från ett personligt perspektiv tycker jag dock det är intellektuellt ohederligt. Mig veterligen är SEO:are inte mer kriminella än genomsnittet i Sverige och att utmåla dem med sådana ord, är bara att ta diskussionen till nivåer, som de flesta här säger sig vilja undvika.

    Så, nu förstår ni, nästa år, är gruffandets år för denna marknaden är på väg ned till Nikkes nivå.


  23. Nu vill jag, i all enkelhet påminna om att det var Magnus som ens påstod att det skulle råda någon sorts smutskastning. (Antagligen då mot Pineberry eftersom det här skrivs på Pineberrys blogg. Någon sådan har jag inte sett till.) Sedan vill jag gärna påpeka att det inte var jag som tog upp maffia- och likplundringsreferenserna.

    Herregud vänner. Vad är det ni håller på med? Magnus lockade just in mig hit via Twitter med en ”Kolla, Christian Rufolf pratar skit om Nikke”-tweet.

    Vilka skriver ni för? Klubben för missnöjda?

    Christian. Du har helt rätt i att dualism är ett villkor för framsteg och för konkurrens. Men jag betackar mig för att bli pålagd värderingar som jag inte har. Jag förstår inte varför du försöker blåsa liv i gamla avsomnade motstridigheter i en bloggpost som visserligen nog var mer avsedd att provocera än att ljuta någon sorts lugn.

    Jag ber om ursäkt för att jag svalde betet. Jag ber om ursäkt för att jag kom tillbaks för mer.


  24. Nämen stopp nu igen Nikke, jag tror aldrig jag hört någon säga något negativt om Pineberry. Varför måste du alltid hålla på och attackera?


  25. Det har inte jag heller Magnus, som jag skev, och eftersom jag inte vill tillbringa mitt liv med att be dig om ursäkt. Så avslutar jag här. Fridens! Och god jul!


  26. Hello

    Kan säga att som en betraktare utifrån (men som arbetar med marknadsföring å försäljning online fast inte med SEO/SEM) så tycker iaf jag att branschen som helhet blivit öppnare/bättre/mer fokuserad på kundens långsiktiga ROI de senaste åren. Och det är iaf enligt mig ett bra tecken.

    Har själv haft svårt tidigare att inte prata om pseudokonkurrenter när man får frågan om kund. Men försöker mer å mer att undvika det.


  27. Pingback: Antifragile, pajkastning och SEO - Kaugesaar.se
  28. Det blir lite problematisk när olika företag som erbjuder vad kunden uppfattar som ”sökmotoroptimering” säljer och levererar helt olika tjänster, med olikheter både vad gäller mål, strategi och arbetssätt. Mycket begränsas av att det blir så mycket som ska inrymmas under ett och samma begrepp och det blir inte lättare av att vare sig företaget som erbjuder tjänsten och allra minst kunden vet vad man ska kalla det för. Konkurrensen är om kunden och vilket paradigm som är det bästa och på grund av att kunden allra oftast inte har kunskap nog att analysera fördelarna med dessa konkurrerande tankesätt/arbetssätt så är det kanske en genväg i att istället prata den andres nackdelar både som företag och arbetsmetod. Samtidigt finns det skäl till kritik, men den glöms bort. Jag tycker istället kritiken ska riktas mot dem som driver webbprojekt utan att ha en tanke på webbplatsens sökbarhet. Den är mer befogad men kanske mindre intressant då den på sikt skulle öka konkurrensen i och med att webbproducenterna skulle bli bättre på sök. Den kritik och pajkastning som sker nu är kortsiktig och egentligen totalt överflödig då det finns gott om utrymme för de etablerade sökproducenterna.


  29. Som sagt, att ha en åsikt om SEO är som att hoppa ner i björngropen på Skansen med en fårfiol runt halsen, gör du det måste du vara beredd att få stryk. Som lekman kan man bara sitta på läktaren och se branschens tungviktare dansa runt med blyskorna på med resultatet att många ömma tår trampas på.

    Utan att kunna uttala mig i sakfrågan så gillar jag Magnus goda ansats till vilja stärka branschens förtroende genom att kritiskt våga granska sig självt men som kund och lekman kan jag heller inte låta bli att nicka instämmande på Nikkes infallsvinkel på hur jag som kund, köpare av tjänsterna dvs den som betalar lönen, hur jag ska förhålla mig till SEO och de som jobbar där efter att ha läst inlägget. Vem i hela världen kan man lita på? Förmodligen väldigt få.


  30. @nolingo

    Som gammal militär kommer du gilla denna
    ”Förtroende är bra, men kontroll är bättre”

    Enklaste sättet är att fråga efter framgångsrika kampanjer, vilka KPI.er som användes och se vilka som lyckades bäst med KPI:erna som är intressanta för dig!


  31. Ja, Peter, det är ganska komplext att veta. Mitt svar är nog att inte lita på någon utan att själv komma fram till vad som är bra. Att lyssna allt för mycket på bloggare i marknadsföringssegmentet är ohälsosamt, för som bekant är alla marknadsförare lögnare.

    Begär mätbara resultat, transparens och begär att få se ett track record. Det är väl grundpelarna i hur du ska köpa SEO.


  32. Pingback: Åtta SEO-spaningar inför 2013 - Disruptive.nu
  33. ”Om du vill berätta varför din produkt är bra så gör det, stå inte där och varna för konkurrenterna för det är både ganska dålig affärsetik och jag lovar dig att det är sämre för affärerna.”

    Den karvar jag gärna i sten.

    God fortsättning!


  34. Jag håller med Magnus men tippar på att framtiden blir som Christian tror.

    Det börjar bli mer pengar i SEO branschen och världsekonomin börjar svacka.
    Fler som anlitar SEO kunniga kommer ställa högre krav på resultat. Dem som inte kan leverera kommer bli aggresivare för att motbevisa vad de kan.


  35. Det är vanligt att bli baktalad när man kommer ifrån ett litet
    konsultbolag med små resurser, dessutom baktalandet är lätt när kommunikationen bara går en riktning och aldrig till den konsult som blir utsparkad av besparingsskäl. De som är inne i branschen och hunnit bygga upp sitt kontaktnät har det lättare än en ensam stackare utan några sådana.

    En annan kommer helt enkelt sluta jobba för baktalandet tar kål på glädjen i att ens jobba! Detta bär både konsult och uppdragsgivaren skuld i!


  36. Det kan vara svårt att bara köra med mätbara saker, detta borde vem som helst veta som gör olika saker som också då är olika svåra att lösa. Detta gäller ju mera teknik, utveckling, innovation och kreativitet som krävs, att då köra med ”mätdata”, han gjorde bara si o så mycket och därför ska åka ut utan att kolla in vad han höll på med, hur svårt var det jämfört med andra uppgifter.
    Det finns organisationer som kör ut en och de senare misslyckas med sitt uppdrag där en annan hade löst saken utan problem, problemet är då att man aldrig kommer få denna möjlighet då massor av lögner är sagda av berörda konsultkonkurrenter där pengar är att som gäller.


Kommentarsfältet är stängt.