Sökmotorkonsult.se

Author Rank

grisen

Author Rank är favoritämnet att diskutera just nu bland sökmotoroptimerare, sociala medier-gurus och faktiskt också Googles fd VD visar det sig. Många i det internationella SEO-communitiet likväl som i det svenska menar att Eric Schmidt bekräftat att Author Rank nu rullats ut. 

Till att börja med ska vi prata om vad Author Rank faktiskt innebär. Så här har Schmidt sagt:

Within search results, information tied to verified online profiles will be ranked higher than content without such verification

De allra flesta tolkar det som att om du har en stark profil på Google plus så kommer ditt innehåll få bättre placering i sökresultaten. Bild eller inte i sökresultaten kan knappast benämnas Rank, det är snarare mer av slaget universal search.

Till att börja med kan vi väl enas om att det här är något som ännu inte hänt, lite grammatik-kunskaper visar att Will be inte betyder att något har hänt utan att de kommer hända i framtiden. Sen kommer det som är lite knivigt att greppa ibland: Du kan inte göra framtida sökmotoroptimering.

Det är oerhört vanligt att sökmotoroptimerare världen över springer efter det senaste. Fenomenet kallas Shiny Object Syndrome och står i princip för att du hela tiden blir distraherad av något nytt blänkande. Google säger själva att de mäter över 200 variabler när de rankar en sida till sökresultatet. Om Author Rank kommer vara mer eller mindre viktigt, när det kommer rullas ut eller ens om det kommer rullas ut på andra språk än engelska vet vi inget om. Låt oss anta att de rullar ut om 2 år, bara på de tio största språken och det har mindre påverkan än footertext. Var det värt ansträngningen att lägga två år på att bygga upp en stark profil istället för att få en enda länk?

När ska vi lära oss att framtida SEO måste göras i framtiden? Det handlar inte ens om att köpa grisen i säcken, det handlar om att köpa framtida fläsk.

Det är också värt att lägga några minuter på att läsa Victor Kaugesaars post: Author Rank – Ett Genialt PR-trick.

14 kommentarer

  1. Håller med till 100%

    Dock så ska man inte underskatta CTR-ökningen av att få en bild i resultatet, men det är ju något helt annat än ranking.

    Kommentar av Björn

  2. Man är väl tänkt att koppla sin google+ profil till det man skriver (som du gjort här antar jag) för att på så sätt verifiera författaren. Torde medföra starkare personlig profil samt mer trafik till Google+ – detsamma går även att göra för facebook så det tar nog inte lång tid innan det rullas ut.

    Kommentar av Palle

  3. Men vad innebär ”en starkare personlig profil” – kommer det göra någon skillnad för dig eller kommer den enda fördelen med det vara att Google kan samla in mer data om dig? Det finns över 200 faktorer i algoritmen, lägg tiden på dem som är viktigast innan du är nere och rotar på den minst viktiga. Eftersom du inte kan veta någonting alls om Author Ranks framtida betydelse så är det bara att ignorera (om du inte ändå håller på och pratar på Google Plus).

  4. Jag håller med om att det är dumt att lägga mycket energi för att försöka boosta sin Author Rank, innan man har något som helst hum om vilken effekt det kommer att ge. Bra liknelse med framtida fläsk!

    Däremot är det ju superintressant att höra hur mycket Google satsar på sin sociala plattform. Ens närvaro på G+ kommer ju tveklöst att ha betydelse om Big G lyckas med sin strategi, så varför inte sätta ned några travande fötter redan nu?

  5. Vore ju konstigt om jag inte höll med, skrev ju faktiskt en bloggpost just med titeln ”Framtidens SEO är just framtidens SEO” för en dryg vecka sedan. Det är givetvis intressant att testa och spekulera i vad som komma skall men man får ju aldrig riskera att det sker på bekostnad av det som faktiskt bevisligen fungerar.Jag har, vilket jag haft svårt att dölja, lite svårt för de som bara befinner sig i framtiden. Risken är ju stor att de stannar där i evighet:) En bra mix är nog bra. Det är ju precis lika farligt att fastna i det förflutna. Det var ju i veckan en känd seo-profil yttrade nåt i stil med att ”det funkade ju förr” och det tycker jag inte man kan ha som ledstjärna i sit seoarbete. Om jag beskriver obegripligt nu så finns det skäl till det:)) En annan historia…

  6. Framtida SEO är en bra produkt att marknadsföra för dem som inte kan leverera nutida SEO.

  7. På en SERP där många företag skriver om samma sak på samma sätt och utan någon egentlig variation, kan en profilbild verkligen sticka ut. Im just sayin..

    Kommentar av Björn

  8. Fast profilbild är ju inte Author Rank, profilbilden har ju funnits hur länge som helst och är väl knappast ens värt att diskutera? Frågan är ju hur sidan kommer rankas och hur en stark författarprofil (så som de flesta spekulerat) kommer påverka det.

  9. Att jobba i nuet är givetvis viktigt men samtidigt så tycker jag att man bör jobba på ett smart sätt som gör att det är framtidssäkert så att man inte åker på någon framtida Panda eller liknande.

    Vad det gäller Author rank så är det givetvis spännande och säkert därför det skrivs och spekuleras mycket i ämnet men jag håller med om att man nog än så länge inte bör lägga ner för mycket tid på det.

    Kommentar av Robin

  10. Tycker att grundtanken med Author Rank är bra men det känns som att Google + måste få lite större genomslag (jämfört Facebook tex.) för att det ska fungera i längden. Å andra sidan kanske detta är ett sätt att pucha Google +. Hönan eller ägget..

    Kommentar av Smiro

  11. Vill bara förtydliga, såklart finns det poänger i att jobba framtidssäkert och det är komplicerat att reda ut vad det egentligen innebär. Att Author Rank skulle vara ett sätt att framtidssäkra har jag däremot riktigt svårt att se, det är väl mest ett försök att ta en genväg till bättre positioner av de sökmotoroptimerare som inte orkar med det långtråkiga länkarbetet. Genvägar till bättre sökresultat är sällan framtidssäkring.

    Kommentar av Magnus Bråth

  12. Hej Magnus,

    Jag håller med dig att det är bra om folk skiljer på authorship och authorrank(även om ett patent har vart i Googles ägo sedan några år) och om det faktiskt fungerar idag. Svenska serpen ligger med säkerhet inte på deras priolista i alla fall. Jag inser också och jag har för mig att någon skrev om det, att Authorship är riktigt smart av Google, och man kalla det PR.

  13. [...] fritt. Det är en ständig kamp om uppmärksamhet och när någon kan visa något helt nytt som Author Rank eller Retweets (ta en titt på det här exemplet, hur många felaktigheter i undersökningen hittar [...]

  14. [...] Google har vidtagit många fler åtgärder i kriget mot dåligt innehåll. Från januari 2012 analyserar Google webbsidors layout, och ger sidor med innehåll tidigt bättre ranking än dem som är tunna på innehåll ”ovanför vecket”. I april samma år infördes Penguin, som straffar webbsidor som försöker trixa med sökresultat. Ranking av webb- och blogg-författare – AuthorRank – är kanske nästa steg som Google vidtar. [...]

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

statistik

Er webbplats i realtid

Få era medarbetare att inspireras av hur mycket trafik er webbplats driver i realtid. Vi har tagit fram en realtidsdashboard för Google Analytics som gör detta möjligt.  I Google analytics finns det idag möjligheten att skapa översikter (dashboards) som vi tidigare […]

Bra undersökningar ger länkar

Bra undersökningar ger länkar

Länkar är kritiskt för att synas högt upp på Google. Det är dock lättare sagt än gjort att få andra sajter att länka till din sajt. En metod som kan ge länkar är bra och intressanta undersökningar. Länkar är för […]

Not Provided Adwords

Not Provided även för Adwords i Analytics?

Not Provided är vad som visas i Analytics istället för de sökord eller söktermer som en användare sökt på. De senaste dagarna har det pratats i PPC-världen om att Not Provided även kommer nå Google Analytics för köpt sök och […]

Michael Wahlgren och Chase Gioberti

Teknisk tillgänglighet och sökmotoroptimering

Oavsett teknisk utrustning eller eventuella funktionshinder ska besökare på en webbsajt kunna ta till sig sajtens innehåll. Detta är tekniskt tillgänglighet. Sökmotoroptimering handlar om att göra sajter tillgängliga för Google och andra sökmotorer. På många sätt går teknisk tillgänglighet och […]

statistik och grafer

Anpassade rapporter i Google Analytics

Genom att skapa anpassade rapporter i Google Analytics kan du enkelt följa utvecklingen för din webbsida. Här kan du som e-handlare ladda ner och implementera en anpassad rapport för att se hur dina landningssidor konverterar organisk trafik. Tidigare i år […]