Sökmotorkonsult.se

Bestulen med stolthet

Stjäla med stolthet brukar det heta. Att ta och inspireras av andras arbete kan vara ett smart sätt att effektivt utveckla sitt företag. När någon kopierar ens arbete är det naturligt att bli arg, men ofta är det bäst att bara bli stolt.

I litteratur kring företagande rekommenderas det att man ska stjäla med stolthet. Detta innebär att utvärdera vad ens konkurrenter gör och sedan kopiera deras bästa saker. I bästa fall kan man även göra det lite bättre.

När du gjort något bra så finns alltså alltid risken att någon kopierar din idé. Det är lätt att blir arg och upprörd när det händer, men i mitt tycke är det bäst att bara bli stolt. För när någon stjäl ditt arbete så är det yttersta tecknet på att du gjort något riktigt bra.

En av de absolut bästa sakerna som vi gjort på Pineberry är vårt SEO-verktyg. Sedan vi lanserade det för 3,5 år sedan har det snart använts en kvarts miljon gånger. Så därför blev jag inte förvånad när jag igår såg att en konkurrent tagit vårt SEO-verktyg och gjort sin variant av det. Och det är inte första gången.

Först ut var Mediaanalys…

För cirka två år sedan såg vi att Mediaanalys lanserat en variant av vårt verktyg. Först blev jag faktiskt mer arg än stolt då det hade stulit alla vara texter rakt av. Men efter ett mejl till dem så tog de bort våra texter och ersatte med egna.

Jag kan inte hitta verktyget på deras sajt längre så de kanske inte har kvar det.

…och sen kom en SEO-byrå från Malmö

Igår såg jag alltså att Topvisible (en ny SEO-byrå från Malmö som jag inte hört talas om tidigare) gjort sin variant av vårt verktyg:

http://www.topvisible.se/seo-test

Att de bland annat skriver så här i sin pressrelease: ”…ett nytt verktyg…som är framtagen av Topvisible…” känns kanske lite magstarkt i mina ögon. Men jag blir inte arg, jag är stolt.

 

 

26 kommentarer

  1. Så du menar att ni var först med att erbjuda ett SEO-test?

    Kommentar av

    Johan

  2. Johan,

    Nej, självklart fanns det mängder av SEO-verktyg när vi gjorde vårt. Men upplägget på vårt SEO-verktyg var något nytt som vi gjorde från grunden. Och det är ju just upplägget som dessa företag har tagit. Men jag är som sagt inte arg över det, jag är stolt.

    Kommentar av Michael

  3. Jag förstår inte riktigt. Visst, att ta texter rakt av är magstarkt, men att använda samma koncept är bara att räkna med. Det är väl inte så att dom stulit koden? Tycker att dom med gott samvete kan säga att dom tagit fram ett nytt verktyg, även om det finns 100-tals liknande verktyg på marknaden.

    Kommentar av Andreas

  4. Varför har du tagit en bild i detta inlägg utan att uppge källhänvisning?

    Kommentar av

    Christer

  5. Tänk vad stolta företagen som ni hämtade iden av måste vara isf :)

    Kommentar av

    Stefan

  6. Andreas,

    Jag håller med att det är att räkna med. Hade jag lanserat ett verktyg som är så pass likt något existerande hade i alla fall jag inte med stolthet kunnat hävda att jag tagit fram ett nytt verktyg. Men det är en smaksak.

    Christer,

    Vi har köpt en licens för bilden.

    Kommentar av Michael

  7. Påstår ni att ni var först i världen med att lansera ett SEO-verktyg som fungerar på det sätt ert gör?

  8. Det är skillnad på att stjäla och att inspireras!
    Om jag gör en tjänst som någon stjäl rakt av blir jag heligt förbannad, men om någon inspireras av mig, och gör en liknande tjänst (bättre eller sämre) då blir jag stolt (och plockar guldkornen från konkurrenten till min tjänst såklart)

    Kommentar av

    Stefan Bergfeldt

  9. Albin,

    Jag säger att vårt upplägg var något vi skapade från grunden. Sedan finns det såklart SEO-verktyg som spindlat igenom sidor innan vårt.

    Kommentar av Michael

  10. Självfallet fanns det tester innan ert som fungerade på liknande sett, det är väl bara bra om det kommer fler så kan verktygen bli bättre. Jag tycker det är lite löjligt att göra ett inlägg av det & absolut inte inte ”hänga ut någon” om nu fallet var att man kopierat vilket jag inte anser.

    Kommentar av

    Fredrik Johansson

  11. Fredrik,

    Jag har inte sett något verktyg som fungerade som vårt innan vi lanserade det, men du får gärna visa på något exempel.

    Sen kan man ju tycka olika huruvida dessa två företag kopierat vårt upplägg eller inte. Men för mig är det glasklart att de tagit vårt upplägg med vissa förändringar.

    Kommentar av Michael

  12. Idén med att kolla on-page element är inte unik i ert fall. Det skulle isf vara sättet ni kollar på och exakt vid vilka nivåer ni gör avdrag. Samt på vilket sätt ni väljer att presentera det.

    Att svenska SEO-företag följer ert spår är säkert er förtjänst dock :)

  13. Fredrik,

    Precis, det finns många verktyg som kollar av on page-element.

    Kommentar av Michael

  14. Intressant diskussion, men självklart så är verktyget i stort sätt en kopia. Lägger inte någon värdering i att dom kopierat själva upplägget, tycker till och med att dom gjort det ganska så bra. Men att påstå något annat än att dom inspirerats/stulit blir ju bara skrattretande.

    Kommentar av Daniel

  15. Du är ju uppenbart sjukt arg, men jag förstår vad du menar :)

    Kommentar av Kim

  16. Hej! Har länge använt ditt verktyg för en snabbkoll. Tycker helt klart din variant är trevligare än den andra, mer överskådligt direkt. En fråga. Vad är gränsen för antal sidor i index, vad baserar du denna siffra på?

    / Niklas

    Kommentar av Niklas

  17. Det stjäls och inspireras hela tiden och det är väl det som delvis driver utvecklingen framåt i alla branscher. Jag såg deras verktyg rätt snabbt då deras pressrelease fångades upp av mina G Alerts och mitt intryck var och är att det är för likt Pineberrys verktyg och jag hade nog känt mig lite skamlig om jag varit med och tagit fram något liknande. De har visserligen ändrat användargränssnittet lite, faktiskt ganska bra, men parametrarna var nästan identiska och poängsystemet likaså. Visst finns det vissa ändringar men de kan diskuteras om de tillför något. Jag har en del synpunkter på just dem. Hade det gjorts bara lite mer kreativt med lite större avvikelser som tillförde något så hade det blivit bättre både för dem, för Pineberry (som då sporrats att utveckla vidare) och för oss som använder verktyget då och då.

  18. Förstår dock inte varför ni bjöd dem på möjligheten att få credd och reklam i form av omnämnande här:) Det är ju dock en konkurrent till er.

  19. Kim,

    Jag var arg när får 2 år sedan såg att Mediaanalys hade stulit våra texter rakt av. Denna gång blev jag inte arg, även om jag förstår att det kan verka så…Vi har gjort ganska många saker på Pineberry under dryga våra 5 år i branschen. De flesta av dem har inte kopierats, de har inte varit tillräckligt bra och intressanta. Så när någon så tydligt kopierar det vi gör som i detta fallet så blir jag nöjd och stolt. Hur konstigt det än låter.

    Kommentar av Michael

  20. Niklas,

    Kul att du gillar verktyget. Siffran baseras på antalet indexerade sidor enligt Google. Som en övre gräns har vi satt 100 sidor, har man fler sidor än så får man inget poängavdrag i testet. Just gränsen vid 100 sidor är ju generell och i praktiken så beror det ju väldigt mycket på vilken typ av sajt du har.

    Kommentar av Michael

  21. Håkan,

    Tack för dina kommenterar. Jag håller helt med att det varit roligare om de valt att göra större skillnader i sitt verktyg. För jag är helt övertygad om att det går att göra det bättre än vad vi har gjort.

    Vi välkomnar konkurrens, så den publicitet denna post ger dem bjuder vi gärna på :-)

    Kommentar av Michael

  22. Ert verktyg har varit bra under en lång tid och bilvit ett inarbetat verktyg för många.

    Att sedan säga att någon har ”tagit” ert verktyg där börjar jag säga till mig själv…hej vi gjorde samma grej i en ”testbucket” ett cms för 4 år sedan för att sedan släppa en skarp version av den. Ett stöd för innehållsadministratörer och seo-tekniker. Eller wow vi var så mycket före att automatisera seo-processer som man gör i wordpress idag. Jag gillar när man tittat på ideér förstår de och gör de ännu bättre.

    Gör ert verktyg ännu bättre och bibehåll position, sedan vet jag inte om genom att skriva med grumpy stil och ha bilder med småtjuvar, ja kommer det ge bra extra boost till TopVisible som jag tycker har en del saker som är mycket bättre än ert verktyg.

    Jag tror de sitter och skrattar åt artikeln som jag tycker skickar ut mycket negativt och inte alls den där stoltheten av att det är roligt att andra försöker så vi kan göra saker än bättre.

    Sluta gnälla (Tycker absolut artikeln har negativ klang) och utveckla ert verktyg några nivåer till som bevisar hur bra ni kanske är? Så svårt är det inte!

  23. Daniel,

    Två saker som vara ganska givna på förhand när jag skrev artikeln var att det dels skulle finnas olika åsikter om i vilken grad de tagit vårt verktyg och dels att det skulle vara svårt att övertyga att jag är stolt och inte arg. Men tro mig, jag är inte arg.

    Huruvida deras verktyg är bättre eller sämre än vårt låter jag andra bedöma.

    Kommentar av Michael

  24. Nej men tror ni får tänka om lite hur ni skriver en sån här typ av artikel eftersom den verkar ha i så fall missuppfattas, kanske pga av tonaliteten?

    Hur ser er utvecklingsplan ut för egna verktyget?

  25. Daniel,

    Vi utvecklar vårt verktyg när vi ser ett behov av att ändra något. Detta styrs mycket av hur algoritmen utvecklas. En sak vi löpande förbättrar är parsern som läser av koden. För tillfället jobbar vi även på ett projekt som ska mobilanpassa hela Sökmotorkonsult, inklusive verktyget.

    Kommentar av Michael

  26. Perfekt ser fram emot den responsiva delen ;)

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Call Metrics Adwords

Call Metrics ger detaljerad samtalsstatistik

Call Metrics är nu tillgänglig i beta version i Sverige, vilket kan innebära att det snart blir tillgängligt för alla Adwords-annonsörer. Med Call Metrics får annonsören dynamiska telefonnummer från Google som sedan vidarekopplas till kundens eget nummer och gör det […]

snäll pingvin

En ny Pingvin

Efter över ett års väntan så kördes pingvinen till slut. Vi har dock inte sett mycket rörelse i det svenska sökresultatet såhär långt. Under helgen så har det spekulerats mycket i olika forum om att Google kört pingvinfiltret. Spekulationerna blev […]

Google Adwords inför ny policy

Google Adwords skärper sina regler för byråer

Google kommer i november skärpa sina regler för byråer som erbjuder hjälp med Adwords. Detta tycker vi på Pineberry är väldigt bra.  Att annonsera på Google Adwords är för många annonsörer väldigt lönsamt. Samtidigt är Adwords relativt komplext och många annonsörer […]

checklista

Checklista när du går över till responsiv design

Trafiken från mobila enheter fortsätter att öka. Idag är det många som går över till responsiv design från att ha tidigare haft en separat mobilsida. I denna post går jag igenom vad du behöver göra för att det ska bli […]

Mobiltrafik 2014

Mobiltrafiken är nu uppe i 36 %

Vår årliga undersökning av mobiltrafiken visar att trafiken från mobila enheter fortsätter att växa i snabb takt. Trafiken från mobiler och surfplattor står nu för 36 % av den totala trafiken.  Precis som de senaste åren har vi på Pineberry […]