Sökmotorkonsult.se

Checklista – En perfekt landningssida


Jag har tagit fram en en snabb och enkel checklista för du du enkelt ska kunna kontrollera dina landningssidor. Den går igenom de element som behövs för att få trafik på sidan på det specifika sökord du vill rikta den mot. Det är en enkel guide som alla kan förstå och du kommer få bättre placering i sökresultatet om du går igenom den.

Varje punkt i checklistan kommer med förklaring och exempel så att det ska vara lätt att gå igenom. Checklistan kommer dessutom i PDF-format så du kan ha den liggandes på ditt skrivbord. Det finns en annan anledning att den kommer som en sorts e-bok snarare än en post. Jag testar en tjänst  som heter Cloud: Flood. Om du klickar på knappen nedan för att tweeta eller dela på Facebook att du laddar ner checklistan så kommer du få nedladdningslänken – smart tjänst va?

49 kommentarer

  1. Jag är imponerad av Cloud Flood. Det var ett smart sätt att få ”tvinga” folk att twittra om detta inlägg.

  2. Visst är det elegant, jag kan tänka mig så många ställen att använda det på.

    Kommentar av Magnus

  3. Men.. är inte det så nära spam man kan komma, utan att spamma?

    Kommentar av daniel

  4. Varför det?

    Kommentar av Magnus

  5. Håller med Tobias. Är sjukt imponerad av Cloud: Flood. Smart koncept. Får ta och testa det riktigt snart :)

    /Nabbe.

    Kommentar av

    Nabil

  6. Läser dina texter med intresse och ger gärna en tweet för ditt jobb om du ber om det på vanligt vis. Men känns trist med ”tvång”, att måsta ”allowa” sitt twitterkonto, så den här gången får det vara.

    Kommentar av

    Lasse

  7. Jag twittrar gärna om det är bra, men jag twittrar inte om något jag inte vet vad det är. Det får vara för den här gången,.

    Kommentar av Kim

  8. Intressant tjänst faktiskt. Fast det krävs nog att man har ett stort förtroendekapital som du Magnus om folk skall klicka på länken. Vilket tydligen inte hjälpte här ens i alla fall ser jag på några kommentarer ovan.
    Annars kan man ju göra ett utdrag av innehållet först och sedan ge det fullständiga via tjänsten.

    Men prova olika vägar är nödvändigt i vår bransch. Så bra gjort.

    Kommentar av Urban

  9. Ja, jag tror att det är lättare med tydligare erbjudanden med. Klicka så får du en hamburgare eller dela för 50% rabatt.

    Tycker det var en ruskigt spännande tjänst att testa och det har redan gett rejält med fart trots att posten kom ut sent på kvällen. Jag tror man kan få ruskig spridning på engelska och vid rätt tid.

    Kommentar av Magnus

  10. Jag kan tillägga att så här 2 timmar efter publicering är det redan min 3:e mest spridda (delad på FB eller tweetad) post på den här bloggen.

    Kommentar av Magnus

  11. Tummen upp på Cloud: Flood!

    Kommentar av Markus

  12. ja men vilken smart tjänst! Nu var ju du först (som vanligt) och vi andra väldigt nyfikna jäklar som självklart delar för att testa tjänsten så förmodligen kan du inte vänta dig lila många delningar om du gör om det på samma sätt. Dock kan tjänsten absolut vara användbar om man som nån skrev ger ett tydligare erbjudande eller ett utdrag ur informationen man får. Den borde kunna göra stor nytta tex för e-handlare som vill sprida rabattkoder eller liknande också. Smart. *bokmärker för ev framtida behov*

    Kommentar av Daniela

  13. Intressant tjänst men … Den här gången får det gå och endast för att jag litar på din kunskap. Därför delade det vidare. Annars skulle aldrig ”våga” att dela med mig av innehåll som jag inte kan läsa först. Har för stort respekt till mina följare.

  14. Jag tycker det ÄR spam, eller åtminstone har samma funktion. Låt mig summera upplevelsen: En för mig okänd app vill få tillgång till mitt twitterkonto, i utbyte mot att jag får en fil?? Då struntar jag hellre i filen med risk för att den där appen är malware av något slag! Tyvärr medför tjänstens funktionalitet att färre personer kommer att ladda ner filen, tror jag. Tanken är god, men eftersom Cload:Flood kräver tillgång så faller det! Hade det bara varit en funktion som lät mig själv posta en tweet; fine, men detta; nope!

    Kommentar av

    Anders

  15. Jag håller med några av skribenterna ovan och väljer att heller inte använda denna tjänst.

    Magnus, missförstå mig inte. Jag uppskattar ditt arbete och delar mer än gärna med mig när jag själv vill – inte när jag blir tvingad utan att ens ha fått läsa innehållet. :(

  16. Har fått mycket bra info från denna sida. Men min egen inställning och filosofi är att Internet ska vara fritt och informationen så direkt och tillgänglig som möjlig.

    Att artikeln ändå får stor spridning visar förstås att en del inte har problem med detta, men samtidigt tycker jag inte spridning i sig nödvändigtvis motiverar ett visst tillvägagångssätt.

    Kommentar av

    Oskar

  17. Delar heller inte med detta tips utan att ha läst innehållet först.

    Kommentar av

    Agneta

  18. Jag säger som Urban: ett utdrag vore bra. Är det en checklista så är det nog klokt att dela med sig av de tre första punkterna eller liknande och sen dela för att läsa resten.

    Jag delar den ändå, för den här gången. Jag är nyfiken av mig…

    Kommentar av

    Erik

  19. Jag twittrade om den genom cloud flood men tweeten verkar inte gått iväg. Fick nedladdningslänken dock.

    Kommentar av

    Erik

  20. Hej, jättebra tjänst för den som vill få spridning på ett material men jag vill också gärna veta vad det är jag twittrar och jag väljer att avstå.

    Har inga problem att twittra ut något jag gillar men blir jag tvingad så avstår jag. Alternativet är förstås att skaffa ett slags alternativt twitterkonto om detta sprider sig… Där man laddar ner liknande filer…

    Kommentar av websimon

  21. Jag har stött på ett liknande system tidigare som heter ”Pay with a tweet”. http://www.paywithatweet.com/ Cloud:Flood är ju lite bättre eftersom man kan ”betala” med Facebook också. (Problemet är ju att långt ifrån alla har ett Twitter-konto.) Av reaktionerna här verkar det dock vara en del som inte gillar att betala med en tweet – och kanske man skulle lägga till ännu fler alternativa valutor.

  22. Som nämnts så känns det faktiskt lite sådär att dela ut något som man inte kan gå i god för själv… men gillar tanken ändå. Jag kommer att ladda ned den för att du verkar få goda vitsord i kommentarerna här. Lustigt att ingen kommenterar innehållet i det du erbjuder ;)

    Kommentar av

    morr

  23. Jag inser förstås att ni har rätt, man ska veta exakt vad man får för att det ska vara helt bra. Kan tillägga att det kommit 57 Tweets och 41 delningar på Facebook hittills.

    Kommentar av Magnus

  24. Måste tyvärr säga att innehållet såhär i efterhand nog inte levde upp till förväntningarna. Mycket basal och generell SEO-kunskap och inget jag inte redan visste.

    Tycker konceptet är intressant och skulle kunna tänka mig att ”betala” med tweets för större e-böcker och andra tjänster, men för just den här filen tyckte jag tyvärr att en tweet var ett överpris. Tack ändå för tipset om cloud flood!

    Kommentar av

    Jonas

  25. Kände inte till Cloud Flood sen innan men det var en ganska smart lösning. Samtidigt känns det sådär att tipsa om något innan jag själv tagit del av det. Men men, värt att prova.

    Kommentar av Viktor

  26. Är tveksam till ”Share to get” då det innebär att jag först måste dela med mig av något som jag ännu inte vet om det är något att ha. Din artikel är säkert bra, det är mer konceptet jag är emot då jag inte känner att jag kan stå för något jag ännu inte har läst.

    Är tydligen fler än jag som är tveksamma :)

  27. Jag provade precis Cloud Flood för mitt senaste blogginlägg.

    För att få det att fungera så gäller det att vara tydlig med vad ‘användaren’ skall göra.

    Ungefär som när man ‘offline’ ber någon annan om att tipsa eller lämna en ‘kundreferens’ och som tack får de en gåva (i detta fall en PDF).

    Kommer alla att rekommendera dig? Nej, självklart inte.
    Men det är fortfarande väldigt effektivt och är enkelt att göra.

    Det huvudsakliga syftet är ju att faktiskt göra det enkelt för folk som redan ‘gillar’ dig/har förtroende för dig – att rekommendera dig till andra.

    Med Cloud Front så skriver jag t.ex. följande rader till mina bloggläsare:

    ”Dela texten (ang. specialrapporten) på Facebook eller Twitter.
    Du kan lita på att innehållet är bra (om du har läst några av mina specialrapporter innan). Med andra ord du ‘riskerar’ inget när du tipsar om denna PDF…”

    Då vet dem vad de handlar om…

    De flesta av dem är beredda att ‘betala’ lite på det viset för att få något av lite mer värde än bara ett vanligt blogginlägg.

    My 2 cents…

    /Jonas Carlström

  28. Ganska B tycker jag och diskriminering. Jag kan alltså inte ta del av detta eftersom jag varken har Fb eller Twitter. Så då kan man inte lära sig utan du segmenterar ut detta bara de ‘viktiga’ med de tjänster du väljer.

    Kommentar av

    Pelle

  29. Jag delade också men faktiskt under protest.

    Du har stort förtroendekapital men jag gillar inte riktigt den här typen av marknadsföring.

    Kommentar av

    Jacob

  30. Förstår att det finns lite delade känslor kring denna tjänst, kände själv lite motstånd när jag skulle prova hur den ”såg ut”, men jag tycker att det är en smart tjänst och jag håller på att testa i samband med erbjudande om rabattkoder. Ska bli kul att se vad det kan ge för effekt :)

    Kommentar av SuperAndy

  31. Jag undrar hur de som är negativa till tjänsten ställer sig till att dela med sig av som flera tidigare nämnt rabattkoder eller kuponger. T.ex dela med dig och få 100 kr i rabatt ….
    Jag driver en skönhetssalong och skulle bara vilja veta hur andra ställer sig till att dela med sig den typen av erbjudanden.

    Kommentar av Floka

  32. ”Tummen upp på Cloud: Flood!” kan inte mer en hålla med, helt lysande!

    Kommentar av

    Theodor

  33. Jag tycker att det känns mer okej med ett sånt här system när man faktiskt vet vad man får. 100 kronor rabatt på en skönhetsbehandling eller annan produkt känns mer okej.

    Ledsen Magnus, men den här guiden måste främst rikta sig till nybörjare och bör marknadsföras som en sådan. Dessutom så finns redan all information i den lättillgänglig via er egen tjänst SEO-analys tjänst.

    Kommentar av

    Jacob

  34. Klockren tjänst…

    Kommentar av

    Pierre

  35. Hehe, jag gillar spam!

    Kommentar av

    Magnus Foss

  36. Hey guys,

    Glen here (the guy behind the tool). Thanks for all of your comments. The service ‘Cloud Flood’ which asks you to connect with Twitter does not collect your information in any way, and posts nothing extra on your account.

    I’ve built up my brand heavily over the last few years and I would never ruin it by doing something as stupid as that.

    For those of you who don’t speak English, I have tried to translate my reply below. Sorry if it doesn’t make much sense.

    SWEDISH

    Hey guys,

    Glen här (killen bakom verktyget). Tack för alla era kommentarer. Tjänsten ”Cloud Flood” som ber dig komma i kontakt med Twitter inte samlar in din information på något sätt, och inlägg inget extra på ditt konto.

    Jag har byggt upp mitt varumärke kraftigt under de senaste åren och jag skulle aldrig förstöra det genom att göra något så dumt som det.

    För er som inte talar engelska, har jag försökt att översätta mitt svar nedan. Ledsen om det inte särskilt vettigt.

  37. Thanks Glen.

    It’s a really neat tool and I’ll do a follow up with the results of my little test here, shortly.

    Thanks again for a nice tool.

    Kommentar av Magnus

  38. Spännande koncept!

    Petter

    Kommentar av

    Seo petter

  39. Jag delade och laddade ner :)
    Jag gjorde det för att jag vet att du har bra information att dela med dig av.

    Ta hand om dig Magnus!

    Petter

    Kommentar av

    Seo petter

  40. Perfekt idé.. att få tillgång till mervärde utav en artikel eller guider genom att dela med sig av den.. det är ju win-win :-) Bättre än att få någon sketen krona per nerladdning eller liknande!

    Skall genast provas :-))) *Sätter mig och skriver en guide*

    Kommentar av

    Fredrik J

  41. Mycket intressant tjänst, kommer givetvis att testa. Men kräver en hel del ”trust”. I detta fallet så tvekade jag aldrig.

    Kommentar av

    Daniel

  42. [...] implementera Cloud Flood var väldigt enkelt, jag testade själv på en liten post om landningssidor. Det jag gjorde var helt enkelt att dela ut en checklista över de SEO-punkter man alltid behöver [...]

  43. Tycker tjänsten är yperlig. Visst du bli tvingad, men om du har en skara människor som litar på ditt innehåll och som vet att du kör med rena grejer så är det inget problem. Finns så otroligt mycket annat som förstör folks burkar idag och då behöver du inte godkänna nåt.. Här gör du ett val. Kommer utnyttja detta till mina kunder och vänner. Tummen upp!!

    Kommentar av

    Anders S

  44. Smart tjänst med att ”tvinga” folk att dela ens information för att de ska nå ytterligare information. Det enda lilla hålet i detta är om folk skulle ”snåla” och sen klicka delete på den post som gjorts men fortfarande en bra tjänst trots en tät.

    Kommentar av Christianj

  45. En spännande tjänst. Skall lägga den på minnet.

  46. Magnus, hur många tweetade för att få checklistan? :-) Får du fortfarande tweets? Hade varit riktigt intressant att se, speciellt om det finns någon % på hur många som tweetade av dem som såg inlägget.

    Kommentar av

    Albin Stööp

  47. Kommer att bli sjukt jobbigt när varenda halvdan blogg börjar med det här dock. Å andra sidan blir det ju en hel del som man slipper läsa :)

    Kommentar av

    Nikke Lindqvist

  48. Albin, på checklistan ramlar det fortfarande in, den har fått ungefär 100 tweets fram till nu. På den mätte jag inget snitt tyvärr men på den senaste så har nästan 30% av alla som sett tweetat eller delat på FB.

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

google-logo-on-enter-key-concepts-of-popular-search-engine

Två nyheter i sökresultatet med syfte att behålla besökaren

Google fyller konstant på med nya tillägg i sökresultatet, och vi har kommit en lång väg från ett ”klassiskt” sökresultat med endast en länk och lite tillhörande text på väldigt kort tid. Det jag kommer ta upp idag handlar dels […]

förbättrad-ehandel

Förbättrad e-handel (enhanced ecommerce) i Google analytics

Google analytics har tagit ett steg till i utvecklingen av sin e-handelsspårning och tagit fram förbättrad e-handel (enhanced ecommerce). Denna utveckling gör det möjligt att få bättre insikter i kundernas köpprocess och produkternas konverteringsgrad i olika steg. Google arbetar ständigt […]

Tomma Skyltar

Gratis klick med dynamiska webbplatslänkar

För annonsörer som inte utnyttjat möjligheten att använda sig av webbplatslänkar (sitelinks) i sina annonser lanserade Google i somras ett annonstillägg som skapar webbplatslänkar automatiskt åt dem. Dynamiska webbplatslänkar har släppts över hela världen och är alltså även tillgängligt i Sverige. Den 24:e juli […]

stetoskop på tangentborg

Två nyheter i Google webmaster tools

Under sommaren lanserad Google två nya funktioner i webmaster tools. I denna post kan du läsa mer om hur du kan använda dem. Testverktyg för robots.txt ”To crawl, or not to crawl, that is the robots.txt question.” Testverktyget för robots.txt […]

Uppgradera

Uppgraderade adresstillägg i Adwords med Google My Business

Google har uppdaterat adresstillägg (Location Extensions) i Adwords för att underlätta att hantera din företagsinformation och uppdateringen kommer att ske från och med nu i september. Med Google My Business kan du göra din företagsinformation synlig på Google Sök, Maps och Google+ för att kunderna ska […]