Sökmotorkonsult.se

Sökmotoroptimering efter Pingvinen

Pingvin

Eftersom Googles Penguin-uppdatering inte slog särskilt hårt i Sverige, åtminstone ifall du jämför med Panda så är det många som inte riktigt tagit den till sig ännu. Det gäller både nybörjare och proffs och det som är svårt är att det inte är en permanent del av algoritmen utan ett filter som körs lite nu och då. Därför är det svårt att veta vad som händer, hur det påverkar och det krånglar dessutom till det extra eftersom filtret på många sätt (likt Panda) står i motsats till den vanliga algoritmen.

Vi ska börja med att titta på vad Penguin faktiskt gör. Det filtret gör när det körs är att försämra positioner, över hela siten, för siter med för mycket ensidiga ankartexter och dåliga länkar. Det har alltid varit farligt med för aggressiva ankartexter och Penguin ökar den risken mer. På samma sätt som Panda när den körs, ungefär en gång per månad, slår ut siter med för mycket tunt innehåll kommer Penguin sänka siter med för tunn länkprofil.

Vad är då en tunn länkprofil?

Det Penguin reagerar på är alltså i första hand en för hög koncentration av lika ankartexter. För många länkar som säger Sökmotoroptimering snarare än Sökmotorkonsult.se till den här bloggen skulle alltså kunna sätta den i riskzonen. Det gäller både internt och externt, alltså länkar inom siten och från andra siter.

Vad som är viktigt att förstå är att en site med högt förtroende i övrigt hos Google, sällan riskerar filter, om du har gott om bra länkar kommer du undan med fler fula. Det gör att det ofta kan vara svårt att mäta resultat, du behöver en stor mängd siter för att kunna jämföra och det är ju få förunnat. Det betyder att för gemene man så är det inte säkert att det går att sätta sig in i Penguin innan det är för sent. Algoritmen fungerar ju så att den ger dig bättre och bättre positioner ju mer exakta ankartexter du har, en dag helt plötsligt smäller det däremot.

SEO från förr duger inte

Panda och Penguin gör att den SEO som var som allra bäst för bara något år sedan inte längre håller, en perfekt mängd exakt ankartext då är inte längre perfekt. Beroende på hur tufft du optimerat förr så har olika saker hänt, antingen tappade du eller så tjänade du. Nu påverkade Penguin som sagt väldigt lite i de svenska resultaten men det betyder inte att du är säker, se till att hålla din procent exakt match låg, även om du har en EMD (Exact Match Domain).

6 kommentarer

  1. Hej Magnus, alltid trevlig läsning men inte roligt att det du beskriver helt går i motsats till det jag upplever sedan bara ett par veckor.

    Jag tog bort textlänkar för att se vad som händer med just värderingen med penguinuppdateringen. Siten sjönk till google sida 2 och #1 på sökordet ”webbdesigner”.

    Jag uppdaterade då med extra mycket länkar både i texten och titlar bara ett par veckor efter och har nu nått #6 sedan ett par dagar…

    Jag förmodar att google inte kört skriptet i sverige än och att jag kommer drabbas senare… ;)

    gott nytt

    Kommentar av

    Michael Baggelin

  2. Bra inlägg i vanlig ordning. Jag har lite problem med att till 100% förstå hur EMD skall fungera. Tar man ett varumärke, som namnet på denna bloggen eller namnet på någon av mina butiker så finns det ju en hel del länkar in som har just det exakta domännamnet som ankare, blir det också klassat som en EMD-domän då?

    Isåfall är det ju så att mer eller mindre alla domäner kommer ha en risk för EMD vilket blir lite konstigt. Visst, det kommer in fler i t.ex. min handtagsbutik på sökordet kökshandtag än på domännamnet men på lång sikt så borde det väl isåfall vara riskabelt för alla som bygger ett varumärke på nätet allteftersom varumärket blir mer känt och varumärkessöken ökar?

    Och till exempel varumärken som telia.se, tele2.se, tre.se och andra stora varumärken där det görs mycket varumärkessök borde ligga i riskzonen? Eller tänker jag helt galet?

  3. Michael, satt du fast i Penguin då? Den slår ju inte mot alla, som sagt väldigt få i Sverige, kring 1% om jag minns rätt. Om du hade en förstaplats har du ju inte gärna filtrering och jag förstår inte varför du då tar bort länkar?

    Anders, jag tror att det är därför det tog så lång tid med EMD-uppdateringen, Google har ju pratat om det i flera år och inte förrän 2012 fick vi se den. Det är nog svårt att förstå vad som är varumärke.

  4. Magnus, jag tycker om att testa de teser som omnämns och det är i min mening inte helt livsfarligt att lära sig rent praktiskt hur det fungerar… ;)

    Kommentar av

    Michael Baggelin

  5. Ok, då är jag med men det känns ändå helt orimligt att plocka bort länkar från en fungerande och väl positionerad site och förvänta sig bra resultat?

    Om länkarna var så pass dåliga att du tror att de kan skada dig ordentligt i framtiden kan det ju vara värt att göra innan du fastnar i ett filter men om de var bra länkar så är det ju bara bra?

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

stetoskop på tangentborg

Två nyheter i Google webmaster tools

Under sommaren lanserad Google två nya funktioner i webmaster tools. I denna post kan du läsa mer om hur du kan använda dem. Testverktyg för robots.txt ”To crawl, or not to crawl, that is the robots.txt question.” Testverktyget för robots.txt […]

Uppgradera

Uppgraderade adresstillägg i Adwords med Google My Business

Google har uppdaterat adresstillägg (Location Extensions) i Adwords för att underlätta att hantera din företagsinformation och uppdateringen kommer att ske från och med nu i september. Med Google My Business kan du göra din företagsinformation synlig på Google Sök, Maps och Google+ för att kunderna ska […]

Unique selling point

Callout extensions lyfter ditt budskap i Adwords

Nyligen meddelade Google att de i veckan kommer att släppa callout extensions (beskrivningstillägg på svenska) för annonsörer över hela världen, något som kan ge dig möjligheten att sticka ut mer i sökresultaten. Dessa tillägg ger dig som annonsör möjligheten att inkludera […]

wooden-numbers-one-two-three

Hitta din mest lönsamma Adwords-position

Behöver du verkligen förstaplatsen för att tjäna mer pengar? Det är lätt att stirra sig blind och endast ha position nr 1 som målsättning vid Adwords-annonsering. Men ha i åtanke att högre positioner ofta är lika med dyrare positioner och […]

https och SEO

Byt inte till HTTPS av SEO-skäl

Tidigare i månaden publicerade Google en nyhet om att de kommer börja använda HTTPS (krypterade webbsidor) som en ny rankingsignal. Det har allt sedan dess diskuterats friskt i SEO-världen om det är värt att byta till HTTPS. Så länge ditt […]