Sökmotorkonsult.se

Facebook, Twitter och Myspace slår tillbaka

Google+

Google har uppenbarligen försatt sig i en något knepig situation genom att introducera ett socialt nätverk. Helt plötsligt har man både en sökmotor, som enligt mottot ”Focus on the user” ska ge de bästa sökresultaten till användarna, och ett socialt nätverk som konkurrerar med större aktörer på det området, framför allt Facebook och Twitter. De ändringar som gjorts i Googles algoritm på sistone har gjort att Google Plus nu favoriseras framför sina konkurrenter. Detta har vi skrivit om i ett tidigare inlägg.

Men hur väl stämmer denna svågerpolitik gentemot Plusset överens med Googles ledord om att fokusera på användaren? Inte särskilt väl, skulle många hävda. Det finns dock ett sätt att kasta om de sociala resultaten vid en googling, för att få fram ett resultat som de allra flesta skulle betrakta som mer relevant.

Nu har några utvecklare vid Facebook, Twitter och Myspace gått samman och skapat ett verktyg som ändrar spelplanen. I tydliga blinkningar till sökjätten i Mountain View har utvecklarna döpt verktyget till ”Don’t be evil”, och det kan hämtas på sajten Focus on the User.

Don’t be evil är en bookmarklet som du lägger i din webbläsares bokmärkesfält (fungerar med Firefox, Chrome och Safari, men inte med Explorer) och som du kan klicka på när du googlar för att få ett annat resultat, med en annan viktning av de sociala sökresultaten. Hur det används kan du se i denna mycket pedagogiska video. SERPen ser också lite annorlunda ut när du använder DBE: på Google-loggan står det nu ”what Google should be”.

Det riktigt intressanta är att DBE inte använder sig av några funktioner som skapats utanför Google, det man istället gör är att vikta sökresultaten med hjälp av Rich Snippets Testing Tool, som ingår i Webmaster Tools. Nackdelen är att resultat som inte finns på Google Plus inte kommer att ges speciell prioritet. Det måste finnas en Google Plus-sida för att något annat ska kunna prioriteras. Katy Perry blir alltså fortfarande lidande, och incitamenten för företag att skapa sidor på Google Plus försvinner inte.

Kanske har utvecklarna valt att göra på det här sättet för att visa på en viktig poäng: Google kunde ha viktat sitt resultat på ett annat sätt, och gett sina användare ett mer relevant sökresultat. Verktyget är antagligen inte riktat mot vanliga användare i första hand: det är nog för avancerat för dem. Istället är det riktat mot Google-folket, samt mot beslutsfattare i olika länder.

Danny Sullivan skriver om verktyget här. Läs även John Battelles inlägg om Don’t be Evil.

2 kommentarer

  1. Tack för ett bra inlägg!

    Har en fråga om Google + och Sökmotorkonsult. Hur kommer det sig att Google visar Magnus authorship i sökresultaten men vägrar att koppla ihog dina och Michaels inlägg?

    Mvh
    Erik

    Kommentar av

    Erik

  2. Det är nog helt enkelt bara en fråga om tid, jag hade lagt till mina tidigt som ett test. Olle och Michael har lagt till senare.

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

seo 2015

Största SEO-händelsen 2015?

Med en dryg månad kvar av 2014 är det hög tid att börja titta fram mot nästa år. Vi gör detta genom att fråga dig vilken SEO-händelse du tror kommer ha störst inverkan under 2015. Året börjar snart närma sig […]

samtalsspårning adwords

Adwords samtalsspårning finns nu i Sverige

Google Adwords Call Extensions/Samtalstillägg har i exempelvis USA en längre tid erbjudit ett vidarekopplingsnummer för att spåra hur många samtal som kommer från Adwords. Nu finns Googles vidarekopplingsnummer tillgängliga även i Sverige och det innebär att du som annonsör kan spåra samtalen som kommer […]

2854441-youtube-in-colorful-toy-letters-on-wood-background

Kostnadseffektiv annonsering med Youtube

För er som nyligen lanserat en ny produkt och vill nå ut till potentiella kunder snabbt med en reklamfilm, eller för er som generellt bara vill förstärka ert varumärke rekommenderar vi Youtube som en riktad och kostnadseffektiv annonseringskanal.  Med Adwords för […]

Health status

6 saker du ska kontrollera varje vecka

Att ha kontrollen över hur Google ser på din webbplats är en av nycklarna för att lyckas med din sökmotoroptimering. I detta inlägg tar jag upp sex saker som du bör kontrollera i Google webmaster tools minst en gång i […]

YouTube Remarketing

Annonsera med YouTube Remarketing

Med remarketinglistor i YouTube kan du som annonsör på YouTube nå ut till den målgruppen som nyligen besökt din sajt, YouTube-kanal eller tittat på eller delat dina befintliga YouTube-klipp. Med remarketinglistorna visar du således dina annonser till kvalificerade och redan […]