Fem vanliga misstag när man bygger om webbutiker

När tekniken går framåt och designtrender förändras så måste du förr eller senare göra om din webbutik. När du gör detta är det viktigt att du även tänker på sökmotoroptimeringen och inte litar blint på din webbyrå för då kan det sluta illa. Jag tar i detta inlägg upp fem vanliga SEO-misstag samt hur du undviker dem när du gör om din webbutik.

1. Pekar inte om gamla sidor

När man bygger en ny webbutik så innebär det ofta att den får en ny url-struktur. Då måste man peka om från de gamla sidorna till de nya med permanent redirect 301. Detta gör inte bara att dina besökare hamnar rätt på den nya sidan utan det gör även att du talar om detta för Google. Den nya sidan får på så sätt med sig kraft från den gamla och du kan behålla dina positioner i sökresultatet.

2. Missar det man rankade bra på

Om du redan får organisk trafik genom att du rankar bra på vissa ord och fraser så måste du se till att du tar med dig detta in på din nya webbsida. Detta gör du genom att se till att det finns motsvarande landningssidor med optimerat innehåll och att du pekar om till dem enligt ovan. Du bör alltså ta hänsyn till din organiska trafik när du planerar hur din nya webbutik ska se ut.

3. Indexerar filtrering och sortering

Idag har nya webbutiker väl utvecklade filtreringsfunktioner för till exempel färg, storlek och varumärken så att besökaren enkelt kan få fram rätt produkter. För vissa av dessa filtreringar är det bra om de länkar in till landningssidor, som Google kan indexera, medan för andra vill vi inte att detta ska ske eftersom det leder till duplicerat innehåll och kan skada webbsidan. Om vi till exempel säljer skor så vill vi att det under respektive kategori ska finnas landningssidor för olika varumärken inom den kategorin men vi vill inte ha landningssidor för varje skostorlek. Detta kan såklart variera med vad du säljer, i vissa fall kan till exempel olika storlekar och mått vara relevanta landningssidor. När det gäller olika sorteringsfunktioner som till exempel pris, populära och nyheter så ska de aldrig generera sidor som Google kan indexera.

4. För många länkar i huvudmenyn

Idag är det populärt med stora menyer där nästan alla kategorier och varumärken finns med. Detta kan vara bra för besökaren eftersom sidan blir lättnavigerad men det gör att varje sida i webbutiken får för många interna länkar. Nackdelen är att det blir en otydlig struktur där länkkraften som kommer in sprids ut på för många sidor. Det är bättre att skapa en tydlig hierarkisk struktur med huvudkategorier och underkategorier med endast ett fåtal länkar i huvudmenyn. När man sedan navigerar sig ner i strukturen så finns det länkar i undermenyer, eller filtreringar med länkar, inom den kategorin. Självklart kan man ha en stor meny för besökaren men då får man välja en teknisk lösning som bara länkar till de viktigaste sidorna men som gör det möjligt för besökaren att se och klicka in på övriga.

5. Anpassar inte den nya webbsidan till mobila enheter

Trafiken från mobila enheter ökar och framförallt för webbutiker som vänder sig till privatpersoner. När du ändå gör om webbsidan är det bra om den blir anpassad för mobila enheter och på så sätt kan ranka bra i det mobila sökresultatet. Det jag rekommenderar här är en responsiv design.

När det blir aktuellt för dig att göra om din webbutik rekommenderar jag att du tar hjälp av en sökmotorkonsult som kan hålla dig i handen och säkerställa att du inte försämrar din organiska trafik utan istället ökar den.

4 kommentarer på "Fem vanliga misstag när man bygger om webbutiker"

  1. Håkan, det stämmer att not provided ställer till det. Men om man utgår från landningssidorna och det innehåll som är på dem och uppenbarligen fungerar så kommer man långt. Det som ofta blir fel är att man helt enkelt struntar i det gamla innehållet, skriver om titlar, flyttar ner sidor i strukturen mm som sänker sidan.

    Sen om man vill finlira så kan vi, med våra tränade ögon ;-), se vilka ord och fraser som bör ge trafik till en landningssida och sedan kolla vad positionerna är för dem.


  2. Just punkt två är vad jag anser är så mycket svårare nu efter att ”Not provided” blivit ett faktum. Många gånger vill man ju fräscha till och finlira med innehållet och just i detta fallet räcker det inte med att veta ungefär vad som gett trafik. Gammal data kan vara räddningen men nyvunna positioner finns ju inte där.


  3. Viktor, punkt nummer 4. Har du några bra exempel på webbutiker som har löst det snyggt och pedagogiskt?


  4. Jonas, jag tycker bygghemma.se har gjort det bra trots att det även där finns vissa brister.


Kommentarsfältet är stängt.