Sökmotorkonsult.se

Google analytics – bara bra eller riktigt farligt?

En fråga som kommit upp på CAP:s konferens i Amsterdam när jag satt i en panel som kallades SEO Surgery är om man har Google Analytics och äger en större mängd siter, riskerar man att berätta för mycket för Google?

Det råder ingen tvekan om att Analytics är ett av de absolut bästa gratisverktygen för trafikanalys men man berättar ju samtidigt en hel del om sina siter för Google. Vill man verkligen göra det i så stor utsträckning? I panelen kunde vi inte komma överens då en del hävdar att Google redan har så mycket kunskap om vad som händer på din site att det inte spelar någon roll medan andra (inklusive mig) säger att man alltid ska vara lite försiktig med vad man berättar. Jag använder ofta Google Analytics eftersom verktyget är så pass bra, däremot så gör jag det med moderation. Mitt tips är alltså precis det samma, använd Analytics men kanske inte överallt.

5 kommentarer

  1. Din åsikt stämmer väldigt bra med hur jag har gjort. Jag använder Analytics på mina lite större sajter, där jag kan få ut lite mer av djupare analyser, men har samtidigt ett konto hos Statcounter.

    //Anton

    Kommentar av Anton Malmberg

  2. Låter smart, på småsajter finns det ju ofta inte så himla mycket intressant att få ut heller.

    Kommentar av Magnus

  3. Ja precis, håller med Anton och gör så själv.

    Sajter som är stora och som man är stolt att vara bakom kan man gärna skylta med, tracka med GA och slänga in i GWT. Men ”skit” i bakluckan sedan 2005/2006 som man försöker bli av med (sälja) räcker med statcounter.

    Kommentar av Jim Westergren

  4. Precis. Jag brukar ha bounce rate och sidvisningar som en viss guide. Har man för dåliga siffror där, så är det inte lönt heller.

    Kommentar av Markus Jalmerot

  5. [...] 28, 2012 Liknande artiklarGoogle analytics – bara bra eller riktigt farligt?Google Analytics – Top exit pagesFörändringar i Google AnalyticsLänka dina AdWords och [...]

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

1297187-drawing-a-diagram

Länka flera Adwords-konton i Analytics samtidigt

För att kunna maximera försäljningen och avkastningen av dina sponsrade länkar är det av stor vikt att länka ditt Adwords-konto till Analytics. Om du arbetar med flera Adwords-konton finns möjligheten att länka flera av dessa vid samma tillfälle.  Många Analytics-användare […]

Skolan nylanserad

Nylansering av vår populära skola

Vår populära SEO-skola är nylanserad. Skolan tar upp de mest grundläggande sakerna inom sökmotoroptimering och riktar sig till dig som vill börja lära dig SEO. SEO-skolan var en av de första sakerna vi började med när vi startade med Sökmotorkonsult.se […]

Bröd som symbliserar brödtext

Sökord i brödtext, bra eller dåligt?

En av de vanligaste frågorna jag får är hur du ska skriva så att sökmotorer gillar din text och nästan alltid rör frågan om sökordet ska vara med i brödtexten och i så fall hur många gånger. Att skriva för […]

PLA Shoppingkampanjer

Uppgradera till Shoppingkampanjer innan augusti

Google har upplyst om att de i slutet på augusti kommer att sluta med Product Listing Ads-kampanjer (PLA-kampanjer) i Adwords och ersätta dessa med Shoppingkampanjer. Det här innebär att man likt Enhanced Campaigns lansering behöver uppgradera sina kampanjer innan dess för […]

Skrivmaskin

Jämnt mellan .nu och .com

För ett antal veckor sedan ställde vi frågan vilken toppdomän du skulle välja till en nystartad sajt om .se inte fanns tillgänglig. Valet stod mellan .com eller .nu. Resultatet blev jämnt, men en liten övervikt för .com. Av de 71 […]