Sökmotorkonsult.se

Google analytics – bara bra eller riktigt farligt?

En fråga som kommit upp på CAP:s konferens i Amsterdam när jag satt i en panel som kallades SEO Surgery är om man har Google Analytics och äger en större mängd siter, riskerar man att berätta för mycket för Google?

Det råder ingen tvekan om att Analytics är ett av de absolut bästa gratisverktygen för trafikanalys men man berättar ju samtidigt en hel del om sina siter för Google. Vill man verkligen göra det i så stor utsträckning? I panelen kunde vi inte komma överens då en del hävdar att Google redan har så mycket kunskap om vad som händer på din site att det inte spelar någon roll medan andra (inklusive mig) säger att man alltid ska vara lite försiktig med vad man berättar. Jag använder ofta Google Analytics eftersom verktyget är så pass bra, däremot så gör jag det med moderation. Mitt tips är alltså precis det samma, använd Analytics men kanske inte överallt.

5 kommentarer

  1. Din åsikt stämmer väldigt bra med hur jag har gjort. Jag använder Analytics på mina lite större sajter, där jag kan få ut lite mer av djupare analyser, men har samtidigt ett konto hos Statcounter.

    //Anton

  2. Låter smart, på småsajter finns det ju ofta inte så himla mycket intressant att få ut heller.

    Kommentar av Magnus

  3. Ja precis, håller med Anton och gör så själv.

    Sajter som är stora och som man är stolt att vara bakom kan man gärna skylta med, tracka med GA och slänga in i GWT. Men ”skit” i bakluckan sedan 2005/2006 som man försöker bli av med (sälja) räcker med statcounter.

    Kommentar av Jim Westergren

  4. Precis. Jag brukar ha bounce rate och sidvisningar som en viss guide. Har man för dåliga siffror där, så är det inte lönt heller.

    Kommentar av Markus Jalmerot

  5. [...] 28, 2012 Liknande artiklarGoogle analytics – bara bra eller riktigt farligt?Google Analytics – Top exit pagesFörändringar i Google AnalyticsLänka dina AdWords och [...]

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

statistik

Er webbplats i realtid

Få era medarbetare att inspireras av hur mycket trafik er webbplats driver i realtid. Vi har tagit fram en realtidsdashboard för Google Analytics som gör detta möjligt.  I Google analytics finns det idag möjligheten att skapa översikter (dashboards) som vi tidigare […]

Bra undersökningar ger länkar

Bra undersökningar ger länkar

Länkar är kritiskt för att synas högt upp på Google. Det är dock lättare sagt än gjort att få andra sajter att länka till din sajt. En metod som kan ge länkar är bra och intressanta undersökningar. Länkar är för […]

Not Provided Adwords

Not Provided även för Adwords i Analytics?

Not Provided är vad som visas i Analytics istället för de sökord eller söktermer som en användare sökt på. De senaste dagarna har det pratats i PPC-världen om att Not Provided även kommer nå Google Analytics för köpt sök och […]

Michael Wahlgren och Chase Gioberti

Teknisk tillgänglighet och sökmotoroptimering

Oavsett teknisk utrustning eller eventuella funktionshinder ska besökare på en webbsajt kunna ta till sig sajtens innehåll. Detta är tekniskt tillgänglighet. Sökmotoroptimering handlar om att göra sajter tillgängliga för Google och andra sökmotorer. På många sätt går teknisk tillgänglighet och […]

statistik och grafer

Anpassade rapporter i Google Analytics

Genom att skapa anpassade rapporter i Google Analytics kan du enkelt följa utvecklingen för din webbsida. Här kan du som e-handlare ladda ner och implementera en anpassad rapport för att se hur dina landningssidor konverterar organisk trafik. Tidigare i år […]