Sökmotorkonsult.se

Google ändrar spelplanen

Google T-rex Doodle

Igår meddelade Google att de genomför en större algoritmförändring som sägs påverka ungefär 12% av alla sökresultat. Det här är en enorm förändring om man jämför med till exempel hastighetsuppdateringen som det pratades mycket om för ett tag sedan, den påverkade mindre än 1%. Det som inte sägs rakt ut är att förändringen syftar till att komma åt så kallade ”content farms” som är en typ av site som inte är alls lika spridd i Sverige som i USA. Förändringen har inte kommit till svenska Google än men vi kan nog förvänta oss att det sker ganska snart.

Google har sedan tidigare gått ut med att de ska komma åt content farms och tidigare i veckan kom en mindre förändring som påverkade ungefär 2% av sökresultaten. Den tidigare gick ut på att vara hårdare mot siter med duplicerat innehåll, den riktades specifikt mot scrapers – siter som bara återpublicerar andras innehåll. Den nya uppdateringen däremot ska riktas mot innehåll av för låg kvalitet och det ligger väl i linje med tidigare indikationer att man vill trycka ner content farms i resultaten.

Behöver jag oroa mig?

Ja, du behöver definitivt oroa dig om du har den här typen av site. Ett antal webmasters jag pratat med säger att de tappat seriösa andelar av sin organiska trafik. Om du har en site som till stora delar består av innehåll som kopierats på ett eller annat sätt, t ex en mashup site, kan de bli riktigt knivigt. Det gäller också om du har stora mängder användargenererat innehåll av lägre kvalitet, särskilt om du har en riktigt stor site.

Finns det något jag kan göra?

Det här är verkligen inte en lätt fråga, vi har ännu knappt hunnit se resultaten av uppdateringen och det är därför svårt att dra några slutsatser om hur man kommer ifrån problemen. En uppenbar lösning är att skriva riktigt stora mängder innehåll av väldigt hög kvalitet men det är kanske inte helt lätt att ersätta hundratusentals artiklar med liknande fast av bättre kvalitet. En fundering vi haft när jag diskuterat det här med vänner och konkurrenter är att det kan hända att det är värt att dela upp väldigt stora generella siter i mindre och mer specifika varianter. Kom gärna med egna förslag i kommentarerna för vi vet som sagt inte ännu.

Till sist vill jag säga att jag väldigt ofta är skeptisk till att algoritmförändringar innebär särskilt stora förändringar, i de allra flesta fall brukar resultaten förändras knappt märkbart. Den här gången kommer skillnaderna bli större och det här är en uppdatering att ta på allvar.

30 kommentarer

  1. Det är ju helt underbart. Att de som skapar eget bra material prioriteras uppåt är ett stort steg framåt. De som bara skapar sajter som utnyttjas andras material är inte värda att ha hög ranking, det är ju faktiskt copycats bara.

    Kommentar av Rosemari

  2. Ja, jag håller principiellt med men jag tror också att det kan komma att innebära problem även för seriösare siter som duplicerar innehåll – det behöver inte bara handla om rena kopior.

    Jag tänker till exempel på Hitta och Eniro som faktiskt borde kunna vara i trubbel – mycket av innehållet är likt och i Googles ögon inte så imponerande. Google gillar ju långa och uttömmande artiklar trots att en person som använder någon av dessa förmodligen är nöjd med ett telefonnummer.

    Kommentar av Magnus

  3. Om uppdateringen får de konsekvenser som sägs så kanske Google blir vad det borde vara redan idag. Konstigt att de inte lyckats ta tag i detta redan tidigare.

  4. Kan tänka mig att MFA-sidor kan ligga lite extra i farozonen om de kör annonsörernas texter rakt av förutom då skrapar innehåll.
    Nåja mina varningar om duplicate content känns mer aktuella nu än tidigare.

    Kommentar av

    Urban

  5. Har redan märkt en sjunkande annonsintäkt via Googleannonser. Kanske är det här slutet för min gamla ( Tio år på nätet nu) länkkatalog Sverigesurfen.com då?

    Kommentar av

    Carl Stridsberg

  6. [...] vad den handlar om utan hänvisar det hela istället till vår branschkollega Sökmotorkonsult som sammanfattat det hela riktigt [...]

  7. Ja och du ser ut att förbereda dig för det med tanke på de två sista hemsidorna i fokus där. :-)

    Men har det verkligen börjat slå igenom i Sverige också?

    Kommentar av Urban

  8. Är väl inte mer än rätt kanske. Det här är väl kanske en av farorna också när en sökmotor har så stor marknadsandel. Många seriösa webbplatser, i den benämning att det finns en verksamhet bakom det, kan nog drabbas riktigt hårt.

    Kommentar av Victor

  9. Tror inte Google ”ändrar spelplanen” så mycket som att de faktiskt tar in en domare som inte är rädd att använda det gula kortet. Den här sortens sajter som de riktar in sig på har väl legat i någon slags gråzon som bäst och det är svårt att tänka sig många, förutom möjligen de drabbade sajtägarna då, som inte uppsattar förändringen.

    Jag växlade några ord med Robert på Pusha.se och hans kommentar som svar på att Pusha kanske drabbas av den här förändringen är intressant: ”Det känns ju synd eftersom det alltid är trevligt med söktrafik, men det kändes ändå som Google gör helt rätt”. En blandning av självinsikt och acceptans därifrån alltså.

    Jag tog mig tid att översätta hela meddelandet från Googles blogg till svenska på http://www.abatopia.se/8636/seo/google-uppdaterar-algoritmen.xhtml. Det ska bli mycket intressant att följa vad som händer när uppdateringen rullar in över Sverige!

  10. Intressant, jag tror att en av mina sajter som får en handfull länkar från ”content-farms” utanför min kontroll kommer bli påverkad av uppdateringen. Med andra ord så återstår det att se utfallet :)

  11. Vad som gör en lite bekymrad är att alla som har utsatts för innehållsstöld nu kan bli hårt drabbade. Jag tänker på när folk använder fejkade bloggar som länkfarmar som de bygger med hjälp av stulet innehåll. Personligen upptäckte jag att en av artiklarna från min blogg var kopierad ord för ord på ett annat ställe. Jag fick dem att ta bort den – men man hoppas nu att det inte finns andra oupptäckta fall av innehållsstöld som kan dra ner ens sajt i sökresultaten.

  12. Nu gasar Google på rejält!
    Deras uppdateringstakt har ju varit stor senaste året. Vi får se hur detta påverkar våra sajter. Både bra och dåligt känns det som.

    Petter

    Kommentar av Petter

  13. Själv har jag sett en ökning av rss-bloggar som uppdaterat automatiskt via script. Inte nog med att de hjälper modersajten ranka bättre, själva sbloggarna verkar placera sig bättre och bättre. Förhoppningsvis hjälper den här uppdateringen till med att städa upp lite.

    Kommentar av Viktor

  14. [...] känner till uppdateringen sedan tidigare så är Farmers Update samma uppdatering som jag tidigare nämnt. Det är en uppdatering vi ännu inte fått i Sverige men i USA har den rullat ut med buller och [...]

  15. [...] att Pineberrys sökmotorkonsult.se sammanfattar detta ganska bra så hänvisar dit för vidare [...]

    Pingback av

    Google stuvar om en aning | Legendarisk

  16. Äntligen, tycker detta är heltklart ett steg i rätt riktning. Självklart skall de som skapar eget innehåll och lägger tid på det gynnas.

    Way to go google!

    Kommentar av

    Fredrik J

  17. Intressant. Vi anlitar ett bolag för att ge hemsidan länkkraft, kanske läge att kolla hur de tänker angripa detta. I första ledet är denna uppdatering bara positiv för vår del, men som sagt….andra ledet, hur påverkar det?

  18. Oj då, det var ju inga roliga nyheter då vi har precis börjat med SEO .. Hoppas att se ngn slags raport angåendet detta

    Kommentar av

    Daniel

  19. Jag jobbar med extremt populära sökord, så jag måste säga att jag faktiskt märkt av innehållets betydelse tidigare, framför allt rankar sidor som ofta uppdaterar med mycket, långt innehåll betydligt bättre på stora sökord. Man märker även av att duplicate content påverkat rankingen tidigare i viss mån, så detta tycker jag känns som ett logiskt nästa steg.
    Om jag ska vara ärlig så tror jag att content och allt som rör det kommer att vara det Google fortsätter att satsa på, så om någon tror sig ligga i riskzonen, hade jag börjat jobba med innehållet med en gång, det är fullt möjligt att det kommer fler ändringar som slår ner på samma sorts sidor framöver, tror jag. Google är content-galna och kommer fortsätta på det spåret, frågan är bara i vilken form!

    Kommentar av Seotjejen

  20. Siter med bra eget innehåll klarar sig. Värre kan det bli för affiliate siter med tunt eget material samt för många nyhetssiter som endast spindlar innehåll. Vi väntar med spänning…

    Kommentar av

    Tobias

  21. Det finns inget som tyder på att uppdateringen skulle slå särskilt mot spindlat innehåll. Det är helt andra faktorer som avgör. Däremot har det kommit en uppdatering gällande duplicerat innehåll för inte så länge sedan.

    Kommentar av Magnus

  22. Har någon märkt av något i SERPEN?

    Kommentar av

    Sebastian

  23. Det har inte rullats ut annat än i USA än så på svenska siter får man nog vänta ett tag till innan det finns något att se.

    Kommentar av Magnus

  24. Jag skapar allt mitt material själv så jag känner mig ganska lugn!

    Kommentar av

    Axel

  25. Uppskattar denna ändring. Bra innehåll ska premieras!

    Kommentar av

    Erik

  26. Hej Magnus! Detta är säkert fel tråd.

    Om jag vill föra över länkkraft från en länk till en annan hur gör jag då?

    Föresten skulle jag då förlora länkkraften på den gamla då?

    Jag har lite funderingar eftersom jag skaffat en kortare länk än min gamla…

    Så jag skulle behöva hjälp på den punkten…

    Tack på förhand…

    Kommentar av Christian

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Emeet 2014

Annonserar du på Google Shopping?

Igår hölls det sjätte Emeet-eventet i ordningen och för tredje året i rad gästade vi på Pineberry Emeet som partner. Vi startade dagen med att berätta om lönsamma möjligheter för e-handlare och under vår session ställde vi en fråga kring […]

Call Metrics Adwords

Call Metrics ger detaljerad samtalsstatistik

Call Metrics är nu tillgänglig i beta version i Sverige, vilket kan innebära att det snart blir tillgängligt för alla Adwords-annonsörer. Med Call Metrics får annonsören dynamiska telefonnummer från Google som sedan vidarekopplas till kundens eget nummer och gör det […]

snäll pingvin

En ny Pingvin

Efter över ett års väntan så kördes pingvinen till slut. Vi har dock inte sett mycket rörelse i det svenska sökresultatet såhär långt. Under helgen så har det spekulerats mycket i olika forum om att Google kört pingvinfiltret. Spekulationerna blev […]

Google Adwords inför ny policy

Google Adwords skärper sina regler för byråer

Google kommer i november skärpa sina regler för byråer som erbjuder hjälp med Adwords. Detta tycker vi på Pineberry är väldigt bra.  Att annonsera på Google Adwords är för många annonsörer väldigt lönsamt. Samtidigt är Adwords relativt komplext och många annonsörer […]

checklista

Checklista när du går över till responsiv design

Trafiken från mobila enheter fortsätter att öka. Idag är det många som går över till responsiv design från att ha tidigare haft en separat mobilsida. I denna post går jag igenom vad du behöver göra för att det ska bli […]