Sökmotorkonsult.se

Google gör upp med dålig sökmotoroptimering – Penguin lanseras

Pingvin

Om du håller lite koll på sökresultaten har du säkert sett att det hänt en hel del de senaste veckorna. Det har faktiskt varit flera parallella uppdateringar men det största som hänt för sökmotoroptimering är Penguin-uppdateringen. Förutom Panda och lite annat smått och gott lanserade Google nämligen det som de varnat för som överoptimeringsuppdateringen.

Det är komplicerat att tyda vad som är vad de senaste veckorna, positioner har hoppat fram och tillbaka för många. Google har nämligen gjort en massa olika utrullningar.

  • En uppdatering i klassificering av parkerade domäner som togs tillbaka.
  • Ett antal ganska fula länknätverk har blivit straffade.
  • En uppdatering av Panda-filtret.
  • De har rullat ut den sk Penguin-uppdateringen.
Google gick tidigare ut och varnade för en kommande uppdatering mot överoptimisering, jag och många med mig trodde då att det skulle handla om on page-egenskaper som allt för mycket av sökordet på en sida och liknande. Det gjorde det inte. När väl Penguin rullades ut visade det sig ganska snabbt att det handlade om länkar (både externa och interna) och deras ankartexter.
Många använder ankartexter med väldigt liten variation. Det är något som varnats för flitigt, bland annat på den här bloggen. Nu skärpte dessutom Google kraven på variation på ankartexter med uppdateringen. Diagrammet nedan kommer från Micrositemasters och talar sitt tydliga språk.

Diagram Ankartextfördelning

 

Det är väldigt vanligt med för mycket exakta ankartexter om man tittar på sökmotoroptimering i Sverige. Många gör fel. Som du kan se så är du utan tvekan i riskzonen om du är uppe och sniffar på hälften och dessutom finns det andra anledningar än bara straff att vara än mer försiktig. Du kommer märka att din SEO går bättre med mer varumärkeslänkar och färre exakt match.

16 kommentarer

  1. Skulle du kunna definiera lite mer exakt vad du menar med varumärkeslänkar. Är det länkar med domännamnet som ankartext du syftar på då?

    Kommentar av

    Kim

  2. Intressant inlägg. Som alltid lika bra inlägg.
    En fundering Magnus. Sett många siter som tappar placeringar på sökord de rankat bra och länge på. Det intressanta är att jag stött på siter med ”bra” inlänkar samt god variation i ankartexten men ändå tappat i ranking. Det har framförallt varit siter som rankat med undersidor. Kan det vara så att Google även tittar på och gör en bedömning hur rimligt det är att en undersida i relation till startsidan har väldigt mycket inlänkar och placerar en i filter?

    Kommentar av

    Daniel

  3. hm, en sak som direkt slår mig är att i butiker med seovänliga urler där exvis produtkerna heter xxxx.se/sökord, så länkar välidigt många bloggare direkt med den urlen, där sökordet alltså ingår. Då kan du alltså bli straffad för det? Inte så trevligt

  4. Finns det bra verktyg för att se denna fördelning av ankartexter mot sin domän?

    Kommentar av

    Andreas

  5. Kim, jepp eller om du har ett annat varumärke.

    Daniel, det har hänt lite andra grejer nästan samtidigt. Panda har itererats och uppdaterats, det har också skett en del manuella penaliseringar.

    Andreas, det ska finnas, kan inte komma på något på rak arm men testa Blekko och använd /seo där.

  6. Katrin, jag tror inte det är någon fara alls där. Google klarar av att se att det är en URL och det kommer snarare vara en fördel att få en trave sådana länkar – det är ju så det ser ut om det är naturligt.

  7. Om jag kollar serpen idag så kan jag bara säga att Google har fått fnatt, på riktigt.

    Sidorna far upp och ner, upp och ner med en jäkla hastighet mellan sökningarna, ser faktiskt ut som att dom inte har koll på vad dom håller på med.

    Kommentar av

    Chris Andersson

  8. Hej! Ska man förstå detta verktyg som att nyckelordet x nästan ska användas sparsamt i länkar? Jag kan peka på ett nyckelord på en undersida, länkar till vilken jag varierat mycket, men ofta med x kvar i ankartexten, t.ex. ”mer i texten om x” eller ”vänligen besök då artikeln om x istället” eller liknande, som har tappat enormt i ranking på de senaste veckorna.

    Tröstlöst nog har sidan, som många beskrivit som väldigt bra, gåtts om av flera norska sidor som innehåller noll värdefull information. Jag kan inte hjälpa att tycka att det är fel att lägga ett sådant betydande fokus på en sådan aspekt som ankartext. Min bitterhet talar förstås, men hade jag på något sätt känt mig som ”en skurk som blivit ertappad” hade det varit en annan sak. Nu har en väl on-pageoptimerad och oerhört omtyckt sida tappad 11 placeringar för att kanske 8 av 10 inlänkar innehåller ordet x.

    Det är dessutom en faktor som gör det väldigt lätt att sabba för sina konkurrenter …eller?

    Kommentar av

    Oliver Lindman

  9. Du har rätt Oliver, det gäller att vara sparsam med sökordet i ankartexterna.

    Jag skulle däremot inte vilja säga att de ökat vilken betydelse de lägger på ankartexten, den har alltid varit väldigt betydelsefull, annars hade ju du inte bemödat dig med att få ankartext med sökordet förut?

  10. Det kanske är en dum fråga, men hur hanteras varumärken som också definitivt är sökord? ”Sökmotorkonsult” är väl ett tydligt exempel där vilken annan sajt om SEO skulle kunna få problem med för låg variation på ankartext. Om det inte är något problem för dig måste det innebära att nyckelordsdomäner fått ännu en fördel?

    Kommentar av

    Christoffer

  11. I min lilla bevakning av konkurrenter ser det ut som om de med nyckelordet i domännamnet gynnats ordentligt.

    Tråkigt nog sammanföll Googles uppdatering med vår egen omgörning av interna länkstrukturen så jag har svårt att se vad som är äpplen och päron. Vad verkar Penguin ha haft för effekt på interna länkar för andra?

    Kommentar av

    Rickard

  12. Ja, Christoffer & Rickard, det ser utan tvekan ut som att exakt match domäner klarar sig ganska bra. Google kommer inte kunna sänka dig på ditt eget varumärke för att många länkar har den ankartexten.

  13. Jag har startat ett par projekt precis efter förra PR-uppdateringen hos Google. Kört ungefär samma race som tidigare med att bara skriva relevant text och länka till relevanta sidor. Nästan helt utan inlänkar har ett par av mina siter gått från helt nya till PR3. Dock rankar de sämre i serpen än vad många andra av mina PR1-2 siter gör, på samma sökord/fras. Dessa har dock 6-7 inlänkar var i sökfrasen finns med i samtliga, vilket verkar påverka otroligt mycket(?).

    Man blir aldrig klok på detta med seo :)

    Kommentar av

    Jimmie Johansson

  14. [...] sina sidor för att kunna synas bättre. Google har på senare tid blivit mer och mer tydliga med vad de gillar och inte gillar när det kommer till SEO. De har därför gjort det enkelt för oss som resonerar i svart och vitt. [...]

  15. [...] detta ett mycket bra verktyg. Nedan ser ni en skärmdump av MrJet. Det sista stora uppticket är Pingvinen, Googles senaste stora algoritmuppdatering. Den gynnade Mrjet. Värt att nämnas är att en faktor [...]

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google Adwords inför ny policy

Google Adwords skärper sina regler för byråer

Google kommer i november skärpa sina regler för byråer som erbjuder hjälp med Adwords. Detta tycker vi på Pineberry är väldigt bra.  Att annonsera på Google Adwords är för många annonsörer väldigt lönsamt. Samtidigt är Adwords relativt komplext och många annonsörer […]

checklista

Checklista när du går över till responsiv design

Trafiken från mobila enheter fortsätter att öka. Idag är det många som går över till responsiv design från att ha tidigare haft en separat mobilsida. I denna post går jag igenom vad du behöver göra för att det ska bli […]

Mobiltrafik 2014

Mobiltrafiken är nu uppe i 36 %

Vår årliga undersökning av mobiltrafiken visar att trafiken från mobila enheter fortsätter att växa i snabb takt. Trafiken från mobiler och surfplattor står nu för 36 % av den totala trafiken.  Precis som de senaste åren har vi på Pineberry […]

adwords youtube

Gratis klick på YouTube med Google Adwords

YouTube är numera den näst största kommersiella TV-kanalen i Sverige vilket gör att många företag börjar lägga en större del av sin marknadsföringsbudget där. En bonus är att varje klick på din videoannons till din sajt är gratis eftersom du betalar […]

google-logo-on-enter-key-concepts-of-popular-search-engine

Två nyheter i sökresultatet med syfte att behålla besökaren

Google fyller konstant på med nya tillägg i sökresultatet, och vi har kommit en lång väg från ett ”klassiskt” sökresultat med endast en länk och lite tillhörande text på väldigt kort tid. Det jag kommer ta upp idag handlar dels […]