Google Instant – ny funktion
08 september 2010

Google lanserar idag en helt ny funktion på deras vanliga sök, det handlar om Google Instant. Funktionen finns inte än på Google.se men om du går till Google.com och använder dig av engelska som språkval så kan du testa. Det kan hända att du måste vara inloggad för att det ska fungera. Google hävdar själva att det här snabbar upp något enormt för besökarna och andra hävdar att det är döden för SEO.
Jag tror inte på något av påståendena alls. Visst kan det säkert i fall där man letar efter något som har väldigt hög sökvolym snabba upp något men i de allra flesta fall inte. Tro det eller ej, de allra flesta sökningar som görs är faktiskt inte de allra vanligaste sökningarna. 2007 sa Google själva att 25% av de sökningar som görs aldrig någonsin gjorts förut. Att det skulle vara döden för SEO upplever jag lika konstigt som att färgteven skulle vara döden för HTML. Att man får se fler resultat lär ju knappast resultera i att det är de siter som är på sidan 4 som får all trafik. Eller att Google av någon anledning slutar skicka besökare. ‘
Om någon kan förklara för mig varför det här skulle leda till att jag fick färre besökare på sökordet Sökmotorkonsult så ska jag villigt erkänna mig besegrad:
Jag tror inte på det alls, dessutom upplevde jag funktionen slö och mer eller mindre värdelös.
22 kommentarer
RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL
Den nya pandan kommer
Av Olle Lundell | 3 Feb 2012
De flesta trogna läsare av denna blogg kommer säkert ihåg vad som funnits att läsa här tidigare om Googles Panda-uppdatering, ett av de mer omfattande filtren som sökgiganten någonsin har rullat ut. Syftet med den första pandan var att slå till mot s.k. content farms, ett resultat som detta fick var att eHow, en typisk [...]
Kommentarer (0) | SEO
Googlestädning – är det ok?
Av Magnus Bråth | 1 Feb 2012
Rykteshantering på nätet, så kallad Googlestädning är ett fenomen som dykt upp allt oftare på senare tid. Det handlar alltså om att på ett eller annat sätt tränga undan negativa omdömen i sökresultaten. Många sökmotorkonsulter i landet erbjuder det som en tjänst och till skillnad från andra områden inom SEO så upplever jag faktiskt att det [...]
Kommentarer (2) | SEO
Facebook, Twitter och Myspace slår tillbaka
Av Olle Lundell | 31 Jan 2012
Google har uppenbarligen försatt sig i en något knepig situation genom att introducera ett socialt nätverk. Helt plötsligt har man både en sökmotor, som enligt mottot ”Focus on the user” ska ge de bästa sökresultaten till användarna, och ett socialt nätverk som konkurrerar med större aktörer på det området, framför allt Facebook och Twitter. De [...]
Kommentarer (0) | SEO
Toppdomäner till salu
Av Olle Lundell | 27 Jan 2012
Vad händer då med Tuvalu? ICANN, Internet Corporation for Assigned Names and Numbers, har beslutat att tillåta vilka toppdomäner som helst. Detta gör att man inte längre är bunden till .se, .com, .org, .nu m.fl. Om man nu någonsin har tyckt att detta var ett problem. Istället kan man registrera vad man vill som toppdomän. [...]
Kommentarer (1) | Hemsida
Vad händer om du googlar Facebook?
Av Olle Lundell | 23 Jan 2012
Ingen som läser detta har väl missat att Google lanserade sin Facebook-dödare (med en hel del funktioner snodda från Diaspora) Google+ förra sommaren. Och ingen har väl knappast missat heller att Facebook fortfarande lever och har hälsan. Faktum är att många nog undrar vad man egentligen ska använda Google+ till. Jag gör det själv. [...]
Kommentarer (0) | Sökmotoroptimering





Har också kanske svårt att det skulle vara någon seo-dödare, där emot tror jag att det tämligen kan finnas ett större intresse nu än innan för att påverka vilka förslag man får upp.
Kommentar by Victor Kaugesaar — 08 september 2010 - 20:41
Så kan det helt klart bli men det handlar ju ofta om befängda förslag eftersom saker som börjar på ”billiga” kan sluta på i princip vad som helst.
Kommentar by Magnus — 08 september 2010 - 21:08
Jo. Man skulle lika gärna kunna hävda att det är en ”Google dödare” då de går in och försöker påverka användaren än mer än tidigare. Sådant gillar inte folk. För övrigt tycker jag SEO funkar bättre nu än någonsin. Betald, fuskad såsom helt organiskt stimulerad.
Kommentar by Jesper Åström — 08 september 2010 - 21:51
[...] var först att upptäcka det i min krets. (Annars had jag missat det i nylanseringen av Reco.se). Magnus Bråth tror inte heller på att detta är döden för SEO – snarare tvärt om. var flattr_wp_ver = '0.71'; var [...]
Pingback by Google Instant – ögonblickliga resultat — 08 september 2010 - 22:16
Herregud. Jag gillar funktionen starkt! Grattis till att ha även ordet sökmotorkonsult i sökförslagen när man börjar skriva sökmoto…
Det här kan mycket väl vara en av de sista spikarna i kistan för den typen av SEO som bara går ut på att placera en sajt högt på ett fåtal utvalda ord, men SEO i verklig bemärkelse kommer bara bli viktigare om det här är framtiden för Google.
Som jag skriver i mitt blogginlägg – http://www.lindqvist.com/google-instant-ogonblickliga-resultat/ – så gör detta bred SEO ännu viktigare. Nu gäller det ju att synas inte bara på en stor mängd ord och variationer utan så tidigt som möjligt medan man skriver ordet…
Kommentar by Nikke Lindqvist — 08 september 2010 - 22:16
Jag upplever ett ganska stort lag, det kan iofs ha att göra med att jag sitter i Costa Rica men för mig snabbar det inte alls upp, det går klart långsammare.
Tror vi alla är överens om att SEO kommer finnas kvar även över årsskiftet i alla fall :)
Kommentar by Magnus — 08 september 2010 - 23:05
Jag har testat med FF, IE7 och Chrome nu på morgonen.
Använder man IE så kan man lika gärna lägga ner. Den klarar inte av JAVA-scripten på sidan.
Chrome är helt smärtfri och den är ögonblicklig. Då är det riktigt häftigt hur sökresultaten ändras i realtid
Kommentar by Mattias — 09 september 2010 - 6:59
Känns som användandet av ”I’m feeling lucky” kommer att öka ganska kraftigt, då det räcker med pil neråt och pil höger för att komma direkt in på den sida som rankar 1:a på det föreslagna ordet.
Kommentar by Stefan Persson — 09 september 2010 - 7:16
Ärligt talat kan jag inte riktigt förstå folk som argumenterar att SEO skulle tappa värde i och med Google Instant. Sökresultatet bygger ju fortfarande på ranking. Steve Rubels resonemang håller ju enbart ifall man redan vet vilken sajt man letar efter och fortsätter skriva tills man får upp just den i SERPen. Under tiden du skriver in din fråga kommer du dock att utsättas för de bäst optimerade sajterna för den delfras du skrivit, vilket i min bok bara kan uppfattas som att värdet av SEO ökar. Vikten av att ligga på topp-3-positioner ökar dessutom p.g.a den nya suggesten knuffar ner SERPen så att färre resultat ligger i viewporten.
Kommentar by Daniel Selin — 09 september 2010 - 7:58
Hur är det med användarupplevelsen generellt. Kommer det cachas ”nära” mig så det inte blir segt å långsammare. För om den här tjänsten innebär att användarupplevelsen blir slöare än det gamla, då ser jag inte hur detta är ett plus.
Frågan är hur detta oxå ”likriktar” våra sökningar?
Blir lite lätt impad (nästan äcklad) när man tänker på datakraften so krävs för detta. ”Google ha muskler, mig impad!” för att uttrycka det lite mer basalt…
/Jörgen
Kommentar by Jörgen Sandahl — 09 september 2010 - 8:57
Efter att ha testat ett tag så måste jag nog säga att jag inte gillar Instant. Det kanske är en vanesak eller att jag börjar bli för gammal…Suggest-funktion som funnits sedan tidigare gillar jag men med Instant känns det som att det ”händer för mycket på skärmen”. Jag har alltid gillat Google med dess enkla och simpla sökkänsla. Med Instant ändrar sig denna känsla avsevärt. Men som någon sa, modigt av Google att göra en sådan stor förändring i sökupplevelsen.
När det gäller SEO bedömer jag att den stora skillnaden blir att man i än större utsträckning måste ta hänsyn till vad Google Suggest visar när man väljer vilka sökord man ska optimera sin sajt för.
Kommentar by Michael — 09 september 2010 - 10:17
Olyckskorparna brukar kraxa när Google gör en förändring. När G slutade stödja framade sidor fullt ut lät det likadant. När bloggar började bli viktiga i G, när personliga sökningar infördes samma visa, när den utökade sökningen där till vänster kom lät det likadant.
Men inte tusan innebar det något slut på SEO. Snarare fler möjligheter för optimeringen. Och då lite större arbetsinsats för kund eller SEO-företag. Men för övrigt lär det inte påverka något i grunden.
Kommentar by Urban — 09 september 2010 - 10:55
Stefan, det ska bli intressant att se om trafiken förskjuts ännu mer till att gå till bara förstapositioner.
Jörgen, gissar att det kommer hanteras närmare när Google rullar ut globalt och till alla datacenter. Ingen tvekan om att de har muskler, ryktet är över en miljon servrar.
Urban, jag undrar om det bara är rädsla för jobben eller om det kan vara så att det finns folk som tjänar på att sprida ut att ”SEO är död”. Kanske finns det dom som vill få folk att köpa tjänster för Facebook eller Twitter istället som har bestämt sig för att bästa sättet att marknadsföra sin produkt är att sno åt sig en del av SEO-investeringarna :)
Kommentar by Magnus — 09 september 2010 - 12:10
@Magnus. Ja du det kan man fråga sig. Men visst finns det eget intresse hos en del att försöka dödförklara SEO i serpen.
Jag skulle tro att det är de resurssvaga kunderna som inte har tid att aktivera sig själva så mycket på nätet eller har råd att hyra in hjälp som kommer förlora. Eller snarare de är redan förlorare och lär bli det än mer nu.
För kostnaden för SEO (som rådgivning/konsultation och/eller aktivt löpande) kommer öka då det är fler variabler som behöver täckas in.
Men det är som marknaden för övrigt ser ut. Har du inte resurser så kommer du efter.
Kommentar by Urban — 09 september 2010 - 12:23
Jag är övertygad om att du har rätt. Dessutom fungerar det ju så att komplexare SEO blir desto större försprång får SEO-specialisterna, det blir svårare att hålla sig uppdaterad men de som livnär sig på det kommer göra det i alla fall (för vi måste).
Kommentar by Magnus — 09 september 2010 - 13:06
Nu har jag testat. Extremt meningslösa alternativ när ett fåtal bokstäver var inskrivna, men när jag skrivit längre ord så påminner det ju mycket om suggestfunktionen.
Kommentar by Lena — 09 september 2010 - 14:22
[...] Google Instant igår lanserades börjar de vanliga domedagsprofeterna gorma om att nu är SEO lika död som [...]
Pingback by SEO-döden, är SEO död? | Sökmotorkonsult.se — 09 september 2010 - 14:55
Den dagen SEO dör, är dagen Google dör – eller sökmotorerna har spelat ut sin roll på nätet. Så länge SEO handlar om att skapa synlighet för relevanta sökningar, och Google forsätter värdesätta relevans, har jag svårt att se vad olyckskorparna har för vettiga argument. Hur man söker kommer att förändras, bli mer sofistikerat, snabbare, enklare etc. MEN behovet att hitta den mest relevanta sidan bland miljarder valmöjligheter kommer inte att förändras under Googles livstid.
Kommentar by Marcus — 09 september 2010 - 15:38
[...] 7 reflektioner Innovatören: Google kräver nu ersättning för att visa din sajt Sökmotorkonsult: Google Instant – ny funktion Lindqvist: Google Instant – ögonblickliga [...]
Pingback by Testa nya Google instant - Olofs blogg — 10 september 2010 - 15:20
Efter att ha testat Google Instant så vet jag inte om det skulle vara en enorm revolution egentligen, mer en logisk utveckling för att ha nåt att göra och öka intäkterna kanske. Visst det kan fånga ögat efter nåt man sökt men inte vetat att man sökt.
När jag söker är jag ganska specifik och jag tillhör ofta den där 25% andelen som skriver nåt som kanske inte sökts på förut och ofta är det inte kopplat till varumärken utan exempelvis medicinska spörgsmål, terminologi, delar av artiklar etc och då kan det faktiskt dyka upp saker man kanske hade missat annars…
så på det hela taget storm i googlepoolen… konstruktiv sökordsupplägg lär fortsatt behövas!
Kommentar by Hasse — 10 september 2010 - 18:37
Ja, jag tror du har rätt. En anledning skulle kunna vara att det är en väldigt synlig förändring och då reagerar vi mycket trots att det är de mer eller mindre osynliga förändringarna som påverkar själva resultaten mest.
Kommentar by Magnus — 10 september 2010 - 18:41
[...] detta tvistar de lärda. En del menar på att det inte får någon effekt alls på sökmotoroptimeringen, andra på att det kommer att styra om spelplanen helt och rent ut av [...]
Pingback by Google Instant - nu i Sverige | Integrerad kommunikation - Halvarsson.se — 19 november 2010 - 11:54