Gör som 12 899 andra, få SEO-tips varje månad
×
Sökmotorkonsult.se

Google Panda 2

Panda 2

Google lanserade sin andra Panda nyligen och nu fick en den av de som mer eller mindre oförtjänt klarade sig undan senast en smäll. Det handlar om uppföljaren till Panda Update som slår mot så kallade Content Farms. Den första Pandauppdateringen gick som en lie genom de riktigt stora siterna med sämre innehåll och tvåan rensar upp bland det som blev kvar.

Ett bra exempel på en site som överlevde den första uppdateringen är eHow, många sökmotoroptimerare förundrades över hur en algoritmförändring tänkt att slå kan låta eHow överleva. Panda 2 gjorde processen kort med eHow däremot

eHow Panda

Bilden kommer från Searchmetrics.com

En annan site som förlorat rejält är Ciao.co.uk som tappat 94% av sin söktrafik och så fortsätter det genom site efter site, det är inte så roligt att driva en content farm just nu.

Det finns förstås sätt att klara sig ifrån en smäll när Panda till sist kommer till Sverige. Vi återkommer med mer information när vi är klara med våra undersökningar.

5 kommentarer

  1. Helt klart intressant detta och jag ser fram emot att Panda trycks ut även i Sverige! Tycker mig se att det redan händer saker även för oss i Sverige!

    Bra pressrelease dessutom!

    Kommentar av

    Fredrik Westlund

  2. Samma här, det ska bli skoj att se effekterna, och det blir väl julafton för er sökkonsulter nu :)

  3. Fyfan och äga en site som eHow och se den där droppen. Tack för en bra läsning denna morgon. (detta post och ditt post på newsdesk)

    Kommentar av

    Fredrik J

  4. Jag håller med Fredrik J, fyfan om man hade investerat en väldig massa resurser (t.ex. flera års arbete och hela ens förmögenhet) i en content farm och sedan se hela investeringen droppa typ 80-90 procent i trafik och därmed värde/intjäningsmöjlighet.

    Nu vet jag inte hur mycket resurser som egentligen lagts ned på de här sajterna, men ändå.

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

adwords-editor-11-features

5 funktioner vi gillar med Google AdWords Editor 11

Gratisverktyget Google AdWords Editor ger dig som dagligen arbetar med AdWords kampanjhantering möjlighet att effektivt genomföra ändringar i bulk. Genom verktyget kan ändringarna först göras i offline-läge och sedan enkelt laddas upp i det aktuella kontot i Google AdWords Interface. […]

10295606-under-construction-global-roads

4 SEO-verktyg som kan förbättra din synlighet

Vill du förbättra din sajts SEO? Här går vi igenom fyra verktyg som kan förbättra din synlighet i Googles sökresultat – och därmed ge dig mer lönsam trafik.                         […]

1088238-checking-the-balance

7 optimeringstips – Få ut det mesta av din begränsade Adwords-budget

Jobbar du med en begränsad Adwords-budget och vet att detta innebär att ditt företag går miste om massor av bra trafik? Här tar vi upp 7 saker som du kan göra med din Adwords-annonsering för att få ut det mesta av din […]

Eniro 40 gånger dyrare än Bing Ads

Eniro 40 gånger dyrare än Bing Ads

För drygt ett år sedan skrev vi om att Eniro är 20 gånger dyrare än Google AdWords. När vi nu istället jämför Eniro med Bing Ads ser vi att Eniro är hela 40 gånger dyrare. Förra årets mest lästa bloggpost på […]

adwords 2014

SEM-året 2014

Det har nu blivit dags att summera vad som hänt under SEM-året 2014 på Sökmotorkonsult.se. Vi har tidigare under veckan skrivit om SEO-året 2014 och i det här inlägget tar vi upp våra mest lästa inlägg samt tittar på årets största händelser […]