Gör som 12 899 andra, få SEO-tips varje månad
×
Sökmotorkonsult.se

Google Panda 2

Panda 2

Google lanserade sin andra Panda nyligen och nu fick en den av de som mer eller mindre oförtjänt klarade sig undan senast en smäll. Det handlar om uppföljaren till Panda Update som slår mot så kallade Content Farms. Den första Pandauppdateringen gick som en lie genom de riktigt stora siterna med sämre innehåll och tvåan rensar upp bland det som blev kvar.

Ett bra exempel på en site som överlevde den första uppdateringen är eHow, många sökmotoroptimerare förundrades över hur en algoritmförändring tänkt att slå kan låta eHow överleva. Panda 2 gjorde processen kort med eHow däremot

eHow Panda

Bilden kommer från Searchmetrics.com

En annan site som förlorat rejält är Ciao.co.uk som tappat 94% av sin söktrafik och så fortsätter det genom site efter site, det är inte så roligt att driva en content farm just nu.

Det finns förstås sätt att klara sig ifrån en smäll när Panda till sist kommer till Sverige. Vi återkommer med mer information när vi är klara med våra undersökningar.

5 kommentarer

  1. Helt klart intressant detta och jag ser fram emot att Panda trycks ut även i Sverige! Tycker mig se att det redan händer saker även för oss i Sverige!

    Bra pressrelease dessutom!

    Kommentar av

    Fredrik Westlund

  2. Samma här, det ska bli skoj att se effekterna, och det blir väl julafton för er sökkonsulter nu :)

  3. Fyfan och äga en site som eHow och se den där droppen. Tack för en bra läsning denna morgon. (detta post och ditt post på newsdesk)

    Kommentar av

    Fredrik J

  4. Jag håller med Fredrik J, fyfan om man hade investerat en väldig massa resurser (t.ex. flera års arbete och hela ens förmögenhet) i en content farm och sedan se hela investeringen droppa typ 80-90 procent i trafik och därmed värde/intjäningsmöjlighet.

    Nu vet jag inte hur mycket resurser som egentligen lagts ned på de här sajterna, men ändå.

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

adwords mobile app

Optimera Adwords i mobilen

Nu kan du optimera ditt Adwords-konto på promenaden, på bussen eller på tåget! Den officiella Google Adwords-appen lanserade för Android tidigare under månaden och en iPhone-version är på väg. Funktionaliteten är något begränsad men man kan justera budget och bud samt få en snabb överblick av resultaten.

650609-closeup-of-internet-url-address

SEO-tillägg till Google Chrome

Som sökmotorkonsult granskar man många sajter dagligen, och ofta olika delar på sajten ur ett SEO-perspektiv. För att underlätta detta arbete kan det vara skönt att ha lite hjälpmedel i form av bra tillägg till sin webbläsare. Eftersom jag tillsammans med […]

Sökpodden avsnitt 1

Sökpodden är här!

Det är med stor glädje som vi idag lanserar Sökpodden. I detta premiäravsnitt kan du lyssna på mig, Viktor Calmhede och Michael Berman prata om Googles kommande mobiluppdatering, om Apple kan utmana Google och till slut även lite om den kraftiga nedgången för linjär-tv.

call only campaigns

Nyhet: Call-only campaigns i Adwords

Med Call-only campaigns fokuserar du din annonsering på besökare i mobila enheter. Ser du samtal som en värdefull omvandling för verksamheten? Då rekommenderar vi dig att testa denna nya form av annonsering.

attributionsmodeller

Attributionsmodeller

Med Attributionsmodeller i Google Analytics får du en djupare förståelse för hur dina trafikkällor samspelar för att nå dina mål. Lär dig om modellerna här!