Sökmotorkonsult.se

Google Panda 2

Panda 2

Google lanserade sin andra Panda nyligen och nu fick en den av de som mer eller mindre oförtjänt klarade sig undan senast en smäll. Det handlar om uppföljaren till Panda Update som slår mot så kallade Content Farms. Den första Pandauppdateringen gick som en lie genom de riktigt stora siterna med sämre innehåll och tvåan rensar upp bland det som blev kvar.

Ett bra exempel på en site som överlevde den första uppdateringen är eHow, många sökmotoroptimerare förundrades över hur en algoritmförändring tänkt att slå kan låta eHow överleva. Panda 2 gjorde processen kort med eHow däremot

eHow Panda

Bilden kommer från Searchmetrics.com

En annan site som förlorat rejält är Ciao.co.uk som tappat 94% av sin söktrafik och så fortsätter det genom site efter site, det är inte så roligt att driva en content farm just nu.

Det finns förstås sätt att klara sig ifrån en smäll när Panda till sist kommer till Sverige. Vi återkommer med mer information när vi är klara med våra undersökningar.

5 kommentarer

  1. Helt klart intressant detta och jag ser fram emot att Panda trycks ut även i Sverige! Tycker mig se att det redan händer saker även för oss i Sverige!

    Bra pressrelease dessutom!

    Kommentar av

    Fredrik Westlund

  2. Samma här, det ska bli skoj att se effekterna, och det blir väl julafton för er sökkonsulter nu :)

  3. Fyfan och äga en site som eHow och se den där droppen. Tack för en bra läsning denna morgon. (detta post och ditt post på newsdesk)

    Kommentar av

    Fredrik J

  4. Jag håller med Fredrik J, fyfan om man hade investerat en väldig massa resurser (t.ex. flera års arbete och hela ens förmögenhet) i en content farm och sedan se hela investeringen droppa typ 80-90 procent i trafik och därmed värde/intjäningsmöjlighet.

    Nu vet jag inte hur mycket resurser som egentligen lagts ned på de här sajterna, men ändå.

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Call Metrics Adwords

Call Metrics ger detaljerad samtalsstatistik

Call Metrics är nu tillgänglig i beta version i Sverige, vilket kan innebära att det snart blir tillgängligt för alla Adwords-annonsörer. Med Call Metrics får annonsören dynamiska telefonnummer från Google som sedan vidarekopplas till kundens eget nummer och gör det […]

snäll pingvin

En ny Pingvin

Efter över ett års väntan så kördes pingvinen till slut. Vi har dock inte sett mycket rörelse i det svenska sökresultatet såhär långt. Under helgen så har det spekulerats mycket i olika forum om att Google kört pingvinfiltret. Spekulationerna blev […]

Google Adwords inför ny policy

Google Adwords skärper sina regler för byråer

Google kommer i november skärpa sina regler för byråer som erbjuder hjälp med Adwords. Detta tycker vi på Pineberry är väldigt bra.  Att annonsera på Google Adwords är för många annonsörer väldigt lönsamt. Samtidigt är Adwords relativt komplext och många annonsörer […]

checklista

Checklista när du går över till responsiv design

Trafiken från mobila enheter fortsätter att öka. Idag är det många som går över till responsiv design från att ha tidigare haft en separat mobilsida. I denna post går jag igenom vad du behöver göra för att det ska bli […]

Mobiltrafik 2014

Mobiltrafiken är nu uppe i 36 %

Vår årliga undersökning av mobiltrafiken visar att trafiken från mobila enheter fortsätter att växa i snabb takt. Trafiken från mobiler och surfplattor står nu för 36 % av den totala trafiken.  Precis som de senaste åren har vi på Pineberry […]