Google Panda 4.0

Google har idag informerat att de lanserat en uppdaterad Panda (Panda 4.0). Enligt Google påverkar uppdatering ungefär 7,5 % av alla sökningar i USA.

Tidigt i morse twittrade Googles Matt Cutts ut att Panda 4.0 börjar rullas ut idag. Google Panda är algoritmiskt filter som Google introducerade första gången i Februari 2011. Sedan dessa har det varit många uppdateringar av Panda-algoritmen och idag får vi alltså göra bekantskap med Panda 4.0.

Filtret Panda kan negativt påverka synligheten på Google för sajter med lågkvalitativt innehåll. Detta betyder att sajter med många liknande sidor, tunt innehåll och kanske framförallt duplicerat innehåll ligger i farozonen. Det är främst sajter med många sidor som drabbas av Pandan.

Google Panda har en historik av att påverka många sökningar. När den introducerades 2011 påverkade uppdateringen hela 12 % av alla sökningar. Panda 4.0 vill inte vara mycket sämre och påverkar 7,5 % av alla sökningar enligt uppgifter från Google.

Dessa siffror gäller sökningar i USA och det skiljer sig från marknad till marknad hur stor påverkan Pandan har. I Sverige har vi historiskt haft färre sökningar som påverkas, en faktor till detta att det inte finns så många stora sajter i Sverige som på andra marknader.

Vänta nu – var inte Pandan en del av algoritmen?

Sedan mars 2013 har Pandan varit en integrerad del av Googles vanliga algoritm och har inte sedan dess körts separat som nu. Anledningen till att Google nu väljer att köra en separat uppdatering av Pandan igen beror sannolikt på att det är en större förändring av Pandan.

Det har pratats om att Google ska göra Pandan ”snällare”, det vill säga vara mer förlåtande mot vissa typer av sajter, och att Panda 4.0 är ett först steg mot detta. Men att Pandan är snällare mot några sajter betyder ju bara att någon annan sajt hamnar längre ned i sökresultatet. Så det är lite fel att säga att Panda 4.0 är ”snällare” än någon annan uppdatering.

Om du drabbats av Pandan

Har du en sajt som fastnat i Pandan finns det lite olika sätt att ta sig ur filtret beroende på dina förutsättningar:

  • Slå ihop liknande sidor
  • Ta bort lågkvalitativa / duplicerade sidor
  • Förhindra indexering av lågkvalitativa / duplicerade sidor
  • Nytt innehåll av högre kvalitet

Payday Loan-uppdatering

Google är sin vana trogen och släpper flera lanseringar samtidigt (för att gör livet lite mer utmanande för oss som jobbar med SEO, eller vad tror du?).

Matt Cutts tweetade även idag att de under helgen gjorde en uppdatering av sin Payday Loan-uppdatering. Denna algoritm är inte lika känd i Sverige. Dels för att den allmänt bara påverkar väldigt specifika ”spammiga” sökord (som exempelvis just ”payday loan”, vilket är ungefär som ”sms lån”) och dels att vi i Sverige i ett internationellt perspektiv har en låg andel ”spammiga” sökord.

Payday Loan 2.0 som nu lanserades påverkade enligt uppgifter från Google 0,2 % av sökningarna i USA men med stora variationer mellan marknader. Min bedömning är att vi precis som när Payday Loan-uppdatering lanserades första gången inte kommer se några stora effekter på svenska Google (Google.se).

Har ni sett några effekter av nya Panda 4.0 eller Payday Loan 2.0? Kommentera gärna nedan.

9 kommentarer på "Google Panda 4.0"

  1. Alla dessa typer av artiklar brukade vara en källa till flera dagars oro. Nu har jag diversifierat min lead generation till den grad att allt jag kan känna är ”jaha.” (nåja).
    Samtidigt känner jag en frustration över att alla dessa små nischsidor hela tiden kommer undan och åker på en ständig räkmacka. Något säger mig dock att the big G vad det lider kommer rensa i detta segment också…rejält.


  2. Japp jag tror mig se effekt! En av våra satellitsidor (eller content marketing sidor som de kanske ska kallas numera) med riktigt hög kvalitet enligt mig tog äntligen 1a platsen på sitt främsta nyckelord i dag, utan fler inlänkar vad jag kan se. Har i månader legat 3a på ordet. Detta tillsammans med hopp upp om 1-2 positioner på flera nyckelord som den legat i topp 5 på.
    Hopp upp och ner är vanligt men nu var det nästan bara uppåt på denna domän, i kombination med att äntligen ta 1a platsen på huvudordet, så jag tror det var Panda 4.
    Övriga domännamn är slumpmässigt upp och ner som det brukar vara jämnt och ständigt, inte mer annorlunda än vanligt.


  3. När räknar ni med att Panda-uppdateringen är helt utrullad i Sverige? Hur lång tid tog tidigare panda-uppdateringar i USA innan de rullades ut här?


  4. Staffan,

    Det är lite olika. Min erfarenhet att utrullningarna numera går relativt snabbt, det vill säga att du ser effekten av det inom 1-2 dagar. För att göra det krångligare är Google inte alltid helt öppen med exakt när utrullningen startade.

    Vi har flera gånger sett att utrullningar av nya saker gjorts innan vad Google själva säger.

    Av vad vi sett så är det min bedömning att utrullningen av Panda 4.0 är klar i Sverige.


  5. Vi har klättrat några placeringar och ligger på plats 3-4 de sista dagarna på vårt främsta nyckelord.. Våra stryktipsförslag innehåller mycket text och är förmodligen något som pandan gillar.. I artikeln skriver ni att man inte ska indexera sidor? Varför vill man undvika detta eller gäller det bara om man har många sidor? Antar att det är skillnad på sidor och inlägg?. Vi har omkring 10 sidor på vår sajt med inlägg som kategorieras under varje sida. Vi syns rätt bra just på sidorna i googles sök..

    /Mvh Rickard, Svenskt Spel


  6. Rickard,

    Tack för din kommentar. Kul att Panda var bra för er.

    Gällande din fråga så menar vi att förhindra indexering av lågkvalitativa / duplicerade sidor. Har du sidor som är av bra kvalitet så vill du självfallet att dessa ska indexeras. Jag har förtydligat detta i inlägget, tack för påpekandet!


  7. Hur har era kunders sidor klarat sig efter denna uppdatering?


  8. Martin,

    Våra kunder har historiskt klarat sig bra vid Pandauppdatering. Panda 4.0 var inget undantag. Vi mäter dagligen positioner på våra kunder och det var förvånansvärt lite förändringar efter Panda 3.0 totalt sett på våra kunder med tanke på att Pandan (globalt) påverkade 7,5 % av alla sökningar.


  9. Pingback: SEO-året 2014 - Sökmotorkonsult.se

Kommentarsfältet är stängt.