Gör som 12 899 andra, få SEO-tips varje månad
×
Sökmotorkonsult.se

Google Street View – hela världen i datorn?

Ingen som läser det här är nog helt obekant med Google Street View, ett av de projekt Google driver som hade framstått som ren science fiction för inte särskilt länge sedan. Street View startade för lite mer än fem år sedan, och gör det möjligt att i Google Maps och Google Earth betrakta panoraman över ett flertal platser i världen, såväl i städer som på landsbygden.

Dessa panoraman består av bilder tagna med en specialkamera monterad på en Google-bil, eller i mer svårtillgängliga områden en snöskoter eller en trehjulig motorcykel. Förutom kameran används GPS-enheter och lasermätare för att fastställa exakt position och avstånd. Enligt en artikel i the Atlantic samlar Google Maps, främst för Street Views räkning, in mer data på två veckor än vad företaget totalt hade tillgång till för sex år sedan.

Google Street View kan vid första anblick verka vara ett rent nöjesprojekt, men det går att hitta praktiska användningsområden för det. Själv lyckades jag hitta hotellet jag skulle bo på när jag var i Tokyo på semester, och den som letar bostad i Stockholm (eller någon annanstans, för den delen) kan få en uppfattning om arkitekturen i området. Street view är dessutom ett viktigt trumfkort på handen för Google nu när Apple har bestämt sig för att sjösätta ett eget kartprojekt. Google har redan algoritmer för att identifiera vägskyltar med hjälp av OCR (åtminstone i USA) och på sikt integrera dessa i Street View. En stor del av arbetet med både Google Maps och Street View sköts dock av människor, och det är den stora mängden mänskligt arbete (och kompetens!) som imponerar mest på Alexis Madrigal, som skrivit artikeln i the Atlantic. Enligt honom är skillnaden mellan Google Maps och en vanlig papperskarta att den förra innehåller den mänskliga tolkning och databehandling som en orienterare, eller en annan kartläsare, måste stå för själv. Kartor för dummies, skulle man kunna säga om man ville vara elak, men det går inte att förneka att det är ett bra hjälpmedel för den som behöver ta sig någonstans.

Hur ser då framtiden för Google Street View ut? Det är lockande att spekulera hej vilt. Kommer det att bli möjligt att göra sökningar där resultatet baseras på algoritmens tolkning av själva Street Views data? I så fall skulle det bli möjligt att hitta exempelvis ”det gula huset vid sjön” på detta sätt, eller att jämföra storleken på hus i ett område som man funderar på att flytta till. En annan hypotes som har framförts är att Google i framtiden framför allt kommer att tjäna pengar just på geografiska data, exempelvis genom att tillverka självkörande bilar, som navigerar efter Google Maps och Street View.

En annan fråga är på vilket sätt Street View kommer att inkluderas i Google Glass, om det nu blir verklighet. Google Glass är heller inte utan konkurrenter. En annan likhet mellan Street View och Google Glass är att de nog får ungefär lika många positiva som negativa reaktioner. Båda projekten framstår nog som ganska skrämmande för en del. Visionen om en karta i skala 1:1 är dock gammal, och kanske kommer Google Maps, Street View och Project Glass tillsammans att möjliggöra detta, genom augmented reality. De kartor som på detta sätt blir möjliga kommer i så fall att likna de mentala kartor vi idag har i våra huvuden, och som vi använder för att navigera på platser som vi känner till väl. Skillnaden kommer att vara att vi kommer att kunna använda oss inte bara av våra egna, utan även av andras kartor. Är restaurangen på hörnet bra eller inte? Har de någon vegetarisk mat på sushistället vid Shinjukus östra utgång? I den bästa av världar kan vi, som helt nyanlända på en plats, ta del av denna information. Om vi nu vill det, vill säga.

Slutligen vill jag som en parentes nämna Jon Rafmans konstprojekt 9 Eyes, döpt efter antalet linser på den speciella kamera som Street View-fordonen är utrustade med. Rafman samlar de bisarra bilder som projektet resulterat i, och resultatet för tankarna till Roy Andersson och Lars Tunbjörk snarare än till en kalifornisk IT-jätte.

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökpodden avsnitt 5

#5 abc.xyz

Så var det dags för Sökpodden avsnitt 5. I detta sensommaravsnitt pratar vi om Googles nya Alphabet, om du ska annonsera på konkurrenters varumärke samt så avslutar vi om Wikipedias tapp i Googletrafik. Du lyssnar väl?

SEO-snack

Årets tredje SEO-snack!

SMHI rapporterar: 20 grader och sol. Det verkar som att sommaren är här för att stanna i minst en vecka till. Det tackar vi för. Sommaren har varit något ostadig men förhoppningsvis har ni njutit av er semester. Oavsett vilket […]

Nya Guldläge på nätet har anlänt - Michael Wahlgren

Vem vill läsa en bok om SEO? – ny upplaga av Guldläge på nätet

Kan en bok om SEO verkligen sälja? var reaktionen när vi lanserade Guldläge på nätet. Nu är boken slutsåld – och idag landade en ny upplaga av boken på vår trappa. När Magnus Bråth och jag släppte SEO-boken Guldläge på […]

Google AdWords-tips

6 AdWords-tips för ökad lönsamhet i höst

Vi stöter ofta på konton där man har missat grunderna i optimeringen, vilket i många fall fått dyra konsekvenser då man betalt mycket pengar för irrelevant trafik. Det som saknas i de allra flesta fall är kunskap hos den som hanterar kontot, och därför har vi tagit fram några enkla tips för att hjälpa dig med optimeringsarbetet i höst.

saknar h1a

39% av e-handlarna saknar h1a

39% av e-handlarna saknar h1a på sin startsida. Är du en av dessa e-handlare? Läs mer om varför du bör ta tillvara på startsidan bättre.