Sökmotorkonsult.se

Google Street View – hela världen i datorn?

Ingen som läser det här är nog helt obekant med Google Street View, ett av de projekt Google driver som hade framstått som ren science fiction för inte särskilt länge sedan. Street View startade för lite mer än fem år sedan, och gör det möjligt att i Google Maps och Google Earth betrakta panoraman över ett flertal platser i världen, såväl i städer som på landsbygden.

Dessa panoraman består av bilder tagna med en specialkamera monterad på en Google-bil, eller i mer svårtillgängliga områden en snöskoter eller en trehjulig motorcykel. Förutom kameran används GPS-enheter och lasermätare för att fastställa exakt position och avstånd. Enligt en artikel i the Atlantic samlar Google Maps, främst för Street Views räkning, in mer data på två veckor än vad företaget totalt hade tillgång till för sex år sedan.

Google Street View kan vid första anblick verka vara ett rent nöjesprojekt, men det går att hitta praktiska användningsområden för det. Själv lyckades jag hitta hotellet jag skulle bo på när jag var i Tokyo på semester, och den som letar bostad i Stockholm (eller någon annanstans, för den delen) kan få en uppfattning om arkitekturen i området. Street view är dessutom ett viktigt trumfkort på handen för Google nu när Apple har bestämt sig för att sjösätta ett eget kartprojekt. Google har redan algoritmer för att identifiera vägskyltar med hjälp av OCR (åtminstone i USA) och på sikt integrera dessa i Street View. En stor del av arbetet med både Google Maps och Street View sköts dock av människor, och det är den stora mängden mänskligt arbete (och kompetens!) som imponerar mest på Alexis Madrigal, som skrivit artikeln i the Atlantic. Enligt honom är skillnaden mellan Google Maps och en vanlig papperskarta att den förra innehåller den mänskliga tolkning och databehandling som en orienterare, eller en annan kartläsare, måste stå för själv. Kartor för dummies, skulle man kunna säga om man ville vara elak, men det går inte att förneka att det är ett bra hjälpmedel för den som behöver ta sig någonstans.

Hur ser då framtiden för Google Street View ut? Det är lockande att spekulera hej vilt. Kommer det att bli möjligt att göra sökningar där resultatet baseras på algoritmens tolkning av själva Street Views data? I så fall skulle det bli möjligt att hitta exempelvis ”det gula huset vid sjön” på detta sätt, eller att jämföra storleken på hus i ett område som man funderar på att flytta till. En annan hypotes som har framförts är att Google i framtiden framför allt kommer att tjäna pengar just på geografiska data, exempelvis genom att tillverka självkörande bilar, som navigerar efter Google Maps och Street View.

En annan fråga är på vilket sätt Street View kommer att inkluderas i Google Glass, om det nu blir verklighet. Google Glass är heller inte utan konkurrenter. En annan likhet mellan Street View och Google Glass är att de nog får ungefär lika många positiva som negativa reaktioner. Båda projekten framstår nog som ganska skrämmande för en del. Visionen om en karta i skala 1:1 är dock gammal, och kanske kommer Google Maps, Street View och Project Glass tillsammans att möjliggöra detta, genom augmented reality. De kartor som på detta sätt blir möjliga kommer i så fall att likna de mentala kartor vi idag har i våra huvuden, och som vi använder för att navigera på platser som vi känner till väl. Skillnaden kommer att vara att vi kommer att kunna använda oss inte bara av våra egna, utan även av andras kartor. Är restaurangen på hörnet bra eller inte? Har de någon vegetarisk mat på sushistället vid Shinjukus östra utgång? I den bästa av världar kan vi, som helt nyanlända på en plats, ta del av denna information. Om vi nu vill det, vill säga.

Slutligen vill jag som en parentes nämna Jon Rafmans konstprojekt 9 Eyes, döpt efter antalet linser på den speciella kamera som Street View-fordonen är utrustade med. Rafman samlar de bisarra bilder som projektet resulterat i, och resultatet för tankarna till Roy Andersson och Lars Tunbjörk snarare än till en kalifornisk IT-jätte.

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

adwords 2014

SEM-året 2014

Det har nu blivit dags att summera vad som hänt under SEM-året 2014 på Sökmotorkonsult.se. Vi har tidigare under veckan skrivit om SEO-året 2014 och i det här inlägget tar vi upp våra mest lästa inlägg samt tittar på årets största händelser […]

SEO 2014

SEO-året 2014

Året närmar sig sitt slut och det dyker upp topplistor och krönikor som sammanfattar 2014 överallt. Vi på Pineberry tänkte inte vara sämre utan kommer i detta inlägg att sammanfatta 2014 på Sökmotorkonsult.se och våra personliga favoriter inom SEO under […]

2251648-question-under-loupe

Annonsera på sitt varumärke – ja eller nej?

Det råder delade meningar kring huruvida du bör annonsera på ditt eget varumärke eller inte. I denna post tänkte jag börja med det vanligaste argumentet om varför det kan kännas onödigt och svara på det med några motiveringar kring den […]

3209919-world-map-shape-made-with-social-media-icons

7 saker marknadschefen bör känna till om sökmarknadsföring

För att du som marknadschef ska kunna skapa långsiktig tillväxt, försäljning och en konkurrenskraftig marknadsstrategi, bör du känna till de punkter som vi kommer att beröra i det här inlägget. Rollen som marknadschef utgörs vanligen av ett övergripande ansvar för […]

Brand-adwords

Vad gäller vid annonsering på varumärkesskyddat innehåll på Google?

Med Google Adwords kan du som annonsör på ett effektivt sätt rikta din reklam mot intressanta kundsegment. Men hur fungerar det om du vill synas på ett varumärkesskyddat ord? Det är i dagsläget tillåtet att annonsera på konkurrerande varumärken eller […]