Sökmotorkonsult.se

Hur man hånglar

Så här hånglar man

Du kanske inte hade väntat dig en så spännande rubrik som Hur man hånglar på den här bloggen men det har en mycket rimlig anledning. Google släppte nämligen precis data över de största sökningarna i Sverige. Inte särskilt förvånande är det de vanliga stora varumärkena som dominerar, Facebook och Google t ex men i år har Google släppt lite mer rolig data än de brukar. Till exempel om hur man hånglar.

Det kan verka förvånande att Google är med på topp 10 över vanliga sökningar men det är inte så konstigt som det låter, det är en så kallad Go-sökning. Vi gör dessa när vi vill gå någonstans snarare än att hitta något. Ofta kommer de till exempel från Chromes kombinerade adress/sökfönster och det är helt enkelt någon som struntar i att skriva in .se i Google.se.

Jag tänker inte återpublicera all data här utan du får gå direkt till källan för det. Istället tänkte jag att vi kan fundera lite över just Hur-sökningar.  Det är från SEO-hänseende ett ganska intressant segment så jag tänkte att vi kan titta på de sökord som Google listat.

Frågor som börjar med “Hur”

  1. Hur mycket skatt
  2. Hur många heter
  3. Hur känns förvärkar
  4. Hur man hånglar
  5. Hur mycket tjänar
  6. Hur känns sammandragningar
  7. Hur känns värkar
  8. Hur smittar HIV
  9. Hur stavas
  10. Hur gör man

Det var den här typen av frågor som var grunden till Demand Media som du kanske känner till. Demand Media drog 2011 in 325 miljoner dollar just på att berätta hur man hånglar för nervösa men kärleksranka tonåringar då de legat bakom en stor den av världens content farms. I Sverige är inte volymen på dessa särskilt fantastisk, på topplistan ovan så ligger Hur mycket skatt på 12.000 sökningar (bred match) per månad och just Hur man hånglar på ynka 1300. Sätt det i perspektiv till alla de How To-sökningar som görs, 414 miljoner varje månad globalt.

Naturligtvis är det svårt att tjäna pengar på de här och content farms är ju inte särskilt lönsamma per besökare. När mängden besökare når helt sjuka mängder däremot så går det ju t ex att få en ruskig mängd klick på adsense. I Sverige är vi ganska besparade från den här typen av siter men å andra sidan kan vi ju inte heller få tag på någon vidare steg för steg guide till hur man hånglar eller hur man dricker ett glas mjölk.

En kommentar

  1. […] engelska än svenska. Om man tittar på ”Hur hånglar man” som låg på plats tio så har den ynka 1300 sökningar på ett år. Men återigen visar de listorna hur vi använder Google mer som uppslagsverk […]

    Pingback av

    Därför googlar Sverige efter Google | Ajour

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

adwords 2014

SEM-året 2014

Det har nu blivit dags att summera vad som hänt under SEM-året 2014 på Sökmotorkonsult.se. Vi har tidigare under veckan skrivit om SEO-året 2014 och i det här inlägget tar vi upp våra mest lästa inlägg samt tittar på årets största händelser […]

SEO 2014

SEO-året 2014

Året närmar sig sitt slut och det dyker upp topplistor och krönikor som sammanfattar 2014 överallt. Vi på Pineberry tänkte inte vara sämre utan kommer i detta inlägg att sammanfatta 2014 på Sökmotorkonsult.se och våra personliga favoriter inom SEO under […]

2251648-question-under-loupe

Annonsera på sitt varumärke – ja eller nej?

Det råder delade meningar kring huruvida du bör annonsera på ditt eget varumärke eller inte. I denna post tänkte jag börja med det vanligaste argumentet om varför det kan kännas onödigt och svara på det med några motiveringar kring den […]

3209919-world-map-shape-made-with-social-media-icons

7 saker marknadschefen bör känna till om sökmarknadsföring

För att du som marknadschef ska kunna skapa långsiktig tillväxt, försäljning och en konkurrenskraftig marknadsstrategi, bör du känna till de punkter som vi kommer att beröra i det här inlägget. Rollen som marknadschef utgörs vanligen av ett övergripande ansvar för […]

Brand-adwords

Vad gäller vid annonsering på varumärkesskyddat innehåll på Google?

Med Google Adwords kan du som annonsör på ett effektivt sätt rikta din reklam mot intressanta kundsegment. Men hur fungerar det om du vill synas på ett varumärkesskyddat ord? Det är i dagsläget tillåtet att annonsera på konkurrerande varumärken eller […]