Gör som 12 899 andra, få SEO-tips varje månad
×
Sökmotorkonsult.se

Hur man hånglar

Så här hånglar man

Du kanske inte hade väntat dig en så spännande rubrik som Hur man hånglar på den här bloggen men det har en mycket rimlig anledning. Google släppte nämligen precis data över de största sökningarna i Sverige. Inte särskilt förvånande är det de vanliga stora varumärkena som dominerar, Facebook och Google t ex men i år har Google släppt lite mer rolig data än de brukar. Till exempel om hur man hånglar.

Det kan verka förvånande att Google är med på topp 10 över vanliga sökningar men det är inte så konstigt som det låter, det är en så kallad Go-sökning. Vi gör dessa när vi vill gå någonstans snarare än att hitta något. Ofta kommer de till exempel från Chromes kombinerade adress/sökfönster och det är helt enkelt någon som struntar i att skriva in .se i Google.se.

Jag tänker inte återpublicera all data här utan du får gå direkt till källan för det. Istället tänkte jag att vi kan fundera lite över just Hur-sökningar.  Det är från SEO-hänseende ett ganska intressant segment så jag tänkte att vi kan titta på de sökord som Google listat.

Frågor som börjar med “Hur”

  1. Hur mycket skatt
  2. Hur många heter
  3. Hur känns förvärkar
  4. Hur man hånglar
  5. Hur mycket tjänar
  6. Hur känns sammandragningar
  7. Hur känns värkar
  8. Hur smittar HIV
  9. Hur stavas
  10. Hur gör man

Det var den här typen av frågor som var grunden till Demand Media som du kanske känner till. Demand Media drog 2011 in 325 miljoner dollar just på att berätta hur man hånglar för nervösa men kärleksranka tonåringar då de legat bakom en stor den av världens content farms. I Sverige är inte volymen på dessa särskilt fantastisk, på topplistan ovan så ligger Hur mycket skatt på 12.000 sökningar (bred match) per månad och just Hur man hånglar på ynka 1300. Sätt det i perspektiv till alla de How To-sökningar som görs, 414 miljoner varje månad globalt.

Naturligtvis är det svårt att tjäna pengar på de här och content farms är ju inte särskilt lönsamma per besökare. När mängden besökare når helt sjuka mängder däremot så går det ju t ex att få en ruskig mängd klick på adsense. I Sverige är vi ganska besparade från den här typen av siter men å andra sidan kan vi ju inte heller få tag på någon vidare steg för steg guide till hur man hånglar eller hur man dricker ett glas mjölk.

En kommentar

  1. […] engelska än svenska. Om man tittar på ”Hur hånglar man” som låg på plats tio så har den ynka 1300 sökningar på ett år. Men återigen visar de listorna hur vi använder Google mer som uppslagsverk […]

    Pingback av

    Därför googlar Sverige efter Google | Ajour

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

10219039-composite-image-of-linking-chrome-cog-and-wheel

Öka din försäljning med regelstyrda remarketinglistor

I det här inlägget tipsar vi om 2 typer av regler som du kan använda för att definiera kundsegment och effektivisera din budgivning med remarketing i Google Display-nätverket.

Sökpodden avsnitt 5

#5 abc.xyz

Så var det dags för Sökpodden avsnitt 5. I detta sensommaravsnitt pratar vi om Googles nya Alphabet, om du ska annonsera på konkurrenters varumärke samt så avslutar vi om Wikipedias tapp i Googletrafik. Du lyssnar väl?

SEO-snack

Årets tredje SEO-snack!

SMHI rapporterar: 20 grader och sol. Det verkar som att sommaren är här för att stanna i minst en vecka till. Det tackar vi för. Sommaren har varit något ostadig men förhoppningsvis har ni njutit av er semester. Oavsett vilket […]

Nya Guldläge på nätet har anlänt - Michael Wahlgren

Vem vill läsa en bok om SEO? – ny upplaga av Guldläge på nätet

Kan en bok om SEO verkligen sälja? var reaktionen när vi lanserade Guldläge på nätet. Nu är boken slutsåld – och idag landade en ny upplaga av boken på vår trappa. När Magnus Bråth och jag släppte SEO-boken Guldläge på […]

Google AdWords-tips

6 AdWords-tips för ökad lönsamhet i höst

Vi stöter ofta på konton där man har missat grunderna i optimeringen, vilket i många fall fått dyra konsekvenser då man betalt mycket pengar för irrelevant trafik. Det som saknas i de allra flesta fall är kunskap hos den som hanterar kontot, och därför har vi tagit fram några enkla tips för att hjälpa dig med optimeringsarbetet i höst.