Gör som 12 899 andra, få SEO-tips varje månad
×
Sökmotorkonsult.se

Hur man hånglar

Så här hånglar man

Du kanske inte hade väntat dig en så spännande rubrik som Hur man hånglar på den här bloggen men det har en mycket rimlig anledning. Google släppte nämligen precis data över de största sökningarna i Sverige. Inte särskilt förvånande är det de vanliga stora varumärkena som dominerar, Facebook och Google t ex men i år har Google släppt lite mer rolig data än de brukar. Till exempel om hur man hånglar.

Det kan verka förvånande att Google är med på topp 10 över vanliga sökningar men det är inte så konstigt som det låter, det är en så kallad Go-sökning. Vi gör dessa när vi vill gå någonstans snarare än att hitta något. Ofta kommer de till exempel från Chromes kombinerade adress/sökfönster och det är helt enkelt någon som struntar i att skriva in .se i Google.se.

Jag tänker inte återpublicera all data här utan du får gå direkt till källan för det. Istället tänkte jag att vi kan fundera lite över just Hur-sökningar.  Det är från SEO-hänseende ett ganska intressant segment så jag tänkte att vi kan titta på de sökord som Google listat.

Frågor som börjar med “Hur”

  1. Hur mycket skatt
  2. Hur många heter
  3. Hur känns förvärkar
  4. Hur man hånglar
  5. Hur mycket tjänar
  6. Hur känns sammandragningar
  7. Hur känns värkar
  8. Hur smittar HIV
  9. Hur stavas
  10. Hur gör man

Det var den här typen av frågor som var grunden till Demand Media som du kanske känner till. Demand Media drog 2011 in 325 miljoner dollar just på att berätta hur man hånglar för nervösa men kärleksranka tonåringar då de legat bakom en stor den av världens content farms. I Sverige är inte volymen på dessa särskilt fantastisk, på topplistan ovan så ligger Hur mycket skatt på 12.000 sökningar (bred match) per månad och just Hur man hånglar på ynka 1300. Sätt det i perspektiv till alla de How To-sökningar som görs, 414 miljoner varje månad globalt.

Naturligtvis är det svårt att tjäna pengar på de här och content farms är ju inte särskilt lönsamma per besökare. När mängden besökare når helt sjuka mängder däremot så går det ju t ex att få en ruskig mängd klick på adsense. I Sverige är vi ganska besparade från den här typen av siter men å andra sidan kan vi ju inte heller få tag på någon vidare steg för steg guide till hur man hånglar eller hur man dricker ett glas mjölk.

En kommentar

  1. […] engelska än svenska. Om man tittar på ”Hur hånglar man” som låg på plats tio så har den ynka 1300 sökningar på ett år. Men återigen visar de listorna hur vi använder Google mer som uppslagsverk […]

    Pingback av

    Därför googlar Sverige efter Google | Ajour

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Negativa sökord AdWords

Negativa sökord i AdWords ökar din lönsamhet

Att skaffa en genomarbetad negativ sökordsstrategi är nödvändigt om man vill åstadkomma en lönsam AdWords-annonsering. I inlägget kan du läsa om hur och varför du bör lägga till de viktiga negativa sökorden för att driva mer relevant trafik.

Felspårning

Vanliga spårningsproblem i Analytics och hur du löser dem

Analytics är ett kraftfullt verktyg men som ibland kan vara missvisande om den data som samlas in är inkorrekt. Vi listar vanliga spårningsfel och hur du löser dem som effektivast.

adwords etiketter labels

Använd etiketter i Adwords och förbättra din optimering

Etiketter är ett snabbt och effektivt sätt för dig att organisera ditt Adwords-konto, göra snabbare analyser av resultat och följa utvecklingen över tid. Läs mer om hur du implementerar och utvärderar med hjälp av etiketter!

Sokpodden-avsnitt-4

#4 Spökspammare

Sökpodden har kommit till sitt fjärde avsnitt. Denna gång pratar vi om spökspam, vilka möjligheter som finns med Gmail Sponsored Promotions (GSP) och så avslutar vi med ett snack om framtiden för länkar. Du lyssnar väl?

google shopping kampanjstruktur

Skapa en bra kampanjstruktur för Google Shopping

Google Shopping har sedan en tid tillbaka varit väldigt populärt bland e-handlare. Mycket på grund av att den höga konverteringsgraden. Här kan du läsa om våra bästa tips för att lyckas med en lönsam Google Shopping-annonsering.