Sökmotorkonsult.se

Kevin Slavin om Algoritmer

Kevin Slavin

Kevin Slavin pratade på Ted Global i Juli (2011) om algoritmer och deras påverkan på världen. Det är kanske inte direkt om sökmotoroptimering men det är väldigt relevant. Se filmen så går vi vidare längre ner i posten efteråt.

En av de allra intressantaste tankarna i Slavins Ted Talk handlar om att skriva något man inte kan läsa. Min högst personliga åsikt är, som kanske är bekant, att fråga folk på Google om SEO är dödfött. Det här är en av anledningarna. Det är inte så svårt att skriva en algoritm som ger ett resultat som är så pass svårt att förstå att man inte kan lösa det själv, utan en annan algoritm.

Google SEO

Sökresultatet här tycker jag är ett lysande exempel. De första dagarna hade den här bloggen de första två positionerna på Google Plus, det de själva tänkte lansera som stort varumärke. Visserligen valde de Google+ som namn på tjänsten men om man vet lite om sökningar så förstår man att det blir svårt för de flesta sökarna att hitta rätt då. Om man särskriver förvandlas nämligen plusset till operatör och inte sökord. Sökmotorkonsult.se fick alltså en stor andel av den trafik som kanske egentligen borde gått till Google. Detta dessutom på en ganska negativ artikel om tjänsten.

Det är klart värt att se klippet om du inte redan gjort det. Ted.com är dessutom alltid värt ett besök för det finns en hel del inspirerande föredrag där.

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Röd stuga

Bra innehåll lockar inte alltid till sig länkar

Ingen produkt marknadsför sig själv. Ingen webbsajt rankar bra utan länkar. Trots det får sajtägare allt som oftast rådet att inte arbeta med länkar utan istället fokusera på innehållet på sajten, för bra innehåll kommer locka till sig länkar ”automagiskt”. […]

statistik

Er webbplats i realtid

Få era medarbetare att inspireras av hur mycket trafik er webbplats driver i realtid. Vi har tagit fram en realtidsdashboard för Google Analytics som gör detta möjligt.  I Google analytics finns det idag möjligheten att skapa översikter (dashboards) som vi tidigare […]

Bra undersökningar ger länkar

Bra undersökningar ger länkar

Länkar är kritiskt för att synas högt upp på Google. Det är dock lättare sagt än gjort att få andra sajter att länka till din sajt. En metod som kan ge länkar är bra och intressanta undersökningar. Länkar är för […]

Not Provided Adwords

Not Provided även för Adwords i Analytics?

Not Provided är vad som visas i Analytics istället för de sökord eller söktermer som en användare sökt på. De senaste dagarna har det pratats i PPC-världen om att Not Provided även kommer nå Google Analytics för köpt sök och […]

Michael Wahlgren och Chase Gioberti

Teknisk tillgänglighet och sökmotoroptimering

Oavsett teknisk utrustning eller eventuella funktionshinder ska besökare på en webbsajt kunna ta till sig sajtens innehåll. Detta är tekniskt tillgänglighet. Sökmotoroptimering handlar om att göra sajter tillgängliga för Google och andra sökmotorer. På många sätt går teknisk tillgänglighet och […]