Sökmotorkonsult.se

Kevin Slavin om Algoritmer

Kevin Slavin

Kevin Slavin pratade på Ted Global i Juli (2011) om algoritmer och deras påverkan på världen. Det är kanske inte direkt om sökmotoroptimering men det är väldigt relevant. Se filmen så går vi vidare längre ner i posten efteråt.

En av de allra intressantaste tankarna i Slavins Ted Talk handlar om att skriva något man inte kan läsa. Min högst personliga åsikt är, som kanske är bekant, att fråga folk på Google om SEO är dödfött. Det här är en av anledningarna. Det är inte så svårt att skriva en algoritm som ger ett resultat som är så pass svårt att förstå att man inte kan lösa det själv, utan en annan algoritm.

Google SEO

Sökresultatet här tycker jag är ett lysande exempel. De första dagarna hade den här bloggen de första två positionerna på Google Plus, det de själva tänkte lansera som stort varumärke. Visserligen valde de Google+ som namn på tjänsten men om man vet lite om sökningar så förstår man att det blir svårt för de flesta sökarna att hitta rätt då. Om man särskriver förvandlas nämligen plusset till operatör och inte sökord. Sökmotorkonsult.se fick alltså en stor andel av den trafik som kanske egentligen borde gått till Google. Detta dessutom på en ganska negativ artikel om tjänsten.

Det är klart värt att se klippet om du inte redan gjort det. Ted.com är dessutom alltid värt ett besök för det finns en hel del inspirerande föredrag där.

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Skolan nylanserad

Nylansering av vår populära skola

Vår populära SEO-skola är nylanserad. Skolan tar upp de mest grundläggande sakerna inom sökmotoroptimering och riktar sig till dig som vill börja lära dig SEO. SEO-skolan var en av de första sakerna vi började med när vi startade med Sökmotorkonsult.se […]

Bröd som symbliserar brödtext

Sökord i brödtext, bra eller dåligt?

En av de vanligaste frågorna jag får är hur du ska skriva så att sökmotorer gillar din text och nästan alltid rör frågan om sökordet ska vara med i brödtexten och i så fall hur många gånger. Att skriva för […]

PLA Shoppingkampanjer

Uppgradera till Shoppingkampanjer innan augusti

Google har upplyst om att de i slutet på augusti kommer att sluta med Product Listing Ads-kampanjer (PLA-kampanjer) i Adwords och ersätta dessa med Shoppingkampanjer. Det här innebär att man likt Enhanced Campaigns lansering behöver uppgradera sina kampanjer innan dess för […]

Skrivmaskin

Jämnt mellan .nu och .com

För ett antal veckor sedan ställde vi frågan vilken toppdomän du skulle välja till en nystartad sajt om .se inte fanns tillgänglig. Valet stod mellan .com eller .nu. Resultatet blev jämnt, men en liten övervikt för .com. Av de 71 […]

Enkla verktyg

Enkla sökfunktioner för att förbättra din SEO

Idag finns det många avancerade verktyg som kan underlätta arbetet för dig med din sökmotoroptimering. Men ett verktyg som ofta glöms bort är Googles egen sökmotor. Genom några enkla sökfunktioner som site, inurl och intitle så kan du få ut […]