Gör som 12 899 andra, få SEO-tips varje månad
×
Sökmotorkonsult.se

Kevin Slavin om Algoritmer

Kevin Slavin

Kevin Slavin pratade på Ted Global i Juli (2011) om algoritmer och deras påverkan på världen. Det är kanske inte direkt om sökmotoroptimering men det är väldigt relevant. Se filmen så går vi vidare längre ner i posten efteråt.

En av de allra intressantaste tankarna i Slavins Ted Talk handlar om att skriva något man inte kan läsa. Min högst personliga åsikt är, som kanske är bekant, att fråga folk på Google om SEO är dödfött. Det här är en av anledningarna. Det är inte så svårt att skriva en algoritm som ger ett resultat som är så pass svårt att förstå att man inte kan lösa det själv, utan en annan algoritm.

Google SEO

Sökresultatet här tycker jag är ett lysande exempel. De första dagarna hade den här bloggen de första två positionerna på Google Plus, det de själva tänkte lansera som stort varumärke. Visserligen valde de Google+ som namn på tjänsten men om man vet lite om sökningar så förstår man att det blir svårt för de flesta sökarna att hitta rätt då. Om man särskriver förvandlas nämligen plusset till operatör och inte sökord. Sökmotorkonsult.se fick alltså en stor andel av den trafik som kanske egentligen borde gått till Google. Detta dessutom på en ganska negativ artikel om tjänsten.

Det är klart värt att se klippet om du inte redan gjort det. Ted.com är dessutom alltid värt ett besök för det finns en hel del inspirerande föredrag där.

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Felspårning

Vanliga spårningsproblem i Analytics och hur du löser dem

Analytics är ett kraftfullt verktyg men som ibland kan vara missvisande om den data som samlas in är inkorrekt. Vi listar vanliga spårningsfel och hur du löser dem som effektivast.

adwords etiketter labels

Använd etiketter i Adwords och förbättra din optimering

Etiketter är ett snabbt och effektivt sätt för dig att organisera ditt Adwords-konto, göra snabbare analyser av resultat och följa utvecklingen över tid. Läs mer om hur du implementerar och utvärderar med hjälp av etiketter!

Sokpodden-avsnitt-4

#4 Spökspammare

Sökpodden har kommit till sitt fjärde avsnitt. Denna gång pratar vi om spökspam, vilka möjligheter som finns med Gmail Sponsored Promotions (GSP) och så avslutar vi med ett snack om framtiden för länkar. Du lyssnar väl?

google shopping kampanjstruktur

Skapa en bra kampanjstruktur för Google Shopping

Google Shopping har sedan en tid tillbaka varit väldigt populärt bland e-handlare. Mycket på grund av att den höga konverteringsgraden. Här kan du läsa om våra bästa tips för att lyckas med en lönsam Google Shopping-annonsering.

sökmotorkonsult

Sökordsdomäner – Vad gäller?

Sökordsdomäner har fortfarande en fördel när det kommer till att ranka på ett specifikt sökord. Läs mer om hur du kan använda dessa på bästa sätt för att skapa värde för din verksamhet.