Sökmotorkonsult.se

Komma igång med sökmotoroptimering – Länkar

Svårt att komma igång
Steg två i vår guide för att komma igång med sökmotoroptimering är att börja bygga länkar. Länkar är internets byggstenar, kanske till och med i större utsträckning än de faktiska websidorna. Länkarna är vad som knyter ihop allt och även så inom sökmotoroptimering.

När du har en landningssida som är optimerad för ett bra sökord så behöver du se till att få styrka från många, kvalitativa och relevanta sidor. Ofta är det svårt att leva upp till alla dessa tre krav, det kan vara svårt att få mycket länkar från starka siter som handlar om ditt ämne, ofta finns det inte jättemånga och ofta är de konkurrenter. Det betyder att du får göra en avvägning och en mix, få några väldigt starka, kanske några svagare men väldigt relevanta osv.
Det kan vara svårt att avgöra vad som är en relevant länk eller en stark länk. Rent generellt kan man väl säga att om du uppfattar det som relevant kommer nog Google göra det också. Styrka är svårare att bedöma och det finns en hel rad olika verktyg för det. Jag vill faktiskt inte rekommendera något (det som kanske är populärast idag är SEOmoz olika verktyg) utan istället säga att du ska titta efter vad som verkar vara bra siter. Stirra inte på Pagerank (många nybörjare gör det) eller hur mycket länkar de har, om du ska titta på något så titta på hur de verkar och hur bra positioner de själva har.

Hur får man en länk?

Det är det här som nästan alltid är den stora knäckfrågan. Eller den stora knäckfrågan är hur får du flera länkar, hur får du tillräckligt många bra och relevanta länkar så att du går förbi dina konkurrenter.
Det finns massor av metoder och jag föreslår en titt i vår SEO-skola. Jag ska ta upp ett exempel som borde kunna fungera väldigt bra om du inte har några andra resurser tillhanda. Det är att byta länkar. Erbjud dig att blogga om någon om de gör det samma tillbaka. Om du lyckas med det så är det bara att göra igen med någon annan och någon annan och någon annan. Det är en ganska tidskrävande process men det är en bra start om du inte kan få till något annat.
Om du är ute efter fler metoder för länkbyggefinns det massor!

Kom du ihåg att läsa del 1 – Komma igång med Sökmotoroptimering, Landningssida?

2 kommentarer

  1. Hej Magnus. Riktigt intressant läsning!
    Jag skulle vilja rekommendera webbplatsen http://50lappen.se/ som är en webbplats där man kan byta och köpa länkar till ett väldigt billigt pris.

    Har köpt ett antal som har gett väldigt bra resultat. Rekommenderas starkt!

    Tack för en bra blogg!

    Kommentar av Christer

  2. Trevlig läsning! Alltid bra att få lite mer ”kött på benen”! Får helt enkelt försöka arbeta hårdare på att länka till min egen sida! Hård konkurrens gör att det känns svårt att komma igång, men då man väl kommit igång så brukar det ta fart…

    Niels

    Kommentar av Niels

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

1297187-drawing-a-diagram

Länka flera Adwords-konton i Analytics samtidigt

För att kunna maximera försäljningen och avkastningen av dina sponsrade länkar är det av stor vikt att länka ditt Adwords-konto till Analytics. Om du arbetar med flera Adwords-konton finns möjligheten att länka flera av dessa vid samma tillfälle.  Många Analytics-användare […]

Skolan nylanserad

Nylansering av vår populära skola

Vår populära SEO-skola är nylanserad. Skolan tar upp de mest grundläggande sakerna inom sökmotoroptimering och riktar sig till dig som vill börja lära dig SEO. SEO-skolan var en av de första sakerna vi började med när vi startade med Sökmotorkonsult.se […]

Bröd som symbliserar brödtext

Sökord i brödtext, bra eller dåligt?

En av de vanligaste frågorna jag får är hur du ska skriva så att sökmotorer gillar din text och nästan alltid rör frågan om sökordet ska vara med i brödtexten och i så fall hur många gånger. Att skriva för […]

PLA Shoppingkampanjer

Uppgradera till Shoppingkampanjer innan augusti

Google har upplyst om att de i slutet på augusti kommer att sluta med Product Listing Ads-kampanjer (PLA-kampanjer) i Adwords och ersätta dessa med Shoppingkampanjer. Det här innebär att man likt Enhanced Campaigns lansering behöver uppgradera sina kampanjer innan dess för […]

Skrivmaskin

Jämnt mellan .nu och .com

För ett antal veckor sedan ställde vi frågan vilken toppdomän du skulle välja till en nystartad sajt om .se inte fanns tillgänglig. Valet stod mellan .com eller .nu. Resultatet blev jämnt, men en liten övervikt för .com. Av de 71 […]