Gör som 12 884 andra, få SEO-tips varje månad
×
Sökmotorkonsult.se

Komma igång med sökmotoroptimering – Länkar

Svårt att komma igång
Steg två i vår guide för att komma igång med sökmotoroptimering är att börja bygga länkar. Länkar är internets byggstenar, kanske till och med i större utsträckning än de faktiska websidorna. Länkarna är vad som knyter ihop allt och även så inom sökmotoroptimering.

När du har en landningssida som är optimerad för ett bra sökord så behöver du se till att få styrka från många, kvalitativa och relevanta sidor. Ofta är det svårt att leva upp till alla dessa tre krav, det kan vara svårt att få mycket länkar från starka siter som handlar om ditt ämne, ofta finns det inte jättemånga och ofta är de konkurrenter. Det betyder att du får göra en avvägning och en mix, få några väldigt starka, kanske några svagare men väldigt relevanta osv.
Det kan vara svårt att avgöra vad som är en relevant länk eller en stark länk. Rent generellt kan man väl säga att om du uppfattar det som relevant kommer nog Google göra det också. Styrka är svårare att bedöma och det finns en hel rad olika verktyg för det. Jag vill faktiskt inte rekommendera något (det som kanske är populärast idag är SEOmoz olika verktyg) utan istället säga att du ska titta efter vad som verkar vara bra siter. Stirra inte på Pagerank (många nybörjare gör det) eller hur mycket länkar de har, om du ska titta på något så titta på hur de verkar och hur bra positioner de själva har.

Hur får man en länk?

Det är det här som nästan alltid är den stora knäckfrågan. Eller den stora knäckfrågan är hur får du flera länkar, hur får du tillräckligt många bra och relevanta länkar så att du går förbi dina konkurrenter.
Det finns massor av metoder och jag föreslår en titt i vår SEO-skola. Jag ska ta upp ett exempel som borde kunna fungera väldigt bra om du inte har några andra resurser tillhanda. Det är att byta länkar. Erbjud dig att blogga om någon om de gör det samma tillbaka. Om du lyckas med det så är det bara att göra igen med någon annan och någon annan och någon annan. Det är en ganska tidskrävande process men det är en bra start om du inte kan få till något annat.
Om du är ute efter fler metoder för länkbyggefinns det massor!

Kom du ihåg att läsa del 1 – Komma igång med Sökmotoroptimering, Landningssida?

2 kommentarer

  1. Hej Magnus. Riktigt intressant läsning!
    Jag skulle vilja rekommendera webbplatsen http://50lappen.se/ som är en webbplats där man kan byta och köpa länkar till ett väldigt billigt pris.

    Har köpt ett antal som har gett väldigt bra resultat. Rekommenderas starkt!

    Tack för en bra blogg!

    Kommentar av

    Christer

  2. Trevlig läsning! Alltid bra att få lite mer ”kött på benen”! Får helt enkelt försöka arbeta hårdare på att länka till min egen sida! Hård konkurrens gör att det känns svårt att komma igång, men då man väl kommit igång så brukar det ta fart…

    Niels

    Kommentar av

    Niels

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

adwords-editor-11-features

5 funktioner vi gillar med Google AdWords Editor 11

Gratisverktyget Google AdWords Editor ger dig som dagligen arbetar med AdWords kampanjhantering möjlighet att effektivt genomföra ändringar i bulk. Genom verktyget kan ändringarna först göras i offline-läge och sedan enkelt laddas upp i det aktuella kontot i Google AdWords Interface. […]

10295606-under-construction-global-roads

4 SEO-verktyg som kan förbättra din synlighet

Vill du förbättra din sajts SEO? Här går vi igenom fyra verktyg som kan förbättra din synlighet i Googles sökresultat – och därmed ge dig mer lönsam trafik.                         […]

1088238-checking-the-balance

7 optimeringstips – Få ut det mesta av din begränsade Adwords-budget

Jobbar du med en begränsad Adwords-budget och vet att detta innebär att ditt företag går miste om massor av bra trafik? Här tar vi upp 7 saker som du kan göra med din Adwords-annonsering för att få ut det mesta av din […]

Eniro 40 gånger dyrare än Bing Ads

Eniro 40 gånger dyrare än Bing Ads

För drygt ett år sedan skrev vi om att Eniro är 20 gånger dyrare än Google AdWords. När vi nu istället jämför Eniro med Bing Ads ser vi att Eniro är hela 40 gånger dyrare. Förra årets mest lästa bloggpost på […]

adwords 2014

SEM-året 2014

Det har nu blivit dags att summera vad som hänt under SEM-året 2014 på Sökmotorkonsult.se. Vi har tidigare under veckan skrivit om SEO-året 2014 och i det här inlägget tar vi upp våra mest lästa inlägg samt tittar på årets största händelser […]