Sökmotorkonsult.se

Länkar med samma färg som övrig text

En del bloggteman och en hel del andra layouter fungerar så att länkar ser likadana ut som den övriga texten. Om de sitter i en lista i sidebaren eller i footern så är det kanske inte så konstigt, man vill ju att de ska passa in i designen. Om länkarn finns i brödtext däremot så kan det vara lite på gränsen. Vanligtvis är ju default att länkar visas i blått och med en understrykning men man kan ju förstås välja att visa dem lite hur man vill.

Att arbeta med dolda länkar är en SEO-metod som inte är att rekommendera, om man t ex har länkar på sin sida som har samma färg som bakgrunden eller display:none så är man ute på hal is när det gäller SEO. Det man gör är att visa en sak för sökmotorer och en helt annan för besökare. Förr var det här nästan ett idiotsäkert sätt att bli bannad men Google hanterar det lite finkänsligare nu, det ger inga bra effekter men det behöver inte betyda att man är dödsdömd.

Länkar som finns i brödtext där det inte finns någon chans att urskilja vad som är länkar är lite i samma bransch. Det behöver faktiskt inte betyda att man får straff men det är bättre att låta bli att leka med elden. Om anledningen är att du tycker att det är fult kan du väl titta på andra sätt att märka ut vad som är länkar och om anledningen är att du vill fuska i sökresultaten tycker jag helt enkelt att du ska låta bli, det är lika lätt att göra bra SEO som dålig.

4 kommentarer

  1. Frågan jag har är om samma sak fast gäller den begynnande H1-taggen i WordPress-teman.

    Case: H1 för sidhuvud, h2 för artiklar osv .. H1 har en bild med text-indent: -99999px; för att dölja texten men visa bilden + länk på bilden.

    Man kanske ska ta bort a-taggen för att undvika att använda dold-länk som du skriver ovan i så fall?

  2. Den enkla lösningen här är att fixa det egentliga problemet, byt format på de olika rubrikerna. H1 ska vara artikelrubriken, sätt någon annan H för sidhuvudet (utom kanske på förstasidan).

    Om du använder bild i sidhuvudet tycker jag inte du ska använda en rubriktagg alls, låt länken finnas kvar men strunta i rubrik och text.

    Kommentar av

    Magnus

  3. Men om man visar flera artiklar på första sidan (som jag gör). Man ska ju inte köra flera H1 på samma sida…

    Kommentar av

    Antonio

  4. På förstasidan har du rimligtvis en huvudrubrik som lämpar sig för den. Kan inte se någon orsak att ha rubrikerna som H1 på förstasidan bara för att du har det på artikelsidorna (jag har det faktiskt så på min blogger-blogg för att templatesen är så konstiga).

    Jag håller med om att flera H1-or på en sida är konstigt även om jag faktiskt inte sett några egentliga stöd för att det är dåligt.

    Kommentar av

    Magnus

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Call Metrics Adwords

Call Metrics ger detaljerad samtalsstatistik

Call Metrics är nu tillgänglig i beta version i Sverige, vilket kan innebära att det snart blir tillgängligt för alla Adwords-annonsörer. Med Call Metrics får annonsören dynamiska telefonnummer från Google som sedan vidarekopplas till kundens eget nummer och gör det […]

snäll pingvin

En ny Pingvin

Efter över ett års väntan så kördes pingvinen till slut. Vi har dock inte sett mycket rörelse i det svenska sökresultatet såhär långt. Under helgen så har det spekulerats mycket i olika forum om att Google kört pingvinfiltret. Spekulationerna blev […]

Google Adwords inför ny policy

Google Adwords skärper sina regler för byråer

Google kommer i november skärpa sina regler för byråer som erbjuder hjälp med Adwords. Detta tycker vi på Pineberry är väldigt bra.  Att annonsera på Google Adwords är för många annonsörer väldigt lönsamt. Samtidigt är Adwords relativt komplext och många annonsörer […]

checklista

Checklista när du går över till responsiv design

Trafiken från mobila enheter fortsätter att öka. Idag är det många som går över till responsiv design från att ha tidigare haft en separat mobilsida. I denna post går jag igenom vad du behöver göra för att det ska bli […]

Mobiltrafik 2014

Mobiltrafiken är nu uppe i 36 %

Vår årliga undersökning av mobiltrafiken visar att trafiken från mobila enheter fortsätter att växa i snabb takt. Trafiken från mobiler och surfplattor står nu för 36 % av den totala trafiken.  Precis som de senaste åren har vi på Pineberry […]