Sökmotorkonsult.se

Länkar med samma färg som övrig text

En del bloggteman och en hel del andra layouter fungerar så att länkar ser likadana ut som den övriga texten. Om de sitter i en lista i sidebaren eller i footern så är det kanske inte så konstigt, man vill ju att de ska passa in i designen. Om länkarn finns i brödtext däremot så kan det vara lite på gränsen. Vanligtvis är ju default att länkar visas i blått och med en understrykning men man kan ju förstås välja att visa dem lite hur man vill.

Att arbeta med dolda länkar är en SEO-metod som inte är att rekommendera, om man t ex har länkar på sin sida som har samma färg som bakgrunden eller display:none så är man ute på hal is när det gäller SEO. Det man gör är att visa en sak för sökmotorer och en helt annan för besökare. Förr var det här nästan ett idiotsäkert sätt att bli bannad men Google hanterar det lite finkänsligare nu, det ger inga bra effekter men det behöver inte betyda att man är dödsdömd.

Länkar som finns i brödtext där det inte finns någon chans att urskilja vad som är länkar är lite i samma bransch. Det behöver faktiskt inte betyda att man får straff men det är bättre att låta bli att leka med elden. Om anledningen är att du tycker att det är fult kan du väl titta på andra sätt att märka ut vad som är länkar och om anledningen är att du vill fuska i sökresultaten tycker jag helt enkelt att du ska låta bli, det är lika lätt att göra bra SEO som dålig.

4 kommentarer

  1. Frågan jag har är om samma sak fast gäller den begynnande H1-taggen i WordPress-teman.

    Case: H1 för sidhuvud, h2 för artiklar osv .. H1 har en bild med text-indent: -99999px; för att dölja texten men visa bilden + länk på bilden.

    Man kanske ska ta bort a-taggen för att undvika att använda dold-länk som du skriver ovan i så fall?

  2. Den enkla lösningen här är att fixa det egentliga problemet, byt format på de olika rubrikerna. H1 ska vara artikelrubriken, sätt någon annan H för sidhuvudet (utom kanske på förstasidan).

    Om du använder bild i sidhuvudet tycker jag inte du ska använda en rubriktagg alls, låt länken finnas kvar men strunta i rubrik och text.

    Kommentar av

    Magnus

  3. Men om man visar flera artiklar på första sidan (som jag gör). Man ska ju inte köra flera H1 på samma sida…

    Kommentar av

    Antonio

  4. På förstasidan har du rimligtvis en huvudrubrik som lämpar sig för den. Kan inte se någon orsak att ha rubrikerna som H1 på förstasidan bara för att du har det på artikelsidorna (jag har det faktiskt så på min blogger-blogg för att templatesen är så konstiga).

    Jag håller med om att flera H1-or på en sida är konstigt även om jag faktiskt inte sett några egentliga stöd för att det är dåligt.

    Kommentar av

    Magnus

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

seo 2015

Största SEO-händelsen 2015?

Med en dryg månad kvar av 2014 är det hög tid att börja titta fram mot nästa år. Vi gör detta genom att fråga dig vilken SEO-händelse du tror kommer ha störst inverkan under 2015. Året börjar snart närma sig […]

samtalsspårning adwords

Adwords samtalsspårning finns nu i Sverige

Google Adwords Call Extensions/Samtalstillägg har i exempelvis USA en längre tid erbjudit ett vidarekopplingsnummer för att spåra hur många samtal som kommer från Adwords. Nu finns Googles vidarekopplingsnummer tillgängliga även i Sverige och det innebär att du som annonsör kan spåra samtalen som kommer […]

2854441-youtube-in-colorful-toy-letters-on-wood-background

Kostnadseffektiv annonsering med Youtube

För er som nyligen lanserat en ny produkt och vill nå ut till potentiella kunder snabbt med en reklamfilm, eller för er som generellt bara vill förstärka ert varumärke rekommenderar vi Youtube som en riktad och kostnadseffektiv annonseringskanal.  Med Adwords för […]

Health status

6 saker du ska kontrollera varje vecka

Att ha kontrollen över hur Google ser på din webbplats är en av nycklarna för att lyckas med din sökmotoroptimering. I detta inlägg tar jag upp sex saker som du bör kontrollera i Google webmaster tools minst en gång i […]

YouTube Remarketing

Annonsera med YouTube Remarketing

Med remarketinglistor i YouTube kan du som annonsör på YouTube nå ut till den målgruppen som nyligen besökt din sajt, YouTube-kanal eller tittat på eller delat dina befintliga YouTube-klipp. Med remarketinglistorna visar du således dina annonser till kvalificerade och redan […]