Sökmotorkonsult.se

MajesticSEO vs Open Site Explorer

När det gäller att kolla länkar till en site så fanns det förr en jätte som totalt dominerade. Yahoos Siteexplorer var det enda verktyg du behövde fram till att de la ner det. Nu skulle nog många säga att det står mellan Open Site Explorer från SEOmoz och Majestic SEO. Jag har gjort en ordentlig jämförelse.

Storlek på Index

Det första som är intressant är väl storlek på deras index. Det behöver vara ett så stort index som möjligt för att du ska ha någon nytta av datan. Majestic har idag mer än 3 biljoner (3.813.432.969.252) sidor i sitt historiska index, historiskt betyder inte att länkarna kommer från historien utan att de crawlat dem någon gång under en 30-dagarsperiod snarare än dagligen. Open site explorer hävdar själva att de har 159 miljarder sidor men jag tror inte riktigt på den siffran. De har haft problem med indexeringen så jag tror att sanningen är ännu lägre.

Sammanfattning

  • MajesticSEO: 3.000 Miljarder
  • OSE: Under 159 Miljarder

Uppdateringsfrekvens

Nästa fråga är du hur ofta de uppdaterar. Majestic ligger här långt före med sitt färska index som uppdateras dagligen. Majestics färska index är dessutom någorlunda lika i storlek som Open Site Eplorers hela index. OSE fräschar upp sin data max en gång i månaden å andra sidan.

Sammanfattning

  • MajesticSEO: Dagligen på Fresh Index, månatligen på historsikt
  • OSE: Som bäst månatligen

Mått

En annan sak som är intressant att titta på är de mått som finns tillgängliga. Open Site Explorers Domain Authority och Page Authority har blivit väldigt populära. Måtten är helt enkelt ett sätt att försöka återskapa PageRank för att ha datan tillgängligare. Fram till för en vecka sedan var de nog de bästa måtten (förutom Pagerank förstås) på detta. Majestic lanserade nyligen Citation och Flow däremot och de korrelerar mycket bättre med PageRank än de båda måtten från OSE.

Sammanfattning

  • MajesticSEO: Citation Rank och Flow Rank
  • OSE: Domain Authority och Page Authority

Pris

Det är förstås alltid intressant att titta på prislappen. Ett silverpaket från Majestic kostar $39.99 per mån och ett SEOmoz Pro (som behövs för OSE) kostar $99. Visst får du en del mer verktyg i SEOmoz Pro men det berättigar verkligen inte det mycket högre priset för ett vertyg som sackar efter ordentligt.

Sammanfattning

  • MajesticSEO: 39.99 dollar per mån
  • OSE: 99 dollar per mån

Slutsats

I min värld är det uppenbart, strunta i Open Site Explorer, Majestiv SEO är helt överlägset på alla plan. För on page däremot så vet du vilket verktyg jag tycker är bäst ;)

17 kommentarer

  1. Intressant att notera att mitt avrundningsfel på Majestic index är 4 ggr större än hela Open Site Explorers index.

  2. Kör Majestic sedan länge och har väl varit övertygad om fördelarna utan att direkt ha nåt på fötterna. Fin sammanställning, älskar bilden också :)

    Kommentar av

    Jonas

  3. Tack för den Magnus. Vi satt senast igår och diskuterade vilket av verktygen vi skulle satsa på. Valet föll på Majestic så det kändes extra skönt att läsa ditt inlägg idag.

    Kommentar av

    Daniel Lazic

  4. OSE och Majestic fungerar på olika sätt. Vilka länkar dom hittat och visar skiljer sig åt.
    Mina rekommendationer är att både använda OSE, Majestic och Webmaster Tools. Exportera alla länkar och jämför så har du en så komplett lista du kan få!

    Priset för OSE och Majestic är så lite att det är värt det!

    Kommentar av

    Per Eriksson

  5. Har använt Majestic i ca ett år nu, och ca 99% av länkarna i deras index är helt kassa. Men den sista procenten är riktigt bra, och det är dem man vill åt. Använder i princip endast Advanced Report funktionen och exporterar datan, så man kan göra något vettigt med den.

    De mått som Majestic traditionellt har haft istället för Pagerank: ACRank är väldigt dåligt. Extremt låg korrelation mot Pagerank. Inte testat Citation och Flow än då jag använder PageRank istället.

    Sen är det lite jobbigt att man begränsas på antal backlinks man exporterar. Ett par Sitewide länkar från ett par sidor med 500K indexerade undersidor plockar ens 5 Miljoner backlinks begränsningen ganska fort.

    Kommentar av

    Henrik Vikström

  6. Jag ser inte att OSE tillför något som inte Majestic gör bättre om sanningen ska fram. Har inte alls särskilt mycket förtroende för SEOmoz.

    Tycker helt klart priset är en faktor oavsett om man är en hemmasnickare eller ett större företag så är skillnaden ganska stor. Om jag köper in Majestic till alla på min SEO-avdelning istället för SEOmoz Pro så sparar jag långt över 50.000 i månaden. Det borde man kunna få en hel SEO för i Sverige åtm.

    Henrik, vad menar du med att länkarna är kassa? Kan väl knappast vara Majestics fel om din länkprofil är skräpig ;)

  7. Håller med att Majestic är överlägset, också det jag använder av dem båda. Provade gratis versionen av SEOmoz för länge sedan och var inte direkt imponerad. Sen gör den senaste majestic uppdateringen bara att det blev bättre.

    Kommentar av

    Fredrik Johansson

  8. Någon som vet varför Yahoo Sire Explorer lades ner? På webbsidan står det ju att det har flyttats ihop med Bing Webmaster Tools – någon som provat det?

    Jag som inte är en speciellt avancerad SEO:are tycker att det känns ganska motigt att betala för ett länkverktyg. För att kolla placeringar snabbt och enkelt kan jag varmt rekommendera Gserp.se, förresten.

  9. Siteexplorer lades ned för att Yahoo inte längre har sök, allt kommer från Microsoft.

    Gserp funkar utmärkt om du vill kolla ett eller ett fåtal sökord. Ofta vill man ju hålla koll på ett större antal ord och sidor och då behövs någon automatisk lösning. Jag använder helst SEOlytics, AWR eller en egen lösning då.

  10. Bra jämförelse Magnus, och jag håller med dig helt och hållet. Sen jag började använda Majestic har jag inte haft någon användning alls av seomoz kontot.

    Kommentar av

    Niklas Aronsson

  11. [...] I first wrote this post in Swedish and after some requests I decided to translate to English. If you already follow my Swedish blog, [...]

    Pingback av Majestic SEO vs Open Site Explorer - Sunset SEO

  12. Värt att nämna är även att Majestic SEO är gratis om du enbart vill hålla koll på din egen site och dess inlänkar osv.

    Kommentar av

    Lukas Brisman

  13. Tack för den här artikeln. Precis vad jag sökte efter och det sparar mig massor med tid. Testade OSE igår och blev förvånad över resultatet som jag inte tyckte stämde. Men nu fick jag förklaringen.

    Kommentar av

    Jakob Wikström

  14. Majestics Bulk Backlink checker är dessutom GRYMT! Att kolla backlinks på 300 sajter på ett par sekunder är mkt värt.

    Kommentar av Jonas

  15. Tycker helt klart att majestic är ett bättre verktyg, dels på grund av större index m.m. Dock gillar jag att Seomoz är lite grafiskt snyggare vilket är bra när man t.ex presenterar för en kund.
    Synd att det inte finns en mellanversionen, majestics index och Seomoz grafik

    Kommentar av Alexander

  16. Är det bara jag som tycker det tar lång tid för den att hitta nya länkar? Tar flera veckor för mig.

    Kommentar av

    Oskar

  17. […] maj förra året gjorde Magnus en jämförelse mellan de då dominerande verktygen för länkanalyser: Majestic SEO och Open Site Explorer. Hans […]

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

snäll pingvin

En ny Pingvin

Efter över ett års väntan så kördes pingvinen till slut. Vi har dock inte sett mycket rörelse i det svenska sökresultatet såhär långt. Under helgen så har det spekulerats mycket i olika forum om att Google kört pingvinfiltret. Spekulationerna blev […]

Google Adwords inför ny policy

Google Adwords skärper sina regler för byråer

Google kommer i november skärpa sina regler för byråer som erbjuder hjälp med Adwords. Detta tycker vi på Pineberry är väldigt bra.  Att annonsera på Google Adwords är för många annonsörer väldigt lönsamt. Samtidigt är Adwords relativt komplext och många annonsörer […]

checklista

Checklista när du går över till responsiv design

Trafiken från mobila enheter fortsätter att öka. Idag är det många som går över till responsiv design från att ha tidigare haft en separat mobilsida. I denna post går jag igenom vad du behöver göra för att det ska bli […]

Mobiltrafik 2014

Mobiltrafiken är nu uppe i 36 %

Vår årliga undersökning av mobiltrafiken visar att trafiken från mobila enheter fortsätter att växa i snabb takt. Trafiken från mobiler och surfplattor står nu för 36 % av den totala trafiken.  Precis som de senaste åren har vi på Pineberry […]

adwords youtube

Gratis klick på YouTube med Google Adwords

YouTube är numera den näst största kommersiella TV-kanalen i Sverige vilket gör att många företag börjar lägga en större del av sin marknadsföringsbudget där. En bonus är att varje klick på din videoannons till din sajt är gratis eftersom du betalar […]