Gör som 12 899 andra, få SEO-tips varje månad
×
Sökmotorkonsult.se

Meta Keywords gör comeback

Meta keywords gör comeback

Google har sedan länge ignorerat Meta Keywords när de rankar webbsajter. Men nu gör Meta Keywords comeback. För Google News.

För en herrans många år sedan var Meta Keywords en faktor när sökmotorer som Google skulle ranka en webbsajt. Sedan lång tid tillbaka ignorerar Google Meta Keywords helt och hållet. Googles beslut att bortse Meta Keywords beror på flera saker men en nyckel är såklart att Meta Keywords ofta missbrukas. Det är inte ovanligt att webbsajter till bredden fyllt sina Meta Keywords med mer eller mindre irrelevanta sökord.

Därav blev jag minst sagt förvånad när Google häromveckan presenterade att de ska börja använda Meta Keywords igen. Låt vara att det bara gäller för sajter som är med i Google News. Seriösiteten på de sajter som är med i Google News är kanske något högre än en genomsnittlig webbsajt. Eventuellt kommer det därför inte bli lika mycket sökordsspam som tidigare. Men varför behöver Google Meta Keywords överhuvudtaget? Klarar Google inte av att förstå vad en artikel handlar om baserat på dess innehåll? För egen del skulle jag svara Jo på den senare frågan vilket gör att jag inte förstår värdet av denna förändring.

Sökmotorkonsult.se är sedan ett par år tillbaka med som källa i Google News. Även om jag är frågande till dessa nya Meta Keywords är vi såklart nyfikna på att testa det. Efter en enkel förändring i vår WordPress-installation kan vi nu lägga till news_keywords på våra inlägg. För detta inlägg ser det ut så här:

Om sanningen ska fram ger det inte mycket trafik i att vara med i Google News och jag har svårt att se news_keywords kommer göra en märkbar skillnad. Men vi får se.

En kommentar

  1. Hoppsan Kerstin. Tycker exemplet som Google själva tar upp (när man följer länken) visar på ett visst, om än ovanligt förekommande, användningsområde. Det visar också på problemen som Google står inför i konkurrens med till exempel WAs sökmotor och att de vänder sig till publishers för att lösa deras tolkningsproblematik är minst sagt intressant.

    Kommentar av

    Jonas

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

scrapat innehåll

Länkar från scrapat innehåll

Google har under en längre period nedvärderat webbplatser som ”scrapar” (samlar ner) innehåll och återpublicerar det på sin egen webbplats. Då jag den senaste tiden sett allt fler exempel på webbplatser med ”scrapat” innehåll som länkar till webbplatser i Sverige […]

adwords konkurrenter

Budstrategin för att toppa konkurrenterna

Konkurrensen ökar varje dag i sökresultaten för många Google Adwords-annonsörer. Ju fler annonsörer som krigar om en förstaposition desto svårare kan det bli att hamna över konkurrenterna. Google har därför lanserat en budstrategi där du kan välja ut specifika konkurrenter som du vill synas över.

SEO-snack

SEO-SNACK 26 februari 2015

2015 års första SEO-snack hålls den 26 februari och som vanligt ses vi på Sue Ellen. Alla som har ett intresse för marknadsföring online är välkomna, nybörjare som erfarna proffs, SEO eller SEM spelar ingen roll. Vi ses!

Alla hjärtans dag

Slarva inte bort potentiell länkkraft

Genom att ta bort dina kampanjsidor missar du potentiell länkkraft. Vi menar istället att du bör ta vara på dem på ett bra sätt. Här kan du läsa mer om vad du bör göra med dina alla hjärtans dag-kampanjer på din webbplats!

200824-finger-print-iris-scan

Få koll på konkurrenterna med Auktionsinformation

Som Adwords-annonsör händer det säkert att du ibland Googlar på dina egna sökord för att se vilka typer av konkurrenter som dyker upp. Men det finns ett mycket enklare och tydligare sätt att ta reda på denna information. Auction Insights […]