Sökmotorkonsult.se

Mötesplatser för Sökmotoroptimerare

Alla var där

SEO-branschen är en ung och splittrad bransch. Något som är viktigt om vi vill kunna växa, inte bara i hur mycket pengar vi tjänar utan i hur bra svensk SEO är så behöver vi prata med varandra. Jag skulle vilja berätta lite om det arbete Pineberry gjort för att skapa arenor, mötesplatser och kanske locka dig till någon av dem.

SEO-snack

SEO-snack är en månatlig After Work i Stockholm för alla med intresse för sökmotorer och marknadsföring i dem på ett eller annat sätt. Det är en prestigelös och lättsam tillställning där alla är välkomna. Här har du möjlighet att träffa människor från i princip samtliga företag i branschen (Pineberry, Jajja, MediaAnalys, WGP, Klikki, SearchMe och många fler dyker ofta upp). Pineberry finns förstås alltid på plats med så många som möjligt. Om du är intresserad av att komma så håll ett öga på den här bloggen eller gilla vår Facebook-sida för att få datum när det blivit bestämt.

#svSEO

I början av 2011 ville vi satsa ordentligt på att skapa en bra SEO-debatt på Twitter. Twitter har ju en möjlighet att vara en ständigt pågående debatt – något som branschen verkligen behöver. Problemet då var att det var en splittrad diskussion och folk hittade faktiskt inte riktigt varandra. Ett stort antal olika hashtaggar användes ibland, spretigt och omöjligt att följa. Vi valde då att slå ett slag för #svSEO och skapa en gemensam tagg för alla oss som pratar SEO. Snabbt växte taggen och blev väldigt populär och idag kan du alltid hitta nya uppslag inom SEO genom att följa den.

SEO för Svenskar på Linkedin

LinkedIn kan vara ett väldigt kraftfullt verktyg för den som vill bredda sitt kontaktnät i branschen. När jag startade SEO för Svenskar (inte Pineberry som står bakom utan jag som i författaren, Magnus) som en grupp på LinkedIn gick det ganska långsamt. Nu är gruppen däremot stor med nästan 1000 medlemmar och gott om debatt. Här kan du i princip alltid hitta lediga jobb inom sökmotoroptimering eller annan sökmarknadsföring och kringliggande yrken (analys, ppc, konvertering etc) och du kan snabbt få dig ett mycket bredare kontaktnät. Ge det ett försök.

Ta chansen

Om du är ny i branschen eller bara intresserad, om du har varit konsult länge eller jobbar inhouse – ta och prata med dina branschkollegor. Jag och Pineberry vill verkligen att du ska känna dig välkommen, det finns arenor där vi alla redan möts.

 

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Emeet 2014

Annonserar du på Google Shopping?

Igår hölls det sjätte Emeet-eventet i ordningen och för tredje året i rad gästade vi på Pineberry Emeet som partner. Vi startade dagen med att berätta om lönsamma möjligheter för e-handlare och under vår session ställde vi en fråga kring […]

Call Metrics Adwords

Call Metrics ger detaljerad samtalsstatistik

Call Metrics är nu tillgänglig i beta version i Sverige, vilket kan innebära att det snart blir tillgängligt för alla Adwords-annonsörer. Med Call Metrics får annonsören dynamiska telefonnummer från Google som sedan vidarekopplas till kundens eget nummer och gör det […]

snäll pingvin

En ny Pingvin

Efter över ett års väntan så kördes pingvinen till slut. Vi har dock inte sett mycket rörelse i det svenska sökresultatet såhär långt. Under helgen så har det spekulerats mycket i olika forum om att Google kört pingvinfiltret. Spekulationerna blev […]

Google Adwords inför ny policy

Google Adwords skärper sina regler för byråer

Google kommer i november skärpa sina regler för byråer som erbjuder hjälp med Adwords. Detta tycker vi på Pineberry är väldigt bra.  Att annonsera på Google Adwords är för många annonsörer väldigt lönsamt. Samtidigt är Adwords relativt komplext och många annonsörer […]

checklista

Checklista när du går över till responsiv design

Trafiken från mobila enheter fortsätter att öka. Idag är det många som går över till responsiv design från att ha tidigare haft en separat mobilsida. I denna post går jag igenom vad du behöver göra för att det ska bli […]