Sökmotorkonsult.se

När konkurrensen ökar

Tävling

 

Sökmotoroptimering är i grunden väldigt lätt. Det är inte så svårt att komma igång med att synas i sökresultaten men i segment där du möter på motstånd behöver du helt andra verktyg i din verktygslåda än vad som hjälper dig i de segment som inte är så tuffa.

Det kräver alltså andra insatser för att ta positioner i konkurrensutsatta segment än i de du vanligtvis ser. Eftersom det ofta blir lite rörigt när man pratar om konkurrensutsatta segment (alla är inte överens om var man drar gränsen för vad som är svårt) så tänkte jag definera var jag drar gränsen med lite exempel. Till att börja med tycker jag inte att sökord inom sökmotoroptimering i Sverige har hög konkurrens (det här t ex). Sökorden inom sökmotoroptimering på svenska har i mina ögon kanske hög medel-svårighet, inte hög konkurrens. Finansbranschen i USA däremot, hasardspel i ett antal länder och så vidare har hög konkurrens. Vad är det då för skillnader jag pratar om?

Nybörjartipsen tappar sitt värde

Ett problem är att nybörjartipsen du kan hitta där ute tappar värdet. Ett enkelt exempel är väl tips om att gästblogga, visst kan du komma framåt genom att gästblogga om du vill ta en position på möbler eller fredagsmys men ska du ta en position på ett sökord med någon vidare konkurrens så kommer det inte att fungera. Ska du sitta och skriva 100.000 gästposter? Vilka är de här 100.000 bloggarna som är relevanta, hur hittar du dem och det som framför allt är intressant, hur reagerar Google på det?

Det är nämligen så att gästbloggande är vettigt, så länge det görs i liten skala. Om du gör mycket av det så har Google åsikter om det (Matt Cutts). En metod som är helt godtagbar som väg framåt i liten skala kan alltså sätta dig i filter om du gör det i större skala. Det samma gäller on site-faktorer. Om du har många sidor på sajten så är det ju generellt sett en fördel, om du har väldigt många så kan det bli problem, särskilt om du rankar bra (tänk Panda).

Det här har lett till att det finns sökmotoroptimerare som rekommenderar till exempel att du ska indexera sökresultat. Visst är det så att det kan fungera, särskilt om du i övrigt inte gör så bra ifrån dig inom SEO men om du börjar ranka bra, särskilt i mer konkurrensutsatta segment så kommer förr eller senare filter eller manual action som ett brev på posten.

Du måste komma ihåg att Google bevakar dina steg

En annan aspekt du måste ta hänsyn till är att om du tar dig in på topp tio på poker i USA så kommer Googles medarbetare med jämna mellanrum på besök. Det finns gott om quality raters i USA, väldigt få i Sverige. Det går mycket fortare och det är med mycket större säkerhet som fulknep hittas och åtgärdas av Google där konkurrensen är hög än i ett svenskt okänt sökresultat. Visst kan du komma undan ett tag med indexerade sökresultat om du är en möbelhandlare i Sverige, lite längre iaf än i USA.

 

5 kommentarer

  1. Tjena Magnus, vad menar du med ”indexera sökresultat” kan du förklara hur det funkar?

    Kommentar av Erik Lindegren

  2. Ja det kan jag göra. Det handlar om att Google inte vill visa andra sökmotorer i sina sökresultat och är ganska bra på att filtrera bort dem. Technorati är kanske det mest kända exemplet, bloggsökmotorn som blev av med nästan all sin trafik från Google för några år sedan.

    Google vill alltså inte att du låter dem indexera eventuella sökresultatsidor på din site.

  3. Intressant att höra mer om jobbet i de högre divisionerna! Jag blir nyfiken på om du har något sätt att mäta ”konkurrensutsatthet”?

  4. Det finns förstås ett antal sätt att göra den bedömningen men jag skulle nog helst vilja lägga det på hur mycket pengar som skjuts in i SEO i nischen. När du har ett hundratal människor som jobbar heltid med en enda site så blir konkurrensen förstås på en helt annan nivå än vad vi är vana med här i Sverige.

    Det kan ju förstås vara svårt att hitta vid en snabb konkurrensanalys, då tittar jag istället på hur väl genomförd sökmotoroptimering on och off page konkurrenterna har.

  5. Välskrivet och bra. Lite frågande till vad de mer avancerade teknikerna månde vara dock….

    Kommentar av Niklas

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Röd stuga

Bra innehåll lockar inte alltid till sig länkar

Ingen produkt marknadsför sig själv. Ingen webbsajt rankar bra utan länkar. Trots det får sajtägare allt som oftast rådet att inte arbeta med länkar utan istället fokusera på innehållet på sajten, för bra innehåll kommer locka till sig länkar ”automagiskt”. […]

statistik

Er webbplats i realtid

Få era medarbetare att inspireras av hur mycket trafik er webbplats driver i realtid. Vi har tagit fram en realtidsdashboard för Google Analytics som gör detta möjligt.  I Google analytics finns det idag möjligheten att skapa översikter (dashboards) som vi tidigare […]

Bra undersökningar ger länkar

Bra undersökningar ger länkar

Länkar är kritiskt för att synas högt upp på Google. Det är dock lättare sagt än gjort att få andra sajter att länka till din sajt. En metod som kan ge länkar är bra och intressanta undersökningar. Länkar är för […]

Not Provided Adwords

Not Provided även för Adwords i Analytics?

Not Provided är vad som visas i Analytics istället för de sökord eller söktermer som en användare sökt på. De senaste dagarna har det pratats i PPC-världen om att Not Provided även kommer nå Google Analytics för köpt sök och […]

Michael Wahlgren och Chase Gioberti

Teknisk tillgänglighet och sökmotoroptimering

Oavsett teknisk utrustning eller eventuella funktionshinder ska besökare på en webbsajt kunna ta till sig sajtens innehåll. Detta är tekniskt tillgänglighet. Sökmotoroptimering handlar om att göra sajter tillgängliga för Google och andra sökmotorer. På många sätt går teknisk tillgänglighet och […]