Sökmotorkonsult.se

Nytt SEO-Verktyg – Hur mår min site

Det finns en hel del olika verktyg för att analysera siter idag. Min upplevelse är att de flesta är tämligen dåliga, de är inte tillräckligt exakta, mäter konstiga saker eller är direkt felaktiga. Dessutom redovisas resultatet ofta konstigt. Vi ville bygga ett bättre seo verktyg som vi upplevde att vi faktiskt hade nytta av. Du hittar det till höger på startsidan eller så finns det sparat som On Page Verktyg.

Hur verktyget värderar

Verktyget är till utformningen ganska enkelt, det bedömer en enskild sida på en site mot det sökord som anges. Saker som tittas på är bland annat titlar, rubriker och textens relevans. Grundpoängen en sida kan få är 100 och felaktigheter på någon av punkterna ger ett avdrag viktat mot hur viktig punkten är. Exempelvis ger det ett större minus om sökordet saknas i titel än om det saknas description.

Man kan fundera över

Det finns några saker som kan vara förvånande, t ex finns META Keywords som en av punkterna. För dom som är vana med att arbeta med Google är ju keywords-taggen något mer eller mindre meningslöst. Vi vill däremot att verktyget ska fungera för fler sökmotorer än Google även om Google är helt dominerande i Sverige. Det finns ju t ex inget som säger att verktyget inte kan appliceras på amerikanska, ryska eller till och med kinesiska sidor.

En annan sak som är värd att nämna är textrelevans, som det fungerar idag mäter verktyget densitet på sökordet och sökordets placering i texten. Det är inte riktigt rätt men det är det mest rättvisande tillvägagångssätt vi kan applicera utan att behöva duplicera Googles algoritm för semantik.

Verktyget mäter inte:

Det finns ett antal saker som verktyget inte mäter, i första hand av anledningen att det ska vara ett on page verktyg. Om man börjar blanda ihop on page och off page i sådana här verktyg blir de ofta för komplexa och därmed dåliga. Verktyget mäter alltså inte inlänkar, pagerank eller något sådant. Det mäter heller inte alla delar som ingår i en generell on page utan fokuserar på en specifik on page. Det mäter alltså inte till exempel hur man når sidan i navigeringen, om det finns duplicate content på siten mm.

Använd och ge feedback

Verktyget är gratis och kan användas fritt. Om du skulle vilja publicera verktyget på din egen site går det förstås bra så länge det görs i en oförvanskad form eller med viss förvanskning efter att du fått klartecken från oss. Vi ser också väldigt gärna att du ger feedback på alla delar, utformning, presentation av resultatet, värderingen av de olika punkterna och så vidare. Hoppas att du får nytta av det. Lämna feedback i kommentarerna nedan.

37 kommentarer

  1. Riktig trevlig tjänst men man måste lämna mailen även fast det ska vara frivilligt?

    Kommentar av Andreas Johansson

  2. Hmm, ska se om det blivit fel på något vis, tackar för inputen.

    Kommentar av Magnus

  3. Mycket bra tjänst, kul att se ett svenskt initiativ!

    Kommentar av Antonio

  4. Tackar Antonio.

    Kommentar av Magnus

  5. Jättefint verktyg! Tusen tack.

    Lägger in en länk till er på Sverigesurfen.com
    //Carl

    Kommentar av Carl Stridsberg

  6. Tack så mycket för det Carl.

    Kommentar av Magnus

  7. Bra och enkelt verktyg ger SEO-betyg på dina sidor…

    Sökmotorkonsult har lanserat ett nytt SEO-verktyg som heter On Page. Det är ett utmärkt litet webbaserat verktyg som låter dig få ett betyg på din sida, baserat efter ett antal faktorer som är betydelsefulla inom sökmotoroptimering. Jag har sj….

  8. Underbar tjänst! Den har en given plats bland favoriterna.. :)

    Kommentar av Leo Fredén

  9. Alltså vad är det för något ni tror har skapat?

    Kommentar av Robroj

  10. Leo – Tackar.
    Robroj – Vad menar du? Fungerar inte verktyget för dig?

    Kommentar av Magnus

  11. Kul initiativ av er! Ser ut att fungera riktigt bra.

    Blir en bloggpost på mclord.com :)

    Kommentar av Pelle

  12. Tack för det Pelle.

    Kommentar av Magnus

  13. [...] mer om verktyget på Sökmotorkonsults hemsida. Ytterligare kommentarer hittar du hos IConcept och [...]

    Pingback av Gör en snabb SEO-analys

  14. Alltså. Jag har varit inne i html och pixeldjungeln sedan 1994 och har pluggat källkritik. Trots detta avskräcks jag inte av att gratulera fastän jag bär på en smula avundsjuka :-)

    Kommentar av HP

  15. Tackar för det HP.

    Kommentar av Magnus

  16. Intressant verktyg. Kan inte helt hålla med om att resultaten stämmer trots allt är inte google optimering det enda som är viktigt med en sida.

    Om verktyget även visade på vilken position sidan rankas i google och tog med det i bedömningen skulle det kännas ännu intressantare.

    Kommentar av Andreas

  17. [...] utveckla lite nya tjänster och finesser på den och mer kommer i framtiden. Till exempel finns On Page-Verktyget och frågelådan som gör att besökarna kan aktivera sig mer på bloggen. Tidigare kunde man inte [...]

  18. Andreas – Hur tänker du att man ska ta med det, rent poängmässigt eller för att förstärka analysen? Jag har svårt att se att man kan använda det i kunskapssyfte, huvudpoängen med verktyget är faktiskt att man ska förstå vad man kan göra för att förbättra och poängen är mer en rolig bisak.

    Kommentar av Magnus

  19. Gillar det här verktyget skarpt. Perfekt när man vill sökmotoroptimera enskilda sidor efter specifika ord.

    Inser däremot att det kommer att ta lite tid att optimera alla sidorna men det får de vara värt ;)

    Bra jobbat! Kommer helt klart komma tillbaka…

    Kommentar av Tomas Lann

  20. Tackar för det. Jag kan hålla med om att om man vill gå igenom hela sin site så kan det ta ett tag, vi valde att göra verktyget så här förknippat med en specifik sida eftersom de verktyg jag sett som sätter någon form av värdering på en hel site ofta blir värdelösa eftersom de inte är detaljerade nog.

    Kommentar av Magnus

  21. [...] bra och automatiskt för att få upp nivån om man har tusentals produkter. Prova använda vårt verktyg för att få lite [...]

  22. [...] Det finns många olika verktyg för att kolla hur bra eller dåligt man ligger till hos sökmotorerna. Ett väldigt snabb och enkelt gratisverktyg är Hur mår min site. [...]

  23. [...] Hur mår min site? Är alldeles utmärkt SEO verktyg ifrån Sökmotorkonsult.se som funnits ett tag men jag vill ändå pusha för verktyget än en gång för det är ett bra [...]

    Pingback av Hur mår min site? - Ett bra SEO verktyg | ZtrixQ.se

  24. [...] verktyget själv eller läs mer om det. [...]

    Pingback av Hur mår min site? | PRESSKLIPPETdingrafiker.se, Starta eget, Logo, Visitkort, Broschyrer, Företag, Nyheter

  25. Hej Magnus, gjorde en SEO-analys för min hemsida (effectris.se) med ett resultatet på 69 för någon månad sedan. Gjorde en idag och fick 34 poäng (har inte gjort betydande förändringar på innehåll som skulle motivera en halvering i betyg!). Som förklaring anges bland annat att titeltaggen inte innehåller sökordet (effektmätningar), men det är precis vad den innehåller. Undrar om det är något jag missat i kodningen?

    Tackar för en utmärkt och matnyttig blogg…

    /Fredrik

    Kommentar av Fredrik

  26. Det verkar onekligen som något fel i verktyget, jag ska ta upp det med utvecklarna.

    Kommentar av Magnus

  27. Hej

    Först och främst, grymt On page SEO verktyg!!! Använder det varje vecka. Din blogg, mycket inspirerande. Har även tack vare dig hittat Jim Westergren. Till problemet. Nu har ni börjat att kräva e-mail innan man kan göra en analys, kan ni inte ta bort det? VIll inte spama er med temporära e-mail adresser. Finns detta verktyg i nedladningsbar version? Tänkte att man kunde köra det på sin egen dator. TAck på förhand.

  28. Hej David

    Tack för din feedback. Vi är väldigt glada över att vårt kostnadsfria On Page-verktyg blivit så populärt. Tyvärr upplever vi att det görs för många ”spam”-körningar i verktyget. Och detta är inget vi önskar av olika anledningar. Bland annat så snedvrider det statistiken.

    Vi har funderat på olika lösningar för detta, bland annat att kräva inloggning. Men för tillfället nöjer vi oss med att testa att kräva email. Blir det bättre av detta kommer vi behålla emailkravet annars kommer vi testa något annat.

    Vi hoppas att alla ni som använder verktyget på ett seriöst sätt tillsvidare kommer stå ut med att behöva ange en emailadress.

    Det finns ingen nedladdningsbar version av verktyget och vi har i dagsläget inga planer på att bygga en sådan. Vi kommer troligtvis snarare lägga tid och resurser på att bygga ännu ett SEO-verktyg.

    /Michael

    Kommentar av Michael

  29. [...] Genom vårt verktyg får du enkelt och snabbt redovisat vilka förändringar som kan göras på en webbsida för att förbättra optimering för det sökord du vill synas på i sökresultatet. Läs gärna mer om verktyget här. [...]

  30. [...] För cirka 1,5 år sedan bestämde vi oss för att bygga ett SEO-verktyg som på ett enkelt sätt bedömer de vanligast och viktigaste On Page-faktorer för en specifik webbsida. När vi lanserade var vi väldigt nöjda med verktyget och hade stora förhoppningar. Men att det skulle göras 100 000 st analyser på 1,5 år överträffar våra vildaste förväntningar. Vi är väldigt glada att verktyget är uppskattat och används flitigt. Om du inte redan testat verktyget så hittar du det uppe i högra hörnet på sajten. [...]

  31. Riktigt bra verktyg. Jag förstår att ni numera kräver email.

    Petter Hedman

  32. [...] populära SEO-verktyg, som använts fantastiska 120 000 gånger sedan lansering, har fått lite förändringar. Vi har precis lanserat ett nytt sätt att läsa in koden på samt [...]

  33. Väldigt bra verktyg. Jag har använt det och gjort en del ändringar på min webshop efter att jag gjort en koll.

    Kommentar av wahlamn

  34. Fantastiskt verktyg som jag har stor nytta av. Har redan gjort korrigeringar utifrån resultaten. Tack!

    Kommentar av Jakob Wikström

  35. [...] av de absolut bästa sakerna som vi gjort på Pineberry är vårt SEO-verktyg. Sedan vi lanserade det för 3,5 år sedan har det snart använts en kvarts miljon gånger. Så därför blev jag inte [...]

  36. Att tvinga in sökordet i domänen är inte korrekt och gammal information…

    Att bara bemöta kunden med MINUS är fel psykologi för resultatet, Ge plus på det som är rätt istället och mjuka upp kunden att kontakta er i stället för det som dom behöver hjälp med…

    Kommentar av Michael Persson

  37. Michael,

    Tack för din kommentar.

    Att sökordet är med i domän/URL är fortfarande en faktor. Det är på inget sätt gammal information.

    Om vi på Pineberry t ex vill ranka på sökordet ”seo” så väljer jag alla dagar i veckan URL:en pineberry.com/seo framför pineberry.com/123.

    Sen kan man ju alltid diskutera hur viktig faktorn är. I vårt test ger vi 4 poängs avdrag om sökordet inte finns med i domän/URL. Detta är ett i sammanhanget lite avdrag.

    Jag tycker att vårt test överlag har en positiv kommunikation gällande vad som kan bli bättre på sajterna som testas. Men visst skulle man kunna vända på poängräkningen.

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

1297187-drawing-a-diagram

Länka flera Adwords-konton i Analytics samtidigt

För att kunna maximera försäljningen och avkastningen av dina sponsrade länkar är det av stor vikt att länka ditt Adwords-konto till Analytics. Om du arbetar med flera Adwords-konton finns möjligheten att länka flera av dessa vid samma tillfälle.  Många Analytics-användare […]

Skolan nylanserad

Nylansering av vår populära skola

Vår populära SEO-skola är nylanserad. Skolan tar upp de mest grundläggande sakerna inom sökmotoroptimering och riktar sig till dig som vill börja lära dig SEO. SEO-skolan var en av de första sakerna vi började med när vi startade med Sökmotorkonsult.se […]

Bröd som symbliserar brödtext

Sökord i brödtext, bra eller dåligt?

En av de vanligaste frågorna jag får är hur du ska skriva så att sökmotorer gillar din text och nästan alltid rör frågan om sökordet ska vara med i brödtexten och i så fall hur många gånger. Att skriva för […]

PLA Shoppingkampanjer

Uppgradera till Shoppingkampanjer innan augusti

Google har upplyst om att de i slutet på augusti kommer att sluta med Product Listing Ads-kampanjer (PLA-kampanjer) i Adwords och ersätta dessa med Shoppingkampanjer. Det här innebär att man likt Enhanced Campaigns lansering behöver uppgradera sina kampanjer innan dess för […]

Skrivmaskin

Jämnt mellan .nu och .com

För ett antal veckor sedan ställde vi frågan vilken toppdomän du skulle välja till en nystartad sajt om .se inte fanns tillgänglig. Valet stod mellan .com eller .nu. Resultatet blev jämnt, men en liten övervikt för .com. Av de 71 […]