Gör som 12 899 andra, få SEO-tips varje månad
×
Sökmotorkonsult.se

Överoptimerat

Optimal

Den senaste månaden har det pratats en hel del om överoptimerade siter. Matt Cutts (du känner igen namnet om du läst en del här) ansvarig för Googles Webspam-team, sa att de lanserar ett filter (ev straff) för Overoptimized sites.

Precis som Michael i förra posten har svårt för ordet SEO-text (jag håller helt med, får kalla kårar av ordet) så har jag svårt för överoptimering (ett ord som faktiskt fluktuerat en del i SEO-samhället under några år). Jag är helt med på att fenomenet existerar, ordvalet är däremot helt uppåt väggarna.

Att optimera innebär att finna den bästa, ”optimala”, lösningen på ett problem utifrån de förutsättningar som ges. (Wikipedia)

Att bygga en site eller sida så att den riskerar att bli straffad eller inte fungerar i sökresultaten är inte optimalt. Man kan inte överoptimera, man kan däremot vara för aggressiv med internlänkning, ankartexter och att proppa texter fulla med sökord.

Vad skulle jag se upp med?

Det är alltid en balansgång att arbeta med sökmotoroptimering. Var gränsen går för det vi nog mot min vilja kommer fortsätta kalla överoptimering? Jag tänkte att jag skulle ge lite punkter som jag brukar tänka på.

  • Se till att texten är intressant.
  • Länka inte alldeles för mycket i text internet med exakt ankartext.
  • Var försiktig med interna länkar sitewide.
  • Använd sökord när du skriver men kom ihåg att det inte är det viktigaste.
  • Undvik sk Footertext.
Fyll gärna på med mer om du själv har input.

 

11 kommentarer

  1. En annan sak som jag skulle se upp med är att sätta ditt ”targeted keyword” i allt för måna alt texter på bilder samtidigt som du har det i såväl title som h1.

    Just alt texten på bilderna verkar vara en av de saker som kan ställa till det. Typ om du har 10 bilder på sidan och alla har ditt exakta nyckelord som alt attribut.

    Kommentar av

    Bernt Johansson

  2. En annan sak som jag inte har sett skapa några problem tidigare, men som förmodligen ligger på Googles radar när de uppdaterar dessa filter är användning av exakt samma fras i såväl h1 som 4 – 5st h2 på samma sida.

    Kommentar av

    Bernt Johansson

  3. Ja, alt-taggen har verkligen blivit misshandlad på senare tid.

  4. Det skulle vara enormt kul att se ett exempel på ”överoptimerade” texter. Kanske side-by-side med ”riktig” seo-text ;)

    Kommentar av

    Acke

  5. Exempelvis med en webbshop. Hur tänkter du då att de skall undvika att länka till sina kategorier av produkter. Se till att alla dessa bara ligger i en sitemap, eller hur skall startsidan länka vidare?

    Kommentar av

    Andreas

  6. Hej Andreas!

    Det Magnus pratar om med interna länkar handlar inte om navigeringen på sajten, utan om internlänkar i texten på varje sida.
    Nu för tiden ser man ganska ofta att man på sajter länkar med ”sina sökord” i princip varje gång de nämns på en sida, och inte sälla går de länkarna till och med till samma sida som länken ligger på.
    Det är det som kan ställa till problem, men självklart ska du ha en bra navigering på din sajt, och gärna använda sökord som ankartexter i den.

    Kommentar av

    Aaron Axelsson

  7. Hejsan Magnus,
    Jag är inte så bra på svenskan längre, men vad betyder och menar du med ”Undvik sk Footertext.”

    //Lennart i Marbella

    Kommentar av

    Lennart

  8. Lennart: Skulle tro att det rör sig om att fylla footern med massa ”relevant” text (dvs keyword stuffing i löpande text).

    Kommentar av

    Jonas

  9. Precis som Jonas säger.

  10. […] dels för att sökmotorer ska förstå och värdera din webbshop på bästa sätt. Det kan dock bli för mycket av det goda då sökmotorer som Google sätter en “skatt” på internlänkar vilket betyder att […]

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

adwords mobile app

Optimera Adwords i mobilen

Nu kan du optimera ditt Adwords-konto på promenaden, på bussen eller på tåget! Den officiella Google Adwords-appen lanserade för Android tidigare under månaden och en iPhone-version är på väg. Funktionaliteten är något begränsad men man kan justera budget och bud samt få en snabb överblick av resultaten.

650609-closeup-of-internet-url-address

SEO-tillägg till Google Chrome

Som sökmotorkonsult granskar man många sajter dagligen, och ofta olika delar på sajten ur ett SEO-perspektiv. För att underlätta detta arbete kan det vara skönt att ha lite hjälpmedel i form av bra tillägg till sin webbläsare. Eftersom jag tillsammans med […]

Sökpodden avsnitt 1

Sökpodden är här!

Det är med stor glädje som vi idag lanserar Sökpodden. I detta premiäravsnitt kan du lyssna på mig, Viktor Calmhede och Michael Berman prata om Googles kommande mobiluppdatering, om Apple kan utmana Google och till slut även lite om den kraftiga nedgången för linjär-tv.

call only campaigns

Nyhet: Call-only campaigns i Adwords

Med Call-only campaigns fokuserar du din annonsering på besökare i mobila enheter. Ser du samtal som en värdefull omvandling för verksamheten? Då rekommenderar vi dig att testa denna nya form av annonsering.

attributionsmodeller

Attributionsmodeller

Med Attributionsmodeller i Google Analytics får du en djupare förståelse för hur dina trafikkällor samspelar för att nå dina mål. Lär dig om modellerna här!