Gör som 12 899 andra, få SEO-tips varje månad
×
Sökmotorkonsult.se

PageRank ändras idag

Den PageRank som visas i Googles toolbar eller något av de många verktyg som hämtar information från den, uppdateras idag. Det är egentligen bara en fråga om export av data eftersom PageRank uppdateras kontinuerligt, den visas bara inte i realtid för oss. Ungefär en gång per kvartal dyker det upp nya siffror i toolbaren och det hörde förr ihop med att det gjordes förändringar av positioner (det här är ett tag sen). Nu har vi ju vant oss vid att sökresultaten rör sig hela tiden men exporten av PR är fortfarande mer sällan.

Här händer det grejer

Det som händer är att Google tar en ögonblicksbild av den aktuella pageranken och den som kommit i den här exporten verkar tagen den 19:e september (jag kan ha fel med någon dag som om någon hittar en senare PR i toolbaren tar jag tacksamt emot rättelse). Som du ser är det inte ens idag en aktuell PageRank vi ser. Det betyder faktiskt att om du fick en dunderlänk den 20:e September så måste du ändå vänta till nästa export innan du ser någon förändring av PR.

Vad innebär det här för din sökmotoroptimering?

Inte särskilt mycket faktiskt, det brukade som sagt vara viktigare och numer är dessutom PR inte alls en lika viktig faktor för sökmotoroptimering, saker som relevans och trovärdighet har blivit allt viktigare. Som kuriosa är det förstås kul att se ens site få lite mer vikt och PR är ju fortfarande ett mått som används av många som t ex gör länkbyte, köper och säljer länkar osv. Av den anledningen kan det vara bra med en högre siffra synlig.

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

adwords mobile app

Optimera Adwords i mobilen

Nu kan du optimera ditt Adwords-konto på promenaden, på bussen eller på tåget! Den officiella Google Adwords-appen lanserade för Android tidigare under månaden och en iPhone-version är på väg. Funktionaliteten är något begränsad men man kan justera budget och bud samt få en snabb överblick av resultaten.

650609-closeup-of-internet-url-address

SEO-tillägg till Google Chrome

Som sökmotorkonsult granskar man många sajter dagligen, och ofta olika delar på sajten ur ett SEO-perspektiv. För att underlätta detta arbete kan det vara skönt att ha lite hjälpmedel i form av bra tillägg till sin webbläsare. Eftersom jag tillsammans med […]

Sökpodden avsnitt 1

Sökpodden är här!

Det är med stor glädje som vi idag lanserar Sökpodden. I detta premiäravsnitt kan du lyssna på mig, Viktor Calmhede och Michael Berman prata om Googles kommande mobiluppdatering, om Apple kan utmana Google och till slut även lite om den kraftiga nedgången för linjär-tv.

call only campaigns

Nyhet: Call-only campaigns i Adwords

Med Call-only campaigns fokuserar du din annonsering på besökare i mobila enheter. Ser du samtal som en värdefull omvandling för verksamheten? Då rekommenderar vi dig att testa denna nya form av annonsering.

attributionsmodeller

Attributionsmodeller

Med Attributionsmodeller i Google Analytics får du en djupare förståelse för hur dina trafikkällor samspelar för att nå dina mål. Lär dig om modellerna här!