Sökmotorkonsult.se

Så funkar Sökmotorkonsult.se

Guide

WordPress kan vara ett fantastiskt verktyg som en grund i nästan vilket sökmotoroptimeringsprojekt som helst. Redan från startinstallationen är det en väl fungerande blogg ur sökmotorhänseende. Det finns en del saker som behöver ändras däremot och det finns en del saker man behöver tänka på. Jag tänkte att jag skulle berätta hur den här bloggen fungerar, den är välbyggd från ett SEO-perspektiv och kan fungera som riktlinje.

Kategorisidor

Till att börja med så ska vi inse att Google ogillar wordpress kategori-sidor (och taggsidor). Det har flera anledningar och det gör det riktigt svårt att ta positioner på dem trots att de har mycket som talar för dem. Många WordPress-teman och plugins som ska vara sökmotoroptimerade löser detta genom att sätta noindex på kategori och taggsidor. Det är direkt dumt, någon halvbegåvad SEO-kille i USA kom på att det var ett problem med kategorisidorna, löste det med noindex och sen hakade alla andra på. Rent generellt ogillar jag noindex, follow, eftersom det är en bakvänd instruktion, du säger till Google att sidan är så dålig att den inte förtjänar att finnas i indexet men länkarna på den ska räknas.

Lösningen är relativt enkel och det handlar bara om att förstå vad som felas. I grunden är det två saker som man behöver komma till rätta med. Det första är det mest uppenbara, det är en massa duplicate content. Varför skulle Google visa upp kategorisidan när den bara innehåller kopior av det riktiga materialet? Första steget för att komma till rätta med det är att istället för att visa hela posten bara visa utdraget. På så vis får vi inte en massa kopior rakt av. Det andra som skapar problem är att det inte finns något unikt statiskt innehåll på dessa sidor.

Man kan lösa det på lite olika sätt och här har vi löst det på två olika sätt, ett för taggsidorna och ett för kategorisidorna. För kategorisidorna använder vi ett plugin som heter Category Page. På så vis kan man skapa en helt riktig WP-sida med bilder och allt som hör sidor till i WordPress. För att få nyheterna listade på samma eleganta sätt som på Sökmotorkonsults kategorisidor behöver man tillverka en speciell sidmall att använda för kategorisidorna (om man behöver hjälp med en så funkar det bra att ta kontakt så kanske vi kan låna ut den Carl, som kommenterat nedan, gjort). För taggsidorna har vi valt en enklare lösning, här visar vi helt enkelt taggens beskrivning, du behöver en sen version av WP för att kunna sätta beskrivning och du behöver ett theme som klarar av att visa den.

Miljövänlig sökmotoroptimering

Startsidan

Startsidan är förstås viktig och en väldigt vanlig fråga jag brukar få är om man ska välja en statisk sida för startsidan eller om man ska visa de senaste posterna. Om man måste välja mellan dessa skulle jag nästan alltid föreslå att man ska ha en statisk sida, en rullande lista med de senaste posterna har samma problem som en kategorisida, mycket duplicate content och inget unikt statiskt innehåll. På Sökmotorkonsult.se har vi löst det på ett bättre sätt med både gott om unikt statiskt innehåll och utdragen ur de senaste posterna. För det här var vi tvingade att bygga en custom-sida, vi vill ju dessutom att den ska se ut som vi vill att den ska se ut.

En annan viktig detalj på startsidan är att vi håller mängden länkar till ett minimum, det är bara de riktigt viktiga länkarna som platsar på startsidan. Många sökmotoroptimerare skulle berätta för dig att du ska bygga en så platt site som möjligt, med så få klick till det egentliga materialet som det bara går. Det är nästan alltid sant, om du har en webshop vill du ju ta positioner med dina produkter och du vill att det ska vra lätt för användarna att hitta dem när de kommit till din startsida. Man ska komma ihåg däremot att varje länk får en del av styrkan på sidan. Det betyder att om man har väldigt många länkar på startsidan fördelas startsidans kraft på väldigt många sidor. Jag ville inte ha det utan jag ville att startsidans kraft skulle fördelas på de viktiga sidorna för att sen därifrån drivas vidare till individuella bloggposter eller taggsidor. Metoden kallas Pagerank Sculpting och kan vara lite knivig att sätta tänderna i för en nybörjare. Generella riktlinjer här är:

  • Håll nere antalet interna länkar på startsidan
  • Ha inte en bloggroll på startsidan
  • Använd inte tagg-moln
  • Håll antalet kategorier till ett minimum

Som du ser är det ändå ganska mycket länkar kvar på Sökmotorkonsult.se’s startsida, det är för att det finns ganska mycket som är viktigt på bloggen och för att vi vill visa upp sånt som nya kommentarer och vilka bloggar som skriver om oss. Mer om det i nästa stycke.

Artiklarna

ArtiklarArtiklarna tillhör det som är riktigt viktigt på Sökmotorkonsult.se. Det är här du hittar allt viktigt innehåll och det är dessa som skapar dynamiken på siten. De är tillsammans med On Page-verktyget dessutom vår viktigaste källa till inlänkar. För att få ut maximalt av artiklarna på bloggen har vi vidtagit ett antal steg. Det allra första är att använda oss av All-In-One-SEO-Pack, ett plugin för att sätta description och title på bloggposter. WordPress sätter ju som standard rubriken till title och ingen description.  Kom ihåg att All-In-One-SEO-Pack gör en del dumheter som default, t ex sätter det noindex på kategorisidor.

Förutom det tillägget använder vi också ett som heter Yet Another Related Posts Plugin. Pluginet skapar de länkar som pekar till andra poster på bloggen som är relevanta för läsaren. Det är en mycket bra lösning för att skapa relevanta interna länkar utan att behöva anstränga sig allt för mycket. Relevanta interna länkar ökar styrkan i alla posterna och det är särskilt bra där man har mycket innehåll som annars riskerar att åldras illa och sjunka i resultaten. Vi tog och flyttade länkarna som i vanliga fall hamnar under posten till en bättre plats uppe till höger. Vi har också flyttat länkarna till taggsidorna till samma plats och de fyller ungefär samma funktion som YARPP.

Vi har tagit bort nofollow på alla kommentarer och pingbacks med hjälp av pluginet NOFF. Det låter kanske som att det är dåligt och att det läcker kraft på samma sätt som att ha en bloggroll på startsidan men det är inte sant, visserligen behåller vi inte all Pagerank internt men det är inget riktigt problem. Att försöka samla upp all kraft själv kallas Pagerank hoarding och fungerar inte. Nu fungerar det faktiskt så att vi får mer bra kommentarer, ett mer levande innehåll och länkar ut till bra sidor, allt det här innebär rejäla fördelar som vida överstiger PR-läckaget. Till skillnad från att ha bloggroll på startsidan är relevanta utlänkar något jag kraftigt rekommenderar (om du inte kan komma på någon bra sida att länka till kanske jag kan få rekommendera Sökmotorkonsult.se).

Andra förbättringar

Arbete pågårVi har gjort ett antal andra små förbättringar jämfört med en standard-wordpress också. Vi har installerat Broken Link Checker som är det snyggt litet plugin som kollar om du har trasiga länkar på bloggen. Jag tycker i princip att det är ett måste att använda sig av det pluginet eftersom trasiga länkar kan förstöra ganska mycket av din sökmotoroptimering och är enormt lätt att åtgärda.

Vi ser också till att bloggen genererar XML-sitemaps och laddar upp dom till Google Webmaster Tools. Egentligen tycker jag inte att det finns några bra anledningar att använda sig av XML-sitemaps. Varje sida ska kunna bli hittad för att den har bra relevanta inlänkar, antingen interna eller interna och externa. Varje sida på den här bloggen har det och därmed ska det inte behövas XML-sitemaps. Jag valde att installera ett plugin (det finns en lång rad, välj vilket som helst) för att Google minsann ska få veta att vi uppdaterar ofta, det laddas upp en ny sitemap varje gång det publiceras en ny post.

Vi har ökat mängden bilder, diagram och liknande jämfört med tidigare. Det är lätt att glömma bort sig och inte ta med bilder eftersom Google är så mycket av en text-maskin. Det är däremot viktigt att se till att få med bilder med bra motiv så att man kan ha rätt alt-texter för alt-texter har börjat betyda en hel del för rankingen.

22 kommentarer

  1. Tack för tipsen! Och tack för en riktigt bra sida.

    Kommentar av Mattias

  2. Som vanligt mycket bra och välskriven posten. ”Broken Link Checker” ska nu installeras och så blir det en länk under ”Läs värt” hit.
    Keep up the good work!

  3. Bra att kunna vara till nytta och tackar för det Nicklas, länkar mottages tacksamt.

    Kommentar av Magnus

  4. Så sökmotoroptimerade vi Sökmotorkonsult.se…

    En riktig bra bloggartikel om hur man på bästa sätt optimera WordPress. WordPress är bra men kategorier och tags har get mig en hel del huvudbry. Nu är dessa uträtade. En bra artikel som jag rekommenderar. …

    Kommentar av Patopp.se

  5. Angående kategorisidorna och pluginet: Category Page så följer den ”speciella sidmallen” inte med, utan den är gjord speciellt för sökmotorkonsult.se. Detta gjordes för att Category Page ska fungera tillsammans med pluginet WP-Paginate.

  6. Aha, då ska jag ta och uppdatera, tackar för det Carl.

    Kommentar av Magnus

  7. Jag tycker en sak till förtjänar en kommentar Magnus. Det är URL strukturen du valt!

    I vanliga fall brukar det se ut såhär Disruptive.nu/blogg/snyggaste-bloggen-norr-om-32-bredgraden

    Du har valt:
    http://www.sokmotorkonsult.se/soekmotoroptimering

    Ser du att det ger dig ngra fördelar, eller det är bara en detalj av en större helhet?

    Jag tror du har några smarta tankar i ämnet så jag ifrågasätter det inte utan vill höra hur du resonerar!

  8. Jo det är faktiskt så att vi förkortat bort ett steg i kategori-sökvägarna. Det brukar finnas ett /category/ eller liknande. Just Soekmotoroptimering är en rest sedan tidigare som nog kommer försvinna snart, det är meningen att kategorin ska slås ihop med den som heter SEO. Det är ju samma sak och förtjänar inte två separata kategorier.

    Kommentar av Magnus

  9. Tycker du det är någon fördel att ens indexera kategorierna? Jag kör hellre en helt flat struktur med endast /postname/. Då kan man bygga sidor och på så göra undersidor istället. Jag tycker att i kategorierna i WordPress så blir det bara massa dup content och rörigt.

    Kommentar av Jonas

  10. Tips är att ha med i artikeln hur man fixar snygga URLs med %postname%, eller är det för ”techy”?

    Kommentar av Robert

  11. Jonas, på det sättet vi gjort fungerar det utmärkt, prova en sökning efter Sponsrade länkar t ex. Sen spelar det ju egentligen ingen roll om man har dem i postens url eller inte.

    Robert, tänkte inte på att ta med det så jag kan kanske skjuta in det här.

    I inställningarna för permalänkar har vi helt enkelt satt custom och /%category%/%postname%

    Kommentar av Magnus

  12. Bra läsning om sökmotoroptimering av din blogg…

    Att sökmotoroptimera bloggar är förmodligen ingenting den vanlige bloggare tänker så mycket på. Men faktum är att det är viktigt. Jag sysslar litegrann med det, och utan det hade jag aldrig haft så bra platser i sökmotorerna som har jag. Sökmotorkonsul…

  13. Sedan kan det tilläggas att man kan ägna timmar åt att diskutera om det är värt att ha med sökvägen i URLen eller inte. Sokmotorkonsult.se har valt att ha med kategorin i urlarna tlll undersidor medan jag har valt bort det. Det finns massor av bra argument för båda dessa strategier. Faktiskt värt en egen bloggpost när jag tänker på det.

    Kommentar av Nikke

  14. Ja, det är inte alls ett självklart val att köra med kategorierna på det sätt jag gjort här.

    Kommentar av Magnus

  15. [...] till den här texten kommer från Magnus Bråths utmärkta genomgång av hur han tänkte när han byggde upp sokmotorkonsult.se (som just nu placerar sig etta på [...]

    Pingback av Läsliga URLar inget självändamål

  16. Tack för bra läsning!

    Jag har en fråga Jag har fått för mej att den interna länkkraften inte rubbas av externa länkar. Är man generellt överrens om att utlänkar (blogroll) från startsidan stjäl länkkraft som annars går till interna sidor?

    Kommentar av KIm

  17. Jag tror inte att alla håller med om det här, det finns säkert dom som kommer säga motsatsen. Jag vill också säga att det är bra för dig att ha bra och relevanta utlänkar men jag skulle själv inte placera dem just i en bloggroll.

    Länkkraften så som den beskrivs enligt PageRank-algoritmen (den som blivit publicerad) säger att kraften fördelas på de länkar som finns på en sida, den gör inga skillnader på om det är interna eller externa.

    Kommentar av Magnus

  18. [...] sätt att sökmotoroptimera dina blogginlägg (6 enkla nybörjartips på vad man ska tänka på)Så sökmotoroptimerade vi sökmotorkonsult.se (lite mer avancerad men läsvärd artikel om hur proffsen hos Sökmotorkonsult har gått till [...]

    Pingback av 4 bra artiklar om att sökmotoroptimera din blogg!

  19. Hej,

    har en fundering kring det här med läckage av länk-kraft.
    Om man har nofollow på länkarna sker det ett visst läckage eller är det 100% tätt, jag länkar ibland till webbplatser som jag inte vill ge någon cred eller vill bli förknippad med men som ändå är viktigt för innehållet. Det låter ju som att även nofollow har betydelse för google, men är det en uppsida år båda hållen?

    Om man tar bort nofollow på kategorierna: förstärker inte det problemet med dup. cont? Vad är uppsidan om jag skulle ta bort nofollow. Tack för en mycket bra webb: ) C

    Kommentar av Claes

  20. Nofollow är i det här läget inte en lösning på något. Till att börja med så vill jag säga att jag inte tycker att det är värt att ägna sig åt sculpting om man inte är absolut säker på vad man vill göra. PR-läckage är dessutom något som är en lite konstig tanke från början som ger besynnerliga effekter. Var inte rädd för att länka ut, länka ut vid rätt tillfälle däremot och använd inte nofollow. Nofollow ger bara effekten att länken inte räknas, rent PageRank-mässigt blir du ändå av med kraften.

    Kommentar av Magnus

  21. Det var en bra artikel. Kommer börja följa er sida.

    Kommentar av Stefan

  22. [...] har jag själv varit väldigt öppen med hur vi arbetar och när jag ser tillbaka på det kanske det kan vara så att det kostat mer än [...]

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

1297187-drawing-a-diagram

Länka flera Adwords-konton i Analytics samtidigt

För att kunna maximera försäljningen och avkastningen av dina sponsrade länkar är det av stor vikt att länka ditt Adwords-konto till Analytics. Om du arbetar med flera Adwords-konton finns möjligheten att länka flera av dessa vid samma tillfälle.  Många Analytics-användare […]

Skolan nylanserad

Nylansering av vår populära skola

Vår populära SEO-skola är nylanserad. Skolan tar upp de mest grundläggande sakerna inom sökmotoroptimering och riktar sig till dig som vill börja lära dig SEO. SEO-skolan var en av de första sakerna vi började med när vi startade med Sökmotorkonsult.se […]

Bröd som symbliserar brödtext

Sökord i brödtext, bra eller dåligt?

En av de vanligaste frågorna jag får är hur du ska skriva så att sökmotorer gillar din text och nästan alltid rör frågan om sökordet ska vara med i brödtexten och i så fall hur många gånger. Att skriva för […]

PLA Shoppingkampanjer

Uppgradera till Shoppingkampanjer innan augusti

Google har upplyst om att de i slutet på augusti kommer att sluta med Product Listing Ads-kampanjer (PLA-kampanjer) i Adwords och ersätta dessa med Shoppingkampanjer. Det här innebär att man likt Enhanced Campaigns lansering behöver uppgradera sina kampanjer innan dess för […]

Skrivmaskin

Jämnt mellan .nu och .com

För ett antal veckor sedan ställde vi frågan vilken toppdomän du skulle välja till en nystartad sajt om .se inte fanns tillgänglig. Valet stod mellan .com eller .nu. Resultatet blev jämnt, men en liten övervikt för .com. Av de 71 […]