Sökmotorkonsult.se

Så växer du med Satellitsiter

Ett av de riktigt bra sätten att komma framåt i sin sökmotoroptimering är att använda sig av satellitsiter. En satellitsite kan vara till exempel en kampanjsite eller en site som behandlar ett av ämnena från din huvudsite. Det finns så mycket bra med satellitsiter att det nästan är svårt att få med allt i en bloggpost. Jag väljer att fokusera på de allra bästa delarna.

Sett från satellit

En av de saker som jag tycker är riktigt bra med en satellit är att du kan ta dig större friheter. Du vill kanske inte ha en massa lustigheter på din företagssida och då kan det vara så att dom passar bättre på en egen rolig site i ditt namn.  Inga av dina kunder kommer tycka illa om företaget för att ni byggt en lustig site, inte ens dom som tar er för oseriösa om ni har lustigheter på företagspresentationen. Ett exempel som jag själv byggt för något år sedan är Sökmorotoptimering (notera stavningen). Nu är den väl ingen direkt höjdare när det kommer att skicka varken länkar eller besökare till huvudsiten utan mest en liten lustifikation, dessutom valde jag att låta alla som hade siter om SEO få finnas med om de ville så den länkar ut ganska friskt till alla möjliga.

Du kan också välja att avhandla en liten detalj, ett snävt område på din site eller kanske skära på tvärsen på dina ämnen. Om du har en klockbutik på nätet som är sorterad på sedvanliga sätt, efter märke och kön osv. Skulle det inte vara lite roligt att göra en helt separat webshop som bara säljer röda eller gröna klockor, sortera ut alla dom som passar in i ett tvärsnitt och marknadsför dom på en separat site. Du får en site som i allra högsta grad är relevant för din huvudsite så länkarna betyder en del, dessutom får du en möjlighet till att få lite uppmärksamhet eftersom det är en lustig shop.

En sista bra grej med satelliter är att du kan få en domän och startsida som passar perfekt för ett sökord. Om jag till exempel skulle göra en ny site om satellitsiter på satellitsiter,se och fördjupa mig mer i ämnet skulle det vara väldigt lätt att ta förstaplats på sökordet. Det kommer att ge både besökare och länkar.

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Call Metrics Adwords

Call Metrics ger detaljerad samtalsstatistik

Call Metrics är nu tillgänglig i beta version i Sverige, vilket kan innebära att det snart blir tillgängligt för alla Adwords-annonsörer. Med Call Metrics får annonsören dynamiska telefonnummer från Google som sedan vidarekopplas till kundens eget nummer och gör det […]

snäll pingvin

En ny Pingvin

Efter över ett års väntan så kördes pingvinen till slut. Vi har dock inte sett mycket rörelse i det svenska sökresultatet såhär långt. Under helgen så har det spekulerats mycket i olika forum om att Google kört pingvinfiltret. Spekulationerna blev […]

Google Adwords inför ny policy

Google Adwords skärper sina regler för byråer

Google kommer i november skärpa sina regler för byråer som erbjuder hjälp med Adwords. Detta tycker vi på Pineberry är väldigt bra.  Att annonsera på Google Adwords är för många annonsörer väldigt lönsamt. Samtidigt är Adwords relativt komplext och många annonsörer […]

checklista

Checklista när du går över till responsiv design

Trafiken från mobila enheter fortsätter att öka. Idag är det många som går över till responsiv design från att ha tidigare haft en separat mobilsida. I denna post går jag igenom vad du behöver göra för att det ska bli […]

Mobiltrafik 2014

Mobiltrafiken är nu uppe i 36 %

Vår årliga undersökning av mobiltrafiken visar att trafiken från mobila enheter fortsätter att växa i snabb takt. Trafiken från mobiler och surfplattor står nu för 36 % av den totala trafiken.  Precis som de senaste åren har vi på Pineberry […]