Sökmotorkonsult.se

Så växer du med Satellitsiter

Ett av de riktigt bra sätten att komma framåt i sin sökmotoroptimering är att använda sig av satellitsiter. En satellitsite kan vara till exempel en kampanjsite eller en site som behandlar ett av ämnena från din huvudsite. Det finns så mycket bra med satellitsiter att det nästan är svårt att få med allt i en bloggpost. Jag väljer att fokusera på de allra bästa delarna.

Sett från satellit

En av de saker som jag tycker är riktigt bra med en satellit är att du kan ta dig större friheter. Du vill kanske inte ha en massa lustigheter på din företagssida och då kan det vara så att dom passar bättre på en egen rolig site i ditt namn.  Inga av dina kunder kommer tycka illa om företaget för att ni byggt en lustig site, inte ens dom som tar er för oseriösa om ni har lustigheter på företagspresentationen. Ett exempel som jag själv byggt för något år sedan är Sökmorotoptimering (notera stavningen). Nu är den väl ingen direkt höjdare när det kommer att skicka varken länkar eller besökare till huvudsiten utan mest en liten lustifikation, dessutom valde jag att låta alla som hade siter om SEO få finnas med om de ville så den länkar ut ganska friskt till alla möjliga.

Du kan också välja att avhandla en liten detalj, ett snävt område på din site eller kanske skära på tvärsen på dina ämnen. Om du har en klockbutik på nätet som är sorterad på sedvanliga sätt, efter märke och kön osv. Skulle det inte vara lite roligt att göra en helt separat webshop som bara säljer röda eller gröna klockor, sortera ut alla dom som passar in i ett tvärsnitt och marknadsför dom på en separat site. Du får en site som i allra högsta grad är relevant för din huvudsite så länkarna betyder en del, dessutom får du en möjlighet till att få lite uppmärksamhet eftersom det är en lustig shop.

En sista bra grej med satelliter är att du kan få en domän och startsida som passar perfekt för ett sökord. Om jag till exempel skulle göra en ny site om satellitsiter på satellitsiter,se och fördjupa mig mer i ämnet skulle det vara väldigt lätt att ta förstaplats på sökordet. Det kommer att ge både besökare och länkar.

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

adwords 2014

SEM-året 2014

Det har nu blivit dags att summera vad som hänt under SEM-året 2014 på Sökmotorkonsult.se. Vi har tidigare under veckan skrivit om SEO-året 2014 och i det här inlägget tar vi upp våra mest lästa inlägg samt tittar på årets största händelser […]

SEO 2014

SEO-året 2014

Året närmar sig sitt slut och det dyker upp topplistor och krönikor som sammanfattar 2014 överallt. Vi på Pineberry tänkte inte vara sämre utan kommer i detta inlägg att sammanfatta 2014 på Sökmotorkonsult.se och våra personliga favoriter inom SEO under […]

2251648-question-under-loupe

Annonsera på sitt varumärke – ja eller nej?

Det råder delade meningar kring huruvida du bör annonsera på ditt eget varumärke eller inte. I denna post tänkte jag börja med det vanligaste argumentet om varför det kan kännas onödigt och svara på det med några motiveringar kring den […]

3209919-world-map-shape-made-with-social-media-icons

7 saker marknadschefen bör känna till om sökmarknadsföring

För att du som marknadschef ska kunna skapa långsiktig tillväxt, försäljning och en konkurrenskraftig marknadsstrategi, bör du känna till de punkter som vi kommer att beröra i det här inlägget. Rollen som marknadschef utgörs vanligen av ett övergripande ansvar för […]

Brand-adwords

Vad gäller vid annonsering på varumärkesskyddat innehåll på Google?

Med Google Adwords kan du som annonsör på ett effektivt sätt rikta din reklam mot intressanta kundsegment. Men hur fungerar det om du vill synas på ett varumärkesskyddat ord? Det är i dagsläget tillåtet att annonsera på konkurrerande varumärken eller […]