Gör som 12 899 andra, få SEO-tips varje månad
×
Sökmotorkonsult.se

SEO-skulden

Skuld

Du sitter med en stor site som haft gott om trafik i många år, konverterar dina besökare till betalande kunder men när ni startade fanns inte SEO med i planen. Nu till slut har du lyckats övertala marknadschefen eller ägaren att det är dags att satsa på sökmotoroptimering och med lite otur står du inför ett stort problem, SEO-skulden.

I somras myntade branschkollegan Christian Rudolf, Head of SEO på Betsson, uttrycket SEO-skuld. Om du hört Teknikskuld någon gång så är du ganska nära. Det finns nämligen en tendens att äldre siter som inte tidigare arbetat med SEO har en hel del att göra innan själva arbetet kan börja. Det finns ofta så mycket av det som idag ses som ren hygien kvar att lösa innan det går att på allvar börja med SEO.

Det kan handla om allt möjligt från att siten har sessions-id i sökvägar, 302 redirects internt, är helt byggd i frames eller andra gamla konstigheter. Visst kan du tjäna trafik på att fixa det men du blir ju inte automatiskt en ledare i dina sökresultat, det är stor skillnad mellan att ha ledartröjan och att vara den som äntligen pumpat däcken. Fortfarande finns det segment i Sverige där man kan komma ganska långt med att bara betala av sin SEO-skuld, segment som ligger efter helt enkelt. Om du då har gott om inlänkar och bara bygger din site i modern standard så kan du tjäna en del men om ditt mål är mer än att driva lite long tail-trafik så handlar det i princip bara om att betala av en gammal skuld.

Du kommer inte vinna arkitektpris för att du byter stammar i kåken men du behöver göra det i alla fall, det är att betala av sin SEO-skuld.

 

4 kommentarer

  1. Och precis som med tekniskt skuld ger avbetalningen den där fina, varma känslan i magen! ;)

  2. Det jobbigaste i hela processen är enligt mig att inte förlora det man redan byggt upp när man tänk att göra förbättring. Dåliga gamla URL’s är ju ännu sämre när de inte redirectas korrekt efter en uppgradering.

    Kommentar av Marcus

  3. ”det är stor skillnad mellan att ha ledartröjan och att vara den som äntligen pumpat däcken”

    Himla bra liknelse och väldigt beskrivande för situationen.

    Kommentar av

    Jonas

  4. Väldigt ofta kan man komma rätt långt genom att bara betala av sin ”skuld” – det finns trots allt fortfarande många segment där konkurrensen inte tagit fart.

    Kommentar av

    Jari

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

adwords mobile app

Optimera Adwords i mobilen

Nu kan du optimera ditt Adwords-konto på promenaden, på bussen eller på tåget! Den officiella Google Adwords-appen lanserade för Android tidigare under månaden och en iPhone-version är på väg. Funktionaliteten är något begränsad men man kan justera budget och bud samt få en snabb överblick av resultaten.

650609-closeup-of-internet-url-address

SEO-tillägg till Google Chrome

Som sökmotorkonsult granskar man många sajter dagligen, och ofta olika delar på sajten ur ett SEO-perspektiv. För att underlätta detta arbete kan det vara skönt att ha lite hjälpmedel i form av bra tillägg till sin webbläsare. Eftersom jag tillsammans med […]

Sökpodden avsnitt 1

Sökpodden är här!

Det är med stor glädje som vi idag lanserar Sökpodden. I detta premiäravsnitt kan du lyssna på mig, Viktor Calmhede och Michael Berman prata om Googles kommande mobiluppdatering, om Apple kan utmana Google och till slut även lite om den kraftiga nedgången för linjär-tv.

call only campaigns

Nyhet: Call-only campaigns i Adwords

Med Call-only campaigns fokuserar du din annonsering på besökare i mobila enheter. Ser du samtal som en värdefull omvandling för verksamheten? Då rekommenderar vi dig att testa denna nya form av annonsering.

attributionsmodeller

Attributionsmodeller

Med Attributionsmodeller i Google Analytics får du en djupare förståelse för hur dina trafikkällor samspelar för att nå dina mål. Lär dig om modellerna här!