Sökmotorkonsult.se

SEO-skulden

Skuld

Du sitter med en stor site som haft gott om trafik i många år, konverterar dina besökare till betalande kunder men när ni startade fanns inte SEO med i planen. Nu till slut har du lyckats övertala marknadschefen eller ägaren att det är dags att satsa på sökmotoroptimering och med lite otur står du inför ett stort problem, SEO-skulden.

I somras myntade branschkollegan Christian Rudolf, Head of SEO på Betsson, uttrycket SEO-skuld. Om du hört Teknikskuld någon gång så är du ganska nära. Det finns nämligen en tendens att äldre siter som inte tidigare arbetat med SEO har en hel del att göra innan själva arbetet kan börja. Det finns ofta så mycket av det som idag ses som ren hygien kvar att lösa innan det går att på allvar börja med SEO.

Det kan handla om allt möjligt från att siten har sessions-id i sökvägar, 302 redirects internt, är helt byggd i frames eller andra gamla konstigheter. Visst kan du tjäna trafik på att fixa det men du blir ju inte automatiskt en ledare i dina sökresultat, det är stor skillnad mellan att ha ledartröjan och att vara den som äntligen pumpat däcken. Fortfarande finns det segment i Sverige där man kan komma ganska långt med att bara betala av sin SEO-skuld, segment som ligger efter helt enkelt. Om du då har gott om inlänkar och bara bygger din site i modern standard så kan du tjäna en del men om ditt mål är mer än att driva lite long tail-trafik så handlar det i princip bara om att betala av en gammal skuld.

Du kommer inte vinna arkitektpris för att du byter stammar i kåken men du behöver göra det i alla fall, det är att betala av sin SEO-skuld.

 

4 kommentarer

  1. Och precis som med tekniskt skuld ger avbetalningen den där fina, varma känslan i magen! ;)

  2. Det jobbigaste i hela processen är enligt mig att inte förlora det man redan byggt upp när man tänk att göra förbättring. Dåliga gamla URL’s är ju ännu sämre när de inte redirectas korrekt efter en uppgradering.

    Kommentar av Marcus

  3. ”det är stor skillnad mellan att ha ledartröjan och att vara den som äntligen pumpat däcken”

    Himla bra liknelse och väldigt beskrivande för situationen.

    Kommentar av Jonas

  4. Väldigt ofta kan man komma rätt långt genom att bara betala av sin ”skuld” – det finns trots allt fortfarande många segment där konkurrensen inte tagit fart.

    Kommentar av Jari

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Röd stuga

Bra innehåll lockar inte alltid till sig länkar

Ingen produkt marknadsför sig själv. Ingen webbsajt rankar bra utan länkar. Trots det får sajtägare allt som oftast rådet att inte arbeta med länkar utan istället fokusera på innehållet på sajten, för bra innehåll kommer locka till sig länkar ”automagiskt”. […]

statistik

Er webbplats i realtid

Få era medarbetare att inspireras av hur mycket trafik er webbplats driver i realtid. Vi har tagit fram en realtidsdashboard för Google Analytics som gör detta möjligt.  I Google analytics finns det idag möjligheten att skapa översikter (dashboards) som vi tidigare […]

Bra undersökningar ger länkar

Bra undersökningar ger länkar

Länkar är kritiskt för att synas högt upp på Google. Det är dock lättare sagt än gjort att få andra sajter att länka till din sajt. En metod som kan ge länkar är bra och intressanta undersökningar. Länkar är för […]

Not Provided Adwords

Not Provided även för Adwords i Analytics?

Not Provided är vad som visas i Analytics istället för de sökord eller söktermer som en användare sökt på. De senaste dagarna har det pratats i PPC-världen om att Not Provided även kommer nå Google Analytics för köpt sök och […]

Michael Wahlgren och Chase Gioberti

Teknisk tillgänglighet och sökmotoroptimering

Oavsett teknisk utrustning eller eventuella funktionshinder ska besökare på en webbsajt kunna ta till sig sajtens innehåll. Detta är tekniskt tillgänglighet. Sökmotoroptimering handlar om att göra sajter tillgängliga för Google och andra sökmotorer. På många sätt går teknisk tillgänglighet och […]