Sökmotorkonsult.se

Ska länkar bli förbjudna?

http://www.dreamstime.com/-image13570111

Under den gångna helgen har det varit en hel del diskussion om länkar, och inte riktigt på det sätt som de flesta som är verksamma inom SEO-världen är vana vid. Det är en debatt som vid första anblick verkar handla om huruvida det ska vara tillåtet att länka till tidningsartiklar eller inte. Men det är lite mer komplicerat än så.

Det är dessutom en fråga som är äldre än vad man först kan få intrycket av. Det hela verkar ha börjat på Irland. I maj förra året länkade en välgörenhetsorganisation, Women’s Aid, till några artiklar på den inhemska tidningen Irish Examiners sajt. De irländska tidningsutgivarna krävde då att organisationen skulle betala för länkarna, precis som man betalar när man köper en artikel av ett medieföretag.

Nu är Irland ett ganska litet land i Europa, så denna nyhet gav inte så stort eko, även om bl.a. TechCrunch skrev om den. Medievärlden skrev om detta först i år, och det finns en anledning till detta. Frågan har nämligen fått förnyad aktualitet.

I Tyskland diskuteras ett lagförslag som skulle göra det olagligt för sökmotorer att länka till och citera tidningars material på nätet utan tidningens tillstånd. Ni som kan tyska kan läsa mer om lagen på tyska Wikipedia.

Vad de tyska tidningsutgivarna framför allt vänder sig mot är Google News, även om det inte sägs explicit. Google News är speciellt, som Fredrik Strömberg skriver, eftersom det där sker en aggregering av nyheter, och eftersom det finns en risk att en läsare nöjer sig med att läsa Googles sammanfattning istället för att klicka sig vidare till den nyhetssajt som informationen är hämtad från. Dessutom publicerar denna tjänst utdrag ur tidningsartiklar på mellan 20 och 25 ord. Enligt en EU-dom från 2009 (Infopaq mot DDF) går gränsen för upphovsrättsligt intrång vid tio ord, mer än så och det är otillåtet.

Men har man insett detta i Sverige? Det verkar inte så.
”Länkandet är ett ofog, rent ut sagt,” säger Utgivarnas VD Jeanette Gustafsdotter. Journalistförbundets upphovsrättsjurist går längre, och säger följande:

I värsta fall, för Google, kan de åka dit på tre saker. Tumnagelbilderna som Google publicerar utgör ett upphovsrättsintrång. Texterna som de publicerar är också så pass långa att de kan utgöra upphovsrättsintrång. Till sist är länkarna i sig ett upphovsrättsintrång, eftersom de medför ett tillgängliggörande av materialet.

Man kan tycka att tillgängliggörande borde vara eftersträvansvärt när det rör sig om texter som inte har dolts bakom en betalvägg, och som därför är tillgängliga gratis i vilket fall.

Så vad kommer konsekvenserna av detta att bli? Det allra mest troliga är att ingenting händer. Ett internet utan länkar går inte att tänka sig, och det var (delvis) just genom att bedöma inlänkar som Google blev världens mest populära sökmotor.

Eller så kommer sökmotorerna, självmant, att sluta indexera nyhetssajter. För att så ska ske krävs dock troligen någon form av lagstiftning, troligen på EU-nivå. Frågan är vilket internet vi får då, eftersom just tillgången till information är vad hela nätet handlar om.

Ett tredje scenario presenteras av Rasmus Fleischer på hans blogg Copyriot. Han tror inte att tidningarna kommer att kunna ta betalt av Google eller Facebook för länkar till tidningsartiklar. När det gäller framför allt Facebook är tidningsägarna nog snarare glada att folk länkar till deras artiklar, så att de får fler läsare, som förhoppningsvis också klickar på annonser. Så möjligheten att länka gratis kommer antagligen att finnas kvar, även om tidningarna skulle få lagstiftarna på sin sida. Fleischer tror istället att det är fullt möjligt att den som driver ett forum där användarna kan länka till artiklar kommer att få betala genom att dela med sig av uppgifter om sina användare till tidningarna.

2 kommentarer

  1. Jag kan förstå de två första påståendena från Jeanette Gustafsdotter. De om bilder och alltför långa citat.

    Men att länkar till det innehåll som är gratis, om besökaren skriver in samma adress manuellt i webbläsaren, skulle vara avgiftsbelagda är ju bara idiotiskt. Sökmotorer, forum och bloggare gör ju gratisreklam för tidningarna när de länkar till deras artiklar. Besökarna skickas till tidningens egna sajt, där tidningen visar annonser som de tjänar pengar på. Hur kan de klaga på det? De verkar ha fått allt långt bakom foten.

  2. Kristoffer: Jag inser nu att jag har skrivit slarvigt. Det längre citatet kommer från Journalistförbundets upphovsrättsjurist Olle Wilöf. Och det är han som listar tre övertramp han anser att Google gör sig skyldiga till.

    Och jag anser att han har en och annan poäng med de två första punkterna, men när det gäller den tredje förstår jag inte alls.

    Kommentar av

    Olle Lundell

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

adwords 2014

SEM-året 2014

Det har nu blivit dags att summera vad som hänt under SEM-året 2014 på Sökmotorkonsult.se. Vi har tidigare under veckan skrivit om SEO-året 2014 och i det här inlägget tar vi upp våra mest lästa inlägg samt tittar på årets största händelser […]

SEO 2014

SEO-året 2014

Året närmar sig sitt slut och det dyker upp topplistor och krönikor som sammanfattar 2014 överallt. Vi på Pineberry tänkte inte vara sämre utan kommer i detta inlägg att sammanfatta 2014 på Sökmotorkonsult.se och våra personliga favoriter inom SEO under […]

2251648-question-under-loupe

Annonsera på sitt varumärke – ja eller nej?

Det råder delade meningar kring huruvida du bör annonsera på ditt eget varumärke eller inte. I denna post tänkte jag börja med det vanligaste argumentet om varför det kan kännas onödigt och svara på det med några motiveringar kring den […]

3209919-world-map-shape-made-with-social-media-icons

7 saker marknadschefen bör känna till om sökmarknadsföring

För att du som marknadschef ska kunna skapa långsiktig tillväxt, försäljning och en konkurrenskraftig marknadsstrategi, bör du känna till de punkter som vi kommer att beröra i det här inlägget. Rollen som marknadschef utgörs vanligen av ett övergripande ansvar för […]

Brand-adwords

Vad gäller vid annonsering på varumärkesskyddat innehåll på Google?

Med Google Adwords kan du som annonsör på ett effektivt sätt rikta din reklam mot intressanta kundsegment. Men hur fungerar det om du vill synas på ett varumärkesskyddat ord? Det är i dagsläget tillåtet att annonsera på konkurrerande varumärken eller […]