Gör som 12 899 andra, få SEO-tips varje månad
×
Sökmotorkonsult.se

Sökmotorer

Nästan allt du kan läsa på den här bloggen kretsar kring Google på ett eller annat sätt. Sanningen är att det finns andra sökmotorer också men de har så liten marknadsandel i Sverige att det i princip är ointressant. Visserligen har Bing växt till sig något men det är fortfarande en försvinnande liten andel. Vi kan ta en liten titt i alla fall på lite olika sökmotorer för det kan vara intressant om du vill satsa utanför Sverige.

Om man tittar internationellt däremot så ser situationen annorlunda ut än i Sverige, här har du en tabell över sökmotorernas marknadsandelar i lite olika länder. Om du är intresserad av mer statistik på ämnet (och en hel massa annan med) så ta en titt på Statcounters globala statistik, där nedanstående data också kommer från.

Google Yahoo Bing Baidu Yandex
Europa 95% 2% 2% 0% 1%
Nordamerika 82% 9% 5% 0% 0%
Sydamerika 97% 1% 1% 0% 0%
Asien 93% 5% 1% 1% 0%
USA 79% 11% 5% 0% 0%
Kina 44% 3% 1% 53% 0%
Ryssland 57% 1% 1% 0% 41%
Sverige 97% 1% 1% 0% 0%
Tyskland 97% 1% 0% 0% 0%

Google

GoogleGoogle är förstås nummer ett och särskilt i Sverige med mer än 95% av sökmarknaden. Framförallt när det gäller nationella sökningar är Google i princip oslagbar, måhända är de ryska och kinesiska konkurrenterna en match i deras länder men när det gäller internationella sökmotorer är det i princip bara Google som levererar.

Bing

BingBing är Microsofts nya sökmotor som ersätter MSN Search och Live som den senare kallades. Microsoft har i och med Bing gett sig in i sökmotorkampen på riktigt med Google och det satsas en hel del på deras nya sökmotor. De har tagit andelar från andra sökmotorer främst i USA, på svenska marknaden syns knappt en skråma på Googles besökarantal.

Yahoo!

YahooYahoo är en av de äldre sökmotorerna där ute och tackade faktiskt nej till att köpa Google när Google var litet med motiveringen att deras egen algoritm var ”tillräckligt bra”. Förmodligen är det här något om ångras rejält och de har nu ingått ett samarbete med Microsoft där Bings algoritm ska användas även i Yahoos sökmotor.

Yandex

YandexYandex är en stor sökmotor som vi svenskar nästan inte alls känner till. Den är nämligen stor i Ryssland. Yandex tävlar faktiskt med Google i Ryssland om platsen som den ledande sökmotorn. Jag har jobbat mycket lite med Yandex och den approach som sägs vara bäst är att arbeta precis som man arbetar med Google även om Yandex är mindre finkänslig och klart långsammare.

Baidu

BaiduBaidu är ännu en ganska okänd sökmotor här hos oss och anledningen är liknande den för Yandex, Baidu är en helkinesisk sökmotor som har en rejäl del av kakan i Kina. Baidu sägs vara en rak rip off av Google fast på kinesiska och i Kina är den som sagt stor. Jag har tyvärr endast mycket liten erfarenhet av att jobba med Baidu. Om du vill läsa lite mer se vår artikel om Baidu.

Ask

AskAsk.com är faktiskt ganska stor i USA, inte att jämföra med jättarna dock och de publicerar lite intressant statistik över de mest populära sökningarna varje vecka. Ask skryter ganska mycket med sin algoritm som är så himla mycket bättre än andra sökmotorer men sanningen är att den egentligen inte sticker ut.

3 kommentarer

  1. fråga

    vad heter de 2 datorer som sökmotorn Yahoo ursprungligen kördes på ??????????
    tack

    Kommentar av

    camilla

  2. Jag har tyvärr ingen aning Camilla, kanske någon av våra läsare kan svaret?

    Kommentar av Magnus

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

responsiv design Pineberry

Mobilanpassning blir en rankingfaktor

Google har gått ut med att den 21 april så kommer mobilanpassning bli en viktig rankingfaktor i det mobila sökresultatet. Vi går igenom varför detta är viktigt, vilka lösningar som finns och hur du kan mäta resultatet.

scrapat innehåll

Länkar från scrapat innehåll

Google har under en längre period nedvärderat webbplatser som ”scrapar” (samlar ner) innehåll och återpublicerar det på sin egen webbplats. Då jag den senaste tiden sett allt fler exempel på webbplatser med ”scrapat” innehåll som länkar till webbplatser i Sverige […]

adwords konkurrenter

Budstrategin för att toppa konkurrenterna

Konkurrensen ökar varje dag i sökresultaten för många Google Adwords-annonsörer. Ju fler annonsörer som krigar om en förstaposition desto svårare kan det bli att hamna över konkurrenterna. Google har därför lanserat en budstrategi där du kan välja ut specifika konkurrenter som du vill synas över.

SEO-snack

SEO-SNACK 26 februari 2015

2015 års första SEO-snack hålls den 26 februari och som vanligt ses vi på Sue Ellen. Alla som har ett intresse för marknadsföring online är välkomna, nybörjare som erfarna proffs, SEO eller SEM spelar ingen roll. Vi ses!

Alla hjärtans dag

Slarva inte bort potentiell länkkraft

Genom att ta bort dina kampanjsidor missar du potentiell länkkraft. Vi menar istället att du bör ta vara på dem på ett bra sätt. Här kan du läsa mer om vad du bör göra med dina alla hjärtans dag-kampanjer på din webbplats!