Sökmotoroptimering allt mer komplext – konsulterna vinnare

Med jämna mellanrum dyker den upp på något forum eller i någon blogg, den där posten om att SEO är död. Det är någon som blivit utkastad ur Googles index och/eller vill satsa på en karriär inom sociala medier som känner behovet att från toppen av hustaken skrika ut sin frustration. Sanningen är att sökmotoroptimering blir allt mer komplext, komplext är något helt annat än död däremot.

Precis som med Rock’n’Roll så kan man utgå från att sökmotoroptimering kommer hänga kvar ett tag till men det finns ändå anledning att lyssna på branschens egna domedagsprofeter, det säger något annat intressant nämligen.

Google har länge fört ett lågintensivt krig mot sökmotoroptimering som företeelse. Det är ett problem för dem att företag kan vända sig till andra än Adwords för att få trafik från sökmotorer. Det bästa för Google vore om alla företag var tvingade att köpa klick. Det finns två tänkbara sätt att göra det här:

1. Minska ytan för organiska resultat

Att fylla sökresultaten med annonser är väl en välkänd metod som Google använder för att få fler klick på annonserna. Det som började långt ut i högerspalten är nu närvarande överallt i sökresultatet, överst, underst och om du klickar på en video eller något annat av Googles egna material också i detta. Det är inte bara genom att öka mängden annonser som Google kan få användaren att klicka mer på annonserna utan också genom att tränga undan det organiska resultatet. Därför har de infört en lång rad mer eller mindre värdelösa typer av resultat som visserligen är on topic men oftast bara något som tränger undan de riktiga resultaten.

2. Göra sökmotoroptimering mindre effektivt

Det finns två sätt att göra sökmotoroptimering mindre effektivt, det ena är algoritmiskt, det andra är med hjälp av PR. Att Google gör algoritmen mer och mer komplicerad är ingen hemlighet, Penguin och Panda är båda i första hand till för att komplicera livet för sökmotorkonsulten. PR-arbetet är mindre välkänt, Google spenderar mycket energi på att berätta för oss att det bästa sättet att få trafik från dem är att bygga bra innehåll och det är helt enkelt inte sant. Erik Baeumlisberger delade följande screenshot på Twitter och den är ganska talande, Google har alldeles nyss ändrat Webmaster Guidelines.

Webmaster Guidelines

Om sökmotoroptimering fungerar sämre än Adwords kommer i förlängningen fler företag lägga större andel av budgeten där hellre än till sökmotorkonsulten. Därför ligger det i Googles intresse att alla de som jobbar med sökmotoroptimering är ganska dåliga på det. Genom att sprida ryktet att det bara är ineffektiva metoder som är ”hederliga” har Google skapat en hel armé av fans som alla är tämligen tafatta när det gäller att leverera resultat. Man har sopat undan benen på sin största konkurrent om klicken genom att ta ifrån dem deras verktyg.

På kort sikt är det bra för konsulten

Det som är lite bakvänt i det här är att jag är övertygad om att det är bra för sökmotorkonsulten, för sökmotorkonsulten som kan sitt arbete vill säga. Om man förstår att man inte ska lyssna på Google allt för mycket utan ha kundens bästa framför ögonen så kommer man kunna fortsätta leverera bra resultat. SEO är ett nollsummespel, för att du ska kunna ta förstaplatsen måste någon annan tappa den och om dina konkurrenter blir sämre på SEO så betyder det faktiskt automatiskt att du blir bättre. Om miljön blir tuffare vinner de tuffa.

6 kommentarer på "Sökmotoroptimering allt mer komplext – konsulterna vinnare"

  1. Google biter sig själv i svansen eller skjuter sig själv i foten med det de håller på med.
    De har den största marknads andelen idag, men de håller på att bli för giriga på pengarna så det kommer sluta med att konkurrenterna kommer att komma att ta andelar av dem.
    Hittar inte folk vad de söker efter på första sidan utan bara en massa halvdana websidor söker de på andra sökmotorer istället, typ Yahoo och Bing.


  2. Google borde ändra sitt motto från Don’t be evil till Don’t be greedy. Jag tror som Lennart, vi användare är inte dummare än att vi byter till en sökmotor utan allt för mycket reklam och spam från sökmotorägaren. Vem vet, Google kanske blir ogooglebar i framtiden?


  3. Det är som vanligt ganska spännande tider runt Google och därmed kan man säga att förändringen är hyfsat konstant. Har man sina små fossingar någorlunda bra placerade på fast mark tenderar man att stå ganska stadigt, vare sig tungorna viskar ”bris” eller skriker ”storm”. Jag tror det ska till rätt mycket trollande från googles sida för att de som hängt i serpar i några år ska tappa både haka och skägg i närmsta brevlåda 🙂


  4. Givetvis vill Google stoppa SEO, det har ju varit en kamp för sökmotorer sedan begynnelsen. Hade inte sökmotorer kämpat mot SEO så hade de slutat att existera, ingen sökmotor = ingen SEO. Så det känns väldigt mycket som att bita handen som föder en att kritisera detta. Att Google skulle trycka undan ”riktigt” resultat (läs: vi har köpt jättemycket backlinks och borde synas på förstasidan) och istället visa ”värdelöst” resultat (läs: en site som inte är en affiliate med automatgenererade backlinks) doftar väldigt mycket evil-greedy-big-corporation-conspiracy-theory (vilket folk älskar att spekulera i!). I slutändan är ju SEO en manipulering av sökresultaten som trycker undan verkligt bra innehåll i förmån för sina egna money sites. Men det är rätt, SEO kommer aldrig att dö, i slutändan så kan alla beslut av en robot manipuleras, även om det blir mer och mer komplicerat. Deras utopi med att alla användare ska främst få se resultat som är bäst lämpat att lösa deras problem kan ju förstås krocka lite med att Adwords tar större plats och är dåligt uppmärkt och nästan dolt som ett organiskt sökresultat. Poängen är väl, moralisk debatt åsidosatt, sålänge man kan manipulera (SEO) för att tjäna pengar, så kommer det att göra, men man bör dock sluta rationalisera branschen och se den precis för vad den är för något.


  5. Jag tycker att du är helt ute och cyklar, varför skulle SEO trycka undan bra innehåll? En av hörnstenarna i bra SEO är just bra innehåll – innan man inser det kan man bara misslyckas.


Kommentarsfältet är stängt.