Sökmotorkonsult.se

Sökmotoroptimering efter Panda

Det har nu gått mer än ett år sedan Pandan senast lanserades och om ungefär en vecka är det precis ett år sedan den kom till Sverige. Vi har förstås lärt oss massor om Panda sedan dess och här är en liten sammanfattning.

Googles Pandafilter är uppkallat efter en av ingenjörerna som arbetade på projektet och råkade heta Panda i efternamn. Strax innan Google gick ut med namnet höll namnet Farmer Update på att spridas men någon dag senare släppte Google ett officiellt namn.

Panda är ett filter som körs på Googles index snarare än en levande del av algoritmen. Det betyder att det med någorlunda jämna mellanrum körs en iteration av Panda och endast då. Förändringar som sker mellan dess iterationer har aldrig något med Panda att göra. Du kan hitta mer om vilka datum Panda körts här.

Det Panda i första hand gör är att slå mot ”thin content” där sk ”content farms” var ett typexempel (därav det första namnförslaget). Panda drabbar i första hand stora siter med många sidor som alla är riktade mot ett sökord var. Det kan handla om siter som väljer att indexera sökresultat till exempel eller siter som billigt köper in eller kopierar stora mängder innehåll.

Det finns mycket att göra för att ta sig ur Panda, tyvärr ser man det inte (ofta i alla fall) som ett skutt och man kommer tillbaka utan det är en lång segdragen process att ta sig ur filtret.  Det de flesta gjort som tagit sig ur filtret är att slå ihop sidor på sin site eller att förhindra indexering av stora delar av siten.

Bygg helt enkelt inte för SEO-mässigt. Var försiktig med att skapa nya sidor bara för att ranka på ett visst sökord eller fras. Var inte allt för exakt med titlar och rubriker och ta en extra funderare på vad som är en bra struktur.

6 kommentarer

  1. [...] är nämligen skapade av datorer i någon form, och den tekniska utvecklingen i kombination med hur Google har uppdaterat sina algoritmer på senaste tiden, har paradoxalt nog resulterat i att de stora mediahusen gör sig av med journalister och ersätter [...]

    Pingback av

    Dina nyheter är ofta skrivna av en dator - Klicka här!

  2. Känns lite som att det inte är värt tiden att fokusera särskilt mycket på sökmotoroptimering. Kör man allt för hårt där straffas man förr eller senare och då måste man jobba om alltihop. Som vanligt är content king och SEO i bästa fall nummer två på priolistan.

  3. Content genererar inte intäkter av sig självt och att inte fokusera på SEO är i mina ögon att skjuta sig själv i foten.

  4. SEO genererar inte intäkter av sig självt och att inte fokusera på Content är i mina ögon att skjuta sig själv i foten.
    :-)
    Visst är SEO viktigt, men content och lättnavigerad sajt lite viktigare.

  5. Tror att vi kan komma överens om att vi inte är överens här. Jag har sett SEO driva helt sjuka intäkter på sajter där content varit nedprioriterat och en lättnavigerad site inte alls varit fallet.

  6. Å fasen. Men det kanske var innan Panda-uppdateringarna? För den skulle väl slå mot ”thin content”? Att prioritera content känns i vart fall uthålligare än SEO där förutsättningarna ändras oftare, men kan man via hårdsatsning på SEO få sjuka intäkter kan det säkert som du skriver löna sig (även om det kanske bara sker under en viss tid).

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

stetoskop på tangentborg

Två nyheter i Google webmaster tools

Under sommaren lanserad Google två nya funktioner i webmaster tools. I denna post kan du läsa mer om hur du kan använda dem. Testverktyg för robots.txt ”To crawl, or not to crawl, that is the robots.txt question.” Testverktyget för robots.txt […]

Uppgradera

Uppgraderade adresstillägg i Adwords med Google My Business

Google har uppdaterat adresstillägg (Location Extensions) i Adwords för att underlätta att hantera din företagsinformation och uppdateringen kommer att ske från och med nu i september. Med Google My Business kan du göra din företagsinformation synlig på Google Sök, Maps och Google+ för att kunderna ska […]

Unique selling point

Callout extensions lyfter ditt budskap i Adwords

Nyligen meddelade Google att de i veckan kommer att släppa callout extensions (beskrivningstillägg på svenska) för annonsörer över hela världen, något som kan ge dig möjligheten att sticka ut mer i sökresultaten. Dessa tillägg ger dig som annonsör möjligheten att inkludera […]

wooden-numbers-one-two-three

Hitta din mest lönsamma Adwords-position

Behöver du verkligen förstaplatsen för att tjäna mer pengar? Det är lätt att stirra sig blind och endast ha position nr 1 som målsättning vid Adwords-annonsering. Men ha i åtanke att högre positioner ofta är lika med dyrare positioner och […]

https och SEO

Byt inte till HTTPS av SEO-skäl

Tidigare i månaden publicerade Google en nyhet om att de kommer börja använda HTTPS (krypterade webbsidor) som en ny rankingsignal. Det har allt sedan dess diskuterats friskt i SEO-världen om det är värt att byta till HTTPS. Så länge ditt […]